۹۳ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است

دریاچه اورمیه زیستگاه بیش از سیصد گونه جانوری بوده است



مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی می‌گوید ۹۳ درصد دریاچه ارومیه خشک شده و شوری آب آن تقریبا دو برابر میزان استاندارد شده و به حالت فوق اشباع رسیده است.

به گفته حسن عباس‌نژاد در حال حاضر هر روز از میزان آب این دریاچه کم می‌شود و فعلا ۲.۳ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه باقی مانده که ۷ درصد مساحت آن است.

این در حالی است که تیرماه سال پیش اعلام شد ۷۵ درصد این دریاچه خشک شده است.

آقای عباس‌نژاد امروز گفت اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه تا تابستان انجام نشود بخش جنوبی، مهمترین کانون زیستی این دریاچه، نیز خشک و امیدها برای احیا کمرنگ‌تر خواهد شد.

از جمله این اقدامات می‌توان به "حفاظت از ذخایر ژنتیکی، تعیین ظرفیت پوشش گیاهی جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه، تجهیز یگان‌های حفاظتی، ایجاد ایستگاه‌های سنجش ریزگردهای نمکی و ایجاد سطوح آبگیر" اشاره کرد.

یکی دیگر از این اقدامات "انتقال آب به جزایر و تالاب‌های حاشیه دریاچه ارومیه" است که برای "حفظ ذخایر ژنتیکی و حیات وحش" موجود ضروری است.

مقامات دولتی خشکسالی در دو دهه اخیر را عامل خشک شدن دریاچه ارومیه می دانند اما کارشناسان محیط زیست سیاست‌های حکومت در ۱۵ سال گذشته را علت اصلی این فاجعه محیط زیستی می دانند.

توسعه بیش از حد کشاورزی و مصرف بی رویه آب از جمله حفر چاه‌های عمیق از جمله این دلایل است.

احداث سد بر روی یازده رود آب شیرین که به دریاچه ارومیه می ریخت نیز با انتقاد کارشناسان روبرو بوده است. بر روی برخی از این رودها چند سد زده شده است.

به علاوه کارشناسان محیط زیست عبور بزرگراه شهید کلانتری از وسط دریاچه ارومیه را هم از عوامل تخریب این دریاچه می دانند.

این بزرگراه برای کوتاه کردن مسیر جاده‌ای ارومیه و تبریز احداث شد و چرخه آب از شمال به جنوب دریاچه را مختل کرد.

مختل شدن چرخه آب از شمال به جنوب دریاچه باعث شد که بخش جنوبی را به دلیل شوری زیاد رو به نابودی برد.

علاوه بر این پسروی آب دریاچه در شرق و جنوب شوره‌زارهایی به وجود آورده و به علت غیر قابل کشت شدن زمین های کشاورزی، دهها روستای منطقه متروکه شده‌اند.

پیش از این جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه، گفته بود اگر این دریاچه خشک شود در بسیاری از استان‌ها باران نمک خواهد بارید و باعث آواره شدن ۱۳میلیون نفر خواهد شد.

انتقال و پمپاژ آب از رودخانه های ارس و سیلوه یکی از راه‌هایی است که برای جلوگیری از خشک شدن این دریاچه مطرح شده است اما مجلس در سال ۱۳۹۰ با دو فوریت تصویب این طرح مخالفت کرد.

عوارض خشک شدن دریاچه ارومیه

    ظهور شن و ماسه‌های روان
    شیوع بیماری‌ها
    ایجاد کانون ریزگردها
    خروج حیات وحش
    از بین رفتن گونه‌های آرتمیا اورومیانا
    تغییر آب و هوای منطقه
    غیر قابل استفاده شدن پوشش‌های گیاهی برای گونه های جانوری

