بخشش مرد اعدامی ۲ دقیقه پس از اجرای حکم

 ۶ روز بعد از بخشش مرد اعدامی در زندان بندرعباس، جزئیات تازه‌ای از این ماجرا منتشر شد.

 این مرد که به اتهام قتل عمدی به قصاص محکوم شده بود، پنجشنبه گذشته به دار مجازات آویخته شد اما در شرایطی که 2دقیقه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد، از سوی مادر مقتول بخشیده شد و به زندگی برگشت.محکوم به قصاص، مردی 62ساله است که در سال 79به‌دنبال درگیری با جوانی به نام «م» او را در منطقه پل خواجوی بندرعباس با شلیک گلوله به قتل رساند و متواری شد.

بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که مقتول خواستگار دختر قاتل بود اما او راضی نبود دخترش با این جوان ازدواج کند. خواستگار سمج اما بارها برای خانواده دخترمورد علاقه‌اش مزاحمت ایجاد کرده و سرانجام کشمکش بر سر این موضوع به جنایت منجر شده و در این میان خواستگار سمج به ضرب گلوله پدر دختر مورد علاقه‌اش به قتل رسیده بود.

با این اطلاعات دستور بازداشت متهم به قتل صادر و تلاش‌ها برای دستگیری او آغاز شد اما وی هیچ ردی از خود به‌جا نگذاشته بود و همین موضوع کار را برای پلیس دشوار می‌کرد. هرچند این پرونده با بی‌نتیجه ماندن تجسس‌ها برای مدتی به بایگانی سپرده شد اما 11سال بعد از وقوع این جنایت کارآگاهان جنایی استان هرمزگان به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد متهم به قتل در منطقه کوهستانی حاجی آباد پنهان شده و به‌طور مخفیانه زندگی می‌کند.

افسران پلیس که مخفیگاه قاتل فراری را بعد از سال‌ها شناسایی کرده بودند نقشه‌ای کشیدند تا وی را غافلگیر و دستگیر کنند. آنها می‌دانستند که این مرد شرور مسلح است و درصورت مشاهده پلیس ممکن است اقدام به تیراندازی کند، به همین دلیل در پوشش ماموران بهداشت به آنجا رفتند و متهم به قتل را که از تحت تعقیب بودنش بی‌اطلاع بود، در مخفیگاهش غافلگیر و دستگیر کردند.

درخواست قصاص

با دستگیری این مرد، پرونده قتل در منطقه پل خواجوی بندرعباس بار دیگر به جریان افتاد. متهم در بازجویی به جنایت اعتراف کرد و به بازسازی صحنه قتل پرداخت. با شروع جلسه محاکمه، خواسته خانواده مقتول قصاص بود و دادگاه کیفری استان هرمزگان نیز حکم به قصاص مرد جنایتکار داد. 3سال طول کشید تا این حکم با رد اعتراض قاتل تأیید شود و به مرحله اجرا برسد. در این مدت مسئولان محلی و معتمدان منطقه تلاش کردند تا رضایت اولیای دم را برای بخشیدن قاتل جلب کنند اما آنها حاضر به گذشت نبودند. به این ترتیب همه‌‌چیز برای اجرای حکم آماده شد و روز پنجشنبه گذشته، زمان آن فرا رسید.

دیه 4میلیاردی

در چنین شرایطی که خانواده مقتول با وساطت افراد زیادی برای گذشت از قصاص روبه‌رو شده بودند، اعلام کردند که در قبال دریافت 4میلیارد تومان حاضر به بخشش مرد اعدامی هستند. هرچند خانواده قاتل این پیشنهاد را پذیرفت اما همه‌‌چیز به سحرگاه پنجشنبه موکول شد.

وقتی روز اجرای حکم فرارسید، خانواده مقتول راهی زندان بندرعباس شدند تا پرونده قتل پسرشان را برای همیشه مختومه کنند. شرایط برای مجازات مرد محکوم به قصاص مهیا بود و ماموران او را از قرنطینه زندان بندرعباس به محل اجرای حکم منتقل کردند. برای آخرین مرتبه قاضی اجرای احکام از مادر مقتول خواست قاتل را ببخشد اما او گفت که از دریافت دیه 4میلیارد تومانی نیز گذشته و قاتل باید قصاص شود.

