آیا مردم ارومیه حاضر هستند از باغات خود برای نجات دریاچه ارومیه بگذرند؟

محمد بابایی می نویسد

پارسینه : اگر یک طرح ملی برای نجات دریاچه ارومیه تدوین شود، آیا مردم شهرنشین ارومیه حاضر به همکاری با آن خواهند بود؟ رضایت خواهند داد کمی از امکانات رفاهی‌شان کم شود؟ یک سوزن کوچولوئی هم به خودمان بزنیم.

در تهران و تبریز و خیلی از شهرهای بزرگ، ثروتمندان باغی و ویلائی در اطراف شهر دارند. اکنون قیمت زمین در لواسان از بسیاری نقاط تهران نیز گران‌تر است و از قدیم هم گفته‌اند دارندگی و برازندگی. اما این موضوع در ارومیه فقیر و غنی نمی‌شناسد.

مقارن با ورود محصولات کارخانه سیتروئن فرانسه، زندگی تیپیکال شهرنشین ارومیه‌ای نیز تغییر یافت. صبح تا ظهر سر کار می‌رفتند. بعدازظهر و بعد از صرف نهار و استراحتی کوتاه، به اتفاق همسر و فرزندان سوار ماشین محبوب ژیان می‌شدند و به باغ خود در اطراف شهر می‌رفتند و سخت مشغول فعالیت می‌شدند. اکنون فقط ژیان با پراید جایگزین شده است.

در ارومیه داشتن باغی در اطراف شهر، استثناء نیست، قاعده است. اما آنچه این باغداران زحمت‌کش تولید می‌کنند، به معنای واقعی کلمه به درد عمه آنها می‌خورد.

 اگر اندکی مهربان‌تر باشند، برای اقوام دورتر تهران‌نشین مثل من هم گاهگاهی یک سبد انگور و گلابی و هلو و خیار و شلیل و سیب می‌فرستند.

 بزرگترین دغدغه بسیاری از آنها در حال حاضر بهره‌مند شدن از آب رودخانه شهرچای است که از صدای موتور آب راحت شوند. البته بسیاری برق دارند. این آب‌خواران و زمین‌کشاورزی‌خواران، هیچ خاصیتی برای اقتصاد شهر و منطقه ندارند. عموماً هزینه‌ای که برای باغ می‌کنند به مراتب بیش از آن چیزی است که برداشت می‌شود.

 لطفاً ایراد نگیرید که در ارومیه نیستی و بی‌خبر از اوضاع، پشت فیس‌بوک نشستی و تز صادر می‌کنی. مطالعه میدانی مگر شامل چند نفر می‌شود؟ تمام فامیل مادری من متعلق به محال بکشلوچای و جاده معروف امام‌زاده است.

 در این فامیل پرتعداد حتی یک خانواده هم سراغ ندارم که باغی در اطراف شهر نداشته باشند. و یک خانواده هم سراغ ندارم که اگر کل باغ آنها خشک بشود، اندکی ضرر کنند.

 هیچکدام کشاورز حرفه‌ای نیستند. فقط آب‌خوار و زمین‌کشاورزی‌خوارانی هستند که هر سال محصولات تابستانی آنها در همان ایام عید به شخته (سرمازدگی) می‌رود.

تمام فامیل پدری من متعلق به محال باراندوزچای است. البته وضع این محال اندکی بهتر است. چند نفری را سراغ دارم که از راه کشاورزی ارتزاق می‌کنند. اما مابقی آنها نیز آب‌خوار و زمین‌کشاورزی‌خوارند.

 به مرکزیت ارومیه و به شعاع حدود سی کیلومتر، یافتن کشاورزی حرفه‌ای امر بسیار دشواری است. اما همه اهالی شهرنشین باغات و محصولاتشان را طی سال، چندین و چند بار غرق آب می‌کنند و مثلاً در حال کشاورزی هستند.

