چرا باید در ایران 'کانون ازدواج موقت' تشکیل شود

مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد می کند که "کانون های ازدواج موقت" در ایران تشکیل شود

بی بی سی : مرکز پژوهش‌های مجلس ایران گزارش مفصلی در باره ازدواج موقت منتشر کرده که در آن پیشنهاد شده "ازدواج موقت به عنوان راهی معقول و مشروع تبلیغ و دید جامعه نسبت به آن تصحیح شود تا افراد از مزایای آن آگاه شوند و بدانند که می توانند از آن به عنوان صیانت خود از حرام استفاده کنند."

در این گزارش توصیه شده که "کانون های ازدواج موقت" تشکیل شود و "این نهاد شرعی به عنوان یک هنجار فرهنگی عملا گسترش یابد."

کارشناسان این مرکز وابسته به مجلس ایران، ضمن توصیه به آسانگیری ادارات ثبت برای ثبت ازدواج موقت در جایی غیر از شناسنامه، تاکید کرده اند که بخشی به لایحه حمایت از خانواده تحت عنوان ازدواج موقت اضافه شود یا در لایحه ای جداگانه نظامنامه قانونی آن با نظر فقها و جامعه شناسان و روانشناسان تهیه و به تصویب مجلس برسد.

در این گزارش ۸۲ صفحه ای با عنوان " ازدواج موقت و تاثیر آن بر تعدیل روابط نامشروع جنسی" مبانی شرعی ازدواج موقت با استناد به قرآن و احادیث بررسی شده و توضیح داده شده که چطور دین اسلام برای پاسخ به "نیاز جنسی" که عدم پاسخ گویی آن "موجب مفاسد روانی، اخلاقی و اجتماعی" می شود، "نهاد ازدواج موقت را در کنار ازدواج دائم تاسیس کرده است."

بخشی از این گزارش به اختلاف نظر میان شیعه و سنی در باره ازدواج موقت اختصاص دارد و تاکید شده که فقها و حقوقدانان مسلمان شیعه و سنی در شرایطی که "روابط و رفتارهای جنسی جامعه بشری به ویژه در غرب را در وضعیت خطرناک و بحرانی قرار داده" در "تنگنا" قرار گرفته اند تا "برای حل این مسئله یا مشکل، گریزگاه و مفری معقول بیابند."

بر سر ازدواج موقت بین شیعه و سنی اختلاف نظر وجود دارد. ازدواج موقت در مذهب شیعه پذیرفته شده است و بر اساس آن زن و مرد می توانند برای مدت زمانی مشخص، حتی کمتر از یک روز، با هم ازدواج کنند اما سنی ها آن را نپذیرفته اند.

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شرح مفصلی از جزئیات و نحوه ازدواج موقت در منابع و روایات و فقه شیعه و سنی ارائه داده اند.

ترویج ازدواج موقت، سال‌ها پیش از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده بود. آقای هاشمی در آن زمان رییس جمهور ایران بود.

سوای بحث های شرعی و اجتماعی، برخی از نظر حقوقی با ازدواج موقت مخالفند و می گویند که در ازدواج موقت حقوق زنان ضایع می شود چون در ازدواج موقت، زنان از مردان ارث نمی برند و مرد ملزم به پرداخت نفقه نیست.

اما مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن مقایسه روابط جنسی در غرب و تاثیر آن بر جوامع اسلامی "به واسطه رفت و آمد، وسایل ارتباط جمعی، ماهواره و اینترنت" نتیجه گرفته که این فرهنگ باعث "بالا رفتن سن ازدواج، تمایل به زندگی مجردی، تمایل به روابط جنسی آزاد و بدون قید و بندهای قانونی، تنوع طلبی، روابط جنسی با هدف التذاذ محض و نه تولید مثل و بقای نسل و کاهش ازدواج و افزایش طلاق ظاهر شده است."

