بررسی روزنامه‌های صبح تهران: ‌‌پنج‌شنبه ۲۶ تیر

بررسی روزنامه‌های صبح تهران: ‌‌پنج‌شنبه ۲۶ تیر

«تمدید» یا «توقف» مذاکرات هسته ای موضوع موضوع اصلی گزارش‌ها و یادداشت های روزنامه‌های پنجشنبه ایران درباره مذاکرات وین است.

روزنامه آرمان در گزارشی با تیتر «ﺗﻮﻗﻒ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ ﻭﻳﻦ۶ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ» و روزنامه کیهان از «قوت گرفتن احتمال تمدید مذاکرات» خبر داده‌اند.

روزنامه شرق در شماره پنجشنبه خود یادداشت‌هایی از چند دیپلمات و کارشناس امور بین‌الملل درباره سرنوشت مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ «پس از وین» را مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه اعتماد ضمن انتشار گزارشی با تیتر «زمین‌خواری در زمین مجلس»، از افشاگری مقداد نجف‌نژاد و احمد توکلی دو نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی درباره «زمین خواری» یکدیگر از تریبون رسمی مجلس خبر داده است.

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که «پنج نفر به اتهام آتش زدن دو مکان تاریخی و مذهبی سنی‌نشین عنبران از توابع شهرستان نمین استان اردبیل دستگیر شده‌اند.»

روزنامه جام جم در شماره پنج شنبه خود گزارش داده است که بر اساس تازه‌ترین آمارهای وزارت بهداشت «روزانه هفت تا ده نفر از بیماران در فهرست انتظار پیوند اعضا فوت می‌کنند؛ یعنی همان بیمارانی که بجز صبر و انتظار، کار دیگری از دستشان برنمی‌آید.»

روزنامه همشهری گزارشی درباره افزایش سرپرست خانوار منتشر کرده و به نقل از آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از «رشد ۱۹۸ درصدی شمار زنان سرپرست خانوار از سال ۷۵ تا ۹۰» خبر داده است. این روزنامه همچنین از قول منصور قمشه، معاون کمیته امداد نوشته است: «در سال ۸۵ حدود ۶.۵ درصد از زنان سرپرست خانوار بودند که این آمار در سال ۹۱ به ۱۲.۵ درصد رسید.» همشهری تاکید کرده است که ۸۲ درصد از زنان سرپرست خانوار «بیکار» هستند.

روزنامه شهروند گزارش داده است که «گرمای تابستان، هفته آینده اوج می‌گیرد. تهران ۴۲ درجه‌ای می‌شود و خوزستان ۵۰ درجه را هم رد می‌کند.» به نوشته این روزنامه «پایتخت در نیم قرن گذشته، تنها چند بار ۴۲ درجه‌ای شده است.»

روزنامه‌های شهروند و شرق خبر داده‌اند که محمود عسگری آزاد، جانشین معاون توسعه و سرمایه انسانی رئیس جمهوری  روز چهارشنبه طی گزارشی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی «۴۵۰ هزار استخدام فامیلی و رانتی در دولت احمدی‌نژاد» را افشار کرد.

روزنامه شهروند از قول غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در باره جلسه غیرعلنی مجلس، نوشته است: «طی دوران دولت‌های نهم و دهم ۶۵۰‌ هزار نفر به استخدام دولت درآمده‌اند که از این تعداد ۴۰۰ ‌هزار نفر بدون آزمون و مصاحبه توسط دولت جذب شده‌اند» و از میان ۷۶ هزار نفری که در دولت احمدی‌نژاد  در آموزش و پرورش استخدام شدند «۲ درصد بی‌سواد، ۱۴‌درصد تحصیلات ابتدایی، ۱۹‌درصد تحصیلات راهنمایی و ۳۱‌درصد دیپلم و ۳۳‌درصد بالاتر از دیپلم» بوده‌اند.

تمدید یا توقف

«تمدید» یا «توقف» مذاکرات هسته‌ای موضوع موضوع اصلی گزارش‌ها و یادداشت‌های روزنامه‌های پنجشنبه ایران درباره مذاکرات وین است.

روزنامه آرمان در گزارشی با تیتر «ﺗﻮﻗﻒ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ ﻭﻳﻦ۶ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ»، نوشته است: روز چهارشنبه «ﻳﮏ ﻋﻀﻮ ﺗﻴﻢ ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻫﺴـﺘﻪ‌ﺍﯼ ﺍﺯ ﺗﻮﻗﻒ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ ﻭﻳﻦ ۶ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺭﺍﻳﺰﻧﯽ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺗﻤﺪﻳﺪ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻩ» ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ، اما محمدجواد ظریف گفته است: «ﻫﻨﻮﺯ ﺑﺎ ﺗﻤﺪﻳﺪ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ ﻧﮑﺮﺩﻩ‌ﺍﻳم.»

