اردوغان کشتار ارامنه در دوران عثمانی را تسلیت گفت



رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در اقدامی بی‌سابقه با قربانیان کشتار ارامنه در زمان جنگ جهانی اول و دوران امپراتوری عثمانی ابراز همدردی کرد و ضمن غیرانسانی خواندن پیامدهای آن کشتارها به نوادگان قربانیان ادای تسلیت کرده است.

آقای اردوغان این سخنان را یک روز پیش از نود و نهمین سالگرد کشتار ارامنه (۱۹۱۵) عنوان کرد که طی آن به ادعای ارمنستان، نیروهای عثمانی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ارامنه را کشتند و صدها هزار نفر را ناچار به ترک دیار خود کردند.

ارامنه از آن کشتارها که در جریان جنگ جهانی اول روی داد تحت عنوان "نسل‌کشی" یاد می‌کنند اما ترکیه این ادعا را رد می‌کند و هیچ گاه رسما بابت آن عذرخواهی نکرده است. موضوعی که در یک قرن گذشته همواره محل تنش و سردی روابط میان ارمنستان و ترکیه شده است.

با این حال، اظهار تاسف آقای اردوغان که در نوع خود برای نخستین بار از سوی یک رهبر سیاسی در ترکیه عنوان می‌شود می‌تواند تاثیر مثبتی بر روابط دیپلماتیک میان آنکارا و ایروان بگذارد.

آقای اردوغان روز چهارشنبه (۲۳ آوریل - سوم اردیبهشت) ضمن تسلیت گفتن به نوادگان قربانیان آن کشتارها گفت وقایع سال ۱۹۱۵ پیامدهای غیرانسانی چون آوارگی میلیون‌ها نفر را در پی داشته است اما این موضوع نباید مانع از شکل‌گیری روابط حسنه میان دو کشور شود.

او در بیانیه‌ای که به ۹ زبان هم ترجمه شده بود از مصائب کشتارها ارامنه در خلال دوران جنگ جهانی اول به عنوان "درد مشترک" میان ترکیه و ارمنستان یاد کرد.

با وجود این، وی در این بیانیه از واژه" نسل‌کشی" برای آن کشتارهای جمعی استفاده نکرده است.

ترکیه معتقد است که بسیاری از آن کشتارها در خلال درگیری‌ها میان دو کشور و اقوام ترک و ارامنه روی داده و از این رو، اقوام ترک هم قربانیان زیادی در جریان آن وقایع داده‌اند.

آقای اردوغان در این بیانیه گفته با وجود تلخی آن وقایع، دولت ارمنستان نباید از این موضوع به عنوان بهانه‌‎ای برای خصومت با ترکیه استفاده کند و آن را به دستاویزی سیاسی برای تعارض میان دو کشور تبدیل کند.

این نخستین بار است که یک رهبر ترکیه مراتب تاسف و همدردی خود را با قربانیان کشتارهای ارامنه در جریان جنگ جهانی اول اعلام می‌کند.

ارمنستان هنوز به این اقدام دولت ترکیه پاسخ نداده است. این کشور خود را آماده برگزاری مراسم یکصدمین سالگرد این کشتارها می‌کند که قرار است سال آینده به صورت گسترده در ایروان برگزار شود.

به همین علت، مراسم نود و نهمین سالگرد این وقایع که قرار است فردا (۲۴ آوریل) در ارمنستان برگزار شود می‌تواند سرآغاز دور جدیدی از تنش‌ها میان این کشور و ترکیه در یکسال آینده قلمداد شود.

تابستان سال گذشته و در جریان جلسه‌ای که مقام‌های ارمنستان به منظور تدارک مراسم یکصدمین سالگرد این وقایع برگزار کرده بودند، دادستان کل این کشور رسما خواستار بازگرداندن سرزمین‌هایی شد که به گفته او در جریان جنگ جهانی اول دولت عثمانی تصرف کرده است و همزمان خواستار پرداخت غرامت به بازماندگان آن کشتارها شد.

