جنگ لفظی آمریکا و روسیه بر سر تنش‌های شرق اوکراین

چند تن از شبه نظامیان مسلح در درگیری با نیروهای دولتی اوکراین کشته شده‌اند



با وارد عمل شدن نیروهای نظامی اوکراین در مناطق شرقی این کشور و برخورد با هواداران روسیه در این مناطق، مسکو و واشنگتن هر یک طرف مقابل را به عدم توانایی در کنترل بحران اوکراین متهم کردند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه روز پنجشنبه، ٤ اردیبهشت (٢٤ آوریل) روسیه را به "دامن‌زدن به بی‌ثباتی" در شرق اوکراین متهم کرد و همزمان سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه از کاخ سفید خواست تمامی نفوذش بر دولت موقت اوکراین را به کار گیرد و مانع بدتر شدن اوضاع در اوکراین شود.

روز پنجشنبه از شرق اوکراین کلیک خبررسید که عملیات نیروهای دولتی علیه شبه نظامیان طرفدار روسیه تلفاتی برجای گذاشته است.

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد در عملیات واحدهای تحت فرمان وزارت دفاع برای پاکسازی مناطق اطراف شهر اسلاویانسک در شرق این کشور "تا پنج نفر از تروریست‌ها" کشته شده‌اند و یک نظامی اوکراینی نیز زخمی شده است. مقامات دولتی اوکراین شبه نظامیان طرفدار روسیه را که برخی مراکز دولتی در شرق این کشور را در اشغال دارند "تروریست" می‌خوانند.

ساعاتی پیش از آن نیز سخنگوی شبه‌نظامیان مسلح در اسلاویانسک گفته بود که دو نفر از "رزمندگان" مخالف دولت در درگیری با نیروهای دولتی جان خود را از دست داده‌اند. به نظر می‌رسد این درگیری‌ها در اطراف اسلاویانسک و در جریان برچیدن پاسگاه‌های ایست و بازرسی پاکسازی شبه نظامیان مسلح روی داده باشد.

همزمان روسیه از برگزاری دور جدیدی از مانورهای نظامی در مرزهای خود با اوکراین خبر داده است. موضوعی که با انتفاد پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا روبرو شده است.

استیو وارن، سخنگوی پنتاگون امروز گفت مانور جدید روسیه در مرزهای اوکراین دقیقا همان چیزی است که ما از روسیه خواسته بودیم انجام ندهد تا به کاهش بحران در اوکراین کمک کند.



عملیات واحدهای ارتش اوکراین علیه شبه نظامیان مسلح ادامه دارد



منابع دولتی اوکراین دولت روسیه را به حمایت مستقیم از شبه نظامیان و اعزام نفرات ارتش روسیه برای حمایت از آنان متهم می‌کنند اما روسیه این اتهامات را تکذیب کرده است.

در همین حال با انتشار خبر تصمیم دولت اوکراین برای بازپس گیری مراکز تحت تصرف شبه نظامیان در مناطق شرق این کشور، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفته "عملیات تنبهیی ارتش اوکراین علیه معترضان اقدامی جنایتکارانه و جدی است و عواقبی در پی خواهد داشت." رئیس جمهوری روسیه در مورد این "عواقب" توضیحی نداد اما روسیه تامین کننده بخش عمده گاز مورد نیاز اوکراین است و در عین حال، خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین عبور می‌کند. در همانحال، واحدهایی از ارتش روسیه در نزدیکی مرز مشترک با اوکراین مستقر شده و به نگرانی در مورد احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین دامن زده‌اند.

روز گذشته، وزیر خارجه روسیه گفته بود در صورتی که امنیت "شهروندان روسی" ساکن اوکراین به مخاطره بیفتد، دولت روسیه "طبق قوانین بین‌المللی" حق اقدام برای حفاظت از آنان و منافع خود را خواهد داشت اما در این مورد توضیح بیشتری نداد.

در مقابل، یک مقام سازمان امنیت اوکراین پیشنهاد کرده هیاتی از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا یا نهادهای بین‌المللی دیگر بر عملیات ارتش این کشور علیه جدایی‌طلبان مسلح نظارت کند و دولت روسیه نیز در این هیات نماینده داشته باشد.

+26
رأی دهید
-2

xavii - لندن - بریتانیا
روسیه حق داره از مرزهاش دفاع کنه، و نزاره مرزهاش نا امن بشه، اینکه آمریکا از اونور دنیا بیاد بخواهد براى منافع خودش این کارها رو بکنه ، خوب مسلماّ باید با واکنش روسیه مواجه بشه ، روسیه نمى تونه بشینه و محاصره شدن خودش رو تماشا کنه
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 08:09
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
چگونه است که روسیه میتونه در امورِ داخلی‌ سوریه آشکارا و در خفا در ایران دخالت کند اما دیگر کشورها نمیتوانند، قطع یقین برادران جان بر کفِّ ولایت مدارِ روسی که در بیت نشسته به کمکِ برادرانِ ولایتمدرِ پوتین که در کرملین نشسته رفته سخت مشغولِ همکاری هستند.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 10:57
karaji - گتنبرگ - سوئد
xavii - لندن - بریتانیا جان سگ زرد برادر شغاله !!
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 11:38
kamran631 - لیون - فرانسه
xavii - لندن - بریتانیا - تو لازم نیست برای روسیه حرص بخوری, توده ای !!.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 15:00
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.