روزنامه کیهان نیز خبر داده است که «احتمال تمدید مذاکرات قوت گرفت.» این روزنامه نوشته است: «در حالی که طبق توافق موقت ژنو ایران و گروه ۱+ ۵ باید تا قبل از ۲۹ تیر به توافق جامع برسند، گزارش‌ها و اظهارات دیپلمات‌های حاضر در وین۶ حکایت از تمدید این دوره از مذاکرات برای چند هفته و یا شاید برای یک دوره ۶ ماهه دیگر دارد.»

روزنامه ایران در گزارشی با تیتر «احتمال ادامه مذاکرات هسته‌ای در وقت اضافه»، نوشته است: «زمزمه‌های تمدید مذاکرات هسته‌ای بعد از اظهارات وزرای خارجه ایران و امریکا به واقعیت نزدیک شده و احتمالاً میز گفت‌و‌گوهای هسته‌ای تا دستیابی به راه حلی که مورد رضایت هر دو طرف باشد برپا خواهد بود.»

زینب اسماعیلی خبرنگار اعزامی شرق به وین در گزارشی با تیتر «تمدید طناب‌کشی هسته‌ای»، نوشته است: «هنوز پرواز اختصاصی وزیر خارجه آمریکا در فرودگاه واشینگتن به زمین ننشسته بود که دو موضوع در وین بر سر زبان‌ها افتاد: توقف و تمدید مذاکرات. منابع خبری اعلام کردند که مذاکرات، روز جمعه متوقف می‌شود ولی در مورد از سرگیری آن، زمان مشخصی اعلام نشد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «فاصله گمانه‌زنی‌ها در مورد تمدید مذاکرات هم بسیار زیاد است: دو هفته یا چند ماه»، نوشته است: «طبق آخرین خبرها، تصمیم نهایی در جلسه پنجشنبه محمدجواد ظریف و کاترین اشتون اتخاذ می‌شود.»

مذاکرات «پس از وین»

روزنامه شرق همچنین به ارزیابی «پس از وین» پرداخته و نظر دو دیپلمات و دو کارشناس امور بین‌الملل در این باره منتشر کرده است.

حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه، در روزنامه شرق نوشته است: «فعلا به‌نتیجه‌ رسیدن یا شکست مذاکرات ۵۰-۵۰ است. چراکه مذاکرات در وین نیست بلکه در تهران و واشنگتن است که سرانجام مذاکرات رقم می‌خورد.»

علی خرم، دیپلمات پیشین، نیز در روزنامه شرق نوشته است: «به‌ نتیجه‌ رسیدن مذاکرات به‌ لحاظ محتوایی نیاز به مشورت با تهران و واشنگتن دارد.»

این دیپلمات پیشین با تاکید براینکه «این رفت‌و‌برگشت‌ها باید انجام و مسایل در پایتخت‌ها بررسی شود»، نوشته است: «یک‌موقع ممکن است سه‌روز بعد یا ممکن است دو هفته بعد به نتیجه برسند. به موضوع توافق باید به شکل محتوایی نگاه کرد نه به‌صورت شکلی.»

علی خرم درعین حال تاکید کرده است که «طول‌کشیدن مذاکرات به‌نفع هیچ‌کس نیست» چرا که «در ماه نوامبر انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا برگزار می‌شود که می‌تواند روند این مذاکرات را دچار تغییر کند.»

حسن بهشتی‌پور، کارشناس روابط بین‌الملل، نیز در یادداشتی با تیتر «چالش‌های تمدید»، در شرق نوشته است: «شانس توافق ۵۰-۵۰ است. الان با توجه به شرایطی که پیش آمده، موارد اختلاف مشخص و راهکارها هم تعیین شده اما همچنان روی آنها توافق نشده است. به‌ هر‌ روی تا ۲۹ تیر برای رسیدن به توافق جامع فرصت هست.»