به این ترتیب مرد اعدامی روی چهارپایه ایستاد و طناب دار برگردنش انداخته شد. مادر مقتول اعلام کرد که خودش می‌خواهد حکم را اجرا کند. او دستش را به سوی چهار پایه برد و لحظاتی بعد آن را کشید و جدال مرد جنایتکار با مرگ آغاز شد. مادر مقتول گوشه‌ای ایستاده و صحنه مجازات قاتل پسر را می‌دید اما بعد از حدود 2 دقیقه درحالی‌که اشک می‌ریخت فریاد زد: قاتل پسرم را بخشیدم. همان لحظه ماموران زیر پاهای مرد اعدامی را گرفتند، او را بلند کردند و طناب دار را از گردنش بیرون کشیدند. مرد اعدامی بیهوش شده بود اما پزشک حاضر در محل خیلی زود عملیات احیا را آغاز کرد. چند دقیقه بعد مرد اعدامی به هوش آمد و درحالی‌که زنده ماندنش را باور نداشت به سلولش منتقل شد.

نجات از مرگ

خواجه‌ای، مسئول روابط عمومی دادگستری استان هرمزگان در این‌باره به خبرنگار همشهری گفت: مرد محکوم بعد از توقف اجرای حکم توسط پزشکان به زندگی بازگشت و بررسی‌های اولیه نشان داد که هیچ مشکلی ندارد اما برای اطمینان بیشتر وی به بهداری زندان منتقل و در آنجا نیز معاینه شد. خوشبختانه شرایط این مرد کاملا عادی بود و به این ترتیب وی به بند برگردانده شد.

خواجه‌ای درباره سرنوشت این مرد بعد از نجات از اعدام گفت: هرچند ولی دم از حق خود گذشت و قاتل را بخشید اما او باید برای بررسی جنبه عمومی جرم بار دیگر محاکمه شود. وی ادامه داد: گذشت در این پرونده قابل ستایش است و این مادر با بخشش قاتل پسرش درس بزرگی به همه داد.

