نارضایتی آمریکا از توافق حماس و فتح بر سر تشکیل دولت وحدت ملی

به دنبال توافق روز چهارشنبه سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش حماس بر سر تشکیل دولت وحدت ملی٬ ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که از این تصمیم فلسطینی‌ها «دلسرد» شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ در حالی که مذاکرات صلح خاورمیانه همچنان ناکام مانده است٬ رهبران حماس در نوار غزه و سازمان آزادیبخش فلسطین در کرانه غربی روز چهارشنبه٬ سوم اردیبهشت‌ماه از  امضای توافقنامه میان یکدیگر خبر داده و اعلام کردند که ظرف پنج هفته آینده دولت وحدت ملی به ریاست محمود عباس تشکیل خواهند داد.

این توافق به دنبال گفت‌و‌گوی نمایندگان دو گروه در نوار غزه صورت گرفت و در خلال آن طرفین در خصوص برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سراسر سرزمین‌های فلسطینی مذاکره کردند.

فتح و حماس در سال ۱۳۸۶ و به دنبال بروز اختلاف‌های گسترده٬ میان آنها از یکدیگر فاصله گرفتند. این دو گروه فلسطینی در سال‌های گذشته چندین بار از تشکیل دولت واحد سخن به میان آوردند اما این تصمیم هیچگاه اجرایی نشد.

به گزارش رویترز به دنبال انتشار خبر توافق روز چهارشنبه فتح و حماس٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از «دلسردی» آمریکا از این تصمیم خبر داد و گفت این اقدام می‌تواند مذاکرات صلح را به شدت پیچیده کند.

توافق میان این دو گروه فلسطینی در حالی صورت گرفته است که در واکنش به نادیده گرفته شدن ضرب‌الاجل ۱۱ فروردین‌ماه برای آزادی زندانیان سیاسی از سوی اسرائیل٬ مقام‌های فلسطینی اواسط فروردین‌ماه برای پیوستن به کنواسیون‌های مختلف بین‌المللی اقدام کرده و به عضویت شماری از کنوانسیون‌های سازمان ملل و همچنین کنوانسیون ژنو  در آمدند.

اسرائیل در اعتراض به توافق میان حماس و فتح روز چهارشنبه اعلام کرد که در مذاکرات برنامه‌ریزی شده بعدازظهر چهارشنبه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها شرکت نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو٬ نخست وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود که محمود عباس٬ رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی باید میان صلح با اسرائیل و حماس یکی را انتخاب کند.

اسرائیل همراه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا٬ گروه اسلام‌گرای حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

این در حالی است که محمود عباس می‌گوید برقراری آشتی و اتحاد میان فلسطینی‌ها به پیشرفت روند صلح کمک می‌کند.

طبق تصمیم اولیه مهلت ۹ ماهه گفت‌و‌گوهای سیاسی که آمریکا تعیین کرده بود٬ روز ۹ اردیبهشت قرار بود به پایان برسد. با این‌حال محمود عباس ۲۷ فروردین‌ماه اعلام کرد که برای تمدید مشروط دوران مذاکرات صلح برای سه ماه دیگر آمادگی دارد.

+21
رأی دهید
-15

سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
هر وقت اعراب از افرقه و جدایی دست کشیدند و قومیت و ملیت رو هم زدن کنار و یک ملت واحده شدند ان وقت روز سیاهی برای غرب و امریکاست و ان روز خواهد امد
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 12:46
MIRZADEH I ESHGHI - دوسلدورف - آلمان
آمریکا چی‌ کاره س؟ هنوز باورش نشده شاخ ابر قدرتیش شکسته شده.هنوز باورش نشده توو عراق و افغانستان شکست خورده!هنوز باورش نشده اسد در سوریه پیروز شده و کسی‌ برای اولدرم بلدرم‌های ابر قدرت تاریخ مصرف گذشته تره خورد نکرد!از اون ور دنیا میخواد نیروهاش رو بیاره تو اوو کشور همسایه شوروی و شوروی رو تهدید کنه؟در درگیری سیاسی چین و ژاپن بر سر اختلافات مرزی چین رو تهدید میکنه.یعنی‌ نمیدونه توو مرز روسیه و اوکراین توان مقابله با ارتش سرخ تزار‌ای پوتین رو نداره؟یعنی‌ نمیدونه تا خرخره به چین بدهکاره؟ شاید این آخرین تلاش‌های مذبوحانه‌ یک ابر قدرت تاریخ مصرف گذشته برای ابراز وجوده!
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 15:22
کبالت3 - کرج - ایران
تنها وصله ای که به این فلسطینی و عرب و کلا مسلمون جماعت نمیچسبه همین وحدته نگرانی آمریکا بیخوده اینا وحدت میکنن که بعدا بهتر همدیگه رو بخورن و بترکونن کبلائی.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 18:36
iran e azad - هورتن - نروژ
۲-۳ ماه دیگر دوباره خوی وحشی گری آنها بروز می‌کند و همدیگر را تکه تکه میکنند.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 21:17
MIRZADEH I ESHGHI - دوسلدورف - آلمان
سلطنت طلب! و برای ایران.خوشبختانه اون روز نحس هرگز نمیا‌د.حتی اگه ناجی دیگه‌ای مثل لورنس بیاد و این صحرا نشینان ملخ خور رو دور هم جمع کنه!
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 23:36
پازوكي - جاکارتا - اندونزی
مطمئنم که در همین قدم اول حساب کاربری من را میبندید، چونکه حتی مرغ پخته هم بیاد اینجا و قوانین سایت را با نظرات کاربرای هشتاد درصد فحاش و نژادپرست کنار هم بزاره، میفهمه که اینجا جای نظر مخالف دادن نیست، بلکه جایی است واسه عقده گشایی یه عده که بیش از یه مریض روانی احتیاج به روانشناس دارند. خجالت نمیکشید از خودتون، علنا به نژاد عرب توهین میکنید؟ اسم خودتون هم گذاشتین روش-ان-فکر
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 04:01
Azadikhah - تكسل - هلند
احتمالا جمهوری اسلامی هم راضی‌ نیست چون دوست نداره صلح بین اسرائیل و حماس باشه و از محمود عباس هم خوشش نمیاد!
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 10:10
کبالت3 - کرج - ایران
حالا شما خودشو ناراحت نکن برو از سبزی فروش محلتون یه کم روزنامه بگیر و بخون تاریخ پیشکشت کبلائی.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 12:13
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.