روسیه: اگر به شهروندان روس حمله شود پاسخ می‌دهیم

وزیر خارجه روسیه با اظهار این‌که به باور او «آمریکا صحنه‌گردان اوضاع در اوکراین است» گفت که اگر منافع شهروندان روس تهدید شده یا به خاک روسیه حمله‌ای صورت بگیرد روسیه نیز در مطابقت با قوانین بین‌الملل به آن پاسخ خواهد داد.

سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» انجام داد هم‌چنین آمریکا را متهم به مداخله در بحران اوکراین کرد.

وی با اشاره به بازدید جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از کی‌یف و این‌که این بازدید با عملیات «ضد تروریستی» جدید در شرق اوکراین همراه شده گفت که «دلیلی دیده نمی‌شود که آمریکا را صحنه‌گردان این وضعیت ندانیم.»

اشاره او به سفر تازه جو بایدن به کی‌یف است که برای دیدار با مقامات اوکراینی و نشان دادن حمایت آمریکا از این کشور و انتخابات آتی‌اش انجام شده‌است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در این سفر، روز سه‌شنبه به نمایندگان پارلمان اوکراین گفت که «آمریکا در کنار اوکراین در مقابل تهدیدهای تحقیرآمیز ایستاده است.»

یک روز پس از آن، سرگئی لاوروف در ادامه واکنش خود به این تحولات به «راشا تودی» گفت: «اگر به ما حمله شود مطمئناً پاسخ خواهیم داد. اگر منافع ما، منافع قانونی ما، منافع روس‌ها مورد حمله مستقیم قرار گرفته باشد، مثل آنچه در اوستیای جنوبی رخ داد، راهی جز این نمی‌بینم که بر طبق قانون بین‌الملل به آن پاسخ بدهیم.»

اشاره سرگئی لاوروف به تحولات سال ۲۰۰۸ است؛ زمانی که مسکو برای رویارویی با ارتش گرجستان به کمک نیروهای جدایی‌طلب در منطقه اوستیای جنوبی شتافت.

لاوروف: آمریکا در نبرد ژئوپلتیک کوتاه نمی‌آید

آقای لاوروف در ادامه مصاحبه روز چهارشنبه خود گفت که «وضعیت اوکراین نمونه دیگری از کوشش واشینگتن برای پیشبرد منافعش در نبرد ژئوپلتیک است.»

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «اوکراین تنها یکی از صحنه‌هایی است که عدم تمایل آمریکا به کوتاه آمدن در نبرد ژئوپلتیک خود را نشان می‌دهد.»

او افزود: «آمریکایی‌ها حاضر نیستند بپذیرند که نمی‌توانند فقط از واشینگتن در هر نقطه از جهان صحنه‌گردان اوضاع باشند.»

تنش‌ها در اوکراین پس از آن بالا گرفت که با گریختن رئیس‌جمهوری هوادار روسیه از اوکراین دولت موقتی که مورد حمایت غرب است در کی‌یف بر سر کار آمد.

آمریکا، اتحادیه اروپا و دولت جدید اوکراین، دولت روسیه را به تحریک روس‌زبانان شرق اوکراین و مسلح کردن آن‌ها برای اشغال این مناطق متهم کرده‌اند. روسیه اما گفته به دنبال بحران در اوکراین نیست و مسائل این کشور باید توسط اوکراینی‌ها حل شود.

در ادامه این تحولات، آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین، روز ۲۸ فروردین، در ژنو سوئیس، بر روی خلع سلاح جدایی‌طلبان مسلح طرفدار روسیه در شرق اوکراین و ترک ساختمان‌های دولتی اشغال شده توسط آن‌ها توافق کردند.

پس از این توافق اما، درگیری‌های مسلحانه نزدیک شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین دست‌کم چهار برجای گذاشت، امری که خشم روسیه را در پی داشت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، این رویداد را «تحریکات ستیزه‌جویان» نامیده و از اوکراین خواسته‌است تا به مفاد توافق بین‌المللی برای تنش‌زدایی از وضعیت موجود پیروی کند.

در همین حال خبر می‌رسد که رئیس جمهوری موقت اوکراین روز سه‌شنبه، دوم اردیبهشت، و پس از آنکه اعلام شد پیکر یک سیاستمدار حزب وی نشانه‌هایی از شکنجه بر خود دارد، خواستار از سرگیری عملیات علیه جدایی‌طلبان در شرق اوکراین شده‌است.

