'افزایش ۵۰ درصدی مصرف ریتالین در فصل امتحانات ایران'

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس، بیش از دو میلیون مصرف کننده مواد مخدر در ایران زندگی می‌کنند

علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران با اشاره به نزدیکی به فصل امتحانات در ایران گفته است: "برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان به خاطر تبلیغات غلط و از روی ناآگاهی برای تقویت حافظه و شب بیداری از ریتالین استفاده می‌کنند، در شب‌های امتحان، فروش ریتالین ۵۰ درصد افزایش می‌یابد."

قرص ریتالین ماده شناخته شده قدیمی به نام متیل‌فندیت است و برای بیماران بیش‌فعال و بیش‌فعال کم‌تمرکز تجویز می‌شود که باید در طول دوران کودکی درمان شوند. از آنجا که این دارو توسط پزشکان تجویز می‌شود، این تصور به وجود آمده که مخدر نیست، اما پزشکان و کارشناسان مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اعتیاد آور بودن این دارو می‌گویند که ترک داروهایی نظیر ریتالین و اکستازی بسیار سخت تر از مواد مخدری نظیر کراک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای جزینی با اشاره به خطر مصرف این دارو و دیگر مواد مخدر در میان دانش‌آموزان و دانشجویان گفته است: "طبق شیوع‌شناسی صورت گرفته در سال ۹۰، چهار دهم درصد از دانش‌آموزان در سنین ۱۶ و ۱۷ یک بار ماده محرک شیشه را برای موفقیت در امتحانات خود استفاده کرده‌اند و امسال نیز شیوع‌شناسی در بین دانش‌آموزان انجام خواهد شد."

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشتر نیز با اشاره به آمار سال گذشته گفته بود: "در سال پیش ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار عدد قرص و آمپول مخدر و ۵۲ تن پیش‌ساز مواد مخدر کشف شد. همچنین ۴۰۰ آشپزخانه تولید مواد مخدر صنعتی منهدم شد."

وی همچنین با ارائه آماری در مورد مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان و دانشجویان در ایران گفت:"۱.۱ درصد از دانش آموزان شیشه مصرف می‌کنند. ۴ درصد هم سابقه یک بار مصرف شیشه دارند. گرایش به مصرف مواد صنعتی میان دختران دانشجو بیشتر است. ۵۳ درصد معتادان شاغل و ۶۳ درصد متاهل هستند."

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس ایران، بیش از دو میلیون مصرف کننده مواد مخدر در ایران زندگی می‌کنند.

میانگین سنی ۷۰۰ هزار نفر از این معتادان که مصرف کننده تفننی هستند، ۲۱ سال است.

براساس گزارش‌های پیشین این ستاد، تریاک، کراک، شیشه و هروئین به ترتیب بیشترین مواد مخدری هستند که در ایران مصرف می شوند.

عوارض مصرف ریتالین

    عصبی شدن و بی خوابی
    حالت تهوع و استفراغ
    احساس سرگیجه و سردرد
    تغییرات ضربان قلب و فشار خون (که معمولا به صورت افزایش است ولی در مواردی نیز به شکل کاهش دیده می شود)
    خارش و جوش های پوست
    کاهش وزن و مشکلات گوارشی
    بروز حالت های روان‌پریشی
    بروز افسردگی پس از قطع مصرف

+31
رأی دهید
-5

batistuta - تهران - ایران
باید سر جلسه ی امتحانات از دانش آموزان تست دوپینگ بگیرند.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 04:02
sharafYabi - بیمبه - انگولا
تنها کشوری که دانش آموزانش به زور ریتالین و نه فهم مطلب و دروس به پله‌های بالاتر میرسند! چه عاقبتی برای این کشور پیش بینی‌ میکنید؟!
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 03:41
کبالت3 - کرج - ایران
زمانهای قدیم مثل امروز !! امکانات نبود ما مشتری خاچیک قهوه فروش چار راه استانبول میشدیم یه فلاسک قهوه و یه گلیم پاره و کلی جزوه و کتاب راهی بودیم به بالا پشت بوم یا پارک. حاصل پشت بوم بهتر بود چون زنده یاد پدر بعد یکی دو ساعت می اومد بالا و داد میزد پروفسورکافئین،نابغه ای رو بام! . دیگه بسه هر چی خوندی بیا بگیر بخواب . اما پارک حکایت دیگه ای داشت اولش قهوه بود و درس بعدش میشد والیبال یا گل کوچیک تیغی و اندکی دعوا و برگشت به خونه خسته و کوفته از اینهمه درس اما صبح امتحان این ورقه امتحانی بود که برام لالا ئی میگفت و صندلی مدرسه که دعوتم میکرد بخواب به هر حال اینم خاطره ای بود از زمانی دور و یادی از عزیزی دورتر کبلائی.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 12:58
نیایش7 - الدنبورگ - آلمان
کبالت3 - کرج - ایران....با خوندن مطلب شما...خاططرات خوش گذشته و ایام تحصیل و شبهای امتحان برای من هم زنده شد...یادش بخیر...با تشکر از شما
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 21:04
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.