سونا و فوائد آن

معمولاً از ورزشکار گرفته تا افراد عادی همه به نوعی با سونا آشنا هستند و برخی ورزشکاران چه در سطح قهرمانی و حرفه‌ای و آماتوری به آن توجه خاصی دارند، اما سونا چه فوائدی دارد و چگونه باید از آن استفاده کرد، دانستن آن برای همگان بسیار لازم به نظر می‌رسد.

سونای خشک، مشهورترین و پرطرفدارترین سونا در جهان است، نام آن از زبان فنلاندی گرفته شده و از چوب ساخته می‌شود با این وجود سونای بخار یا مرطوب هم استفاده می‌شود اما این دو چه تفاوتی با هم دارند؟

در سونای خشک، درجه حرارت بین ۸۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد است اما در سونای مرطوب، بندرت از ۵۰ درجه تجاوز می‌کند.

سونای بخار حداکثر درجه رطوبت را دارد برخی معتقدند چونکه بخار آب که اغلب از آب لوله‌کشی است مواد شیمیایی مانند کلر، فلورید، فلزات سنگین دارد و از طریق پوست جذب بدن می‌شوند، از بخار مرطوب استفاده نشود.

اتاق سونای خشک از چوب سرو ساخته شده است و با دمای کنترل‌ شده است که بمنظور بهره‌گیری از هوای گرم در حالت خشک یا مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیاری زادگاه سونا را فنلاند و برخی دیگر آن را متعلق به شمال روسیه می‌دانند. فنلاندی‌ها معتقدند که سونا مکانی برای استراحت، تجدید قوا، رسیدن به آرامش ذهن، روح، روان و جسم است.

فوائد سونا

به محض ورود به سونا، بدن به گرما واکنش نشان می‌دهد. درجه حرارت بدن به ۳۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. مویرگ‌ها گشاد می‌شوند منفذهای پوست باز می‌شود و شروع به تعریق زیاد می‌کنیم جریان خون و جابجایی مواد در بدن افزایش می‌یابد.

تعداد ضربان قلب از متوسط ۷۰ به ۱۰۰عدد در دقیقه می‌رسد راه‌های تنفسی بازتر می‌شوند تنفس بهتر و راحت‌تر انجام می‌شود و میزان دریافت اکسیژن بر اثر تأثیر هوای خشک و گرم بیشتر می‌شود. به‌علت تغییرات سریع درجه حرارت، انعطاف‌پذیری (الاستیسیته) عروق بهبود می‌یابد و روی تنفس پوست تأثیرعالی می‌گذارد.

با وجود ترشحات غیرقابل اغماض غدد درون‌ریز و واکنش‌های فوری و سریعی که سیستم قلب و عروق(گرما جریان خون را بیشتر کرده، ضربان قلب را افزایش می‌دهد) از خود نشان می‌دهند، سونا عموماً برای همۀ سنین، از خردسال تا بزرگسال قابل تحمل است.

طبق تحقیقات بی‌شمار علمی، سونای منظم برای سلامتی خطری ندارد، حتی بالعکس شست‌وشو و پاک شدن، آرامش و آسایش را برای شخص به ارمغان می‌آورد، به علاوه سیستم دفاعی طبیعی بدن را نیز تقویت می‌کند، خصوصاً این که برای مبارزه با استرس و بیماری‌ها، سیستم گردش خون را به حرکت می‌اندازد و پوست را نیز تقویت می‌کند.

در ادامه فوائد سونا می‌توان به این موارد نیز اشاره کرد.

بهبود جریان خون و تقویت سیستم قلبی و عروقی، افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل و عروق خونی بدن، تمدد اعصاب، شل کردن عضلات و برطرف کردن گرفتگی عضلات، با پاکسازی سطح پوست از سلول‌های مرده پوست بدن را لطیف‌تر، شاداب‌تر و روشن‌تر می‌کند.

تسکین درد مفاصل در آرتروز و دیگر بیماری‌های التهابی. افزایش اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن، افزایش سوخت و ساز بدن، (هر جلسه ۳۰ دقیقه‌ای سونا باعث سوختن۳۰۰ تا۵۰۰ کالری می‌شود)، تعریق در سونا سبب دفع سموم، سدیم، نیکوتین، کلسترول، فلزات سنگین(کادمیوم، سرب، جیوه، روی …)، اوره و اسید لاکتیک می‌شود، در واقع سونا یک شیوه‌ی سم‌زدایی بسیار کارآمد است.

+61
رأی دهید
-1

harrp - وین - اتریش
ودکا قاطی‌ آب بریزین رو سنگا داغ بعد برین بالا‌ترین طبقه بشینین و حال کنین بعدش شیرجه تو استخر آب یخه یخو+ آب جو بازی ... :) ;)
جمعه 28 آذر 1393 - 13:02
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.