+54
رأی دهید
-14

Persianshadow1 - برایتون - انگلستان
باز به این یکى که حداقل شعورش رسید این جناین رو تسلیت بگه! امیدوارم یه دولت ملی گرا توی ایران هم دست به نسل کشى جدایی طلبها بزنه، آمین!
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 06:13
آزاد10 - آلمان - المان
متن اصلیش رو بخونید. هیچ اشاره ای به کشتار ارمنیها نکرده. فقط بابت قربانیان جنگ جهانی اول و آواره شدن مردم و وقایع 24 آوریل 1941 اظهار تاسف کرده. یعنی فقط غیر مستقیم به ارمنیها اشاره کرده اون هم نه به عنوان نسل کشی بلکه فقط یک اتفاق.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 07:19
martinT - هایدلبرگ - آلمان
تسلیت خالی‌؟معذرت خواهی‌ و پرداخت غرامت رو هم دولت ترکیه همانند دولت آلمان باید به گردن بگیرن!
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 08:10
pink panther - ابیجان - ساحل عاج
قاتلان بربر .زنده باد فرانسه که گلوی این ترکان قاتل و گرفته
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 09:55
Azadikhah - تكسل - هلند
خوب دمشم گرم که تسلیت گفت.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 10:13
raha1984 - هامبورگ - المان
ارامنه بیجاره کشورشون همیشه اونحا بوده و از مغولستان کوج نکرده اند و کشورها و خاک و سرزمین دیگران رو غصب کنند !! و برای دفاع از کشورشون در برابر این ترکهای غاصب ایستاده بودنند که این جنایت رو که ترکها ادعا مینامند بر سرشرن اوردنند !!
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 09:49
aram.01 - کردستان - ایران
Persianshadow1-. شما خیلی کوتاه فکر و ناشی هستی و اگر شطرنج بلد بودی این کوته فکری و ناشیگریت را با مات شدن در 20 حرکت نشان میدادی. درسته که ایران از اقوام مختلف تشکیل شده اما حکومت مرکزی هم باید عادل باشد و تبعیض قومیتی و مذهبی نکند و به تمام ایران نگاه یکسان داشته باشد اگر اینگونه باشد که نیست، همه در رفاه و آرامش زندگی میکنند.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 10:39
عاشق تبریز - تبریز - ایران
شماها عثمانهای ک......ث.....همیشه بی فرهنگ بودید و هستید..الان هم قدرتشو ندارید ولا همان و...ح...ش...یها هستنید....یادمان نمیره که سر هزاران نفر از اجداد ما را تو تبریز بریدید.....
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 11:22
nimaaa - نیویورک - امریکا
بیست سال پیش هم داشناک های ارمنی جنایات زیادی در آذربایجان انجام دادند که منجر به کشته شدن 50 هزار نفر آذربایجانی و آوره شدن بیش از صدها هزار نفر شد همچنین ارامنه در سال 1918 دست به قتل عام مردم سلماس و ارومیه زدند و به واقع اینگونه که مینمایند مظلوم نیستند
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 11:15
رزم جو - لوس انجلس - امریکا
هنر ترکهای عثمانی ریختن خون این بد بخت بیچاره ها بوده. از مغول ها بدتر بودند تو جنایت این برادران عثمانی
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 11:33
iraneshomali - شیکاگو - آمریکا
nimaaa - نیویورک - امریکا - اگر منظورت از وقایع 20 سال پیش نمایش خوجالی است که این کشتار توسط خود آذریها و به رهبری علیف پدر و برای سرنگونی دولت قبلی باکو بود. عزیز من این آنها بسیار ناشیانه عمل کردند اجسادی را که نمایش دادند در چند کیلومتری خوجالی و در مناطق تحت تسلط ارتش آذربایجان جعلی بود .
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 12:24
Persianshadow1 - برایتون - انگلستان