کارشناسان این مرکز وابسته به مجلس "اندیشه برابری حقوق زن و مرد و جنبش های فمینیستی غربی" را به باد انتقاد گرفته و نوشته اند که این اندیشه به جای آثار مثبت در تولید ثروت و قدرت جامعه" به "بازگردانی و خودنمایی زنان، حذف فرصت های شغلی بخشی از مردان، افزایش زنان شاغل فاقد همسر، و اشتغال آنان به مشاغلی که با طبیعت روحیات زنانه سازگار نیست،" منجر شده است.

به این ترتیب به عقیده کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس این اندیشه "سبب افزایش روابط جنسی آزاد شده است" و در کنار این عوامل "عدم اشتغال و درآمد مکفی و هزینه بالای زندگی مشترک، درصد بالایی از ازدواج ها را به طلاق می کشاند."


'افزایش نگران کننده روابط جنسی'

در گزارش مجلس، به "افزایش نگران کننده روابط نامشروع جنسی" در ایران اشاره شده است و با دسته بندی آن به رفتارهای جنسی و روابط جنسی از "خودارضایی، دیدن تصاویر مستهجن، چشم چرانی، بدحجابی و خودآرایی تحریک کننده به عنوان رفتارهای جنسی" نام برده است.

در این گزارش بر مبنای تحقیقی که در سال تحصیلی ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ از دانش آموزان دوره دبیرستان دختر و پسر تهیه شده آمده که از میان ۱۴۱ هزار و ۵۵۲ دانش‌آموز در کل کشور "۱۱ هزار و ۶۱۷ نفر (۸.۲ درصد) دچار خود ارضایی، ۱۰۵ هزار و ۴۶ نفر (۷۴.۳ درصد) ارتباط با جنس مخالف و ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر (۱۷.۵ درصد) همجنس گرا بوده اند.



نزدیک به ۶ میلیون زن مطلقه وجود داشته و روزانه نیز ۱۶۰ نفر به این آمار اضافه می شود.



غیر از این، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس به تحقیقی اشاره کرده اند که در دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شده که بر اساس آن "آمارر روسپیگری بین زنان متاهل بیشتر از مجردهاست."

در این گزارش از میان دو هزار روسپی دستگیر شده ۶۰۰ نفر روسپیگری را به عنوان شغل انتخاب کرده و ۱۴۰۰ نفر "از طریق شبکه های مجازی به این دام افتاده و اقدام به ارتباط گیری با مردان هوسران می کرده اند."

این تحقیق اضافه کرده که: "متاسفانه ۱۱ درصد روسپیان شهر تهران با اطلاع همسرانشان دست به روسپیگری می زنند."

مستند آماری دیگر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس این است که در ایران در سال ۱۳۸۸ نزدیک به ۶ میلیون زن مطلقه وجود داشته و روزانه نیز ۱۶۰ نفر به این آمار اضافه می شود. علاوه بر این یک و نیم میلیون زن بیوه (شوهر مرده) نیز در جامعه وجود دارد.

بنابر گزارش‌ها در سال ۱۳۸۸ حدود "۹ میلیون پسر و ۸ میلیون دختر آماده ازدواج بین ۲۰ تا ۲۹ سال" وجود داشته و بنابر آمار سال ۱۳۹۰ تعداد مردان ازدواج نکرده به بیش از ۱۳ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر رسیده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با کنار هم گذاشتن این آمار و اطلاعات به بررسی عوامل موثر در گرایش مردم به رفتارهای جنسی آزاد پرداخته و از عوامل اخلاقی و اعتقادی، تمایل به آزادی مطلق، دنیاگرایی، ضدیت با اسلام و حاکمیت دینی، ضعف علم و ایمان، مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و ضعف تبلیغات دینی در کنار تبلیغ بی بند و باری به عنوان دلایل گرایش به "فحشای جنسی" یاد کرده است.

در مقابل البته مخالفان ازدواج موقت می گویند که این کار علاوه بر اینکه به گسترش بی بندوباری در جامعه منجر می شود پایه های خانواده را سست می کند.

این تفاوت دیدگاه در میان مردم عادی نیز وجود دارد. برخی از مردان، ازدواج موقت را راهی برای حل مشکلات جنسی می دانند، اما حاضر نیستند شاهد چنین ازدواجی در بین اعضای خانواده خود، به خصوص دخترها باشند.