این کارشناس روابط بین‌المللی با اشاره به اینکه «دو طرف باید به سمت همدیگر حرکت کنند»، نوشته است: «الزاما آنچه ما می‌گوییم و آنچه آنها می‌گویند ممکن است به‌طور صددرصد قابلیت انجام نداشته باشد مثلا در مورد تعداد سانتریفیوژ راه‌حل پلکانی ارایه شده است. یعنی متناسب با افزایش نیاز ایران، امکانات ایران هم افزایش پیدا کند. این یک راه‌حل میانه می‌تواند قلمداد شود که باید روی آن توافق شود. همچنین تعیین‌تکلیف تحریم به‌طور کلی موضوع چالش‌برانگیز دیگری است که حل آن می‌تواند به رسیدن به توافق کمک شایانی کند.»

حسن بهشتی‌پور با تاکید براینکه «لزومی ندارد توافق موقت شش‌ماه تمدید شود بلکه می‌توان آن را تا مدتی محدود تمدید کرد»، نوشته است: «در طرف مقابل مذاکرات تغییراتی در راه است. مثل تغییر کاترین اشتون که البته در سیستم اتحادیه اروپا افراد ۱۰ تا ۲۰ نقش دارند. در آمریکا نیز انتخابات ماه نوامبر کنگره در راه است. اگر تا پیش از انتخابات توافق حاصل شود، اوباما برگ برنده‌ای در دست دارد.»

یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل، نیز در یاداشتی با عنوان «دشواری‌های گام آخر» در روزنامه شرق نوشته است: «اراده جدی در طرفین مذاکره وجود دارد که با وجود همه مشکلات باید رو به جلو حرکت کرد و موانع را با تدبیر و انعطاف از سر راه برداشت. با توجه به اراده مصمم طرفین مذاکره امکان دستیابی به توافق جامع تا ۲۹ تیرماه وجود دارد.»

این استاد حقوق بین الملل «سخنان وزرای امورخارجه ایران و ایالات‌متحده آمریکا» را امیدوار کننده توصیف و البته همزمان تاکید کرده است که «این پرونده تحت‌تاثیر فضای سیاسی هر یک از کشورهای ایران و ایالات‌ متحده‌ آمریکا می‌تواند باز مسیر خود را تغییر داده و بازیگوشی پیشه کند» و علاوه بر این «تحولات سیاسی منطقه نیز به‌عنوان یک متغیر تاثیرگذار می‌تواند بر سرنوشت مذاکرات و نتیجه آن تاثیر بگذارد. حتی اختلاف بر سر ادبیات و تعیین دوره تضمین و راست‌آزمایی می‌تواند این پرونده حساس و ظریف را آسیب‌پذیر کند.»

یوسف مولایی در روزنامه شرق نوشته است: «بعضی‌وقت‌ها یک اشتباه کوچک سرنوشت پرونده‌های بزرگ را تغییر می‌دهد و در این پرونده‌ها برداشتن گام آخر و نهایی بسیار سخت و سنگین است» ، ضمن اینکه «تمدید مهلت به خودی‌ خود، مشکلی را حل نخواهد کرد.»

افشاگری و اتهام «زمین خواری» دو نماینده علیه یکدیگر از تریبون مجلس

روزنامه اعتماد ضمن انتشار گزارشی با تیتر «زمین‌خواری در زمین مجلس»، از افشاگری مقداد نجف‌نژاد و احمد توکلی دو نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی درباره «زمین خواری» یکدیگر از تریبون رسمی مجلس خبر داده است.


به نوشته این روزنامه «کسی فکرش را نمی‌کرد نطق روز چهارشنبه مقداد نجف‌نژاد جنجالی شود، اما شد» و نماینده بابلسر و فریدون کنار در مجلس نهم با«کمال اعتماد به نفس» از پشت تریبون مجلس «احمد توکلی، دیگر همکار خود را "روانی" خطاب و متهم به "زمین‌خواری" کرد.»

اعتماد نوشته است: «مقداد نجف‌نژاد که انگار دلش پر بود و بار چند هفته سکوت را یدک می‌کشید در نطق میان دستور از تریبون علنی مجلس استفاده کرد تا بگوید از هر گونه اتهامی مبنی بر زمین‌خواری مبرا است و در مقابل، احمد توکلی را متهم به زمین‌خواری در شهرک غرب کرد.»

مقداد نجف‌نژاد در نطق میان دستور خود گفت که «به تازگی در برخی از روزنامه‌ها و سایت‌ها علیه من نسبت ناروایی درج شده که آن را ظلم آشکار به خود و اهانت به مردم حوزه انتخابیه‌ام می‌دانم و منشأ این ظلم سایت الف و شخص آقای توکلی است.»

