مصباح یزدی: زن فقط در مسائل زناشویی موظف به اطاعت از شوهر است

تقاطع: محمدتقی مصباح یزدی، “روحانی” پرنفوذ حامی حکومت ایران، می‌گوید که بر اساس «دستور صریح» دین اسلام، زن در همه‌ی امور، «تابع محض» همسرش نیست بلکه «تنها در مسائل خاص زناشویی، موظف به اطاعت از شوهر است».

آقای مصباح که به مناسبت “روز زن” در ایران با همسران کارکنان و دانش‌پژوهان موسسه‌ی آموزشی تحت ریاستش، “موسسه امام‌خمینی”، سخن می‌گفت، به انتقاد از هر دو سبک زندگی سنتی اسلامی و مدرن غربی پرداخت و با بیان این‌که در هر دوی این‌ها، به زن «ظلم» می‌شود گفت که «دستور صریح اسلام در بسیاری از موارد، مشاوره و هم‌فکری زن وشوهر است» و «اطاعت» زن از شوهر در مسائل زناشویی هم، «به خاطر مصالح و تحکیم خانواده و کسب آرامش مرد برای توجه به خانواده خود است».

وی اضافه کرد که «نه آزادی مطلقی که غرب برای زن تعریف می‌کند و نه محرومیت‌هایی که در برخی تفکرات سنتی وجود دارد، هیچ‌کدام صحیح نیست و سبب ظلم به زن و بی‌احترامی به شخصیت او می‌شود».

این اظهارات مصباح یزدی، هم‌زمان با سخنان علی خامنه‌ای و حسن روحانی، رهبر و رییس جمهوری اسلامی در خصوص نقش زنان در خانواده و جامعه بیان می‌شود. سخنانی که بخش‌هایی از آن‌، از سوی رسانه‌ها در تقابل با هم ارزیابی شد.

آقای خامنه‌ای، روز شنبه (۳۰ فروردین-۱۹ اپریل)، در میان ده‌ها نفر از زنانی که به دیدار وی آمده بودند، مساله‌ی اصلی برای زنان را «خانه و خانواده» دانست و با تاکید بر این‌که «مساله‌ی اشتغال بانوان، جزو مسائل اصلی نیست»، گفت: «زنى که مورد تحقیر قرار بگیرد، مورد اهانت قرار بگیرد، مورد فشار کار قرار بگیرد، نمی‌تواند کدبانو باشد؛ نمی‌تواند مدیر خانواده باشد.»

او افزود که با اشتغال زنان و مدیریت‌های‌شان، «مخالفتی» ندارد «تا مادامى ‌که با آن مسائل اصلى معارضه و تنافى پیدا نکند».

یک روز بعد از این سخنان (یکشنبه ۳۱ فروردین)، حسن روحانی در همایشی با عنوان «زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ» خطاب به «عده‌ای که حضور زن در جامعه را تهدید احساس می‌کنند» گفت که «حضور زنان در عرصه اجتماع فرصت است و تهدید نیست».

آقای روحانی با بیان این‌که «نمی‌شود پنجاه درصد اعضای جامعه را به گوشه‌ای راند و یا در حاشیه گذاشت» افزود: «زنان باید دارای فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند.»

رییس جمهوری اسلامی، ضمن اذعان به این‌که مهم‌ترین وظیفه‌ و مسوولیت زن، «مادر» بودن و «تربیت فرزندان» است، تاکید کرد که این وظیفه در تضاد با «حضور زنان در جامعه در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی» نیست.

با این وجود، روحانی نیز هم‌چون خامنه‌ای گفت: «ما نیازی نداریم برای بانوان و راه آینده آنها از غرب تبعیت کنیم و یا الگو بگیریم.»

هم‌زمان، وب‌سایت علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، بخشی از سخنان او را در «کنگره بین‌المللی زنان» در سال ۱۳۶۷ منتشر کرد که در آن تاکید کرده «تکلیف خانم‌ها فقط خانه‌داری نیست».

آقای رفسنجانی در بخشی از آن سخنان اظهار داشته بود: «من امروز به صراحت اعلام می کنم تصدی هیچ مقام و پست و سمتی توسط خواهران ممنوع نیست و منع شرعی ندارد. خانم‌ها می‌توانند وزیر، استان‌دار، وکیل، مدیر کارخانه، مشاور وزیر، رییس دانشگاه و… باشند.»

او هم‌چنین از در انتقادی تند از چندهمسری گفته بود: «کسانی که دو همسر اختیار کرده‌اند، هم خودشان را و هم خانواده‌شان را بدبخت کرده‌اند؛ این به صلاح جامعه نیست و جامعه‌ی ما آن را تحمل نمی‌کند.»

