'افشاگر' فیلم تلویزیون ایران در مورد واقعه بند ۳۵۰

اظهارات غلامحسین اسماعیلی در مورد واقعه بند ۳۵۰، تاکنون به گونه ای روزافزون برای حکومت پرهزینه بوده است

حسین باستانی

بی‌بی‌سی

 

گزارش امشب تلویزیون ایران در مورد وقایع بند ۳۵۰، بر خلاف وعده های اولیه رسانه های محافظه کار در مورد نمایش "فیلم مستند لحظه به لحظه بازرسی‌ها"، عمدتا بر تک گویی رئیس سازمان زندان های ایران در مقابل دوربین اختصاص داشت. غلامحسین اسماعیلی در این فیلم، نهایتا صدمه دیدن "شست پای" یکی از زندانیان را در جریان بازرسی از این بند مورد تایید قرار می داد.

از ابتدای انتشار خبرهای بند ۳۵۰ زندان اوین، طرف اصلی زندانیان این بند و خانواده های آنان، همواره آقای اسماعیلی بوده است. رئیس سازمان زندان ها، اظهارات خانواده های متعددی را که با ذکر جزئیات از مجروح بودن بستگان خود در سالن ملاقات زندان خبر می دهند دروغ دانسته است. او تاکید کرده که هیچ "اتفاقی در بند ۳۵۰ نیفتاده" و در این بند "ایراد ضربی حتی در حد تلنگر رخ نداده است".

نقش تعیین کننده غلامحسین اسماعیلی در فرایند انکار بدرفتاری ماموران امنیتی در بند ۳۵۰، لاجرم میزان اعتبار اظهارات وی و شهادت هایش را در کانون توجه ناظران قرار می دهد. این در حالی است که بازخوانی موارد قبلی ایراد شهادت توسط آقای اسماعیلی و مشخصا اطلاع رسانی های او راجع به وقایع مرتبط با زندان‌های ایران، حکایت از به کارگیری شیوه مشابهی از "قطعی" دانستن ادعاهایی خاص با استفاده از عباراتی ازقبیل "هیچ"، "همه"، "صفر درصد" یا "صد درصد" دارد.

به عنوان نمونه، غلامحسین اسماعیلی در دفاع از انتقاداتی که در زمینه رواج مواد مخدر در زندان های ایران مطرح می شود، تاکید کرده که میزان ورود این مواد به زندان ها "نزدیک به صفر است". وی در واکنشی جداگانه، اطمینان داده که حتی "یک سرنگ" در زندان های ایران وجود ندارد. اظهاراتی که ظاهرا بیان آنها، بدون توجه به مجموعه اطلاعات متنوعی صورت گرفته که تاکنون از سوی مقام های رسمی ایران راجع به رواج گسترده مواد مخدر در زندان های ایران منتشر شده است.

ادعاهای غلامحسین اسماعیلی، در موارد مرتبط با زندانیان سیاسی و امنیتی نیز، نوعا از همین جنس بوده است. به عنوان نمونه، او در مرداد ماه ۱۳۸۹ و در شرایطی که حتی بسیاری از مسئولان حکومتی در خصوص موارد بدرفتاری با دستگیرشدگان اعتراضات انتخاباتی سخن گفته بودند، وجود هر گونه بدرفتاری را در زندان های ایران به کلی دروغ دانسته است.

وی مشخصا گفته: "من در طول این مدت بالغ بر ۱۰۰ زندان را دیده‌ام و با زندانیان متعددی هم گفت‌وگو کرده‌ام. می ‌توانم ادعا کنم اکثریت قریب به اتفاق زندانیان، اگر نگویم ۱۰۰ درصد اما ۹۹ درصد زندانیان، امروز از رفتار زندانبانان گله ندارند."

آقای اسماعیلی ساعاتی پیش نیز در توضیح علت عدم نمایش تصاویر رد کننده ادعای ضرب و شتم زندانیان، که وعده آن داده شده بود، گفت که چنین تصاویری موجود است و اگر "اقتضا داشته باشد" در آینده نمایش داده خواهد شد. وی تاکید کرد تنها دلیل عدم نمایش چنین صحنه هایی، "حفظ حریم" زندانیان بند ۳۵۰ بوده است.

