رفسنجانی: تا زنده هستیم، باید معیاری برای همکاری دنیای اسلام تعریف کنیم

سفیر جدید عربستان سعودی در تهران با اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار و دعوت ملک عبدالله پادشاه عربستان از او را یک بار دیگر تکرار کرده است.

در این دیدار که خبر آن شامگاه دوشنبه اول اردیبهشت منتشر شده، عبدالرحمن بن­غرمان شهری به آقای رفسنجانی گفته است "جناب­عالی جایگاه ویژه‌ای نزد مسئولان و مردم عربستان دارید و من یکبار دیگر دعوت امیر از جناب­عالی برای سفر به عربستان را تجدید می­‌کنم و مردم و مسئولان عربستان منتظر دیدار شما هستند."

به گزارش وب‌سایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی، او گفته است "باید تلاش کنیم تا زنده هستیم، معیاری برای همکاری دنیای اسلام تعریف و تنظیم کنیم، چون اختلافات، نا امنی‌های منطقه‌ای را گسترش می‌دهد و باعث تضییع امکانات کشورهای اسلامی می‌شود."

آقای رفسنجانی گفته است "اگر ایران و عربستان در مسائل منطقه‌­ای و جهان اسلام هماهنگ باشند، فتنه­‌گران بین مسلمانان، مجالی برای القا اختلاف بین پیروان مذاهب اسلامی نخواهند داشت."

او به آخرین سفرش به عربستان و دیدار با ملک عبدالله اشاره کرده و از عملی نشدن طرح تشکیل کمیسیون علمایی متشکل از علمای شیعه و سنی گله کرده است.

آقای رفسنجانی گفته است "اگر آن طرح در دو کشور جدی گرفته می­‌شد و علما، مرجع حل اختلافات قرار می‌گرفتند، دیگر تندروها و متعصبان نمی‌توانستند با کشتارهای انتحاری و از ایجاد تفرقه و نزاع بین کشورهای اسلامی به نفع استعمارگران در جهان اسلام میدان‌داری کنند."

اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است از علاقمندان و طراحان بهبود روابط ایران و عربستان سعودی است. پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و پیروزی حسن روحانی، آقای رفسنجانی برای دست زدن به تلاش برای بهبود روابط ایران و عربستان ابراز آمادگی کرده اما گفته بود "این کار نیازمند رسیدن رهبران جمهوری اسلامی به تصمیم واحد است."

از زمان تغییر دولت ایران در سال گذشته، روابط ایران با کشورهای منطقه خلیج فارس رو به بهبود گذاشته و تماس و سفر مقام‌های ایران و کشورهای منطقه افزایش یافته اما این وضعیت هنوز به طور محسوس شامل روابط ایران و عربستان نشده است.

