محمدرضا لطفی، موسیقیدان و تارنواز صاحب‌نام ایرانی، درگذشت

محمدرضا لطفی، استاد تار، صبح امروز جمعه، ۱۲ اردیبهشت‌ به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستان پارس تهران در ۶۸ سالگی در گذشت.

آقای لطفی، در سال ۱۳۲۵ در گرگان زاده شد، تحصیلات عمومی خود را در همان شهر گذراند، در سر آغاز جوانی به تهران آمد و نخست در هنرستان شبانه موسیقی به فراگیری نواختن تار پرداخت. او از استادان خود در هنرستان، علی اکبر شهنازی و حبیب‌آلله صالحی ردیف آقا حسینقلی را آموخت و از سوی دیگر با مبانی موسیقی علمی و نظرات موسیقیدانان نوآور آشنا شد.

آقای لطفی سپس از هنرستان شبانه به هنرستان روزانه نیز راه پیدا کرد و در ارکستر صبا که زیر نظر "حسین دهلوی" اداره می‌شد، به عنوان نوازنده تار به کار پرداخت. بعد از آن او با ردیف شناس معروف، عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف‌های آوازی و تصنیف‌های قدیمی در حافظه مانده او را فراگرفت.

لطفی بعد از آن در بخش موسیقی دانشکده هنرهای زیبا- در دانشگاه تهران- نهاد و از دو استاد سنتی و مدرن: "نورعلی خان برومند" و "محمد تقی مسعودیه" درس گرفت و بعد در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی به کار پرداخت و همزمان نزد "سعید هرمزی" سه تار نوازی خود را پیش برد.

لطفی از سال ۱۳۵۱ در سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران، به کار پژوهشی در زمینه موسیقی بومی ایران پرداخت و از سال ۱۳۵۳، به عضویت هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا در آمد و یک دو سالی بعد گروه موسیقی "شیدا" را بنیاد نهاد.

حسین علیزاده و محمدرضا لطفی از بنیانگذاران گروه هنری چاووش در اوایل انقلاب ایران بودند.

او به یاری همین گروه و به یاری خوانندگانی چون محمد رضا شجریان و شهرام ناظری توانست آفریده‌های خود را آن گونه که می‌خواست به اجرا درآورد.


بنیانگذاری چاووش

لطفی در سال‌های پس از انقلاب با گرد هم آوردن و همکاری شماری از نوازندگان گروه‌های "شیدا" و " عارف" گروه تازه‌ای را با عنوان "چاووش" بنیان نهاد، ولی سرانجام چون بسیاری از موسیقیدانان شرایط تازه کار و زندگی را تاب نیاورد و چند سال بعد در سال ۱۳۶۵ به آمریکا رفت و گروه فرهنگی شیدا را تاسیس کرد و فعالیت هنری اش را در آنجا ادامه داد.

آقای لطفی بعد از سالها دوری، دوباره به ایران بازگشت و در مکتب خانه میرزا عبدالله به تدریس علاقه مندان موسیقی و برگزاری کنسرت مشغول شد.

"همیشه در میان"، "درویش خان"، "آب را گل نکنیم"، "گروه‌های سه گانه شیدا"، "سپیده"، "به یاد طاهر زاده"، "چهارگاه"، "بهانه از توست"، "به یاد عارف"، "بال در بال"، "تنها یک خاطره"، "صبح سحر"، "جان جان"، "شور خورشید"، "انتظار"، "رمز عشق"، "خموشانه"، "پرواز عشق"، "گریه بید"، "قافله سالار"، "عشق داند" و "معمای هستی" از جمله آثاری هستند که آقای لطفی با همراهی هنرمندان صاحب نام موسیقی ایرانی تولید کرد.

به او در سالهای اخیر چند بار  اجازه برگزاری کنسرت ندادند. اظهارات وی درباره موسیقی سنتی و سخنان وی درباره محمدرضا شجریان نیز در سال ۹۰ واکنش های زیادی به دنبال داشت.

قرار است مراسم تشییع آقای لطفی در تهران برگزار شود و در زادگاهش گرگان به خاک سپرده شود.