زندانیانی که رعایت "حرمت" آنها باعث شده سازمان زندان ها از رد مستند ادعاهایشان با نمایش "فیلم مستند لحظه به لحظه بازرسی‌ها" چشم پوشی کند، همان کسانی هستند که پیشتر، "عناصر فتنه، نفاق و جواسیس" معرفی شده بودند که "از طریق تیزی ساخته‌شده از اجزای تختخواب‌ها بنا داشته اند به مامورین حمله کنند".

قابل درک است که حکومت ایران، تمایل به مدیریت کم هزینه بحرانی داشته باشد که در پی حمله به بند ۳۵۰ و با مسئولیت مستقیم سازمان زندان ها ایجاد شده است. اما به نظر می رسد که تنها نتیجه تلاش هایی که تاکنون برای حل این بحران صورت گرفته، جلب توجه رسانه ها به مسئولی در سازمان زندان ها بوده که اظهارات او، به گونه ای روزافزون برای حکومت پرهزینه است.

+26
رأی دهید
-70

آزاد اندیش۳۳۲۲ - دورام - انگلستان
زندانیانی که رعایت حرمت آنها باعث شده سازمان زندان ها از رد مستند ادعاهایشان با نمایش فیلم مستند لحظه به لحظه بازرسی‌ها چشم پوشی کند، همان کسانی هستند که پیشتر، عناصر فتنه، نفاق و جواسیس معرفی شده بودند که از طریق تیزی ساخته‌شده از اجزای تختخواب‌ها بنا داشته اند به مامورین حمله کنند.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 00:55
کبالت3 - کرج - ایران
سید اولاد پیمبر راستگوئی از چهره اش میباره، یه برادری همینجا گفته بود. این جریان 350 همش دروغه حالا لابد میگه حرفای این سید همش راسته. بالا رفتیم (سمت اوین) دوغ بود قصه 350 دروغ بود پائین اومدیم(سمت جام جم ) ماست بود قصه حاج ضرغام خیلی خیلی راست بود .بجون کبلائی
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 04:25
shahramareia - تهران - ایران
آزاد اندیش۳۳۲۲ - دورام - انگلستان. اسمتو گذاشتی آزاد اندیش زندانی که تا ... میگردید چی دار به مامورین تا دندان مسلح لاشخور شما ساندیس خورا حمله کنه ؟؟؟!!!!!! خودتو زدی به....؟؟؟؟ اخه با تخت با چه وسیله ای تیزی ساختن؟؟ با دندان؟؟؟؟ واقعا نمیدونم به ادم نماهایی مثل شما چی باید گفت که لایقتون باشه .... شما ایرانیان انگلیس این چندتا مامور ساندیس خور را نمیتونن سرشونو زیر آب کنید؟؟ آنوقت توقع آزادی ایران از دست رژیم دزد ایران دارید؟؟؟ واقعا که
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 07:17
جنگنده - تهران - ایران
در تصاویر کاملا مشخص است که زندانیان دست خود را به شیشه شکسته میزنند تا بریدگی ایجاد شود حالا کاری به واقعی یا دروغ بودن این فیلم ندارم ولی به خوبی مشخص است که یک نقشه پیچیده طراحی شده تا همزمان با هدفمندی یارانه ها و گفتگوهای هسته ای این اتفاق بیافتد تا طرف غربی ایران را بیشتر تحت فشار قرار دهد هرچند کور خوانده. به خوبی صدای پای ام آی سیکس و سازمان سیا شنیده میشود. هر چند هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 07:59
agha-javad - تهران - ایران
چهره‌ها نمایانگر افکار و اعمال انسان‌ها هست. در واقع از لحظه تولد افکار میتواند تغییراتی کوتاه و دائم در صورت بوجود آورد . اگر به چهره این مردک و امثال سران رژیم اسلامی ایران بیندازیم، زشتی و پلیدی از صورت آنان کاملا پیداست. دروغ گویی و شرارت و حسادت و عقده خاص این نوع چهره هاست.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 09:26
poopoo123 - باریس - فرانسه