+30
رأی دهید
-26

pasargad2 - شیراز - ایران
الان تنها کسی که میتونه ایران را از بهران فعلی نجات بده همین اقای رفسنجانی هست و بس. نه خامنه ای اینکاره هست نه روحانی و نه ارگانهای دیگر مثل سپاه و نیروی انتظامی.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 15:18
ali.reza.london - لندن - انگلستان
اگر روابط برای اقتصاد و ساخت و ساز ایران باشد که همه طرفه سود می برند این اختلافات خرج زیادی رو دست مردم ایران و منطقه داشته با این پولها می شود ایران را به کشورهای نمونه تبدیل کرد نه این که خودمون هم به جون هم افتادیم و مهاجرت کنیم به ان سر دنیا
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 15:25
کبالت3 - کرج - ایران
شما تو این دنیای اسلام جیب همو نزنید و زیر همدیگه بمب نترکونید و گردن همو نزنید همکاریتون بمونه برا اون دنیا کبلائی.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 17:32
زوربا - اصفهان - ایران
پیغام پادشاه عربستان:نظر من به اکبر نزدیکتر است تابه سید علی.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 18:57
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
زوربا - اصفهان - ایران - باهات سر سنگینم اما بی‌خیال به حرفت میخندم ، :))))))) خیلی‌ با نمک بود.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 19:19
Behdin - آمستردام - هلند
یک سوال از تحلیلگران و واردین به امور. این جایگاه ویژه رفسنجانی‌ در بین عرب‌ها از کجا سر چشمه میگیره ؟
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 19:51
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
اکبر کوسه یک خیانت کار بزرکه .و اما عربستان نباید به روافض باج بده. همین سست عنصری ال سعوده که باعث شده روافض جسور بشن. برای داشتن ایرانی بهتر و زیبا تر باید این کشور از وجود اخوندان صفوی باک بشه و ال سعود باید دست به تلاش کسترده بزنه تا مردم فهیم و با استعداد ایران اسلام را بشناسند و با شناخت اسلام دست از حمایت اخوندان صفوی بردارن. البته تلاشهای صورت میکیره توسط کانالهای توحیدی وصال ،نور ،کلمه و وصال حق اما نبود امکانات و بودجه مالی همیشه برای این کانالهادردسر ساز بوده و کاش ال سعود بخش کوجکی از این هزینه ها رو متقبل میشد
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 22:16
humans win - فرایبورگ - سویسس
pasargad2 - شیراز - ایران آره جون عمش با تو دستمال . این مردک سگ CIA هست .
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 21:40
TEHRANNN21 - تهران - ایران
تفرقه طلب ابوظبی- شتر در خواب بیند پنبه دانه، برو تکفیری اول انسان شو بعد بیا شکر بخور اینجا. مردم ایران هیچ وقت یک سگ تکفیری هار و وحشی مثل تو نمی‌‌شند. همون کانال‌ها را دیدی که از انسانیت خارج شدی و می‌خوای شیعه را درسته قورت بدی و کافر سر ببرّی.گرچه یک تکفیری هار و وحشی ذاتش خرابه و هیچوقت انسان نمی‌شه!
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 23:34
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
رفسنجانی بیشتر سیاستمدر است تا آخوند، و اصولاً از نظر فکرِ باز با خامنه ائی قابل قیاس نیست، به خاطرِ نداشتنِ تعصب در روابط بهتر عمل می‌کند، خاندانِ آلِ سعود با امریکا و غرب روابطِ حسنه دارد و تعصباتِ خود را به داخل منحصر کرده ، در روابطِ خارجی‌ با استاندارد جهانی‌ پیش میرود، این است که نسبت به رفسنجانی و روابط با او صمیمی‌ تر است، ملک عبداله خواست با احمدی نژاد هم راه بیاید اما احمدی نژاد دوست داشت با چاووز گرم بگیرد و به خاطرِ رفسنجانی هم که شده روابطِ ایران و عربستان را خراب کرد.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 23:51
Omidjaber - سایتاماکن - ژاپن
سلطنت طلب. أبوظبی. من نمی دانم که تو ایرانی الااصل هستی یا عرب زاده به هرحال اینو تو گوش هایت فرو کن که ملت ایران از دین اسلام متنفر شده مخصوصاً ادمهایی مثل شما که با تفرقه و ریا کاری می خواهید به خاطره منافع خودتان دین خودتان را در ایران رایج کنید دیگر تعداد ادمهای مؤمن به مرور دارد کم می شود چرا که انقدر خیانت و دورغ شنیده اند که دیگر اعتباری از دین اسلام نیست.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 01:15
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی- شما با این روندی که گرفتی‌ ، مردم ایران را از سنی‌ها زده و بیزار میکنی‌ و همه را مثلِ شما فرض میکنند، بدبختی داریم ، امثالِ شما سنگِ تفکرِ وهابی را به سینه میزنی‌ ، بهأیی سنگِ آئینِ خودش را ، نو کیشان که چه عرض کنم، آخوند سنگِ تعلیماتِ خود برای چاپیدن، باز ایران غریب است، لطفا بس کن به خدا افکارتان تهوع آور است به اندازه کافی‌ از افکارِ آخوند دل‌ و روده مان بهم میریزد شما دیگر بدترش نکنید.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 23:58
senator x - تهران - ایران
معیار اسلام شما تعاریف بسیاردارد از جمله دروغگوئی, چپاول مردم,خیانت بوطن و ملت,تظاهر بسیارماهرانه بدینداری,فریبکاری,شهوت پرستی, و و و .بخدای بیخیال بی بخارشما قسم ,شیطانرا متعجب و درمقابل توانائیتان, شرمنده کردید.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 05:14
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
TEHRANNN21 - تهران - ایران. خواهیم دید. سحر نزدیک است امیدوارم عمر همه ما قد بده و بتونیم خفت رافضی ها و هدایت مردم عزیز سرزمینمون ایران رو ببینیم. در همین جند سال اخیر برو تحقیق کن ببین جه انسانهای روشنفکری تفکرات صفوی رو رها کردن و اسلام رو قبول کردن. از جمله دکتر مرتضی رادمهر اهل تهران و از خانواده ای سرشناس که بدرو مادر زنده هستن و خواهرش همسر بسر مکاره شیرازیه. دکتر علی مظفریان شیرازی. علامه برقعی قمی. حیدر علی قلمداران قمی که شهید شد. و یادت باشه کردانندکان شبکه های وصال و کلمه هم شیعیان هدایت یافته هستند از جمله علامه سجودی در کلمه. خالد انصاری و اقای شمرانی در وصال
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 22:05
azadi2011 - تورنتو - کانادا
طالب- ابوظبی! چه مخی داری ! ایران هرگز اسلامی نخواهد شد۰ این را خوب توی گوشهات فرو کن علت اینکه ایران یک حکومت نیمه اسلامی بر پا کرد به خاطر شرایط جنگ سرد و ترس طبقه ی حاکم از یک بلوای کمونیستی بود۰ دوران طالبان دارد به پایان می رسد۰ ولی ما از اینکه عربی مانند تو در گفتگوی ما ایرانیها شرکت کند ناراحت نیستیم۰ توصیه می کنم در آینده به عربی کامنت بذاری بهتر است۰ لازم نیست حرفهایت را با گوگل ترجمه کنی۰
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 23:03
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.