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، در مورد «ناتوانی مسکو در کاهش تنش در اوکراین»، «عمیقا ابراز نگرانی کرده است.»

+55
رأی دهید
-64

martinT - هایدلبرگ - آلمان
اینقدر که از این روس‌ها تنفر دارم از آخوندها و مجاهدین ندارم
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:18
M.E.H.D.I - کلن - المان
این موضوع خیلی‌ داره جالب می‌شه اگه این قضیه باعث جنگ بین دو قدرت بزرگ جهان (روسیه و آمریکا)بشه دیدنش خالی‌ از لطف نیست ،چون تاریخ نشون داده که این دو باعث بیشتره جنگها در جهان هستن و خودشون همیشه در آرامش به سر میبرند
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:20
nimaaa - نیویورک - امریکا
روسها جنایتهای زیادی در آذربایجان گرجستان و سوریه انجام دادند اینبار نوبت خودشان هست
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:34
جنگنده - تهران - ایران
لعنت به این آمریکای وحشی که در همه جای دنیا آشوب به پا میکند امیدوارم چند کشور با هم به این آمریکای مفسد حمله کنند و نظام سلطه طلب و جنگ طلبه این کشور را منقرض کنند.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:53
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
روسیه باید به خاطرِ اشغال افغانستان و شروع مشکلات آن تا کنون ، همچنین دخالتِ همه جانبه در امورِ داخلی‌ ایران بوسیله مزدورانِ جاسوسِ حکومتی، کمک به عراق برای بمباران ایران و غارتِ سهمِ دریاچه خزر ، همچنین تحریکِ حکومت برای تأسیسِ تشکیلاتِ اتمی‌ برای چاپیدنِ ایران در دادگاه‌هایِ نظامی بین المللی محاکمه شود، موشه به سوراخ نمی‌رفت جارو به دمش می‌بست، ۳۵ سالِ حکومتِ ایران ، ایرانیانِ وابسته به حکومت یا ساده لوح را وادار کرده مرگ بر امریکا بگویند و از آن سؤ کشور و اوموراتش را دستِ روسیه بسپارد و بدونِ اجازه آنها آب نخورد، دیگر بس است، امریکا هر شغالی است و روسیه هر گرگی هست اینقدر به جان هم بیفتند که جانشان در رود، ما هویت ، ملیّت و حکومتی ایرانی میخواهیم که مصالحِ ایران و ایرانی را در نظر بگیرد ، از سویی نوکرِ عرب و لبنان و مزدورِ روس نباشد، تعاملی با دنیا میخواهیم بدون این بازی‌ها و وطن فروشی ها، ...
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:57
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...هر چه بر سرِ ایران تا کنون آماده از بابتِ این همسایه گنده بکِ بی‌ خاصیتِ چپاول گر بوده حالا سنگِ روس‌هایِ اکرائین را به سینه میزند، ننگتان باد که گمان دارید بابایِ عمر هستید و این چند صباحِ زندگی‌ را هر کدامتان به نوعی به مردمِ جهان تلخ کرده اید، مرده شورِ اون تسهیلاتِ همه تان را ببرند که با آنها ۸ میلیارد جمعیتِ کره زمین را به گروگان گرفته اید و مدام به هم شاخ و دندان نشان می‌دهید، همه هم بلأجبار باید در بازی کثیف همه تان شریک باشند.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:57
دوستدار - استهکلم - سوئد
روسیه هر گز نمی تواند دوست خوب نا برای مردم اکراین باشد نا هیچ جای دیگر , پس روسیه بی خود خون خودشان را تلخ نکنند. تا تکانی از طرف روسیه شروع شود دولت امریکا بیشتر روسیه را در منگنه قرار میدهد. پس بهتر از هرچیز این است روسیه دخالت در امور کشورهای دوروبر را نکند.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 17:38
batistuta - تهران - ایران
درود بر مردم انقلابی و ولایتمدار شبه جزیره ی کریمه که با رأی آری خود مبنی بر پیوستن به روسیه ،کشیده ی جانانه ای بر پیکره ی آمریکای جنایتکار و انگلیس استعمارگر نواختند. shirzan e irani ،یک مقدار به جنایات و خیانتهای انگلیسیها و آمریکاییها و استعمارگری آنها در ایران و دیگر نقاط جهان هم اشاره کنی بد نیست. افغانستان و بحرین را کدام کشور از ایران جدا کرد؟کدام کشور حکومت قانونی محمد مصدق را سرنگون کرد؟