اصلا لعنت بر این رژیم دروغ گوی حـ..... زندانی سیاسی آزاد باید گردد
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 09:56
samak - پاریس - فرانسه
دروغ گویی امری ذاتی است، دروغگویی اینجنابان جمهوری اسلامی اما بیش از آنکه ذاتی باشد فطری است، آنچه ذاتی است را این آقایان و گاهی هم این خانمهای دستگاه سیاسی ایران تقیه مینامند، وآنچه فطری است با پوست و گوشت واستخوان دستگاه فکری اینان آمیخته است.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 10:31
دوستدار - استهکلم - سوئد
جناب اسماعیلی رییس سازمان زندان ها در این گزارشِ یکجانبه مرتب می خندید و از دلیلی سست به دلیلی سست تر فرو می شود و بی دلیل غش غش تبسم می فرماید. خلاصه این که جناب رییس سازمان زندانها در یک ظرف زمانیِ کوتاه، سرو ته ضرب و شتم زندانیان را بهم دوخت و رفت که جایزه ی نوکری اش را از رییس قوه و احتمالاً از بیت رهبری بگیرد!
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 11:06
oshtoleshang - مشهد - ايران
این یک واقعیته. من هیچ خبری رو باور نمیکنم مگر اینکه صدا و سیمای ج ا ا اونو تکذیب کنه.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 11:43
مسافر غربت - کالمار - سوئد
چهره هاى سیاستمداران این رژیم نشون دهنده سیاهى قلبشون هست
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 11:56
Azadikhah - تكسل - هلند
ولین ملاقات هفتگی خانواده ها با زندانیان سیاسی پس از تهاجم خونین پنج شنبه گذشته به بند ۳۵۰ امروز دوشنبه در فضایی ملتهب و تاثربرانگیز انجام شد. زندانی ها که با آثار ضرب و شتم بر روی بدن هایشان وارد سالن می شدند، چشم های نگران خانواده ها می خواست برخلاف همه آن چه این روزها شنیده است، تصویری ببیند که اکاذیب مسولان زندانها را رنگ واقعیت ببخشد. گرچه لبخندی معنادار بر روی چهره زندانیان جراحی شده، ورود آنها به یکباره بغض ها را شکست. حالا تصویری دردناک از واقعیت پیش چشم ها رژه می رود. فضا منقلب شده، بغض های چند ساله جای لبخندهای نقاشی شده روز ملاقات را گرفته است. از مجروحان فرشید فتحی که پایش به دلیل شکستگی با آتل بسته شده و به سختی راه می رفت، اکبر امینی که در اثر ضربه باتون سرش شکسته، گردنش آسیب دیده و با محافظی که به گردن بسته به سختی راه می رود، امید بهروزی که وقتی برای ابراز احساسات دست بلند می کند بانداژ روی ساعد دستش نمایان می شود، مسعود عرب چوبدار که با کتف شکسته و آتل بندی شده آمده، در میان ناله ها و اشکها اصطلاح “زندان ابوغریب ایران” مکررا به گوش می رسد.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 12:24
Azadikhah - تكسل - هلند
که مگر رسوایی ابوغریب چه بود؟ عریان کردن اسیران؟ و مگر در راهروهای بدون نور بند ۲۴۰ چنین نشد؟ سی زندانی مجروح و مضروب را به ردیف رو به دیوار کردند و در همان شامگاه پنجشنبه از زندانیان خواستند عریان شده و به روی زانو بنشینند در حالی که دستبند به دست و چشم بند به دیده دارند. و آیا شرم نکردند از محاسن سپید “محمد امین هادوی”، مرد پرهیزگار و خیرخواه اوین؛ قهرمان نبرد سوسنگرد در روزهای ابتدایی دفاع و فرزند مهدی هادوی قاضی شرافتمند تاریخ معاصر ایران. و آیا شرم نکردند …
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 12:24
باور عمیق - قم - ایران