+58
رأی دهید
-6

batistuta - تهران - ایران
دم نویسنده گرم. واقعیت همینه.علت خشک شدن دریاچه ی ارومیه استحصال بی رویه ی آب از رودخانه های منتهی به دریاچه و نیز حفر چاههای غیرمجاز توسط اهالی اون منطقه هست و لاغیر.اگر سدهای بر سر راه رودخانه ها هم وجود نداشته باشند مردم تبریز آب برای مصارف آشامیدن هم ندارند چه رسد به کارخانه جات.جالب اینجاست که اهالی اون دیار بر سر دیگر مردم ایران منت می گذارند که داریم محصولات زراعی مورد نیاز شما را تولید می کنیم ! آقا جون نخواستیم . شما به فکر خودت باش. مگر داری مجانی کار می کنی ؟!‌ حالا بیایید مغلطه و سفسطه کنید که رژیم میخواد اورانیوم استحصال کنه ! احتمالاً از دریاچه ی مهارلوی شیراز هم که خشک شده قراره پلوتونیوم استخراج کنه ! جهان سوم همینجاست!
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 03:21
shayan_nahavandian - پاریس - فرانسه
تو ایران مردم کشاورزی نمیکنند،آب بازی و گل بازی میکنند،اگر هم بهشون بگی میگن تقصیر مسئولینه !!!!!!!!!
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 03:27
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
تمامی سد‌ها باید شکسته شوند، کشاوری باید مدرن شود، با دادن وام بی‌ بهر الا کم بهر کشاورزی به صورت بارانی انجام شود، نه این که با صرف ۵۰۰ لیتر آب یک کیلو سیب زمینی‌ برداشته بکنند(آبیاری سنتی)
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 04:49
batistuta - تهران - ایران
مسئله ی دریاچه ی ارومیه بیش از اینکه محیط زیستی باشه ، قومیتی هست. و الا چرا کسی به خشکی و نابودی دریاچه های بختگان، طشت ، مهارلو ، پریشان،هامون، گاو خونی و رودخانه های های کارون و زاینده رود و.. اشاره ای نمی کنه.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 05:36
batistuta - تهران - ایران
مسئله ی دریاچه ی ارومیه بیش از اینکه محیط زیستی باشه ،پروپاگاندای قومیتی هست. و الا چرا کسی به خشکی و نابودی دریاچه های بختگان، طشت ، مهارلو ، پریشان،هامون، گاو خونی و رودخانه های های کارون و زاینده رود و.. اشاره ای نمی کنه. آهان ، فهمیدم،خون برادران و خواهران آذری از دیگر مردمان ایران رنگین تر است.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 05:39
آزاد10 - آلمان - المان
به فضاهای سبز شهری هم فکر کنید. سالانه به ازای هر متر مربع چمن شهری در شهرهای ایران حداقل 3 متر مکعب آب شیرین مصرف میشود. 3 متر مکعب آب شیرین بسته به نوع فعالیت کشاورزی و روش آبیاری نیاز سالانه 6 تا 15 متر مربع کشاورزی آبی را تامین مینماید. در مورد اثر گیاهان بر پالایش هوای شهرها هم تصورات غلطی وجود دارد. اولا گیاهان همان مقدار اکسیژن که در روز تولید میکنند در شب اکسیژن مصرف میکنند. مطابق مطالعات اثر گیاهان بر جذب ذرات معلق محدود بوده و در مناطق خشک فقط تا یکی دو روز پس از یک بارندگی دوام می آورد یعنی شاید 20 روز در سال برای تهران. اگر این آب به کشاورزی اختصاص داده شود باعث رونق کشاورزی و مهاجرت معکوس به روستاها می گردد که با کاهش تراکم جمعیت در شهرها بسیار موثرتر از پوشش گیاهی جهت کاهش آلودگی عمل مینماید.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 09:12
azadi2011 - تورنتو - کانادا
درود جالب بود ? خود مردم منطقه آنرا خشک کردند به خاطر منافع و حالا دوست دارند براشان با سطل آب ببرند در خا نه شان !
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 10:44
nimaaa - نیویورک - امریکا
درسته یکی از دلایل خشک شده دریاچه ارومیه مصارف کشاورزی و ایجاد سد هست ولی اصلیترین دلیل گرم شدن هوا و کاهش بارندگی هست همچنین یکی از دلایل ایجاد میان گذر دریاچه ارومیه هست که باعث شد اب دو طرف میان گذر ساکن بماند و رسوب دریاچه چندین برابر شود.به هر حال الان 10 سال از اغاز خشک شده دریاچه ارومیه میگذرد و در این مدت دولت مرکزی اگر میخواست اقدامات مناسبی انجام میداد مردم اذربایجان نباید به وعده های انتخابی یک عده دلخوش کنند