+103
رأی دهید
-5

leila leila - گوتنبرگ - سوئد
پسرش با سلب آسایش از این خانواده روزگار رو بر اونها سیاه کرده بود ، اینا دیگه کی‌ هستن .
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 11:26
machan - لس انجلس - آمرکا
اخه این چه وضعشه تو ایران باب شده.. همه می گذارند تا قاتل جون کن بشه و طناب بره توی حلقش بعد می بخشند.. اینجوری دیگه بخشش نیست...بخشش در اسلام سودش بیشتر به اولیای دم هست که قلبشون را با گذشت نرم می کنند و ثواب می برند. البته اولیای دم هم خون جگرخوردند تا به این مرحله رسیدند
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 11:39
نیایش - تهران - ایران
اینکه بعد از دو دقیقه که طرف جون داد اونو ببخشن و دوباره زنده اش کنند خودش زجر آور نیست ؟!
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 12:12
نیایش7 - الدنبورگ - آلمان
این دیگه چه مدلشه ؟!!! ^_^
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 12:25
memo64 - ناتینگهام - انگلیس
عجب فیلم سینمایی شده داستان این اعدام ها در ایران.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 12:29
asal30 - بندرعباس - ایران
4 میلیارد تومن!!!!!! دیه 150 میلیون شده نه 4 میلیارد تومن!!!!!!!!. عجب مردم پر رویی هستند میخواستند با این پول تجارت کنند.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 13:20
رستگار501 - برن - سویئس
قانون قصاص در اسلام یک حکم غیر حکومتی و غیر دمکراتیک است و به مردم این اجازه را میدهد که سرخود تصمیم برای محکوم بگیرند ، در نتیجه مردم خود را مجری قانون در دعوای میدانند و در هر در گیری لفظی و مشکلاتی مانند ذکر شده در بالا از نیروی اجرایی کمک نمیگیرند و اقدام به کتک کاری یا استفاده از اسلحه میکنند. این مشکلات باید در رسانه ها مطرح و راه کار آن از طرف جامعه شناسان برسی و حل شود. خیلی از قوانین مذهبی ارتجاعی و بدوی است و در جامعه نوین مزر است و بهتر است دین از حکومت جدا شود.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:01
dark.chocolate - زوریخ - سوییس
طرف رو میبرن پایه چوبه دار بعد میبخشن! اصلا تو کی‌ باشی‌ که ببخشی. مگه مملکت قانون نداره؟ مگه تو سویس ، سوئد، نروژ کسی‌ آدم می‌کشه می‌رن به مقتول میگن قاتلو چی‌ کار کنیم!؟ مگه جنگله؟ واقعاً برا مملکتم متاسفم شده انتقام و انتقام گیری، ملتی که یه زمانی‌ به بخشندگی معروف بود ، ملتی که هیچ وقت توش برده داری نبوده حالا به جایی‌ رسیده که همه میخوان از هم انتقام بگیرن.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 13:14
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
نیایش - تهران - ایران- اینکه اینگونه ناجوانمردانه جانِ آدمی‌ را گرفته زجر آور نبوده، اینگونه مزاحمت برایِ این خانواده بوجود آورده و خانواده ائی را از قصد بی‌ سرپرست و بی‌ پدر کرده زجر آور نیست، اتفاقا باید کابوسِ این لحظه تا عمر دارد با او باشد تا دیگر مرتکبِ چنین جنایاتی نشود، بخشش بسیار خوب است اما نباید بر عکس شود و ما قاتل را موجودی عاری از خطا ببینیم که فقط باید نوازش شود، این فرد باید جوابِ کارِ خودش را در حبس بدهد، محروم کردن یک نفر از زندگی‌ و گرفتنِ جانش کم نیست، خصوصاً با دلیلی که از سر زیاده خواهی و خود خواهی و دون صفتی مانندِ این فرد باشد.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:12
shady_sho - تهران - ایران
چهار میلیارد تومن دیه؟؟؟مگه اتوبوس چپه کرده
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:19
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
آخه این احمق با این کارش که 4 میلیارد تومن هم از دست داد! در هر حال مقتول که زنده نمی شد ولی این 4 میلیارد تومن لااقل می توانست گوشه بزرگی از مشکلاتشان را پر کند.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:24
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
Machan لس انجلس. این چه فرمایش بزرگوارانه ای است که میفرمائید. طرف قاتل است طرف باعدام محکوم شده. طرف همه نوع گفتاری را برای همه درست کرده حالا شما میفرمائید که برای بخشش باید بروند پای قاتل را بوسه بزنند. اخر برادر با تقوا برادر بزرگوار. این حرکت تا دقیقه 90 خودش یک اعدام است.حالا در یک ثانیه احر صندلی را هم از یر پایش بکشند.کار مهمی نکرده اند ولی همین اندازه که این قاتل را تا پای مرگ میکشانند بهترین نوع اعدام است.حالا بعد از این قاتل بعنوان یک کاشف در اجتماع خود نمائی نمیکند بلکه مثل سابق بخوردن علف و جو و کاه میپردازد. فقط یک مقدار با احتیاط تر. متوجه شدی داداش. یا نه
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:32
Banooye Irani - هیوستن - آمریکا
هر روز یک مطلب در مورد اینکه یکی تو ابران از دار مجازات نجات پیدا کرده میخونیم بلافاصله خبر بعدی که میخونی یکی دیگه دست به جنایت زده.... !!!! چه خبره یک روز این زندونها نمیتونن کم جمعیت باشن؟؟
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 15:26
کبالت3 - کرج - ایران