غلامحسین اسماعیلی در این فیلم، نهایتا صدمه دیدن شست پای یکی از زندانیان را در جریان بازرسی از این بند مورد تایید قرار می داد . نخیر جناب بی بی سی . ایشان با اشاره به روند شانتاژ خبری شما توضیح دادند که ادعای شکستگی جمجمه به نه حتی شکستگی بلکه در رفتگی و یا ورم شست پا ختم شد . خیلی شتاب زده عمل میکنید که این فیلم رو حتی یکبار دقیق ندیدید . جلوی چشمتو نمیتونی ببینی بعد خبر از درگیری توی بند میدی؟ واقعا تویی که گفته های یکی که فیلمش موجوده رو نمیتونی واقعی به نوشتار تبدیل کنی ، تو مورد اعتمادی؟
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 13:37
b@b@k - شیراز - ایران
اقای جنگنده - تهران - ایران راست میگی برادر تازه 2 تا جاسوس اسرائیلی هم نفوذ کرده بوده داخل زندان که داخل بند دستگیر شدن و علاوه بر پیدا کردن موبایل و تلفن ماهوارهای و لب تاپ تو یکی از سلول ها ی زندان اوین هم هواپیمای گمشده مالزیایی هم کشف شد
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 15:51
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا
جنگنده - تهران - ایران- یه روزی همین زندون و زندونهای دیگر شهرهای ایران مملو از شما مزدوران خواهد شد،اگر روزی نیامد که گله گله آخوند و بسیجی‌ و مزدور‌های مثل تو را در همین زندان‌ها چپونده و همه به غلط کردن گفتن بیوفتید،،دور و زود داره اما سوخت و سوز نداره،،نوبت ملت زجر کشیده ایران هم خواهد رسید ،آن موقع که جلوی پای زنان و دختران و مردان افتاده و التماس کنید و کفش‌های مردم را لیس بزنید و آنهایی که جانی بودن را تک تک به تیر‌های برق و شاخه‌های درختان آویزان کرده و ما باقی‌ را هم در زندان‌ها و بازداشتگاه هایی که خود الان مسئول آن هستید جا داده و باید زار بزنید و التماس کنید ،امکان نداره ظلم پایدار باشه،به هر حال یه روزی از یه جائی که عمرا فکرش را هم نمیکردید،،ورق به نفع ملت بر می‌گرده و شاید بعضی‌‌ها بتونن فرار کنن اما ادمفروش‌ها و مزدوران امثال تو به بد سرنوشتی دچار خواهید شید،عذابی سخت و درد آور در انتظارتون هست چنان که روزی هزار بار آرزوی مرگ کنید،،این حرف من یادت بمونه
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 17:12
کبالت3 - کرج - ایران
ریش و داغ مهر و یقه شیخی گویا انیفورم رسمی وقاحت و رذالت و جنایت شده کبلائی.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 21:13
جنگنده - تهران - ایران
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا ......................... اولا که تو خودت از همانهایی که نام بردی بدتر هستی و این چیزهایی که میگویی روزی نصیب خودت خواهد شد. من هم فقط و فقط نظر خودم را میگویم حالا میخوای موافقش باشی میخوای نباشی. نه طرفدار این حکومتم نه طرفدار هیچ حکومت دیگری فقط حق را میگویم. نوع ادبیات تو و حرفهایی که میزنی هم نشان میدهد با همانهایی که دشمنشان هستی هیچ فرقی نداری چون اگر انها با مخالفان خود چنین میکنند که میگویی صد در صد تو هم اگر قدرت داشتی با مخالفانت چنین میکردی پس تو با آنها هیچ فرقی نداری و بدتر هم هستی. ولی با این اراجیفی که اینجا ثبت کردی مواظب باش یکموقع کهریزک نبرنت....
شنبه 6 ارديبهشت 1393 - 11:33
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.