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 11:04
javadrezazadeh - ارومیه - ایران
ماشاالله همه ما فیلسوف و نظریه پردازیم. یکی نیست به این نویسنده بگه مردم 15 یا 20 سال پیشم (به قول خودشون باغ داشتن و با ژیان میرفتن باغشون) از همین اب استفاده میکردن پس چرا اون زمان مشکل پیشروی اب به طرف شهر وجود داشت و میخواستن کنار دریا مانع بزنن که اب پیشروی نکنه ولی حالا استفاده نامشروع باعث خشک شدن شده. بقیه هم که هر وقت اتفاقی میفته بحث قومیت و این مسخره بازیا رو پیش میکشن.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 11:59
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
همه چیز ربط دارد ، هم این مقاله به نکاتِ بسیار خوبی‌ اشاره کرده، هم حکومت به جانِ حتی مردابِ انزلی به خاطرِ اهدافِ خود افتاد که رودها و دریاچه‌ها و جنگلها مستثنی نیستند و هم به خاطرِ نکبتِ این حکومت خشکسالی و کم بارانی در این ۳۵ ساله بیداد کرده، خدا را شاهد میگیرم قبلِ این حکومتِ نکبت ، بهار سرِ جای خود بود همچنین زمستان و دیگرِ فصول، در زمستان مدام برف بود و باران , در بهار زمستان به جان شکوفه‌ها نمی‌افتد بلکه بارانِ بهاری میامد و مدام رگبار میزد که به بارانِ شیشه معروف بود و در خیابان هر قطره اش مثلِ یک بشقاب رویِ آب جاری میشد یا رویِ شیشه ماشین ، تگرگ هم پیامدش بود که گاهی سر درختی‌ها را میزد اما اینگونه قحطی آب نبود،...
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 15:53
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
.. یا زمستان در بهار آمدنش بگیرد , تا فقط تخریب کند و دردی از دل‌ِ زمین و کشاورز بر ندارد بلکه درد بگذارد. تازه با این حکومتِ بی‌سوادِ بی‌ خرد کمبود آب علاوه بر نحسی خودشان با رفتارِ غیرِ متخصصانه و ماجراجویی و بی‌ اهمیت به کشور هزار برابر شده. همچنین مردم فقط به فکر محدوده خود شده روحِ جمعی‌ از بین رفته آنها خوش باشند و در رفاهِ گورِ پدرِ دیگران، با یک ریش و چادر ادعایِ خدا پرستی و انسان دوستی‌ میکنند. این است حکایت فاجعه ائی که از هر نظر بر سرِ مملکتِ ما آمد.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 15:55
آرمان شهر من - استهبان - ایران
متاسفانه عده ای قومیت گرا همیشه گناه خشک شدن دریاچه زیبا ارومیه رو به گردن بقیه مردم ایران زمین می انداختند و انگار که آنان آب این دریاچه را به تاراج برده اند. آری من به همان اندازه که از خشک شدن دریاچه زیبای بختگان در بالا دست شهرم نگران و ناراحتم از خشکیده شدن ارومیه و پریشان و مهالو و هامون و گاوخونی و کارون و زاینده رود و.. نگران و متاسفم و مطمئنم این درد دل تمامی ایران دوستان و حامیان محیط زیست و حافظان این کهن مرز و بوم می باشد. ولی به همان اندازه که مطمئنم مردمان بالا دست رود کر و بند امیر در استان فارس حاضر به گذشتن از کشاورزی خود و پرداخت حق آبه بختگان نیستند و کشاورزان اطراف شهرم و مناطق اطراف بختگان حاضر به پلمپ کردن هزاران حلقه چاه قانونی و غیر قانونی اطراف دریاچه بختگان نیستند مر دمان اطراف ارومیه و دیگر مناطق کشور نیز حاضر به این چنین گذشتی نیستند.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 17:14
آرمان شهر من - استهبان - ایران
متاسفانه عده ای قومیت گرا همیشه گناه خشک شدن دریاچه زیبا ارومیه رو به گردن بقیه مردم ایران زمین می انداختند و انگار که آنان آب این دریاچه را به تاراج برده اند. آری من به همان اندازه که از خشک شدن دریاچه زیبای بختگان در بالا دست شهرم نگران و ناراحتم از خشکیده شدن ارومیه و پریشان و مهالو و هامون و گاوخونی و کارون و زاینده رود و.. نگران و متاسفم و مطمئنم این درد دل تمامی ایران دوستان و حامیان محیط زیست و حافظان این کهن مرز و بوم می باشد. ولی به همان اندازه که مطمئنم مردمان بالا دست رود کر و بند امیر در استان فارس حاضر به گذشتن از کشاورزی خود و پرداخت حق آبه بختگان نیستند و کشاورزان اطراف شهرم و مناطق اطراف بختگان حاضر به پلمپ کردن هزاران حلقه چاه قانونی و غیر قانونی اطراف دریاچه بختگان نیستند مر دمان اطراف ارومیه و دیگر مناطق کشور نیز حاضر به این چنین گذشتی نیستند.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 17:53
