جامعه عصبی!

عصرایران ؛ جعفر محمدی - آمار مراجعات به پزشکی قانونی نشان می دهد که از ابتدای سال گذشته تا پایان دی ماه ، قریب به 90 هزار نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند. (ایسنا)

درباره این آمار به سه نکته دقت کنید:
اول این که عدد 90 هزار ، مربوط به 10 ماه است و احتمالاً در 2 ماه پایانی سال ، از رقم 100 هزار نیز گذشته است.
ثانیاً این آمار تنها مختص استان تهران است که حدود 17 درصد از جمعیت کل کشور را در خود جای داده است و لذا آمار کل کشور، قطعاً رقم بالاتری است.
ثالثاً این 90 هزار نفر، به خاطر دعوای منجر به جرح به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند و مراجعات دیگر به این نهاد، در این رقم محاسبه نشده است.

آمار تأمل برانگیزی است: هر روز به طور متوسط 295 نفر در استان تهران ، چنان با یکدیگر دعوا می کنند و همدیگر را مورد ضرب و شتم قرار می دهند که کارشان به پزشکی قانونی می کشد: به طور متوسط ، هر 5 دقیقه یک نفر!
به عبارت دیگر، تقریباً در همه زمان ها در شبانه روز، یک دعوای سنگین در تهران در جریان است. اگر آمار سایر شهرها هم منتشر شود ، احتمالاً تفاوت چندانی با تهران وجود نخواهد داشت.
تازه این 90 هزار ، کسانی هستند که با یکدیگر گلاویز شده و سپس به پزشکی قانونی رفته اند؛ بسیاری از افراد، بعد از نزاع ، پیگیری و مراجعه نمی کنند و آمارشان ثبت نمی شود.



این 90 هزار ، اگر برای پزشکی قانونی و سپس مراجع قضایی ، آمار پرونده های ارجاعی است ، باید برای مردم ، مسوولان و به خصوص جامعه شناسان ، یک هشدار باشد. این که این همه شهروند ، به طور روزانه در این حجم گسترده با یکدیگر چنان نزاع کنند که مجروح شوند و کارشان به پزشکی قانونی بکشد، نشانه ای از یک جامعه عصبی است که بخش زیادی از مردمانش، دچار تنش های روانی اند به ویژه آن که به یاد بیاوریم اغلب دعواهایی که در سطح جامعه شکل می گیرد و به ضرب و شتم و گاه حتی به قتل می انجامد، بر اثر اتفاقات بسیار عادی رخ می دهند.

دوستی تعریف می کرد: در یکی از کشورهای اروپایی ، شاهد تصادف بسیار شدیدی بین دو خودرو بودم که خسارت زیادی بر هر دو خودرو وارد شد. با خودم فکر کردم که الان راننده ها پیاده می شوند و هر کدام با مقصر خواندن دیگری ، ابتدا جر و بحث و سپس با یکدیگر گلاویز می شوند.
اما تنها کاری که کردند این بود: از خودروهایشان پیاده شدند، با یکدیگر دست دادند و به مبادله مدارک شان پرداختند و سپس به پلیس خبر دادند؛ همین!

اما همه ما بارها شاهد بوده ایم که بر سر یک تصادف بسیار ساده - حتی در حد خوردن آینه دو خودرو به هم - چه دعواهای بزرگی رخ داده است. یا در همین پرونده قتل پسر فوتبالیست مازندرانی ، علت دعوای منجر به قتل این بوده که مقتول ، در حین عبور از بازار ، به قاتل تنه زده بود.



این دعواها - آن هم اغلب بر سر هیچ و پوچ - نشان می دهد که آستانه صبر و تحمل مردم بسیار پایین آمده است. به عبارت دیگر ، مشکلات زندگی چنان بر آنان فشار می آورد که همیشه آماده انفجار هستند و این انفجار روحی ، می تواند در قالب همین دعواهای روزمره خود را نشان دهد.
در حالی که اگر شرایط عمومی جامعه اجازه دهد که حال مردم خوب باشد، بسیاری از این تنش ها اساساً به وجود نمی آید.
یک مثال می زنم: شبی که تیم ملی فوتبال ایران ، در جام جهان ، تیم آمریکا را برد و مردم برای شادمانی به خیابان ها ریختند ، شاهد بودم که یک خودرو از پشت به خودروی دیگر زد. هر دو راننده ، پیاده شدند و در حالی که می خندیدند همدیگر را در آغوش کشیدند و با گفتن "فدای سرت" سر جایشان برگشتند و بوق زنان و شادی کنان به جشن شان ادامه دادند.