اعتماد نوشته است: «اشاره او به گزارشی است که سایت الف در نهم تیرماه سال جاری منتشر کرده و در آن نجف‌نژاد متهم شده بود که زمین در نظر گرفته شده برای ساخت خانه جوان در شهر بابلسر را بعد از قطعه قطعه کردن فروخته است» و حتی « روز ۱۸ خرداد ماه سال جاری اعلام شد که نجف‌نژاد به دلیل فروش زمینی ۸ هکتاری در بلوار ساحلی بابلسر که از بنیاد مستضعفان و جانبازان برای ایجاد کتابخانه، زمین بازی و پارک دریافت شده بود به اشخاص ثالث، بر اساس رای شعبه ۱۵ دادگاه تجدید نظر استان مازندران محکوم شده است.»

به نوشته این روزنامه، مقداد نجف‌نژاد در نطق میان دستور روز چهارشنبه خود  با اشاره به اینکه «در تاریخ ۱۳آذر ۹۲ نامه‌ ای را در کمال آرامش و اطمینان و شهامت به آقای لاریجانی رئیس مجلس نوشتم و در آن گفتم که چنانچه اینجانب حتی یک سانتیمتر زمین از بنیاد مستضعفان برای خود یا اقوام یا دودمانم در سراسر کشور دریافت کردم، ضمن سلب مالکیت از خود حاضر به تحمل هرگونه مجازات هستم.»، خطاب به احمد توکلی گفت: «آقای توکلی، شما هم می‌توانید چنین ادعایی کنید؛ شما که پرونده زمین‌خواری‌تان کاملا روشن است. شما چند هزار متر زمین فقط در شهرک غرب از بنیاد مستضعفان به صورت شخصی گرفتید و متعهد شدید که ۲۰ درصد عواید آن را برای یتیمان اختصاص دهید. بترسید از آه یتیم که آن را هم پرداخت نکردید. الآن قیمت آن زمان که به ثمن بخس با تخفیف به شما فروخته شد ده‌ها میلیارد ‌تومان است غیر از این شما چند هزار متر زمین در منطقه ییلاقی دماوند به صورت شخصی گرفتید؛ دست پیش می‌گیرید که پس نمانید؟ واقعا آدم از آدم‌هایی که شعارشان گوش فلک را کر می‌کند ولی در عمل پایشان می‌لنگد، تعجب می‌کند.»

اعتماد با تاکید براینکه «اینها اوج سخنان تند نجف‌نژاد نبود»، نوشته است: نماینده بابلسر و فریدون کنار در قسمت دیگری از صحبت‌هایش گفت که «آقای توکلی شما بیمارید و بیماری مزمن دارید لذا به روانپزشک مراجعه کنید بلکه درمان شوید» و  بعد هم البته «احمد توکلی را دعوت کرد تا برای رقابت انتخاباتی به زادگاه خود برگردد تا ببیند چقدر مردم او را قبول دارند.»

به گزارش این روزنامه، دعوای نجف‌نژاد و توکلی به نطق نماینده بابلسر محدود نماند و احمد توکلی هم بلافاصله در پاسخ‌های خود نجف‌نژاد را متهم به «زمین‌خواری» کرد و گفت: «من خودم را مبری می‌دانم و اگر مبری نمی‌دانستم دستم را مانند آقای نجف‌نژاد در لانه زنبور نمی‌کردم.»

احمد توکلی با تاکید بر محکومیت مقداد نجف‌نژاد در «دادگاه جزایی و عمومی بابلسر»، گفت که «دادگاه دوم تصریح کرده که این تخلف صورت گرفته و بنیاد مستضعفان نیز تقاضای اعمال ماده ۱۸ قانون را کرده که سه مستشار قوه قضاییه درباره این مساله نظریه داده و گفته‌اند این کار تخلف بوده است که پس از آن حکم ابطال معامله، صادر و دستور صادر شده ساختمان‌های ساخته آن قلع و قمع شود»، ضمن اینکه «خریدار این زمین‌ها متاسفانه یکی از بدنام‌ترین و متخلف‌ترین صندوقدارهای اعتباری است. بنده متاسفم که چنین اتفاقی افتاده است.»

روزنامه اعتماد به جدال مقداد نجف‌نژاد و احمد توکلی درباره زمین خواری از تریبون رسمی مجلس، نوشته است: «هر چند قطع میکروفن مقداد نجف‌نژاد مانع ادامه یافتن این بحث شد اما به نظر نمی‌رسد که دامنه این موضوع در روزهای آینده به سادگی قطع شود. موضوعی که دو نفر از نمایندگان متعلق به طیف اصولگرای سنتی مجلس را عملا در جنگ "زمین‌خواری" مقابل هم قرار داده است.»