Aram.آقاى استاد شطرنج، تو چرا بهت فشار میاد از گفتن حق؟ من خودم هم جزو یکى از همون اقوامی هستم که تو سنگشونو به سنه میزنى! دولت مرکزی هم تا حالا یک قرون به منو فک و فامیلم پولی نداده! هر قومی باید خودشون سخت کوش و فعال و باهوش باشند، نمونه اش یزدیها! پس آقای شطرنج باز تو سعى کن تخته نرد یاد بگیرى که بازى ملى خودمونه! ربط حرفت رو هم به شطرنج نفهمیدم.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 15:38
sepherdad - سیدنی - استرالیا
هر ملتی که در گذشته به ملت دیگر ظلم کرده اشتباه کرده، عربها که ایران رو به خاک سیاه نشوندن هم کار بسیار جنایت کارأنه کردن، ترک‌های عثمانی هم نباید اون کار میکردن، معذرت خواهی‌ خوای نشون میده که ما همه انسان هستیم و از خشونت در تاریخ بیزاریم.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 16:53
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
حمایت فارس‌ها از ارمنی‌ها فقط به ضرر ایران تمام میشود و به ناف ارمنستان، ارمنی‌ها در طول جنگ اول جهانی‌ در آزربایجان ایران و جمهوری آزربایجان و در اناتولی صدها هزار نفر را قتل‌عام کردند، کسروی به صراحت به این مار اشاره می‌کند. ارمنستان و ارمنی‌ها مبارکتون باشند،
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:01
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
نوشته حاضر بخش از یاداشتهای امین ‌الشرع خویی است. این بخش اختصاص دارد به گزارشها و وقایع جنایات وحشیانه ارامنه و اسماعیل سیمیتقو و سردار ماکو درآذربایجان غربی روی داده است. این وقایع یکی از حوادث مهم تاریخی خون بار آذربایجان بعد از انقلاب مشروطیت می‌باشد که در اثنای جنگ جهانی اول درسال 1296 شمسی اتفاق افتاده است. وقایع شامل چند فصل است. 1ـ تهاجم ارامنه: شرح این واقعه چنین است که ارامنه مقیم ترکیه که در اصلاح محلی«جلو» خوانده می ‌شوند در جنگ جهانی اول که قصد ضربه زدن به سپاه عثمانی در داخل خاک کشور عثمانی را در سر داشتند . حکومت عثمانی به محض دریافت اطلاع از این برنامه گوشمالی سختی به آنها داده و مهمانان مزدوران به انگلستان را سر جایشان می نشاند. باقی این نژاد مزدور فرار را بر قرار ترجیح داده و به کشور ایران، آنهم در نواحی آذربایجان وارد گردیده و از سوی اهالی خون گرم و مهمان نواز مورد استقبال قرار می گیرند و با کمک بشر دوستانه این افراد در این منطقه ساکن می‌گردند.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:11
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
نژاد ارمنی که هوای خود مختاری واستقلال و تجزیه و زیر دست قرار دادن ایرانیان در سر داشتند به محض استقرار در این مناطق دست به تشکیل واحد های نظامی می زنند و با کمک تسلیحاتی انگلیس و روسیه سپاهی حدود ده هزار نفر تشکیل می دهند. با توجه به ناتوانی و عدم امنیت از طرف حکومت مرکزی در دوران قاجاریه، ارامنه هیچ مانعی در اجرای نقشه‌های شوم خود نمی‌دیدند. به همین جهت در اسفند سال 1296 شمسی، ارومیه را اشغال کردند. کسروی در تاریخ هیجده ساله آذربایجان درباره قتل عام شهروندان ارومیه در زمان اشغال بدست ارامنه می‌نویسد:
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:11
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
درست 33 روز از اول دعوا گذشته بود،‌ اهالی شهر توی خانه‌ها با هزاران مصائب از بی‌آذوقگی و نا امنی و فقدان خویشان و نزدیکان خزیده و از هیچ جا خبر نداشتند. یک دفعه صبح روز چهارشنبه آخر سال که در همه ولایات ایران جشن و سرور است، لجام گسیختگان [جلو] به محلات رو آورده و مسیحی یان دیگر نیز که پی بهانه می‌گشتند،‌ با جلوها داخل خانه‌ها شده و درها را شکسته و پشت بامها را گرفته و بی آنکه از کسی مقاومت ببینند دختران خردسال و بچه‌ها و مردان و زنان را در اطاقها و دهلیزها و پشت بامها هدف گلوله نمودند. واقعاً امروز مصیبت عظیمی بوده، نه پناهگاهی نه مفری، همین که اهالی این دربند از کوچه یا از پشت بامها به آن دربند فرار می‌کردند پس از ده دقیقه مسیحیان همان دربند را نیز می‌گرفتند و اینها را با آنها در یک جا می‌کشتند.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:13