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 17:50
batistuta - تهران - ایران
nimaaa - نیویورک - امریکا ،کی نوبت به رسیدگی به جنایات آمریکا و متحدانش میشه؟القائده ی سوریه را کدام کشور تجهیز می کند؟ بله درست حدس زدید،آمریکای مدعی مبارزه با تروریسم!!! کدام کشور به خاطر حمایت از القائده محکوم می شود؟ ایران ! پیدا کنید پرتقال فروش را !
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 17:55
paksan - آمریکا - آمریکا
روسها دارن به همون روش ترکمنچای و گلستان که ایران رو به بهانه حمایت از کمونیست ها تکه تکه کردن اوکراین رو هم تکه تکه می کنند و شک نکنید اگر قدیم انگلیس و آمریکا فشار آوردن و روسیه از تبریز و آذربایجان فعلی ایران بیرون رفت امروز هم آمریکا و اروپا باید باجی به این استعمارگر جانی بدن . واقعاً شوروی و بعدش روسیه بخصوص پوتین در این 30 سال اخیر حسابی ایران رو چاپیدن و ایران شده طعمه آنها که باهاش تجارت میکنند و امتیاز میگیرن و دولتها و بخصوص رهبر ضعیف و مفلوک ایران همه همیشه چاقوی روسیه رو در پشتش می بینه و چشم بسته بازم بله قربان گوی آنهاست فقط بخاطر یک نیروگاه حقارت بار .
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 17:53
dark.chocolate - زوریخ - سوییس
shirzan e irani - استکهلم - سوئد اتفاقا سخت در اشتباهی‌. یه کم تاریخ بخون دوست عزیز. خیانتی که پرزیدنت کارتر به ایران کرد کل خاندان شوروی و روسیه نکرد. ایران رو آمریکا نابود کرد. کی‌ بود شاه رو کله پا کرد؟. کی‌ بود با انگلیس دست به یکی‌ کرد ریختن رضا شاه رو تبعید کرد؟. دوست من بهتره یه کم چشماتو باز کنی‌ ، روسیه داره از منافعش دفاع میکنه این آمریکاس که داره تو هر سوراخی دست میکنه، اکراین قبلان مال روسیه بوده و همسایه روسیه هست و روسیه داره منافعش رو در خطر می‌بینه تا حالا از دوستای امریکاییت پرسیدی اگه یه روزی کانادا بخواد بشه متحد روسیه چقدر آمریکا جوش میا‌‌ره؟؟؟ هر کشور به فکر منافع خودش هست و در این مسئله حق کاملا با روسیه هست.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 18:27
batistuta - تهران - ایران
shirzan e irani ، من الآن دارم کتاب کاپیتال مارکس (قدس سره شریف) رو میخونم و نمی تونی تصور کنی که چه اشکی توی چشمام حلقه زده :)))
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 18:29
iSam - لندن - انگلستان
جنگنده - تهران - ایران. ببین عمو تو اصلا حالیته جریان چیه!؟ اصلا میفهمی روسیه چیکار کرده و داره میکنه و چه بیلایی سرش خواهد اومد.... که تا یک خبر میبینی از اربابانت دستور چرک و چرت نویسی میگیری!
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 20:59
Rezahiz - دوسلدورف - آلمان
این حرف ها چیه ، دوستان روسیه بدون پشتیبانی چین و ایران آب نمی خوره ، وگرنه اگه تنها بود امریکا خورده بودش...مگه تو قضیه عراق ندیدید چکار کرد
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 00:14
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
dark.chocolate - زوریخ - سوییس-هر چیزی به جایِ خود، ۳۵ ساله مرگ بر امریکا را از ایران نشنیده اید، آنهم از سوئِ کسانی‌ که با ساپورتِ امریکا آمدند و ایران را غصب کردند، اما یکبار در این ۳۵ ساله که ایران دستِ سیاستهایِ روسیه می‌چرخد ، مرگ بر روسیه شنیده اید، یا هنوز میخواهید از روسیه جانبداری کنید، اگر امریکا اینها را با کمکِ دیگرِ کشورها و خائنین وطنی به جان ما انداخت روسیه ۳۵ سال است اینها را آبیاری کرده و خط داده و مالِ مردم را چاپیده تا تا حکومت میدان ببیند مردم و ایران را به اینجا بکشاند.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 01:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.