نماینده مجلس: ماموران بازرسی بند ۳۵۰ 'کارکنان زندان نبودند'

وزیر دادگستری از 'جراحت مختصر یکی دو نفر' می‌گوید

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، درباره حمله اخیر ماموران به بند ۳۵۰ اوین از برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان زندان‌ها خبر داده است.

آقای نقوی حسینی گفته است که به گفته رئیس سازمان زندان‌ها ماموران بازرسی روز پنج‌شنبه "افرادی غیر از کارکنان فعلی زندان بودند."

پیش از این، زندانیان نیز گفته بودند که ماموران روز پنج‌شنبه برخلاف گذشته از ماموران حفاظت زندان و قوه قضاییه نبوده‌اند.

شماری از زندانیان سیاسی که در زندان اوین نگهداری می‌شوند با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از او درخواست کرده‌اند که حمله روز پنج‌شنبه به بند ۳۵۰ زندان اوین را "به طور جدی بررسی و دنبال" کند.

۱۶ نفر از زندانیان رجایی‌شهر نیز بیانیه مشابهی منتشر کرده‌اند.

خانواده‌های شماری از زندانیان بند ۳۵۰ اوین نیز امروز در مقابل مجلس تجمع کرده‌اند. به گزارش ایسنا "به آن‌ها گفته شده ملاقات حضوری هفتگی با زندانیان که همیشه دوشنبه‌ها انجام می‌شده این هفته منتفی خواهد بود."

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، امروز ضمن تایید درگیری در زندان اوین گفته است در جریان این اتفاق "یکی دو نفر از زندانیان دچار جراحت مختصری شدند."

وی افزوده: "طبق مقررات زندان، روزانه از بندهای مختلف بازدید و بازرسی می‌شود، که در یکی از این بازرسی ها در دو اتاق، زندانیان برای بازرسی مقاومت نشان دادند و این مقاومت منجر به درگیری شد."

این در حالی است که غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان‌ زندان‌های استان تهران، با تکذیب درگیری و مجروح شدن زندانیان به ایسنا گفته است: "جمعی از این افراد شب گذشته با خانواده‌هایشان تلفنی صحبت کردند. امروز نیز تعدادی از آن‌ها با خانواده‌هایشان ملاقات داشتند."

پیش از این هم رئیس سازمان زندان‌های ایران و مدیر زندان‌های استان تهران وقوع درگیری در زندان اوین را تکذیب کرده بودند.

٢٨  نفر از زندانیان سیاسی اوین که امروز خطاب به آقای روحانی نامه نوشته‌اند به او گفته‌اند این نامه را "برای شما نوشتیم تا شاید برخلاف دیگران شما به آن رسیدگی کنید."

این زندانیان در نامه‌ای که در وبسایت کلمه، از تریبون‌های جنبش سبز، منتشر شده است ضمن شرح اتفاقاتی که آن را "وحشتناک، خونین و خشن" توصیف کرده‌اند می‌گویند از سرنوشت شماری از هم‌بندانشان که در این حمله مجروح شده بودند و "حال تعدادی از آن‌ها وخیم بود" بی‌خبرند.


'شرح ماوقع'

زندانیان سیاسی در نامه خود به حسن روحانی گفته‌اند که ماموران بازرسی روز پنج‌شنبه "برخلاف گذشته تعداد زیادی دوربین فیلم برداری و تجهیزات دیگر به همراه داشتند... تعداد زیادی نیروهای لباس شخصی که نوع رفتار آن‌ها شبیه به نیروهای ورزیده عملیاتی دستگاه‌های اطلاعاتی–امنیتی بود، اجرای بازرسی را بر عهده داشتند."

به گفته این زندانیان "با توجه به اتفاقاتی که در بازرسی‌های پیشین روی داده بود، تعدادی از زندانیان خواهان آن بودند که تخت و وسایل آن‌ها در حضور خودشان بازرسی شود، تا از سوی بازرسان تخلفی صورت نگیرد. اما در نیمه‌های کار بازرسی به ناگاه تعداد زیادی از نیروهای لباس شخصی به این زندانیان که در اتاق‌ها بودند حمله کردند."

سر و صدای کتک زدن این زندانیان باعث می‌شود که بقیه زندانیان که در محوطه هواخوری بند بودند اعتراض کنند، که در پی آن ماموران با آنان درگیر شدند.

به گفته آنان در پی این درگیری "یک نفر دچار حمله قلبی گردید، رگ دست یک نفر با شیشه‌های شکسته بریده شد، یک نفر دچار شکستگی پا و چند نفر دیگر نیز جراحت‌های دیگری پیدا کردند. یک نفر هم در اثر ضربات وارده دچار شکستگی دنده‌هایش شده است."

امضاکنندگان این نامه، که چهره‌هایی چون علیرضا رجایی، رضا شهابی، محسن میردامادی و عماد بهاور در میان آنان هستند، گفته‌اند: "پس از شکست اقتدارگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به این سو محدودیت‌ها و مضایق جدید و بی‌سابقه‌ای بر زندانیان سیاسی اعمال شده و می‌شود."


گفتگو با خانواده‌ زندانیان

معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری زندانی در اوین به بی‌بی‌سی فارسی گفتکه با همسرش تماس تلفنی داشته است.

خانم دهقان گفت که آقای سلطانی در مکالمه کوتاه و فرصت محدودی که داشته خبر داده است که از سلول انفرادی به بند عمومی بازگردانده شده است.

او همچنین تلویحا تراشیده شدن موی سر خود توسط ماموران را تایید کرده است.

خانم دهقان گفت امروز قصد داشته نامه‌ای را درباره وضعیت زندانیان به حسن روحانی بدهد که ماموران مانع شده‌اند.

او گفت از دولت حسن روحانی انتظار داریم که مجری قانون باشد.

+25
رأی دهید
-4

irane aziz - وین - اتریش
ملت رو ببعی گیر اوردن,
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 03:45
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
آخوند مایه ننگ ملت ایران است
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 09:20
کبالت3 - کرج - ایران
بله اینا پیمانکار بودن که تو مناقصه سرویس زندانیان برنده شده و مشغول انجام وظیفه بودن به شایعات توجه نکنید همش دروغه بخدا کبلائی.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 19:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.