+92
رأی دهید
-5

humans win - فرایبورگ - سویسس
روجش شاد . استاد بزرگی بود و دست گرمی داشت .
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 11:50
oghab - هلسینکی - فنلاند
اﺧﻪ ﭼﺮا ﺧﺒﺮ ﺑﻪ ﺩﺭﻙ ﺭﻓﺘﻦ ﭼﻨﺪﺗﺎ اﺯ اﻳﻦ ﺁﺧﻮﻧﺪ ﻫﺎﻱ ﻣﻔﺘﺨﻮﺭﻩ ....ﮔﺸﺎﺩ ﺩﺯﺩ ﺑﻲ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭا ﻧﻤﻲ ﻧﻮﻳﺴﻴﺪ ....ﭼﭗ و ﺭاﺳﺖ ﺧﺒﺮ ﺩﺭﮔﺬﺷﺖ ﻓﻼﻥ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ ﻓﻼﻥ ﻓﺮﻫﻴﺨﺘﻪ ﻭﻭﻭ ..ﺑﺎﺑﺎ اﻳﻨﻬﺎ ﻫﻤﻪ ﺩﻕ ﻣﺮﮒ ﻣﻴﺸﻦ ...اﺯ ﺩﺳﺖ اﻳﻦ ﺷﻴﻌﻪ اﺛﻨﺎ ﺣﺸﺮﻱ
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 12:47
solmazfarhang - بارکیسیمتو - ونزوئلا
روحش شاد این هنرمند عزیز. واقعا متاسف شدم من بی نهایت ایشون رو دوست داشتم و همین طور کنسرتهایی رو که با استاد سایه داشتن. ایران یکی از بهترین و هنرمندترین مردان عرصه هنر رو از دست داد. تسلیت میگم به مردم هنردوست ایران و شاگردان و خانواده استاد.
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 13:59
زوربا - اصفهان - ایران
یادش گرامی ,ای کاش کدورتی که این اواخر با استاد شجریان داشتند ,بر طرف شده باشد.
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 15:10
raheme - کویت - کویت
مغنی کجایی نوایت کجاست / نوای خوش جانفزایت کجاست. مغنی از آن پرده نقشی بیار / ببین تا چه گفت از درون پرده‌ دار
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 15:36
samak - پاریس - فرانسه
درود به روان پاک این رامشگر ارزنده
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 17:11
mo.ho - تهران - ایران
خدایش بیامرزاد. کارهایی مثل چشمه نوش،عشق داند و معمای هستی از بهترین کارای موسیقی سنتی هستن که ایشون با استاد شجریان انجام دادن.استاد شجریان چندین بار گفته که با تار لطفی از خود بیخود میشده
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 19:39
سعد حلي - سیدنی - استرالیا
خدایش بیامرزد. واقعا خبر بدی بود. روز به زور استادان موسیقی ما از دنیا میروند. استاد لطفی تقریبأ اخرین بازمانده اهنگسازان سنتی بودند. امیدوارم صحنه موسیقی سنتی بیشتر از این خالی نشود.
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 17:46
arkadash - نیکوزیا - قبرس
چهار سال پیش بخاطر یکی که تریپ موسیقی میومد رفتم توی تالار کشور کنسرت بداهه نوازیش...خدا بیامرزتش..پنج ساعت داشت با یه دونه تار بدون نت میزد...یعنی ملتو اسکل کرده بود...شده بود حکایت لباس پادشاه...هیشکی جرأت نداشت اعتراض کنه بگه بابا به شعور مردم توهین نکن..منکه دو تا بیست تومنی که اونروز دادم رو حلال نمیکنم
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 21:36
Azadikhah - تكسل - هلند
روح این استاد بزرگ شاد
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 21:37
داماهی - بندرعباس - ایران
وقتی یک هنرمند یانویسنده فوت میکنه مردم چقدرناراحت میشوند ولی برعکس وقتی یک آخوند به درک می رود مردم چقدر خوشحال.
جمعه 12 ارديبهشت 1393 - 21:52
oghab - هلسینکی - فنلاند
ﺁﺭﻛﺎﺩاﺵ...ﻭﺩﺗﺎ ﺑﻴﺴﺖ ت ﻣﻨﻲ ﻭاﻳﻴﻴﻴﻴﻴﻲ ...ﺷﻤﺎ اﺷﺒﺎﻩ ﺧﻮاﻧﺪﻱ ﺗﺎﻻﺭ ﻛﻨﺴﺮﺕ ﺑﻮﺩﻩ ﻧﻪ ﻛﻨﺴﺮﻭ ..ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻋﺮﻓﺎﻥ ﺷﻨﻴﺪﻧﺶ ﺑﺮاﻱ ﻫﻤﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﺁﺭﻛﺎﺩاﺵ ﺧﻮﺵ ﮔﻠﺪﻱ
شنبه 13 ارديبهشت 1393 - 00:16
arkadash - نیکوزیا - قبرس
oghab - هلسینکی - فنلاند.....پس تو هم لباس پادشاهو می بینی
شنبه 13 ارديبهشت 1393 - 13:40
آرمان شهر من - استهبان - ایران
روحش شاد! یادش گرامی.
شنبه 13 ارديبهشت 1393 - 18:22
oghab - هلسینکی - فنلاند
ﺁﺭﻛﺎﺩاﺵ....ﻳﻪ ﻛﻨﺴﺮﺕ ﻣﻌﺬﺭﺕ ﻳﻪ ﻛﻨﺴﺮﻭ ﺧﻮﺏ ﺑﺮاﺕ ﺳﺮاﻍ ﺩاﺭﻡ ﻋﺸﻖ ﻣﻴﻜﻨﻲ ﺗﻮ ﺧﺎﻃﺮاﺗﺖ ﺗﺎ اﺑﺪ ﻣﻲ ﻣﻮﻧﻪ ﺷﻬﻨﺎﺯ ﺗﻬﺮاﻧﻲ ﺑﺎ ﺣﺠﻲ ﺟﻮﻥ ...ﺑﺪﻭ ﺗﺎ ﺩﻳﺮ ﻧﺸﺪﻩ ...ﺗﻮ ﻛﻪ ب اﻫﻪ ﻧﻮاﺯﻱ اﺻﻼ ﻧﻤﻲ ﺩﻭﻧﻲ ﺧﻮﺭاﻛﻴﻪ ﻳﺎ....
شنبه 13 ارديبهشت 1393 - 21:58
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.