ازدواج موقت، یک مساله جنجال برانگیز در دین اسلام است. مسلمانان شیعه معتقدند که پیامبر اسلام صیغه را مجاز دانسته اما از نظر مسلمان سنی، ازدواج موقت در شرع اسلام ممنوع است.

با وجود شرعی بودن ازدواج موقت در مذهب شیعه، مراجع دینی با احتیاط و در نظر گرفتن شرایطی ازدواج موقت را توصیه می کنند.

+31
رأی دهید
-39

karkas - اصفهان - ایران
دوباره این بی بی سی خول چل کلش پیدا شد و از صیغه کنان طرفداری کرد
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 00:28
siavash2111 - ویسبادن - آلمان
چرا نباشه؟ هیچ عملی‌ شیرین تر از صیغه نیست (خوده فاطی زهرا (ع) فرمودند .اینو یاد بگیرید زوّجتُکَ نفسی فی المّدت المعلومۀِ علی المهرِ المعلوم؛بدرد میخوره روزی‌ ها ها‌ها طرف هم بگه قَبِلتُ؛انشالاه همه یاد بگیرندو برند واسه تیم‌ ملی‌ حالشو‌ ببرند
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 01:56
dandelion7 - تهران - ایران
همچین نوشته حذف فرصت های شغلی بخشی از مردان که انگار زنها اصلا حق و حقوقی ندارن، آدم یاد دوران برده داری میفته. اینکه جلوی کار کردن زنها را بگیرند(مطمئنا صدرصد نمیتونن) فقط باعث پایین اومدن بیشتر آمار ازدواج میشه. دیگه وقتی میشه همه جوره از یه زن سو استفاده کرد دیگه چرا ازدواج!
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 02:53
biparva-jan - تهران - ایران
این بی بند و باری مذهبی شایسته فرهنگ ایرانی نیست.
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 03:03
مژگان سازگار - لندن - انگلیس
تو همین انگلیس این غربی ها چه زناناشون و چه مرداشون به یک شکل دیگه صورت میدهند .طرف واسه یک کن بیر یا یک وعده غذا یا شهوت به شکل دیگه موقت انجام میدهد. فقط شامل ایران و ایرانی نیست. حداقل تو ایران از راه شرعی وقانون موقت صورت میگیره، نه مثل اینجا طرف شوهر داره و هم زمان با چند تا مرد دیگه هم date داره و جالب خودشون هم نمیدونند 2 یا 3 تا بچه ای که داره از شوهرش یا bf های موقت.اگه اهل tv باشید برنامه های اجتماعی رو دنبال کنید متوجه میشید ما بین کشورهای دیگه از آخر اولیم در این ضمینه. موقت اینا از ایران بدتر .تعداد بچه های بی پدر یا singel mum نشان دهنده این که اینجا به اسم آزادی چه (.....) است.سخت ترین سوال واسه یک انگلیسی اینکه ازشون بپرسی.. ?Who was u r fathers
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 00:39
cobalt3 - کرج - ایران
یه راه انقلابی اسلامی هم اینه که بروش گوسفند موجود است عمل کنید حتما دیدید که طرف کنار خیابون و جاده ایستاده یه کاغذ و مقوا پاره دستش نوشته گوسفند زنده با قصاب ...خوب دیگه تکلیف روشنه اونی که گوسفند میخواد دیگه نمیره داروخونه یا کتابفروشی پی گوسفند بلکه صاف میره خدمت آقا گوسفندی و بقیه قضایا حالا اون مقوا رو بنویس صیغه با نصاب موجود است و بده دست اهلش اینطور دیگه یه باره مسئله ناظم مدرسه و مدرسه فوتبال وترافیک تهران و فحشا و زنای خیابونی حله اون یازده درصد از شوهران خوش غیرت هم دیگه میتونن سر بالا بگیرن و بگن زنمون تو یه کار خیر و اسلامی سهیمه کبلائی.
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 05:16
علی چپ دس - رشت - ایران
میخوان نون داغ بزارن تو سفره خودشون ان شالله
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 07:01