+19
رأی دهید
-92

smart292 - ونکوور - کانادا
ما هر چه که میکشیم از اسلام است . که به همه چیز آدم کار دارد از زندگی‌ خصوصی افراد تا خشتک آدم هم کار دارند درود بر آتاترک ترکیه که این آخوندها را همه را جمع کرد و با هواپیما به درون دریای سیاه ریخت. نابود باد این رژیم آخوندی
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 04:21
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
آگه زن اون لحظه میل نداشت چی‌؟؟؟ چشماشو بببنده و ..... چون آقا .. شده و تحملش و صبرش هم کمی‌ ساخته.من از دین اسلام یه چند تاشو خیلی‌ دوست دارم،،مثلا هر چند تا می‌تونی زن بگیر،،هروقت عشق آقا کشید خانوم باید اطاعت کنه،،تنها مسافرت رفتی‌ دفاتر صیغه در خدمتند. ایناش خیلی‌ باحاله،،همون لحظه هم که ذوق میکنی‌ میگی‌: اینقده خوبه،
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 04:49
bahar_062000 - اصفهان - ایران
چی شده حضرات بعد عمری یادشون افتاد که زنان هم حق و حقوقی دارند ؟
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 05:32
هستیا - شیراز - ایران
وقتی در ایران مردی به زنش تجاوز کنه هیچ قانونی نیست که بخواد مجازاتش کنه دیگه از این متحجر عقب مونده ی فصیل یه همچین حرفی عجیب نیست
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 07:09
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
او هم‌چنین از در انتقادی تند از چندهمسری گفته بود: «کسانی که دو همسر اختیار کرده‌اند، هم خودشان را و هم خانواده‌شان را بدبخت کرده‌اند؛ این به صلاح جامعه نیست و جامعه‌ی ما آن را تحمل نمی‌کند.» این یک دروغ بزرکه. این اخوند رافضی داره تقیه (دروغ شرعی)میکنه همشون همینطورن. اکر دو همسری جرمه جرا راه صیغه و فحشا رو باز کردین؟؟؟در کتب معتبری همجون اصول کافی رافضیان به نقل از امامان (البته این روایتها تهمت به امامان است )کفته شده تا میتوانید صیغه کنید جون اینها زنان کرایه ای هستندحال بفرمایید جکونه میشود باور کرد شخصیت و هویت زن نزد شما با ارزش و محترم است ؟
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 03:23
هستیا - شیراز - ایران
وقتی در ایران مردی به زنش تجاوز کنه هیچ قانونی نیست که بخواد مجازاتش کنه دیگه از این متحجر عقب مونده ی فصیل یه همچین حرفی عجیب نیست
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 07:09
omidvaran - نورکل - امریکا
لعنت خدا بر تو وتمام کسانی که از دین را وسیله رسیدن بقدرت ومقام کردند وبنام دین ایمان مردم را بر باد دادند وباسم دین مردم را از دین فراری دادند وبنا بمصلحت ونفع شخصی هرزمان احکام دین را تفسیر به رای کردند وبرای فریب ودزدین رای مردم خواب نما شدند و سفیه ترین افراد را درانتخابات به مردم قالب زدند - اگرچه بظاهر ادعای دین داری میکنی ولی درانطرف دیوار همنشین ابوسفیان وهم زنجیر معاویه خواهی بود - خداکسانی را که راه حق را بمردم سد کرده ومردم را به بیراهه کشانده وشریعت را بمیل وبکام خود تعبیر وتاویل کردند وعده مجازاتی سخت داده است منتظر باش که ما هم از منتظرانیم !!
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 07:57
amir-amir - تورنتو - كانادا
صحبت هاى این آخوند در تعریف از خانم ها مرا یاد آن جوک معروف انداخت البته قسمت آخرش را باید سانسور بکنم که در مهمانى فردى براى آنکه بتواند سر صحبت را با خانمى باز کند توصیه دوستش را نیز به کارگرفت که به او گفته بود در شروع مثلا از گردن بند او تعریف کن و او نیز چنین مى کند و بعد در دنباله سئوال مى کند حالا گردن بند را چند خریده اى وقتى که مبلغ را مى شنود به او مى گوید خانم به شما انداخته اند و خانم برو گمشو محکمى به او مى گوید دوستش که ماجرا را مى شنود به او مى گوید خاک بر سرت که نتوانستى درست صحبت کنی حال برو و از او معذرت خواهى کن و طرف مجددا نزد خانم مى رود و مى گوید خانم خیلى ببخشید که حرفهاى ٠٠٠٠ زدم
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 06:49
cardenas - تهران - ایران
این آخوندا زرنگن که ۳۵ سال دارن حکومت میکنن. اینکه به مردم وانمود کنن که خودشون افتادن به جون خودشون و مردم رو تو بی انفعالی نگهدارن از تخصص ها شونه
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 09:40
shamillan - مونترال - کانادا
این ها این قدر که از میترسن از هیچ چیزی تو دنیا تر س ندارن
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 10:04
shamillan - مونترال - کانادا
از صبح تا شب در باره زن ها میشینن فتوا صادر میکنن
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 10:04
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
این تمساح یکی از بزرکترین مهره های نظامه. فقط دارنن جامعه رو به سوی خرافات میبرن. ای خدا عجب حیوانات دوبا و وحشت ناکی رو افریدی. اسطبل های این جانوران در قم و نجف مملو از افکار زشت جنسی هست اینها حتی به مردان هم رحم نمیکنن ههههه امان از دست روافض خخخخخخخخ
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 03:25
nimaaa - نیویورک - امریکا
فقط هدفشون از این حرفها اینه که اختلاف در خانواده های ایرانی راه بیندازند بنیان خانواده رو به هم بریزند
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 11:18
Moama123 - بوداپست - مجارستان
کم کم میگن زن‌ها باید زنده بگور بشن، مثل صدر اسلام، چون مایه فساد هستن و نابودی اسلام هستن
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 16:45
کوروش مهری - یزد - ایران
تمساح جان یه کمی دیر شده واسه ماستمالی!!پبرزن ذوق کن!!
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:10
شاهنشاه روحت شاد - تهران - ایران
اینشالله نسل آخوند از بین برود
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 20:23
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.