"پیشرفت عمده" در درمان هپاتیت سی

درمان تعداد زیادی از بیماران طولانی و دشوار بوده است

 

دانشمندان در تگزاس آمریکا گزارش داده اند که موفق به "درمان" ۹۰ درصد بیماران مبتلا به یک نوع هپاتیت سی ظرف فقط دوازده هفته شده اند.

کارشناسان این دستاورد را یک پیشرفت عمده و نقطه عطفی در معالجه این بیماری توصیف می کنند.

ویروس هپاتیت سی از طریق خون یا مایعات بدن منتقل می شود، و به کبد آسیب می زند.

معتادان از جمله گروه های بسیار آسیب پذیر در برابر آن هستند.

تخمین زده می شود که ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به هپاتیت سی مبتلا باشند که چیزی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد آنها درمان می شود. اما دوره درمان می تواند سخت و طولانی باشد.

دکتر فرد پورداد محقق اصلی این مطالعه در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس به بی بی سی فارسی گفت: "ما اکنون در آستانه یک درمان با عوارض کم با قرص هستیم که قادر به ریشه کن کردن کامل ویروس در اکثریت بیماران است و به نظر من این کاملا چشم انداز درمان بیماری نه فقط در آمریکا بلکه در جهان را عوض خواهد کرد."

محققان سال گذشته یک داروی خوراکی را در ۳۸۰ بیمار در ۷۸ مرکز در اسپانیا، آلمان، بریتانیا و آمریکا آزمایش کردند.

بیماران به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه برای ۱۲ هفته و گروه دیگر برای ۲۴ هفته دارو را دریافت کرد.

بیماران به سیروز کبدی مبتلا بودند که مرحله پیشرفته بیماری است.

بعد از دوازده هفته، ۱۹۱ نفر از ۲۰۸ بیمار در گروه اول خوب شده بودند. در گروه دوم که برای ۲۴ هفته تحت معالجه بود این رقم به ۱۶۵ نفر از میان ۱۷۲ نفر رسید یعنی ۹۶ درصد درمان شده بودند.

معالجات فعلی برای درمان هپاتیت سی می تواند یک سال طول بکشد و با تزریق و عوارض جانبی گاه جدی مثل افسردگی همراه است. به علاوه به گفته دکتر پورداد برای بسیاری از کسانی که سیروز دارند ایمن نیست.

دکتر پورداد در مورد دوره معالجه می گوید: "به طور سنتی دوره معالجه یک سال کامل بوده که با شیوه تازه یک چهارم آن است، اما مهمتر از همه، این بود که معالجه تازه خیلی خوب از طرف بدن تحمل می شود و فقط ۲ درصد بیماران در میانه دوره مجبور به قطع درمان شدند، یعنی اکثر قریب به اتفاق توانستند دوره را بدون مشکل کامل کنند."

به گفته او دارو پروتئینی که هپاتیت سی را درست می کند هدف می گیرد و مانع تکثیر آن می شود.

این مطالعه برای بیمارانی که به آلودگی نوع ژنوتیپ یک مبتلا بودند اثر کرد که به گفته دکتر پورداد اکثریت بزرگ بیماران هپاتیت سی را تشکیل می دهد.

او امیدوار است که دارو در آینده نزدیک در دسترس قرار گیرد: "ما امیدواریم که این شیوه درمان تا قبل از پایان سال جاری از طرف سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا تایید شود و اواخر سال ۲۰۱۴ یا اوایل ۲۰۱۵ در دسترس قرار گیرد."

کارشناسان می گویند که آزمایش ها برای درمان نوع ژنوتیپ ۲ و ۳ این بیماری هم به زودی انجام می شود.

+21
رأی دهید
-0

leila leila - گوتنبرگ - سوئد
یک افتخار دیگه از یک محقق ایرانی‌، زنده باد
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 12:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.