مونالیزا باز هم خبر ساز شد

پژوهشگران هنر آلمان می گویند این هنرمند دوران رنسانس، دو نسخه تقریبا یکسان را خلق کرده است که قرار دادن آنها در یک تصویر، به آن عمق می دهد.

این تاثیر می تواند شبیه تصاویر مازاد بر احتیاجی که امروزه برای خلق آثار سه بعدی تهیه می شود در نظر گرفت. این تصاویر را اغلب می توان با عینک های آبی و قرمز دید.

این نظریه خارق العاده توسط کلاوس کریستین کربن و ورا هسلینگر پژوهشگران دانشگاه هامبورگ مطرح شده است.

این نظریه بر اساس نقاشی مشابهی از مونالیزا که در سال 2012 رونمایی شد مطرح شده است. گفته می شود این نقاشی توسط خود این هنرمند و نه هنرجوی او طراحی شده است.



تصویر سمت چپ مونالیزای موزه لوور و تصویر سمت راست مونالیزای موزه اسپانیا



محققان یک نسخه از این تصویر با نام  "پرادو مونالیزا" را در موزه مادرید اسپانیا و همچنین پرتره مشهور "مونالیزا" را که در موزه لوور پاریس موجود است بررسی کردند.

آنها تغییر اندکی را در دورنمای سه بعدی بین این اثر هنری کشف کردند که نقاش یا (نقاشان) آن را از نقاط مناسب مختلف خلق کرده اند.

این نقاط حدود 2.7 اینچ در بعد افقی اندازه گیری شدند که شبیه متوسط افق بین چشمهای یک فرد است.



ماکتی از تفاوت در زاویه دید نقاش


کربن پژوهشگر دانشگاه هامبورگ گفت: وقتی این دو نقاشی را کنار هم دیدم، تفاوت بسیار کوچک اما واضحی در چشم انداز آنها مشاهده شد.

این تفاوت بویژه زمانی واضح می شود که اگر صندلی که مونالیزا روی آن نشسته را نگاه کنید: در نسخه اسپانیایی می توانید انتهای گوشه صندلی را در پس زمینه نقاشی ببیند چیزی که در نسخه لوور قابل مشاهده نیست.



وجود گوشه دسته صندلی در تصویر مونالیزای موزه اسپانیا



وی افزود: این به خاطر آن است که موقعیت نقاش مونا لیزای موزه اسپانیا که احتمالا خود داوینچی بوده، بیشتر به سمت چپ گرایش داشته تا نقاش خالق مونالیزای لوور .

محققان سپس وضعیتی که چشم های ما اجسام را در چشم اندازهای مختلف می بیند تعیین کردند یعنی پیش از آنکه تصاویر تکی و مسطع به مغز رسیده و به تصویر سه بعدی ترجمه شود.

آنها با استفاده از این نظریه دریافتند وقتی به این دو نقاشی نگاه می شود می توان نخستین تصویر برجسته ( سه بعدی) جهان را دید.

این محققان می گویند با استفاده از ژرف نمای قرمز- آبی سبز این دو پرتره را ترکیب کردند که این اقدام به تایید نظریه آنها منجر، و محصول نهایی دارای عمق شد.


استفاده از ژرف نمای رنگی برای ترکیب دو تصویر



با این حال آنها هنوز نمی دانند آیا خلق این شاهکار سه بعدی یک تصادف بوده یا اینکه داوینچی آگاهانه آن را به عنوان بخشی از یک پروژه علمی انجام داده است.

کاراگاهان هنر ایتالیا فوریه امسال اعلام کردند یک گام به تشخیص هویت زنی که به عنوان مونالیزا در نقاشی معروف داوینچی دیده می شود، نزدیک شده اند.

آزمایش های DNA بر روی استخوانهایی در حال انجام است که احتمالا به یک زن اشراف زاده اهل فلورانس به نام لیزا جراردینی تعلق دارد؛ کسی که گفته می شود همان مدلی است که پرتره وی در این نقاشی دیده می شود.



تصویر سه بعدی از مونالیزا 



"سیلوانو وینستی" تاریخ دان ایتالیایی در حال جمع آوری نمونه هایی از یک اسکلت در صومعه ای در نزدیک فلورانس و مقایسه آنها با DNA استخوانهای برخی از اقوام تایید شده جراردینی است.

اگر این DNA ها یکسان باشد، وینستی می تواند چهره جراردینی را از روی جمجمه اش و همچنین جزئیاتی که داوینچی از چهره این زن در نقاشی خود اعمال کرده است به طور سه بعدی بازسازی کند.

گفته می شود پرتره موسوم به مونالیزا بین سالهای 1503 تا 1506 نقاشی شده است.