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
در این قتل عام قریب ده هزار نفر از مسلمانان کشته شدند. هجوم ارامنه به آذربایجان غربی با کمک نیروهای عثمانی دفع گردید. بعد از آن نیروهای عثمانی چند ماه این منطقه را در تصرف خود داشتند وسازمانی به نام «اتحاد اسلام» برای وحدت میان مسلمانان این منطقه و سرزمین عثمانی ایجاد کردند. با آغاز جنگهای میان عثمانی و دول اروپایی نیروی عثمانی این منطقه را تخلیه کردند. فصل اول: تجاوزات ارامنه:. 1ـ در بدو شروع توطئه ارامنه علیه مسلمانان در ارومیه، و عواقب کارهای آن سامان نخست باید دانست که مارشمون نام، رئیس روحانی نژاد ارمنی، و به زعم خود ایشان از نسل حضرت شمعون ابن‌الصفا بوده که از حواریین « حواریون» حضرت مسیح است
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:14
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
و از قدیم ‌الایام جمع کثیری از ارامنه در بخشهای ارومیه سکونت داشته و در ظاهر تابع دولت ایران بودند و هکذا در خسرو آباد سلماس که قصبه‌ای بود همة اهلش ارمنی بودند و در آنجا امریکایی‌ها کلیسای بزرگی بنا نهاده و در آن کلیسا ناقوس آویخته و پیانو که به اصطلاح ما ارغنون گویند هم درآن کلیسا آورده و مکتب خانة بسیار ممتازی به راه انداخته بودند و همیشه جمعی از خوانین فرنگ در خدمت انگلیسیها و تعلیم اطفال ارامنه، مراقبت تمام را داشتند و حضرات مسیحی‌ها اعنی پور و توستانی های ایشان ذکر و عبادت را با ارغنون می‌نمایند،‌ همچنانچه صوفیه و عامه نیز در حین ذکر و عبادت را با ارغنون می‌نمایند،‌ همچنانکه صوفیه و عامه نیز در حین ذکر جلی دف و دایه و صورنا می‌نوازند. بعد از آمدن روس‌ها به ایران، حقیقتاً ارامنه جان تازه‌ای پیدا کرده و جسارتی خارج از اندازه یافته بودند. چه در عالم خیال دیگر مملکت را مخصوص خودشان می‌پنداشتند و از آنجایی که بالخصوص این جماعت بیگانه پرست عموماً مردمان عاقل و در امور دنیا بصیرت و جدیت و فعالیتی را دارا هستند.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:15
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
لهذا جماعت ارمنی با وجود اختلافات مذهب و مخالف شدید با ملیت ایران که دارند اظهار اتحاد کرده و دست به دست هم داده و هر دو گروه به منزله یک گروه شده بودند. با وجودی که اختلاف فرقه ای مذهبی در میان این دو گروه بسیار است و هر یک دیگری را بر باطل می‌دانند. بر خلاف مسلمانان که از برای خودشان چندین مذاهب و مسالک مختلفه درست کرده و ابداً با همدیگر ملاحظه جنبش و اتحاد اسلامی [138 الف] نکرده و از منافع اتفاق و اتحاد پیوسته بی‌نصیب و بی بهره مانده‌اند. از این جهت ذلیل و زبون‌ ترین اهل عالم واقع شده و هیچ وقت نمی‌توانند که کاری از پیش ببردند. کانه این فقره در حقیقت سوء القضائی است که در حق اسلامیان از اول به قلم قضا رفته است
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:16
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
