مهاجرت از زادگاه , شرط بخشش قاتل پس از 5 سال

خانواده مردی که ۵سال قبل در جریان درگیری بر سر آب در روستایی در شهر سلماس به قتل رسیده بود با این شرط که قاتل از آن شهر مهاجرت کند او را بخشیدند.


اواسط سال 87 نزاع سختی بین 2نفر به نام‌های حیدر و مرتضی در روستای عیان شهرستان سلماس در آذربایجان‌غربی درگرفت. در این درگیری حیدر (43ساله) به قتل رسید و با آغاز تحقیقات از سوی پلیس آگاهی معلوم شد این درگیری مرگبار به‌دلیل اختلاف بر سر لوله‌کشی آب رخ داده است.

یکی از نزدیکان مقتول به پلیس گفت: ما و خانواده مرتضی با یکدیگر همسایه بودیم و اختلافی نداشتیم اما وقتی قرار شد روستایمان را لوله‌کشی آب کنند به‌دلیل مسیر عبور لوله حیدر و مرتضی با یکدیگر اختلاف پیدا کردند. هر کدام معتقد بودند که لوله آب باید از جایی که او می‌خواهد عبور کند و به خانه دیگری برسد اما این اختلاف در حدی نبود که حادثه تلخی اتفاق بیفتد.
با این حال یکی دیگر از همسایه‌ها هر دو نفرشان را تحریک کرد تا اینکه روز حادثه مرتضی با چاقو به جان حیدر افتاد و او را به قتل رساند.

قتل در اوج عصبانیت

به‌دنبال این حادثه مرتضی(22ساله) دستگیر شد و درحالی‌که همه شواهد و مدارک علیه‌اش بود اتهام قتل را پذیرفت. او گفت: من نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد. ما با یکدیگر همسایه بودیم و این نخستین مرتبه‌ای بود که با هم درگیر شدیم. در جریان درگیری من در یک لحظه کنترل خودم را از دست دادم و به‌خاطر عصبانیت با چاقویی که در دست داشتم ضربه‌ای به حیدر زدم. حالا هم از کاری که کرده‌ام پشیمانم.

با وجود ابراز ندامت متهم، خانواده مقتول او را نبخشیدند و اعلام کردند خواسته‌شان قصاص است. در چنین شرایطی متهم به قتل در دادگاه کیفری استان آذربایجان‌غربی پای میز محاکمه قرار گرفت و در نهایت با رأی 5قاضی دادگاه به قصاص نفس محکوم شد. این رأی در دیوان‌عالی کشور نیز تأیید و سرانجام تیرماه امسال به‌عنوان زمان اجرای حکم اعلام شد.

گذشت از قصاص

با گذشت 6سال از این درگیری خانواده مقتول همچنان خواستار مجازات قاتل بودند. این در شرایطی بود که خانواده قاتل امیدوار بودند بتوانند رضایت آنها را جلب کنند تا شاید مرتضی از چوبه دار نجات پیدا کند. در این میان مسئولان شهرستان سلماس ازجمله فرماندار، امام جمعه، مسئولان زندان، دادستان، رئیس‌کل دادگستری و چند نفر از ریش سفیدان منطقه نیز تلاش کردند تا رضایت اولیای دم را جلب کنند. بالاخره این تلاش‌ها به ثمر نشست و مادر و 5فرزند مقتول با اعلام یک شرط حاضر شدند قاتل را ببخشند. آنها اعلام کردند اگر مرتضی از زندان آزاد شود دیگر نباید در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی زندگی کند و به این ترتیب عامل جنایت پیش از اجرای حکم نجات یافت.

چرا بخشش؟

برادر مقتول درباره دلیل بخشیدن قاتل به همشهری گفت: در این مدت بارها از طرف خانواده قاتل سراغ ما آمدند و چندبار هم واسطه فرستادند تا رضایت دهیم. آنها حتی گفتند حاضرند دیه پرداخت کنند اما ما به چنین پولی نیاز نداشتیم. مدتی گذشت تا اینکه با نزدیک شدن زمان اجرای حکم همه خانواده دور یکدیگر جمع شدیم و تصمیم گرفتیم به‌خاطر پدر و مادر پیر قاتل و خواهرش و همچنین به برکت‌ماه رمضان او را ببخشیم. مرتضی، جوان سابقه‌داری نبود و قبلا خطایی از او سر نزده بود. از طرفی قتل برادرم در جریان یک حادثه اتفاق افتاد. ما حتی دیه هم نخواستیم و برای رضای خدا و آرامش روح برادرم او را بخشیدیم.او ادامه داد: دیدن قاتل بی‌شک باعث می‌شد که داغمان تازه شود برای همین شرط کردیم که قاتل برادرم وقتی آزاد شد نباید در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی زندگی کند و باید از زادگاهش مهاجرت کند. او هم موافقت کرد و مادرم و فرزندان برادر مرحومم که 2دختر و 3پسر هستند صورتجلسه را امضا کردند و قاتل بخشیده شد. در همین حال اصغر حمیدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سلماس نیز ضمن تقدیر از این اقدام اولیای دم گفت: در این مدت تلاش‌های زیادی از سوی بزرگان منطقه انجام شد تا این پرونده ختم به‌خیر شود. خوشبختانه این تلاش‌ها به نتیجه رسید و شاهد این بودیم که جوان خطا کار بخشیده شد.

+33
رأی دهید
-1

ali.reza.london - لندن - انگلستان
جرم کسانی‌ چون این اخوندهای که ایرانیها را بیشتر از ۲۰ ساله مجبور به مهاجرت کردند و هنوز هم این مهاجرت و تبعید ادامه دارد پس باید چی‌ باشه
‌پنجشنبه 12 تير 1393 - 11:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.