خروس - دبی - امارات
فدای اقا بیا دسنه گل اربابات را تحویل بگیر.
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 08:34
کامیاب قزوینی - ملبورن - استرالیا
اگه بعد از جنگ این عمل انجام میشد یا از اول انقلاب برای اینکار برنامه ریزی میشد امروز وضع جامعه اینقدر تاسف آور نبود . چقدر خانواده هایی که از اصلیت افتادند و راه حلی براش نیافتند.چقدر زنان و دختران و مردان پاک در مسیر ناپاکیهای حرکت کردند تا نیاز جنسی خود را از طریق غیر متعارف برطرف کنند و چه خانواده هایی که از هم پاشیدند و چقدر قتلهای ناموسی اتفاق افتاد اما هیچ کاری حل نشد. ازدواج شیرینی خود را از دست داد و تشکیل زندگی کابوسی وحشتناک گردید . بعد از جنگ جهانی آقای برت راند راسل مسیحی در مورد این روش تحقیق کرد و انرا به دولتهای آسیب دیده پیشنهاد داد.هرچند هجوم فرهنگی استعمارگران برای تسلط بر جهان سوم ترویج سکس و فحشا را در دستور کار خود دارند تا منابع ارزان ما را غارت کنند و اصالت ما را به تاراج ببرند و ما را با فحشا سرگرم و خود را با منابع ما سرور عالم کنند.زنده باد ایرانیان فهیم و آگاهی که قلبشان به هر طریق برای رشد این سرزمین وسرافرازی فرزندانش میتپد.
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 09:55
باور عمیق - قم - ایران
عجیبه که ادعا شده ازدواج موقت از نظر سنی ها قابل قبول نیست حال آنکه اتفاقا ازدواج موقت به شیوه غیر شرعی و من درآوردی و به اسم (مسیار) کاملا بینشون رایجه و مورد قبول
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 10:40
azadi88 - کی یف - اوکراین
آخه جوونای ایرانی چجوری باید حال کنن؟!...باید یه راهی باز شه دیگه!...بیاید یکم رو راست باشیم با خودمون.. بدونه لذت جنسی زندگی لذتی نداره...هر کی میگه اینطور نیست مغزش مشکل داره!
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 11:22
ensanam arezoost - خارگ - ایران
مژگان سازگار - لندن - انگلیس.برای اولین بار کمی تا قسمتی با کامنتی که گذاشتی موافقم...ازدواج موقت یا صیغه فقط نام کاربریش برای بعضیها چندش آور است و گرنه همون رابطه دوست دختر و پسر است و اگر با خواست و رضایت کامل وشرایط هر دو طرف باشد هیچ اشکالی ندارد پس بنابراین نمی توان آن را انکار کرد و بهتر این است که کاسه داغ تر از آش نباشیم و بجای دیگران تصمیم نگیریم تا آزادانه و با اختیار هر کس(زن و مرد) بتواند خودش انتخاب کند...پس بهتر است تعصب را کنار گذاشته و منطقی بیندیشیم...متاسفانه کار به جایی رسیده که اگر این حکومت و دینش هرموردو نظری را (حتی اگر درست باشد) مطرح کنند مثلا بگویند ماست سفید است باز هم هستند کسانی که کورکورانه و با تعصب موضع گیری کنند..
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 11:52
آزاده هبوط - ملبورن - استرالیا
چون دین اسلامی جز فاحشه کردن مردها و تو دخمه کردن خانم ها نداره
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 12:28
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
