سازمان ملل متحد به موضوع ویزای ابوطالبی رسیدگی کرد اما اقدامی نکرد

حمید ابوطالبی می‌گوید نقشی مستقیم در گروگان‌گیری نداشته است



کمیته روابط با کشور میزبان سازمان ملل متحد، به شکایت ایران در ارتباط با عدم صدور ویزای آمریکا برای حمید ابوطالبی رسیدگی کرد اما تصمیمی برای اقدام در این باره نگرفت.

از نظر مقررات، این کمیته قادر بود ضمن ارایه توصیه به ۱۹۳ عضو این سازمان، موارد را به دفتر حقوقی سازمان ملل متحد ارجاع دهد اما نیکلاس امیلیو، دبیر قبرسی این کمیته روز سه شنبه (۲۲ آوریل - دوم اردیبهشت) گفت که شکایت ایران همچنان در دستور کار این کمیته قرار دارد و اعضای کمیته در صورت "لزوم" به آن باز خواهند گشت.

به گفته دبیر این کمیته، موضوع شکایت ایران روز سه‌شنبه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا و چند کشور دیگر رسیدگی شد و حاضران در این باره بحث و گفتگو کردند.

در این جلسه نمایندگی ایران را غلامحسین دهقانی، معاونت نمایندگی دائمی این کشور در سازمان ملل متحد برعهده داشته و از سوی آمریکا هم رزماری دیکارلو، معاون نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد حضور داشته است.

خانم دیکارلو در این جلسه گفته است کشورش به تعهداتش به عنوان میزبان در برابر سازمان ملل متحد پای‌بند است اما نمی‌تواند نگرانی خود را از موضوع اعطای روادید به آقای ابوطالبی نادیده بگیرد چرا که برای آمریکا قابل تحمل نیست به کسی مصونیت دیپلماتیک بدهد که خود در نادیده گرفتن مصونیت دیپلماتیک دیپلمات‌های آمریکایی (در جریان گروگان گیری سفارت آمریکا در تهران) نقش داشته است.

آقای دهقانی، نماینده ایران هم در این جلسه ضمن طرح "مشکل کلی صدور ویزا" برای دیپلمات‌های ایرانی توسط آمریکا که به گفته او از "دیرباز و در موارد متعدد" روی داده و صدور آن بارها با تاخیر‌های طولانی مدت صورت گرفته، مخالفت با صدور ویزای آقای ابوطالبی را نقض آشکار تعهدات آمریکا به عنوان دولت میزبان در برابر سازمان ملل متحد دانست و از کمیته حقوقی دفتر دبیرکل این سازمان درخواست کرد تا با توسل به مواد حقوقی و قانونی آمریکا را به تابعیت از تعهداتش وا دارد.

آقای دهقانی اعلام مخالفت آشکار کاخ‌سفید با درخواست ویزای حمید ابوطالبی را همچنین در تعارض با به رسمیت شناختن استقلال و حق تصمیم‌گیری کشورها در انتخاب نمایندگان خود در مقر دائمی سازمان ملل متحد دانست.

یکی از حاضران در این جلسه که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری آسوشیتد‌پرس گفته است در این جلسه بلاروس، کوبا و کره شمالی در دفاع از ایران سخن گفته‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، جمعه گذشته با امضای قانونی جدید درباره شرایط صدور روادید برای سفرا و نمایندگان کشورها اعزامی به آمریکا، زمینه قانونی برای مخالفت با صدور ویزای حمید ابوطالبی را فراهم کرد.

آمریکا می‌گو‌ید آقای ابوطالبی که ایران او را به عنوان نماینده دائمی جدید خود در سازمان ملل متحد برگزیده است، از "دانشجویان پیرو خط امام" بوده که در سال ۱۳۵۸ با تسخیر سفارت آمریکا در تهران، دهها نفر از دیپلمات‌های این کشور را به اسارت در آوردند.

در برابر، حمید ابوطالبی می‌گوید با گروه "دانشجویان پیرو خط امام" کار کرده اما نقشی مستقیم در گروگان‌گیری نداشته و از جمله در مقطعی درباره آزادی گروهی از این گروگان‌ها، مترجم گروه بوده است.

بر اساس "توافقنامه مقر سازمان ملل متحد مورخ سال ١٩٤٧" که بین این سازمان و ایالات متحده، به عنوان کشور میزبان، به امضا رسیده دولت آمریکا متعهد است از ایجاد مانع در برابر فعالیت دیپلمات‌ها و میهمانان سازمان ملل متحد خودداری کند.

+25
رأی دهید
-1

faranak-montreal - مونترال - کانادا
فکر کردن ایرانه که هرکی از دیوار مردم بره بالا درجه میگیره میره بغل دست علی گدا , اول ایشون بگه اون بالا بالا چه غلطی میکردن خود شیرینی ترفیع .. مثل بعضی مگسهای این سایت
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 15:16
pasargad2 - شیراز - ایران
اره راس میگی. حائری شیرازی هم از بس که تو استان فارس زمین خواری کرد البته با زرو گیری ترفیع گرفت. اقا علی گدا دید دزد خوبیه بردش تهران دفتر خودش. الانم میگن یه پست خوب گرفته. حـ... کشاورزا رو میگرفت مینداخت زندان, بعد به زرو ازشون امضا میگرفت. این همان اسلام محمدی بود که پدران ما دنبالش بودن. پدران ما خیانت بزرگی به ما کردن.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 20:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.