بازداشت ۵ نفر به اتهام به آتش کشیدن امکان مذهبی اهل سنت در اردبیل

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که «پنج نفر به اتهام آتش زدن دو مکان تاریخی و مذهبی سنی‌نشین عنبران از توابع شهرستان نمین استان اردبیل دستگیر شده‌اند.»

این روزنامه در ستون «جهت اطلاع» شماره پنجشنبه خود از قول «منابع آگاه» نوشته است: «آتش سوزی این مکان‌ها که محل عبادات و اجرای برنامه‌ها و مراسم اعتقادی مردم اهل تسنن محل بوده، توسط عناصر اجیر شده و با هدف ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی در منطقه و نوار مرزی بین استان اردبیل با جمهوری آذربایجان صورت گرفته است.»

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین نوشته است: «علاوه بر این پنج نفر، تعدادی نیز در روستاهای بین استان‌های گیلان و اردبیل که آموزش‌های اخلالگری طی می‌کردند، دستگیر شده‌اند.»

این روزنامه جزئیات بیشتری از به آتش کشیدن اماکن مذهبی اهل سنت در «عنبران» و هویت بازداشت شدگان منتشر نکرده است.

مرگ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ۷ ﺗﺎ ۱۰ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﭘﻴﻮﻧﺪ عضو

روزنامه جام جم در شماره پنجشنبه خود گزارش داده است که بر اساس تازه‌ترین آمارهای وزارت بهداشت «روزانه هفت تا ده نفر از بیماران در فهرست انتظار پیوند اعضا فوت می‌کنند؛ یعنی همان بیمارانی که بجز صبر و انتظار، کار دیگری از دستشان برنمی‌آید.»

به نوشته این روزنامه «سال‌هاست که بحث فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، در رسانه‌های مختلف مطرح می‌شود، اما با وجود این هنوز‌هم بسیاری از افراد مرگ مغزی دفن شده و خانواده‌هایشان راضی به اهدای عضو نمی‌شوند؛ آن هم در حالی که به گفته متخصصان، هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند جان شش تا هفت بیمار نیازمند به پیوند عضو را نجات دهد.»

کتایون نجفی‌زاده، رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، به روزنامه جام جم گفته است: «تعداد بیماران منتظر اهدای عضو را ۲۵ هزار نفر» است، و «بسیاری از این افراد، بیمارانی هستند که ماه‌ها و حتی سال‌ها به امید عمل پیوند عضو، چشم انتظار مانده‌اند، اما دست شان از عضو پیوندی کوتاه مانده است.»

جام جم با اشاره به اینکه «مصداق بارز این حرف‌ها هم بیماران دیالیزی هستند که خیلی از آنها نمی‌توانند کلیه اهدایی پیدا کنند»، از قول کتایون نجفی‌زاده نوشته است: «تعداد بیماران دیالیزی در ایران ۲۳ هزار و ۲۰۰» تن است اما «سالانه فقط بین ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود.»

حمید رجلانی، مسئول دیالیز اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، نیز به روزنامه جام‌جم گفته است: احتمال مرگ افرادی که منتظر پیدا کردن عضو پیوندی هستند «سه‌برابر افراد عادی است و به همین علت ضرورت دارد که همه مردم و مسئولان کمک کنند تا این بیماران بتوانند هر چه سریع‌تر عمل پیوند عضو را انجام دهند.»

به نوشته جام جم «تعداد مرگ مغزی ناشی از حوادث ترافیکی و تصادفات در ایران، سالانه بیت ۵  تا ۸ هزار تن است» اما «فعلا فقط ۶۶۵ مورد اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی» انجام می شود.

کتایون نجفی‌زاده، رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، شاخص اهدای عضو در ایران، یعنی «نسبت تعداد پیوندهای عضو به ازای یک میلیون نفر جمعیت در سال»  را ۸.۷ اعلام کرده و به جام جم گفته است: «حداقل این شاخص قابل قبول در جهان حدود ۲۰ است، ولی در ایران براساس تعداد بالای تصادفات باید شاخص اهدای عضو حداقل به ۳۰.۸ برسد»، هرچند «شاخص اهدای عضو ایده‌آل در ایران ۴۸ است.»
 

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.