مکر میشود عمل قبیح زنا و فاحشکی را قانونی اسلامی دانست؟جه کسی حاضر است خواهر مادر و یا دخترش برای یک یا جند روز و ساعت و وقت به صیغه کسی در اورد؟؟جز این نیست که مذهب صفوی با این کار تناقضاتش با مکتب اسلام را اشکارا نشان میدهد؟؟در طول تاریخ اسلام هیج کدام از ایءمه (امامان)اهل بیت رضی الله عنهم اجمعین این عمل زشت را انجام نداده اند و هیجکدام از انها زن صیغه ای یا فرزندی که حاصل صیغه باشد را نداشته اند یا فرزندانشان را به این عمل زشت امر نکرده اند بلکه احادیثی جعلی توسط صفویان اختراع شد تا عفت و باکی زنان و بخصوص زنان ایران را لکه دار کنند
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 12:31
گیلاسسس - شفیلد - انگلستان
مژگان سازگار - لندن - انگلیس, ... پس چرا ما نمیبینیم،چرا این همه دروغ میگی‌
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 13:13
azadeh11 - آمستردام - هلند
. کرکس - اصفهان - ایران . چه خوب نوشتی‌. لوپ مطلب را گفتی. دمت گرم. طرفدار‌های صیغه طرفداری کنید که ، ایران را میخواهند فاحشه خانه کنند.- برید صیغه کنید یا صیغه بشوید.
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 13:43
باور عمیق - قم - ایران
در جواب دوستی که فرموده چه کسی حاضر است رضایت به ازدواج موقت خواهر یا مادرش بدهد اولا باید گفت که رضایت برادر و یا پسر طبق شرع اسلام برای ازدواج شرط نیست و ثانیا ایستادگی در برابر نص صریح قرآن در مورد ازدواج موقت و سنت معروف پیامبر هیچ توجیهی ندارد . اگر چه دوستان به اسم ازدواج مسیار که من درآوردی است ازدواج موقت را به شکلی غیر شرعی و غیر اخلاقی انجام میدهند
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 19:44
باور عمیق - قم - ایران
همچنین مشخص نیست که چرا در برابر حکم خدا دم از غیرت برای خواهر و مادر میزنند اما در برابر فتوای شنیع عایشه مبنی بر گذاشتن پستان زنانشان و خواهرانشان و مادرانشان در دهان مرد بیگانه به قصد نوشیدن شیر و محرمیت رضایی من درآوردی اثری از عروق غیرت در عنقشان دیده نمیشود .. الله اعلم
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 19:46
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
باور عمیق - قم - ایران من مفصلاً این مطالب رو. قبلاً برات توضیح دادم بنابر این نمیخواد زیاد کردو خاک بکنی مسیار هیج تفاوتی با ازدواج قانونی تفاوتی ندارد از مزیت ان این است زن از ان مرد ارث میبرد فردندان به شکل قانونی شناسنامه دار میشوند فرزندان به نام بدر و مادر خوانده میشوند فرزندان دجار شکست و خلاء نداشتن بدر نیستند مادر انها مجبور نیست هر روز و هفته در بستر کسی بخوابد و عفاف و باکدامنی خویش را لکه دار کند و هزاران هزار دلیل که قبلاً توضیح داده شده اما کسانی بند میکیرند که خرد کرا باشند و بیاندیشند نه مانند شما عناد و سرکشی کنند
‌پنجشنبه 22 خرداد 1393 - 21:35
باور عمیق - قم - ایران
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی(1) .. مفصلا وقتی بنده جواب گفته های شما رو دادم حضرتعالی اعلام سفر به اقصی نقاط گیتی کردید و فرمودید اساسا چون روزانه 10 دقیقه بیشتر به انترنت دسترسی ندارید قادر به ادامه صحبت نیستید . از بیخ و بن اگر بخواهی بنگری،مطمئنم صحبت با بزرگواری چون شما که دایره دیدش به گونه ای محدود است که داعش را مورد حمایت نظام ایران میداند صد البته بی فایده است اما به حکم احترام مجددا پاسخ شما را میدهم و باز همینجا اعلام میکنم اگر توانستی در همین یک زمینه پاسخ مرا بدهی سریعا وهابی خواهم شد : 1- با آیه قرآن در باب متعه چه میکنید؟(اگر سند در تایید تفسیر این آیه در باب متعه از علمای اهل سنت خواستی بگو تا آستین بالا بزنم و 10-15 تا آدرس بهت معرفی کنم