+34
رأی دهید
-19

HomeSick73 - ویرجینیا - امریکا
کور شم اون روز نبینم که چشم (دریاچهٔ ارومیه) این گربهٔ ۷۰۰۰ ساله خشک و کور بشه بره.. مسئولین کثافت تو جهنم بپوسید که هر بالایی‌ که سر ایران میاد بخاطر شما آشغالاست .
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 21:30
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
بنابر این تنها دلیل خشکسالی ها و کرسنکی ملت و قحطی و انواع بیماری ها در ایران شرک برستی و خرافه کرای و غیر از خدا را به فریاد خواند میباشد که توسط اخوندان رافضی در کشور ترویج میشود
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 22:06
Arash_Barcelona - بارسلونا - اسپانيا
دریاچهٔ ارومیه؟؟زلزله و خشک سالی‌..فقر و بیکاری؟کشت و کشتار؟؟تجاوز و دزدی؟؟این مسائل برای این ناا مسئولان رژیم فاشیستی معنای ندارد..فلسطین و لبنان و سوریه باید آباد و مردمش در رفاه باشند.
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 22:07
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ (واکر اهل قریه ها و شهرها به خداوند ایمان میاوردند و با اعتماد و توکل بر او از او نعمتهایش را میخواستند و تقوای وی را بیشه میکردند درهای رحمت و برکت خویش را از اسمانها و زمین بر انها میکشودیم و نعمتهای خویش را سرازیر میکردیم ولیکن انها اعتماد به خداوند و ایمان راسخ به وی را دروغ بنداشتند و (غیر خدا را بر خدا مقدم ساختند و انها را فریاد زدند )بس ما به خاطر انجه کسب کردند و انجام دادند بر انها غضب کرده و به خشم خویش کرفتار کردیم .
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 22:06
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
آب و برق را مجانی‌ می‌کنم ، چون در قبرستانها که در این ۳۵ ساله از شدتِ رشد چند طبقه شده اند به آب و برق نیازی نیست، به این اکتفا نکنید نفت را به سوریه و لبنان میفرستم، تمامِ دریاچه‌ها یا شاهرگ‌های حیأت ایران را میخشکانم، خاکِ ایران را توبره کرده به کشورهایِ حوزه خلیجِ فارس میکشانم و از همه مهمتر شما را مسخ می‌کنم که هنوز فریبِ این حکومت را بخورید و دم بر نیاورید.
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 23:20
nimaaa - نیویورک - امریکا
حکومت مرکزی نشون داد علاقه ای به احیای دریاچه ارومیه نداره و تمرکزش رو بیشتر به استخراج نمک و اورانیوم دریاچه معطوف کرده
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 23:59
hosseinir - لندن - انگلستان
به نظر شما آکر این سد‌ها خراب شود بهتر نیست چون آب کمی‌ پشت این سد‌ها جمع نشده
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 00:10
hosseinir - لندن - انگلستان
به نظر شما آکر این سد‌ها خراب شود بهتر نیست چون آب کمی‌ پشت این سد‌ها جمع نشده
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 00:41
batistuta - تهران - ایران
این خشکی دریاچه ها یک معضل جهانی است و مختص ایران نیست.برای نمونه،دریاچه ی آرال که به مراتب بزرگتر از دریاچه ی ارومیه بود نیز به همین سرنوشت دچار شده.علت:افزایش بی رویه ی جمعیت.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 02:52
batistuta - تهران - ایران
nimaaa ، اورانیوم ؟!!! هر چیزی که voa میگه رو باور می کنی؟! علت خشک شدن زاینده رود و دریاچه ی پریشان و .. هم حتماً استخراج پلوتونیوم بوده !
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 02:55
nimaaa - نیویورک - امریکا
batistuta - تهران - ایران. خود مسئولین جمهوری اسلامی هم قبول دارند که اونجا اورانیوم وجود داره واقعا نمیدونم دلیلت از این حرفها چیه
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 11:45
Arash_Barcelona - بارسلونا - اسپانيا
batistuta - تهران - ایران. شما هم هر چیزی که این آخوندهای بی‌ وطن می‌گویند باور نکنید.البته منظورم بی‌ احترامی نسبت به شخص شما نیست.دریاچهٔ آرال رو نمونه کردید ،کاهش باران قبول ولی‌ آبیاری این دریاچه به دهها هزار هکتار کشت پنبه با وجود سد‌های بیشماری که ورود آب را به این دریاچه بستند هم توجه بفرمایید.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 09:46
Arian1 - ابادان - ايران
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی . حکومت ملایان شیطان صفت با ترویج امام پرستی و رواج خرافات مردم ایران را از پروردگار یکتا دور کردند و بجای او مدام یاد بندگان او یعنی امام علی وحسین ومهدی وغیره را تکرار می کنند.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 12:09
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
batistuta - تهران - ایران- باز ماله بکش ، برایِ همینه که تبلیغِ ازدیادِ جمعیت میکنند، تمامِ معضلات رودها و دریاچه‌ها و مردابها از ندانم کاری حکومت است یا اهدافِ خاص، جنگل گلستان هم با همین حماقتها و دیگر اهداف به آنیده شد، آخوند و توده‌ ائی مزدور روس دو رویِ یک سکه هستند.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 14:09
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
یک از اهداف رژیم‌های مرکز گرای ایران خشکاندن این دریاچه بود و آواره کردن آذربایجانی ها، که به هدفشان دارند میرساند