احمد کسروی در کتاب « تاریخ هیجده ساله آذربایجان در این خصوص می‌نویسد : « روسیان همچنان بدرفتاری مینمودند و آسوریان و ارمنیان به پیشتگرمی آنان بیدادگری بی‌اندازه میکردند و چون کسی بجلوگیری بر نمی‌خاست روزبروز بدی بیشتر مینمودند و هفته‌ای نمی‌گذاشت که چند کسی کشته نگردد و یکداستان ناگواری روی ندهد. گذشته از درون شهرها در بیرونها آنچه می‌خواستند دریغ نمی‌گفتند. یکدسته از ارمنیان از قفقاز گریخته و باینجا آمده و بهمدستی جیلوها راهزنی می‌کردند و اگر کسی دست باز میکرد او را میکشتند.». شهرهای مرند و خوی و سلماس و ارومیه و غیره مورد بی‌رحمترین هجومها قرار گرفت ، ارامنه قره داغ به پاس همکیشی ، مسلمانان بی پناه و دست خالی را از دم تیغ می‌گذرانیدند . اینان شکم زن حامله را دریده و جنین را به تن بریده پدرش نصب می‌نمودند. مسلمانان به بلای بدتر از جنگهای صلیبی دچار شده بودند. طراحان ارمنستان بزرگ به هر قیمتی که شده می‌خواستند طرحشان را پیاده کنند.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:19
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
و کسروی در آخر اینگونه می‌نویسد « این داستانها چندان دلگداز است که ما بهتر می‌دانیم ناگفته گزاریم و بگذریم» اما به غم همه این جنایات آنچه در نوشته‌های مدافعان ارامنه آ‌مده است تحریف این حوادث می‌باشد. این تحریفات که عمدتا از طرف انگلیسها اعمال می‌شود اهداف خاص خود را دنبال می‌کند. در حالی حکایت از مرگ نزدیک به 25 هزار ارمنی و آشوری در درگیریهای آذربایجان ایران دارد که پس از انفصال قفقاز از ایران و مهاجرت آنان به روسیه تعداد مسیحیان این منطقه به شدت کاهش یافته بود. و کشته شدن 25 هزار مسیحی به معنای مرگ تمام ارامنه و آشوریهای غرب دریاچه ارومیه است. موضوعی که هرگز صحت نداشته و ندارد و واقعیات تاریخی عکس این را بازگو می‌کند. و در مقابل ارامنه و آشوریها بدلیل حمایت مسیونرها و همکاری داشناکها و مسیحیان با روسیه از تعلیمات نظامی لازم بهره برده بودند که با شگردهای نظامی خود توانستند مسلمانان غافلگیر را براحتی به کشتار دهند که قبرهای دسته جمعی مسلمانان آذربایجانی موجود در اطراف شهرهای سلماس و ارومیه حکایت از فجایع ارامنه در حوالی دریاچه ارومیه دارد
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:19
nimaaa - نیویورک - امریکا
iraneshomali - شیکاگو - آمریکا. عزیزم اینها انکار وقایع توسط ارمنیها هست که این جنایتها رو به علیف نه بلکه به ابوالفضل ایلچی بیگ نسبت میدهند. زوری بالایان یکی از نویسندگان مشهور ارمنی و از حاضرین کشتار خوجالی کتابی در مورد این قتل عام تحت نام (احیا دوباره روحمان) نوشته است همچنین نوشته های دیوید خردیان در کتاب راه صلیب گواه این واقعه است. در جواب شما هم باید بگم یک گروه ارمنی به نام کافلان اجساد 2000 نفر را به یک کیلومتری خوجالی انتقال داده و سوزاندند
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 18:14
aram.01 - کردستان - ایران
Persianshadow1-. دولت مرکزی تبیعض قومی و مذهبی میکنه مثلا یک سنی حق نداره هیچ مقامی داشته باشه چون اولین شرط را دارا نیست تابع ولایت فقیه بودن. حالا گرفتی؟. ربطش به شطرنج اینه که حرفات و نظرات باید منطقی و دوراندیشانه باشه وگرنه مات میشی منظور از مات شدن اینه که در بحثها زود محکوم میشی.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 20:06
Persianshadow1 - برایتون - انگلستان
آتیلا قشقایی شما ها هر جا به نفعتون باشه از کسروی نقل قول میکنین هر جا هم که کسروی به ضررتون باشه هزاران فحش نثارش میکنید، روح کسروى بزرگ شاد مرد بزگى بود و عاشق ایران.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 21:07
Atabay2021 - خوی - ایران
جناب Persianshadow1 - برایتون - انگلستان، ما به حرف حق از هر که باشد گوش می کنیم. کاش ولی امر ارامنه جهان هم شعور معذرت خواهی از کشتار قره باغ را داشته باشد هرجند که روز انتقام دور نیست.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 09:22