جمعه 23 خرداد 1393 - 12:41
باور عمیق - قم - ایران
2- اگر اعتقاد دارید که (وهابیون) که این حکم در زمان جنگ خیبر لغو شده، آیه مترادف برای لغو آن را نشان دهید 3- پاسخ دهید این عبارت عمر را (کانتان متعتان علی عهد رسول الله انا احرمها و اعاقب علیهما)(آدرس بیشمار اگر از کتب علمای اهل سنت اگر خواستی بگو تا به صف کنم) . 4- تعیین کنید آیا عمر حرام کرده یا خدا .. 5- پاسخ دهید جواز شرعی شما برای ازدواج من در آوردی و قبیح (مسیار) چیست؟ (آیه قرآن؟ حدیث؟ درد؟ کوفت؟ چه چیزی؟) .. 5- مشخص کنید اگر متعه حرام شده بوده پس چگونه در زمان ابوبکر و بخش اول خلافت عمر صورت میگرفته؟(سند خواستی بگو ردیف کنم) .. همینا فعلن کافیه
جمعه 23 خرداد 1393 - 12:42
باور عمیق - قم - ایران
(3)و اما شما که غیرت علمایتان اجازه میدهد حکم ازدواج به قصد طلاق را قبول کنید مشخص کنید چرا در هنگام شنیدن نام متعه دم از غیرت میزنید .. مشخص کنید شما که حاضرید در ازدواج من در آوردی (مسیار) تن به ازدواج خواهر و مادر و دختران خود فقط و فقط به قصد کامجویی و ارضای میل جنسی بدون تحمیل حق تشکیل خانواده، بدون حتی الزام مرد به حضور در کانون خانواده و قبول حضور او فقط به قصد کامجویی و نزدیکی دهید ، شما چگونه دم از غیرت میزنید؟ ازدواج من در آوردی مسیار که حکایت (اسمش را نیار اما خودش را بیار است) ، داستان غم انگیزی است که شما در جوامعتان پس از برخورد به فساد وحشتناک و نیاز جوانان از یک سو و خیره سری های قبلی تان از سوی دیگر در رد متعه ابداع کردید و به اسم قانونی بودن آن را پذیرفته اید
جمعه 23 خرداد 1393 - 12:42
باور عمیق - قم - ایران
(4) مگر قانونی بودن ملاک است؟ اگر فردا همجنسبازی را هم قانونی کردید چه؟ هر چیز را شما قانونی کردید حکم خداست؟ فرزندان خلاء داشتن پدر را احساس نمیکنند؟ تو از کدام سیاره آمده ای آقای سلطنت طلب .. اصلا اساس ازدواج مسیار بر عدم الزام مرد به تشکیل خانواده و عدم الزام مرد به حضور در خانه است مگر به قصد نزدیکی با زن .. اینا چیه اینجا میای میگی حاجی؟ امیدوارم پاسخ بدی و فردا قرار نباشد به کره ماه سفر کنی
جمعه 23 خرداد 1393 - 12:43
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
باور عمیق - قم - ایران. تشریف بیارید و در صفحه فیسبوک بنده باهام صحبت کنید. به همین نام سلطنت طلب راستی کزارش مفصلی هم از هدایت حسین الموید از مجتهدین حوزه علمیه قم دارم خدمتت
شنبه 24 خرداد 1393 - 03:22
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
باور عمیق - قم - ایران. من اکر به کره ماه هم سفر کنم (البته بنده هنوز هم در سفر هستم)حتی المقدور سعی میکنم در مقابل خزعبلات روافض جوابهام رو بدم فقط در یک جمله اکر ذره ای وجدان داری مقایسه مسیار و صیغه زنا رو انجام بده تا شاید درک کردی مضرات صیغه را و تفاوت اشکار ان با مسیار. مسیار تنها و تنها در صورت توافق زوجین که عقدی داعمی میبندند زوجه نفقه طلب نخواهد کرد همین و بس و تمامی حقوق زن و شوهری در ازدواج داعم در این ازدواج نیز هست
شنبه 24 خرداد 1393 - 03:29
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.