+58
رأی دهید
-5

Moama123 - بوداپست - مجارستان
احمقانه‌ترین اثر هنری که دیدم و این همه هم با جنجال و تبلیغ دارن ازش پول در میران. از این نقشی‌ بسیار زیبا تر وجود داره ولی‌ اینا هر روز سوک می‌کنن تو مونالیزا که اینو کی‌ کشید، نقاش کشید یا عمّش؟ِ اون گوشهٔ عکس مگس مدفوع کرده پس این نقشی‌ رو در محیط باز کشیدن نه تو همام. تحقیق کنیم ببینیم مونالیزا باباش تاجر بوده یا خودش،ِ ببینین انگشتر پشکل نشان داره پس باباش چوپون بوده ، بابا جم این مسخره بازیتنو دیگه . اینا از کیم کارداشیان هم با تبلیغ قولش می‌کنن و ازش پول در میارن ، همین داستان رو دارن با این نقشی‌ احمقانه در میارن. اینقدر اینرو بزرگ کردن که این نقشی‌ اصلا قیمتی براش قابل تصور نیست.
جمعه 19 ارديبهشت 1393 - 07:19
humans win - فرایبورگ - سویسس
Moama123 - بوداپست - مجارستان دوست من تا وقتی آدم نادان در دنیا هست همینه . این گوشه و اون گوشه دنیا انسانها از گرسنگی و بیماری می می رن اما همه لال هستن کر و کور . تن تن گندم می ریزن تو آب تا قیمتش ثابت باشه . امان از این انسانهای پول پرست .
جمعه 19 ارديبهشت 1393 - 09:40
Aryano - کلن - آلمان
Moama123 - بوداپست - مجارستان. اینم عجیب ترین اظهارنظرى بود که من در مورد این اثر خوندم! اولاً که فکر نمیکنم انقدراین اثر سخیف باشه که شما از ادبیات.. مانند استفاده کنید. اما در این که هنر سلیقه ایه شکى نیست، یعنى شما مجبور نیستى از این اثر خوشت بیاد.نبوغ این اثر تاحد زیادى هم بخاطر زمان خلق اون هست. ضمن اینکه این اثر به نوعى بنیانگزار این سبک از پرتره شد، و بسیارتاثیرگذار بود.
جمعه 19 ارديبهشت 1393 - 10:41
persik - کیف - اکراین
خدانکنه این غربیها به یک جایی برسن اونوقت سرهرمسئلهٔ کوچکی چنان چالشی دردنیا به پا میکنندوهمیشه هم حق با اونهاست ایران با این همه مشاهیربزرگش که علم امروز دنیا مدیون زحمات اونهاست نمی تونه هرروز به دنیا بگه ما بزرگترین شاعران بزرگترین پزشکان وحتی دقیقترین تقویم دنیا که اثر عمرخیام است رو داریم چرا؟بخاطراینکه زباله های آنها طلاست و طلای ما زباله،به مثال مرغ همسایه غازه۰
جمعه 19 ارديبهشت 1393 - 10:59
کبالت3 - کرج - ایران
از نابغه ای مثل داوینچی بعید نیست به هرحال اون معمار و مجسمه ساز هم بوده و به حجم و پرسپکتیو علاقه و تعهد داشته تو همین نقاشی علاوه بر لبخند مرموز بر چهره ساده و با وقار زن عمق و ژرفای بی پایان پس زمینه نقاشی هم جالبه همه اینا سبب خلق مرموز ترین و گرانترین لبخند دنیا شده.
جمعه 19 ارديبهشت 1393 - 12:12
yaser_m - تهران - ایران
من فکر میکنم این فقط یه کار پژوهشیه و اینقده تبلیغاتی نیست، ما باید واقعیت ها رو قبول کنیم درسته که خیام و ابن سینا و .. داشتیم ولی باید پذیرفت که بیرون از مرزهای ما توی خیلی زمینه ها و زمان ها برتر از ما هم وجود داشته و دارد.
یکشنبه 21 ارديبهشت 1393 - 00:13
Moama123 - بوداپست - مجارستان
human بهت کاملا موافق هستم ، aryano ، این اثر سخیف نیست ولی‌ آثاری نیست که من و شما هر روز عمرمون رو درگیر این مساله کنیم که این نقشی‌ روی بام کشیده شده یا تو حمام ، از یک زن تاجر کشیده شده یا از یک راهبه ، یعنی‌ این مسائل نه در سطوح اجتماعی نه در میان هنرمندان اصلا موضوعی نیست که بخواد بخاطرش وقت صرف بشه . از نظر اینکه این اولین پرتره در این سبک بوده شما کاملا در اشتباهی‌ ، در مصر بستن پرتره‌های زیادی کشیده شده مربوط به قرن ۱ تا ۳ بعد از میلاد که هزاران سال قبل از مونالیزا کشیده شده، مثل پرتره‌های که در fayum کشف شده . پس از این نظر هم بی‌ اهمیت هست . تنها و تنها دلیل این کار این هست که یک نقاشی کاملا معمولی‌ یک قیمت نجومی پیدا کنه ، وگرنه چه اهمیتی داره که بدونیم این نقاشی اول کشیده شده بعد پاک شده دوباره کشیده شده ؟؟ یا اول با رنگ دیگه کشیده شده دوباره پاک شده رنگش عوض شده یا هرچی‌ ، این یک نقاشی کاملا معمولی‌ هست که فقط خوراک تبلیغات شده
دوشنبه 22 ارديبهشت 1393 - 02:06
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.