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
متاسفانه تاریخ شاهد کشتار هایی بی‌ رحمانی‌ای بوده، بار‌ها ارتش پهلوی بر غیر نظامیان قشقایی حمله کرده و دست به کشتار‌های وسیعی زده، آیا میشود آن کشتار‌ها را به گردن فارس‌ها انداخت؟ مسلما که نه، ارتش پهلوی نماینده قوم فارس نیست
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 09:25
oghab - هلسینکی - فنلاند
ﺁﺭﻣﺎﻥ .ﻛﺮﺩﺳﺘﺎﻥ...اﺯ اﻳﻨﻜﻪ ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻥﺷﺎﻩ ﭼﻪ ﺷﻴﺦ ﻣﺎ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﻧﺪاﺷﺘﻴﻢ ﻛﻪ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﻠﺖ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺷﻜﻲ ﻧﻴﺴﺖ .ﻭﻟﻲ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﻦ ﻇﻠﻢ ﻫﻤﺎﻧﻘﺪﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺷﻤﺎﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺭﺩ ﺩﺭ ﺗﻬﺮاﻥ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ ...ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺪﺗﺮ .ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺗﻬﺮاﻥ ﺣﺘﻲ اﺻﺎﻟﺘﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎﻗﻲ ﻧﻤﺎﻧﺪﻩ ﭼﻮﻥ اﺯ ﺟﻮﺭﻭ ﻇﻠﻢ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻫﺎ اﺯ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻱ اﻳﺮاﻥ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺘﺨﺖ ﺁﻣﺪﻩ اﻧﺪ ...ﺁﻥ ﻛﺎﺥ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎﻝ ﺗﻬﺮاﻥ ﻣﺎﻝ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﻲ ﺷﺮﻑ ﻫﺎﺳﺖ ﺑﻘﻴﻪ ﺩﺭ ﻓﻘﺮﻭ ﺗﻨﮕﺪﺳﺘﻲ ﻣﻲ ﻟﻮﻟﻨﺪ ....ﭘﺎﻳﻨﺪﻩ اﻳﺮاﻥ
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 10:03
Persianshadow1 - برایتون - انگلستان
آتیلا قشقایی- دوست عزیز ما هم چند ساله که داریم همینو میگیم! ارتش پهلوى اون زمان براى ایجاد ایران یکپارچه مجبور شد خوانین رو شکست بده که به زمان خودش کار درستی بود چون ایران ملوک الطوایفى اداره میشد، نه تنها قشقایی ها بلکه بختیاریها و اعراب خوزستان و چند جاى دیگه رو هم شکست داد،اینقدر ننه من غریبم بازى در نیارید.توى ارتش رضا شاه هم همونطور که گفتى فقط فارسها نبودند، از همه اقوام توى اون ارتش وجود داشتند.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 14:56
عاشق تبریز - تبریز - ایران
بابا ببندین.اون گ.........را..چی هی فارس لر تر کرد میکنید... همه ایرانی .من اذری توی کرد توی بختیاری توی قشقای توی عرب ووووو فارس بوجود اوردیم....ادعاتون میشه الکی...و جمهوری اسـ... که تمام جوانان ایرانی را کشته و چوب حراج زده به مملکت را ول کردید ..صحبت رزیم گذشته را میکنید..سگ رزیم گذشته شرف داشت به الان...
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 15:56
راهجو - فریدونکنار - ایران
بقول دوستی یکی از هزاران کیلومتر اونورتر ماد خاک ارمنستان رو میگیره و ملتش رو میکشه و بعد از صد سال تنها به اشاره عذر میخاد !این نشون میده که عثمانی بیشک همون خوی سابق وحشیگری و تجاوز رو در خودش حفظ کرده کما اینکه اگه این مسئله بالعکس برا اونا پیش میومد براحتی دست به کشتار و جنگ میزدن!کلا ترکیه به هیچ وجه قابل اعتماد نیست چون کشورش بر پایه تجاوز به خاک صاحب خانه بناشده و بس
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 16:36
راهجو - فریدونکنار - ایران
Persianshadowدوست عزیز ،مظلوم نمایی یکی از مهمترین اسلحه های همین پانچه ها بوده و هست و تا بقیه رو از افکار شوم این مزدورها آگاه نکنید دست بردار نیستن