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 16:07
کبالت3 - کرج - ایران
این دریاچه فدای مراسم کلنگ زنی و نوار سه رنگ قیچی کردن برای سد و بند و جاده شد البته اهالی منطقه هم تا انگور و سیب و خیار گوجه میکاشتن و میفروختن شاکر مسئولین هم بودن حالا حساب کنی میبینی هر کیلو از اون انگور 3000تومنی هر تومنش میلیونها تومن آب خورده و حاصل هزران سال کار طبیعت رو برباد داده یه روز طبیعت انتقام سختی از بشر میگیره و وقتی نسل بشر نابود شد طبیعت دوباره کارش رو از سر میگیره کبلائی
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 17:47
آرمان شهر من - استهبان - ایران
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک! nimaaa - نیویورک - امریکا!من مدافع حکومت ایران نیستم ولی چون شما این موضوع را به مسائل قومیتی ربط داده اید لازم دیدم ضمن یادآوری بپرسم که چگونه اکثریت دریاچه های داخلی ایران چون بختگان. طشت . مهارلو . پریشان.هامون. گاو خونی و هم چنین رودهای کارون و زاینده رود و... خشکیده و یا بسیار کم آب شده اند (در حالی که سطح بارندگیها در بسیاری از حوضه های آبریز این مناطق کمتر از ارومیه نبوده است!استناد به آمارهای سازمان هواشناسی ) ولی برای احیایی آنها تقریبا هیچ گونه حرکتی از سویی مسئولان انجام نگرفته است و هیچ کس هم آن را به مسائل اینچنینی که شما مدعی آن هستید مربوط ندانسته است ولی چگونه است که تا بحث دریاچه ارومیه مطرح می گردد شما مسائل قومیتی را مطرح می نمایید.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 19:47
nimaaa - نیویورک - امریکا
آرمان شهر من - استهبان - ایران. اتفاقا شما فارس زبانان هر وقت بحث دریاچه ارومیه میشه بجای حمایت تخریب و انکار حقایق میکنید.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 21:08
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
آرمان شهر من - استهبان - ایران, آقای محترم میزان بارش در آزربایجان بسیار بیشتر از مناطقی که گفتی‌ هست دیگر این که دریاچه وان تورکیه در ۱۴۰ کیلومتری دریاچه ارمیه قرار دارد ، چرا آنجا خبری از خشک سالی‌ نیست، در آخر یکی‌ از نمایندگان مجلس با پان ایرانیسم و بسیاری از هم فکرن آنها بار‌ها اطراف کرده اند که ازربیجنی‌ها باید از آنجا مهاجرت بکنند
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 22:31
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
nimaaa - نیویورک - امریکا, لطفا مردم فارس زبان را با پان ایرانیسم‌ها یکی‌ ندانید، کهلی‌ از آنها که فارسی صحبت میکنند اصالتاً فارس نیستند، چه بسا اصالتاً ترک هستند، دیگر این که مردم ایران هیچ مشکلی با هم ندارند، این پان فارس‌ها هستن که مشگل ساز هستند و افکار آلوده نژاد پرستی‌ آنها که بعضی‌‌ها را موقتا مسموم می‌کند
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 04:53
آرمان شهر من - استهبان - ایران
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک! در خصوص میزان بارشها لطفا کمی به آمار بارش ها در سایتهای هواشناسی دقت کنید! میانگین بارش در استانی چون چهارمحال بختیاری (سرچشمه زاینده رود و کارون) و همچنین کهکیلویه و بویر احمد و سپیدان و کازرون تامین کنندگان اب پریشان و سرچشمه رودهای کر و بند امیر در استان فارس بسیار بیشتر از استانهای آذربایجان می باشد و همچنین میانگین بارش مثلا استان فارس با آذربایجانی شرقی در بسیاری از سالها همطراز و یا بیشتر بوده است.(لطفا به سایت هواشناسی کشوری مراجعه کنید.)
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 17:34
آرمان شهر من - استهبان - ایران
nimaaa - نیویورک - امریکا ! متاسف از نوع دیدگاه جنابعالی به دیگر هموطنان خود. من به همان اندازه که از خشکیده شدن دریاچه بختگان در بالا دست شهرم ناراحت و نگرانم از خشک شدن ارومیه و هامون و زاینده رود و کارون و.. متاسف و نگرانم و این نگرانی همه وطن دوستان و حامیان محیط زیست این کهن مرز و بوم است ولی نوع دید شما فقط به محیط اطراف زادگاه اطراف شماست انگار که همه وطن در آنجا خلاصه میشود.اگر ما فارسی زبانان انگار حقابق می کنیم چرا شما دوست حق بین و حق طلب هیگاه در مورد خشک شدن بقیه دریاچه ها و رودهای کشور اظهار نظر نکرده اید و نمی کنید؟ هموطن عزیزم اینجا ایرانست و بقول شاعری شیرین سخن همجای ایران سرای من است.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 17:43
آرمان شهر من - استهبان - ایران
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک!!! (در آخر یکی‌ از نمایندگان مجلس با پان ایرانیسم و بسیاری از هم فکرن آنها بار‌ها اطراف کرده اند که ازربیجنی‌ها باید از آنجا مهاجرت بکنند) ابتدا خود این قسمت کامنتت را بخوان و سپس نام آنها و آدرس سایت و یا روزنامه و یا دیگر اسناد خود در مورد این مطلب را ارائه کن تا دست تمامی فارس زبان نزد هموطنان آذری خود رو شود و نقشهای انها برای مهاجرت آذریها از آذربایجان (مسلما در صورت مهاجرت به شهرهای چون تهران و اصفهان و شمال و مشهد و غیره مهاجرت می نمایند و بسوی مرزهای آنسوی ارس یا سرزمین آتا تورک مهاجرت نمی کنند) نقش بر آب شود.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 17:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.