رئیس‌جمهور کره جنوبی: رفتار کاپیتان و خدمه کشتی برابر با قتل است

رئیس جمهور کره جنوبی، کاپیتان و تعدادی از خدمه کشتی غرق شده این کشور را به «رفتار قاتلانه و غیر قابل بخشش» در این سانحه متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پارک گئون‌های، رئیس جمهور کره جنوبی در جلسه کابینه این کشور گفته است: «آنچه کاپیتان و تعدادی از خدمه [کشتی غرق شده] انجام دادند، غیر قابل درک، غیر قابل بخشش و رفتاری قاتلانه بود.»

خانم پارک گفته کاپیتان کشتی، به جای دنبال کردن دستورالعمل‌های دریانوردی برای «نجات دادن مسافران»، به آن‌ها گفت «که در کشتی بمانند اما او و خدمه‌اش نخستین کسانی بودند که [از کشتی] فرار کردند.»

به گفته رئیس جمهور کره جنوبی، چنین کاری از نظر «اخلاقی و قانونی، غیر قابل تصور» است.

آسوشیتدش‌پرس گزارش داده که کاپیتان کشتی غرق شده «سوول» در ابتدا به مسافران گفته که از اتاق‌های خود خارج نشوند و پس از نیم ساعت دستور تخلیه کشتی را صادر کرده است.

در آن هنگام کشتی در آب کج شده بود و حدود ۲۴۰ سرنشین آن امکان فرار نداشتند.

کاپیتان و دو خدمه کشتی به اتهام سهل‌انگاری و‌‌ رها کردن مسافران در هنگام نیاز بازداشت شده‌اند. دادستان‌ها در کره جنوبی اعلام کرده‌اند که چهار خدمه دیگر کشتی نیز هم‌اکنون زندانی شده‌اند.

آن سانگ دون، دادستان کل کره جنوبی گفته که دادستانان این کشور تا ۴۸ ساعت دیگر درباره این تصمیم می‌گیرند که از دادگاه بخواهند حکم بازداشت تعدادی دیگر از خدمه کشتی از جمله مهندس ارشد آن را صادر کند.

لی جون سئوک، کاپیتان ۶۸ ساله کشتی گفته که انتظارش برای صدور دستور تخلیه کشتی، به این دلیل بوده که جریان آب، قوی و دمای آن، سرد بود و در صورتی که مسافران به داخل آب می‌رفتند، امکان داشت پیش از رسیدن کمک غرق شوند یا یخ بزنند.

اما کار‌شناسان دریایی می‌گویند که کاپیتان می‌توانست از مسافران بخواهد به عرشه کشتی که در آن شانس بیشتری برای زنده ماندن داشتند، بروند.

تصاویر ویدئویی نشان می‌دهند که آقای لی جزو اولین نفراتی بود که از کشتی فرار کرد. تعدادی از خدمه کشتی گفته‌اند که کاپیتان مصدوم شده بود اما پزشکانی که او را معاینه کرده‌اند می‌گویند او تنها جراحاتی سطحی برداشته بود.

کشتی کره‌ای سوول، با حدود ۴۷۰ مسافر و خدمه که اکثر آن‌ها دانشجویان دبیرستانی بودند، چهارشنبه ۲۷ فروردین، در حالی که راهی جزیره توریستی «جه‌جو» در کره جنوبی بود٬ در دریایی آرام و هوایی مطلوب غرق شد.

حدود ۱۷۵ مسافر این کشتی نجات پیدا کردند اما به نظر نمی‌آید امیدی به زنده ماندن بقیه مسافران باشد.

+29
رأی دهید
-4

new idea - لندن - انگلستان
فقط باید این مردک رو انداخت تو همون دریا با دست و پای بسته تا بففهمه غرق کردن مردم و سهل انگاری یعنی چی‌!!
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 15:18
hossein+87 - ایران - ایران
این یارو کشتی رو با زیر دریایی اشتباه گرفته بوده ظاهرا!
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 15:28
klopatra7 - دوسلدورف - آلمان
تعجب من هم از این بود که اینها همه خودشون نجات پیدا کردند بعد بچه های بیچاره کشته شدند. انگار نه انگار که مسئول جان این همه انسان بوده.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 16:30
آرمان شهر من - استهبان - ایران
تا اونجایی که من شنیده ام همیشه کاپیتان و خدمه کشتی باید جز اخرین نفراتی باشن که کشتی رو ترک می کنن!!!!!!!!! ولی ای یارو با 68 سال سن صدها نوجوان رو به کشتن داده.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 20:04
darih - کالیفرنیا - امریکا
آخه ناخدا..وقتی کشتیت کج شده بود میگفتی اینا بریزن توآب...با جلیقه نجات اینارو نشوندی توکشتی...بعدم هجوم آب..این بیچاره ها چسبیدن به سقف نتونستن جم بخورن...خوب از همون اول میپریدن تو آب...والا یخ زدن بهتر از زنده زنده خفه شدنه
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 01:03
دنياي بي ارزش - مریوان - ایران
من ازبین فرهنگ کشورها عاشق فرهنگ کره و ژاپن هستم هر خبری رو که در موردشون میخونم احساس میکنم در مورد مریوان خودمه....... این واقعا ناراحت کننده ست .....
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 08:02
سلسله اشکانیان - نیو یورک - ایالات متحده
دنیای بی ارزش - مریوان - ایران: آواز دهل شنیدن ازدورخوش است دوست عزیز . 9 سال کره بودم
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 13:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.