در حالی که همان آدم ها ، اگر روز قبل تصادف می کردند ، ای بسا رفتار ناخوشایندی از خود بروز می دادند. همین یک مثال ساده نشان می دهد که ریشه بسیاری از دعواها، نه حادثه کوچک بیرونی ، که ناآرامی بزرگ درونی است که بسیاری از ایرانیان را می آزارد.

دولت ها ، همواره میزان توفیقات خود را با آمارهایی از قبیل میزان صادرات ، تعداد خانه های ساخته شده ، کیلومتر راه های احداثی ، میزان برق تولیدی و ... بیان می کنند و با همین آمارها هم مورد سنجش قرار می گیرند ، حال آن که باید به آمارهایی از قبیل میزان مراجعات مردم به پزشکی قانونی بر اثر نزاع ، حجم طلاق ها ، تعداد قتل ها و ... نیز به عنوان شاخص هایی برای قضاوت در خصوص عملکرد دولت ها پرداخت چه آن که این رویدادهای انسان محور ، محصول وضعیت کلی جامعه ای است که دولتمردان اداره اش می کنند. به عنوان مثال ، اگر در پایان دولت روحانی ، میزان نزاع ها و مراجعات ناشی از آن به پزشکی قانونی کاهش یابد، نشانه ای از موفقیت عمومی دولت است و اگر این عدد افزایش یابد ، علامتی بر ناکامی است.

مخلص کلام آن که این جنگ داخلی روزمره که بین ایرانیان با ایرانیان در جریان است، نشانه یک جامعه نیازمند درمان است و این درمان ، بسیار مهم از مسائلی است که مسوولان هر روزشان را بدانها اختصاص می دهند و از امور اصلی و ریشه ای باز می مانند.