این محکوم شانس آورده که این ابله ها دار زدن هم بلد نیستن یا بلدن و میخوان مثل ذبح اسلامی طرف زجر بیشتری بکشه اگه غیر از این بود تو کسری از ثانیه کارش تموم بود و به دقیقه نمیکشید . چند سال پیش اطراف کرج هنگام دار زدن محکومی نوک پای محکوم به زمین رسید صحنه چندش آوری از تقلای محکوم برای زنده ماندن با سری به طناب و انگشت پائی بر زمین بوجود آمد که با پریدن مامور اجرای حکم روی دوش محکوم تمام شد
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 21:03
smart292 - ونکوور - کانادا
خرج این آقای اعدامی که باید به درمان گردن ،و ستون فقرات و نخاع و جدا شدن ستون فقرات از گردن به پائین هم کلی‌ خرج دارد ،و این بدن دیگر مثل روز اولش نمیشود ، با این اعدام‌ها کار به جایی نمیرسد ، و مردم را وحشی تر میکند .قصاص اسلامی جز اینکه مردم را ۱۴۰۰ سال عقب برد چیز دیگری نیست .
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 00:57
کوروش مهری - یزد - ایران
کبالت3 - کرج - ایران-تو هم رفته بودی تماشا!!واقعا که از تو انتظار نداشتم!
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:22
کبالت3 - کرج - ایران
کوروش مهری - یزد - ایران-نه عزیزم درست روبروی کا رخونه ما و صبح هنگام ورود کارکنان اتفاق افتاد و توفیق اجباری بود طرف هم نگهبان کارخونه بغلی رو هنگام سرقت کشته بود ثالثا تا نبینی متوجه نمیشی ثانیا مگه ما دل نداریم کبلائی..!!!رابعا په
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 22:59
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
کوروش مهری - یزد - ایران-تو اگه صد تا عمر هم از خدا بگیری امثالِ این فرد را نخواهی توانست بشناسی، کسیکه اول مصدقی بوده بعد مصدق برایش در خمینی تجلی‌ کرده و خدا میدند که با تعاریفی که خودش می‌کند با چه ذوق و شوقی پایِ اعدامِ ‌هایِ اولِ این انقلاب ننگین بوده و چگونه با عشق اخبارِ آن را مرور می‌کرده، اینگونه افراد بزرگترین لذت را از سر نگونی حکومتِ شاهِ فقید بردند و بقدری مار خورده اند که افعی شده اند، بله ایشان برایِ اینکارها تا قیامت دل‌ دارد و هنوز کینهٔ اش از حکومتِ شاهِ فقید با گذرِ این ۳۵ ساله و اثباتِ خطاهایِ فاحش اینگونه افراد در استقرارِ این حکومت ، تازه و دست نخورده است، اما امثالِ تو که دل‌ِ خیلی‌ چیزها را ندارند به باورهأیی پناه برده اند که در شعارِ محبت سر دادن حرفه ائی هستند اما عملکردشان در قرون وسطی بیانگر است، من اگر هم پیرزن باشم حتما جایِ مادر بزرگِ تو محسوب میشوم ، پس این نصیحت را از من بپذیر ، خودت باش و با طنابِ هر کس به چاه نرو تا زمانی‌ که مخالفِ عقیده خود را بی‌ دلیلِ عادلانه و فهیمانه بکوبانی تو هم در صفِ جاهلین و ستمگران قرار میگیری.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 11:44
کبالت3 - کرج - ایران
حاج خانم باز اوراد نیک آورده ای لیک سوراخ دعا گم فرموده ای حالا وسط بحث دونفر در باب اعدام چادر به کمر بستی و از شکستن دسته ملاقه دیگ آش رشته میفرمائی آخه یه ملاحظه ای یه تفکری یه تعقلی یه ... چی بگم( استخر فور الله) مثلا شما الگوی بانوی مسلمان هستی به بالا وصلی و پات به زمین نمیرسه و شصت تا تریلی علم و دانشت رو نمیکشه حیف تو فرشته مقرب بارگاه الهی نیست دهان به غیبت آلوده و اسم شیر رو خودت میزاری و شغال صفتی میکنی حالا من به اسب و ذوالجناح شاه گفتم یابو اون کوروش بنده خدا رو چرا تبت یدا ابی لهبش میکنی نمیگی نفست حقه و آه درویش گریبانگیر و خانمانسوز کبلائی.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 14:23
کوروش مهری - یزد - ایران
احترام به عقیده مخالف یک مغالطه نخ نما شده است!!اگه تو باور داری که الله بر عرش نشسته-سوره هود-(عرش که میدونی کجاست؟همین بالای پمپ بنزین تو جاده میبد!!)یا اعتقاد داری آسمان با ستونهای نامرئی برافراشته شده(قرآن)یا ستاره ها برای تزئئین آفریده شده اند یا خدا از دختر داشتن بدش میاد(سوره صافات...)اینا واسه من هیچ احترامی نداره و یاوه هایی بیش نیست!!کبالت هم پسر خوب و فرهیخته ایه و انتقاد من از تماشای اعدام توسط ایشون یه انتقاد دوستانه بود.
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 19:08
کبالت3 - کرج - ایران
کوروش مهری - یزد - ایران-درود بر تو بادا اون موضوع مال حدود 15 سال پیش بود کتمان نمیکنم اصلا دلم برای محکوم نسوخت چون مقتول رو کاملا میشناختم یعنی همه میشناختن انسان زحمت کش عیالوار و سالمی بود و بطرز فجیعی با ضربات میلگرد بقتل رسیده بود طوری که قابل شناسائی نبود اما اون صحنه های بعدی تا سالها تو ذهن من بود .چه میشه کرد این چرخه جرم و جنایت و مکافات سر باز ایستادن نداره از یه طرف فشار و ظلم حکومت از طرف دیگه نا امنی و افزایش جنایت تو جامعه که معلول همین نظامه اونائی هم که میرن تماشا هم همینطور یعنی بیله دیگ بیله چغندر کبلائی.
شنبه 6 ارديبهشت 1393 - 17:10
کوروش مهری - یزد - ایران
کبالت3 - کرج - ایران-عزیزم مخالفت ما با اعدام ربطی به قاتل و مقتول و نوع قتل نداره!اعدام یعنی قتل دولتی یعنی بازتولید خشونت یعنی راحت کردن مجرم نه مجازات مجرم(وقتی کسی میمیره یا اعدام بشه دیگه نیست که مجازات بشه!!)
‌سه شنبه 9 ارديبهشت 1393 - 16:43
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.