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 16:38
sepherdad - سیدنی - استرالیا
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک. اگر کسروی این حرف رو زده مطمئن باش که راست گفته مرد بسیار راست گوی و با شهامتی بوده البته ممکنه که نقل قولی که شنیده ۱۰۰ درصد درست نباشه. به‌ هرحال در زمان بلبشو فقط مردم عادی هستن که قتل عام میشن نمونش همین سوریه. هر ملتی هم یه مشت ارذل و اوباش داره که منتظر همین لحظه ‌ها هستن, با کینه به تاریخ نگاه نکنیم، به تاریخ به عنوان سرگذشت و پند گرفتن نگاه کنیم.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 19:56
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
Persianshadow1 - برایتون - انگلستان, از قدیم گفتند حرف راست را از بچه بپرس، چطور می‌شه کشتار برای حفظ تمامیت عرضی ایران( از نظر شما) مباح هست اما کشتار برای تمامیت عرضی کشوری دیگر گناه، ضمنا ارتش رضا پالانی هدفش فارس سازی بود
شنبه 6 ارديبهشت 1393 - 01:09
راهجو - فریدونکنار - ایران
ارتش رضا شاه زد تو پوز هر چی جدایی طلب مفت خور نمک نشناش که عمله روسیه بودن!خوب کاری کرد تا باشه از این پوزه بخاک مالیدنها باشه! خوش باش با توهماتت
شنبه 6 ارديبهشت 1393 - 08:26
عاشق تبریز - تبریز - ایران
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک . وطن فروش نوکر روس و انگلیس...
شنبه 6 ارديبهشت 1393 - 12:33
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
حالا یعنی‌ من شدم وطن فروش :) وطنی نمونده که من بفروشم!!! همه را فروختید، شنیدم بازار کسات هست، ظرفیت وطن فروش‌ها هم از سالها قبل پر شده، من قشقایی بی‌ وطن وطن پرست و انسان دوست هستم، اما قبل از هر چیز به انسان‌ها احترام دارم
شنبه 6 ارديبهشت 1393 - 15:46
آرمان شهر من - استهبان - ایران
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک! تا دیروز که احمد کسروی یک خائن به ترک ها بود چطور شده امروز از نوشته ها این خائن به اهداف پان ترکها برای اثبات حرفهاتون استفاده می کنید. بهر حال اگر نویسنده ای در یک کتاب خود تاریخ را به دروغ تفسیر کرد مسلما در دیگر نوشته های خود هم تاریخ را ان گونه که خود می پسندد نوشته و تفسیر می کند. ضمنا ولادیمیر مینورسکی شرق شناس و ایرانشناس و استاد دانشگاه لندن در مورد کسروی می گوید(کسروی روح تاریخ‌نگار راست‌گو را داراست. او در جزئیات دقیق و در ارائه شفاف است)
شنبه 6 ارديبهشت 1393 - 16:33
آرمان شهر من - استهبان - ایران
ولادیمیر مینورسکی در مورد پان ترک و اندیشه هایش میگوید: هر جا که پرسش حل نشده‌ای در زمینه فرهنگ قوم‌های شرق باستان پدید آید ترکان بی‌درنگ دست خود را همان جا دراز می‌کنند»مینورسکی ضمن انتقاد از روش مورّخان پان‌ترکیست، بیان می‌دارد که «مسائل علمی حل نشده‌ای در زمینهٔ فرهنگ اقوام شرق باستان» بستری برای جعل تاریخی و توجیه مقاصد ایدئولوژیک پان‌ترکیسم فراهم ساخته‌است و ادعاهای مورخان ترک (پان‌ترکیست ها) را از اساس اشتباه میداند و معتقد است که این مورخان در واقع دزد تمدنهای شرق باستان هستند.
شنبه 6 ارديبهشت 1393 - 16:35
marineboy - لس انجلس - امریکا
آتیلا قشقایی درست گفتی که بی وطن هستید چون اهل ابلاق و قشلاق هستید و از ترکستان به ایران کوچ کرده اید. برایتان وطن مفهمومی ندارد به همین دلیل نوکر پانترکها شده اید.
شنبه 6 ارديبهشت 1393 - 21:42
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
ها،‌ها ها، بی‌ هویت‌ها هم زبان در آوردند
یکشنبه 7 ارديبهشت 1393 - 13:21
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.