+104
رأی دهید
-4

humans win - فرایبورگ - سویسس
هر وقت یاد گرفتن مردم ایران تا با هم حرف بزنن مشکلات هم ساده تر میشه .
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 20:39
sharafYabi - بیمبه - انگولا
نتیجه: این حکومت توان و لیاقت برای پاسداری از دین و ایمان، منافع امت، بیتالمال و کشور را دارا نیست. تنها چیزی که به نحو احسن انجام داده‌اند ترویج دروغ، نفرت و حسادت بود.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 20:56
karkas - اصفهان - ایران
دل خوش به این مقدار نباشید
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 21:03
خدیجه - فیروزکوه - ایران
نه‌ کاری از دست مردم بر می‌‌آید، نه‌ بر می‌‌آمده است، نه بر خواهد آمد، بلکه ریشه این را و تمام بدی‌ها، پلیدی ها، ظلم‌ها و سیئات عالم را باید در امام آخوند جست، آنهم در آخوند قرن بیست و یکم که با پوتین تلفیق شده است !!!!
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 21:33
pedram hosseini - بولونیا - ایتالیا
داره 10 سال میشه که تو چند تا کشور اروپایی زندگی میکنم ولی تا به حال یقه گیری دو نفر رو تا به حال ندیده ام چه برسه به دعوا البته بیشتر زندگی من تو کشورهای اسکاندیناوی بوده که حتی اونجا صدا بلند شدن کسی رو هم ندیدم مگه طرف مست بوده و حالت عادی نداشته .اما واقعا نمیدونم چرا وقتی میام تهران روزی نیست که یک کتک کاری نبینم که بیشترش تو خیابونا به علت رانندگیه . واقعا نمیدونم چرا همه باهات دعوا دارن اگه هم دعوا نداشته باشن کسی باهات مهربون نیست جای فروشنده و مشتری عوض شده مشتری باید منت فروشنده رو بکشه و بهش احترام بذاره خلاصه رفتارها و رانندگی در تهران مدلی شده که هیج جای دنیا مثل و مانند نداره . چرا اینجوری شدیم واقعا سرب تو هوا عامله یا آستانه تحمل مردم پایینه ؟ نمیدونم
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 21:59
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
از اثرات اسلام شیعی در کشور. به خداقسم سالهای سال در کشورهای عربی زندکی میکنم به ندرت و شاید حتی سال به سال هم شاهد درکیری بین این مردمان با اخلاق نشده ام و این دلیل بر وجود اخلاق و اندیشه ای اسلامی و اهل سنته. نبودن دزدی و سرقت کم بودن میزان طلاق. رفاه اجتماعی بالا. مستحکم بودن خانواده همه و همه از اثرات دین و فقه درست اسلام هست .امابدون هیج تعجبی میتونید به امار طلاق فقر اقتصادی و از همه مهمتر فقر فرهنکی و هزاران مشکلات دیکر در ایرانی که توسط روافض اداره میشود راهر روز در سطح جامعه شاهدیم
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 22:50
perser68 - آلمان - آلمان
خدیجه - فیروزکوه - ایران. آخوند قرن بیست و یک و تلفیق با پوتین!جمله قشنگی نوشتی،باهات وحشتناک موافقم.یه ننگ چاق هم از طرف من به حکومت دزد دغل باز کلاه بردار ارتجاعی آخوندی.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 23:17
perser68 - آلمان - آلمان
Pedram Hosseini - بولونیا - ایتالیا. من هم بعد چند سال زندگی تو غربت،سال 2007 رفتم ایران و دست از پا درازتر برگشتم و پشت دستم رو داغ میکنم اگه دوباره برم ایران،تا زمانی که یه رژیم ضد انسان متحجر دزد کلاه برذار آدمکش، که شخصیت آدمها،احساس و روح و روان انسان ها براش ذره ای ارزش نداره حکومت میکنه باید منتظر بد تر از اینها بود!
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 23:27
نیایش7 - الدنبورگ - آلمان
pedram hosseini - بولونیا - ایتالیا.........با شما موافقم .. من هم مدت 13 سال هست که آلمان زندگی میکنم و چند کشور اروپایی رو هم دیدم...اما برای نمونه یکبار هم بحث و جدل و جار و جنجال بین این مردم ندیدم ....واقعا جای تاسفه :(
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 00:01
farzad power - لوس انجلس - امریکا
شما آدم خورهای وحشی به خودتون هم رحم نمی‌کنید ، حالا رفتی‌ بالا منبر واسه ما ترویج دین کذایی خودتو میکنی‌؟ اگه اینجوری که میگی‌ چرا تو آمریکا و اروپا از اینکه عرب هستین خجالت می‌کشید و اسمتون را از عمر به آلبرت و از محمد به مایک و مایکل عوض می‌کنید. جم کن این بساطت رو . چرا نمیری کشور دیگری تبلیغ کنی‌؟ چون هنوز تو ایران خر زیاده، نه؟
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 00:01
TEHRANNN21 - تهران - ایران
سوسمار طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی-اگر به مذهب باشه که کّل دنیا مخصوصا کشورهای منطقه از دست شما تکفیری‌های هار وحشی در عذابه. برو انسان شو یا اینکه جلیقتو زودتر منفجر کن. هر چه سر بریدن و وحشی گری و حملات انتحاری همه همه به دست شما سگ‌های وهابی انجام می‌شه، نمونه بارزش همین خودت که همیشه کامنت‌های ضدّ انسانی‌ دادی اینجا. حتما یک مشکلی‌ داری که کاری به جز کامنت دادن از تو بر نمیاد در غیر این صورت با این کامنت‌هایی‌ که اکثر اوقات از تو میبینم باید خیلی‌ وقت پیش جلیقتو منفجر میکردی.. امیدوارم! تا کی میخای پشت اهل سنت قائم شی سنگ پا...
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 01:14
زوربا - اصفهان - ایران
سلطنت طلب,با اسلام هر مدلی که باشه مشکل دارم.اما اعراب با اخلاق از وقتی از پول نفت ثروتمند شدن,دست از دزدی وغارت برداشتن,چون احتیاج نداشتن.احکام وحشیانه قطع دست هم مزید بر علت بوده.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 02:05
MIRZADEH I ESHGHI - دوسلدورف - آلمان