آرمان شهر من - استهبان - ایران
nimaaa - نیویورک - امریکا ! دوست عزیز بر خلاف نظراتت در نوشته قبلی در مورد دریاچه ارومیه در اینجا نظری منطقی و منطبق بر واقعیت گذاشته و گناه خشک شدن دریاچه را بگردن دیگران نیانداخته اید.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 17:56
goosfand - نیویورک - آمریکا
از نویسنده سپاسگزارم که کمی‌ به واقعیت نگاه کرده و همه چیز رو پای حکومت ننداخته؛ آقا شکی‌ در بد بودن حکومت نیست، اما خودمون هم ملت گندیده‌ای هستیم؛ ضمنا نویسنده محترم: تیپیکال = نوعی: منظورم اینه که میخوای یه چیزی رو بهبود بدی، یه چیز دیگه رو به گند نکش
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 18:29
goosfand - نیویورک - آمریکا
javadrezazadeh - ارومیه - ایران: دوست عزیز، من خودم همین‌جا توی این سایت از زبون یه متخصص خوندم که حفر بیش‌از‌اندازه چاه‌ها باعث خشک شدن دریاچه شده؛ اینو هم رد میکنی‌؟! حالا این نویسنده محترم هم همین حرف رو گفته، چرا جوش میاری؟! نکنه فکر میکنی‌ آخوندا شب اومدند و آب دریاچه رو به سمت تهران لوله‌کشی‌ کردند؟!
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 18:31
Atabay2021 - خوی - ایران
وجود سدهای زیاد در جنوب استان آذربایجان غربی و همچنین راه میانگذر دریاچه که برای خارج شدن مرکز استان از بن بست احداث شد عامل اصلی خشکی دریاچه هستند که به نظر می رسد تعمدی بوده است البته چاه های کشاورزی هم اثر داشته اند ولی نه به اندازه دو عامل فوق الذکر.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 19:36
nimaaa - نیویورک - امریکا
آرمان شهر من - استهبان - ایران. هیچ قومی مقصر خشک شده دریاچه ارومیه نیست ولی در مورد نجات دریاچه ارومیه حکومت مرکز گرا و پان فارسها مقصر هستند. در ضمن مگر 10 سال قبل در ارومیه کشاورزی نمیکردند که الان گناه را به گردن کشاورزان میندازید ؟
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 22:07
آرمان شهر من - استهبان - ایران
nimaaa - نیویورک - امریکا! هموطن عزیز شاید کم اطلاعی شما به علت دور از وطن بودن است!آری کشاورزان اطراف دریاچه ارومیه 10 سال پیش هم مانند کشاورزان اطراف دیگر دریاچه های ایران کشاورزی می کردند. ولی میزان بارشها به این نسبت کم نشده بود! این همه چاه های عمیق قانونی و غیر قانونی حفر نگردیده بود (بر اساس آمارها 18 هزار حلقه چاه در اطراف دریاچه ارومیه حفر گردیده که 14 هزار حلقه آن بعد از سال 84 حفر شده است)و دهها دلیل دیگر و یکی از آنها انجام پروژه غیر کارشناسی احداث راه میانبر تبریز به ارومیه از میان دریاچه با انتقال خاک به دریاچه و در واقع به دونیم کردن ان است. دوست عزیز اولین عامل خشک شدن دریاچه های ایران خشک سالی و کم آبیست و دومین عامل تخریب محیط زیست از سوی مسئولان و مردم (بر کلمه مردم تاکید می کنم چرا که مردم ایران خود بزرگترین نابود کننده محیط زیست کشور هستند).
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 23:48
sahand11 - کلن - آلمان
مقصر خشک شدن دریاچه ارومیه فقط وفقط حکومت پان فارسیستی ایران است.به دلایل خیلی زیاد.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 01:35
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
sahand11 - کلن - آلمان- حکومت که بیش از بیست سال است آشکارا و از زمانِ انقلاب پنهانی‌ دستِ پان ترک هاست که ایران را به این روزگار کشانده اند.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 15:24
sahand11 - کلن - آلمان
shirzan e irani -اگر حکومت دست پان ترک ها بود به خاطر حمل کتاب یادگیری زبان ترکی پاداش دانشگاه اوین وبند انفرادی تعلق نمی گرفت و... جناب آقای پان افغانی
جمعه 5 ارديبهشت 1393 - 00:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.