. humans win - فرایبورگ - سویسس !ما مردم ایران هر وقت تونستیم با هم صحبت کنیم..........سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی, شما لطف بفرما به رتق و فتق امور شست و شوی دشداشه ارباب‌های ملخ خورت بپرداز.....پدر اسلام شیعه و سنی.من نه‌ اینم نه‌ اون.اما تویی که kardi fekr شهر که شلوغ شد هر قورباغه‌ای میتونه هفت تیر کش بشه اونم قورباغه ریزه خوار عرب جماعت, ،باید خدمت عرض کنم که از پاکستان تا یمن از القاعده تا داعش از بن لادن تا ایمن ظواهر‌ی که بوی گند و کثافت کاری‌هاشون دنیا رو برداشته غیر شیعه و غیر روافض و عرب و ملخ خور و سوسمار خورن.به همون خدای‌ عرب ملخ خورت راست میگم!
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 02:21
shahramareia - تهران - ایران
humans win - فرایبورگ - سویسس- در کشوری که عدالت نباشد پرخاشگری و دعوا عادی می شود. sharafYabi - بیمبه - انگولا------- کاملا صحیح است. خدیجه - فیروزکوه - ایران---- زیبا گفتی --- بهتره یه واژه براش درست کنیم مثل: ملاپوتینیسم یا آخوپوتینیسم یا آخوندینسم
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 07:58
shahramareia - تهران - ایران
شما وقتی ببینی حقتو میخورن عصبانی نمیشی؟؟ مردم میبینند دولت نامردمی حقوق مردم را پایمال میکند انها هم زورشان به دولت نمیرسد سر هم عصبانیتشون را خالی میکنند
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 08:00
raha1984 - هامبورگ - المان
اینها همه ثمره ۳۵ سال جمهوری اسلامی که به بار نشسته !!!
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 08:19
farzad power - لوس انجلس - امریکا
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی با تو بودم.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 08:02
دنیای وحشی - تهران - ایران
تخم دروغ و نفاق و بلوا و آشوب و بدبختی همه از گور آخوند بی پدرومادر بلند میشه .خدا از آنها نگذره و به گور ابدی واصل بشوند انشاالله .
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 09:51
alavi2000ca - استکهلم - سوئد
farzad power - لوس انجلس - امریکا. مرگ بر جمهوری اسلامی! اینجا صحبت از رفتار مردم غرب با خودشونه نه نژادپرستی! این خانه قشنگ است ولی‌ خانه من نیست: یعنی‌ شاید غرب برای یک عرب مشکلاتی داشته باشه ولی‌ در اینکه واسه خودشون بسیار هم عالیه که نمیتونی شک کنی‌!مشکل اینه که در ایران این درگیری‌ها بین خود مردم ایران اتفاق میفته که عامل اصلیشم سرخوردگی مردم از حکومت هستش ولی‌ مثلا اگر بعد از ۲ خرداد ۷۶ آخوندها به خواست مردم تن در میدادند مردم ایران الان از مردم اسکاندیناوی هم آروم تر بودن!
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 10:18
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
خدیجه - فیروزکوه - ایران افرین بر شما . و اما دوستان دیکر به خدا قسم همه با هم در نابودی اخوندا یک هدف مشترک داریم.اما من که کسی رو به بذیرش عقیدم دعوت نمیکنم!در ثانی بنده با اعمل انتحاری و خشونت مخالف هستم اما میشه بعضی وقتها درک کرد جرا برخی این کزینه ها رو انتخاب میکنند. اما اسلام خشونت را نمیبسندد و ان را تقبیح میکند. بنابر این من رو متهم به تکفیری و وهابی کری نکنید هرجند که مذهبی به نام وهابی وجود ندارد. دست در دست هم بدیم اخوندا رو بکشیم بایین از قدرت حال هرکس هر مذهبی خواست داشته باشه مهم اینه که صفویان در راس کار نباشن
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:03
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
TEHRANNN21 - تهران - ایران. حرف جدیدی واسه کفتن نداری.؟من امیدوارم نتونم بهت توهین کنم شاید یک روز برادر دینیم شدی البته اکر بعضی وقتا جواب بی ادبیت رو با تندی دادم خودت بیشتر مسولی . زوربا - اصفهان - ایران دوست خوبم ما هم نفت داریم و شاید ثروتمون از اعراب ملخ خور بیشتر بلشه اما جه جیزی باعث شده اعراب ملخ خور به قول بعضی ها در رفاه باشن و ملت ما به اوج فقر و بدبختی و تن فررشی و اعتیاد برسن؟؟جواب:داشتن حکمرانان نسبتاً دین دار و با وجدان و بایبند به اسلام در همین کشورهای عربی باعث سرمستی و شادابی اونها شده اما ما بدبختیم جون روافض دارنن با دروغ به نام اسلام بر ما حکومت میکنند ،اختلاس دزدی فحشا اعتیاد همه و همه نشونکر بی دینی و بی وجدانی مسولان کشوره
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:10
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی- ما تجربه اسلامِ شیعی را در زمانِ شاهِ فقید داشتیم از بعد این انقلاب مردم اسلام طالبانی و وهابی را تجربه میکنند به همین خاطر است که رو دل‌ کرده و مدام بر سرِ هم محتوایتش را خالی‌ میکنند.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 14:26
شاهنشاه روحت شاد - تهران - ایران
لعنت بر حکومت ننگین جهل و جنون آخوندی .
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 19:47
اسب آتش - سیدنی - استرالیا
سطل طلب-ابورافضی-امارات. اما این مردم وقتش هم خیلی خوش میگذرونن .یعنی بلدن چطوری حال کنند تو غصه نخور. ....
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 19:28
کبالت3 - کرج - ایران
یا غریب الغربا این یکی تجربه اسلام شیعی شاهنشاهی !!!رو هم داشته (گل بود و به سبزه نیز آراسته شد) از سلطنت اسلامی تا جمهوری اسلامی خوب البته راه زیادی هم نیست اما چه سرگذشتی داشتی کبلائی.
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 05:15
کوروش مهری - یزد - ایران
خدیجه - فیروزکوه - ایران-این آخوندا خیلی بدند ولی اسلام خودش خوبه.هر چی آخونده کفن بشه اگه دروغ بگم!!.پیرزن
‌پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393 - 17:15
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.