شرط خانواده مقتول برای بخشش ریحانه جباری

دکتر مرتضی سربندی

جلال، فرزند مرتضی سربندی، همان کسی که ریحانه جباری از هفت سال قبل به اتهام قتل او در زندان است در گفت‌وگوی اختصاصی با «اعتماد» ادعا کرد که تحت شرایطی حاضر به بخشش ریحانه است. او که از تهمت‌هایی که به پدرش زده شده دلخور است در این گفت‌وگو ناگفته‌هایی را بعد از سال‌ها بیان کرد و گفت که هنوز پشت پرده این پرونده برای او و خانواده‌اش روشن نشده است.


هفت سال از قتل پدرتان می‌گذرد. در این مدت چه مراحلی طی شد تا پرونده به مرحله اجرای احکام رسید؟

این پرونده بر اساس اقرار صریح خانم ریحانه جباری مبنی بر قتل پدرم دکتر سربندی با بررسی بیش از 13 تن از قضات صورت گرفته است. از بازپرس دادستانی، دادگاه کیفری، دیوان عالی کشور و در نهایت ریاست قوه قضاییه این حکم را تایید کرده‌اند. حال ما چگونه می‌توانیم هفت سال بررسی و تحقیق این قضات را با نظر چند تن از خارج‌نشینان که مشخصات آنها برای همه ما معلوم است زیر سوال ببریم و احساسات یک خانواده را این‌گونه جریحه‌دار کنیم. به نظر من اول از همه آن چیزی که باید بررسی شود این است که موضع‌گیری‌ای که برخی رسانه‌ها و سایت‌های بیگانه انجام می‌دهند باعث به وجود آمدن این فضا و اتهام‌زنی‌ها شده است و حمایت بیش از حد برخی رسانه‌ها از خانم ریحانه جباری باعث شد این شایبه برای ما که قبلا هم مطرح کرده بودیم بیش از پیش بارز شود که ایشان ممکن است دست نشانده عوامل خارجی باشد. اینکه برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها هم در این راستا حرکت کردند یا بدون داشتن اطلاعات درست و موثق فقط در پی جلب مخاطب بودند یا هیچ تلاشی برای کند و‌کاو و بررسی این موضوع از خودشان نشان نداند و فقط از راحت‌ترین راه یعنی نقل قول از کسی که اتهام زنی کرده بسنده کردند.

عموی شما در جلسه صلح و سازش در دادسرای امور جنایی مدعی شد علاوه بر اصابت ضربه چاقو به پدرتان گلوله نیز شلیک شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟

عموی من گفتند که جای گلوله در بدن پدرم بوده اما لخته خونی که در بدن ایشان بود شاید این شایبه را به وجود آورده و این را رد می‌کنم.

وکلای ریحانه این اقدام او را مصداق دفاع مشروع می‌دانند. شما در این باره چه نظری دارید؟

اگر فردی دو روز قبل طبق اعتراف صریح خود اقدام به خرید چاقو از خیابان شریعتی نرسیده به میدان قدس کرده است و قبل از وقوع جنایت به دوست پسر خود این پیامک را فرستاده که فردا قرار است بکشمش آیا نشان‌دهنده سوء نیت قبلی نیست؟ چگونه می‌توان این اقدامات را به پای یک حادثه گذاشت. می‌گویند این پیامک شوخی بوده و می‌خواسته پدرش را بکشد. چنین آدمی می‌آید به جامعه نیز ضربه می‌زند. اقرار صریح این خانم مبنی‌بر ضربه چاقو بر مقتول بر سجاده نماز با شواهد صحنه کاملا تطابق دارد و سجاده و محل همیشگی نماز پدرم غرق در خون شده بود و این عمل فقط در زمانی که پدرم مشغول نمازخواندن است ممکن بود اتفاق بیفتد چون او صرفا در موقع نماز می‌توانست این کار را انجام دهد. باز هم طبق اقرار صریح ریحانه کسی به اسم «ش» واردآپارتمان می‌شود و پدرم در پی دویدن به دنبال آن فرد در راه پله‌ها از شدت خون‌ریزی به زمین می‌افتد و فوت می‌کند و خانم جباری همچنان از معرفی و نقش «ش» برای پرونده سر باز می‌زند.

این آقای «ش» که از آن صحبت می‌کنید چه نقشی در این پرونده دارد؟ فکر نمی‌کنید این فرد از قبل با پدرتان خصومتی داشته؟

ما آقای «ش» را نمی‌شناسیم ولی این فرد عاملی بوده که از زرنگی و توانایی خودش برای اغفال یک دختر 19‌ساله استفاده کرده و این دختر را اغفال کرده و او مغفول وعده‌و‌وعید این آقا شده و دست به این کار زده است. اگر ما قاتل پدرمان را می‌شناختیم حتما او را به سزای عملش می‌رساندیم. مشکل این است که ریحانه نمی‌خواهد واقعیت را بیان کند و هنوز مصر است که دست به این‌کار زده و می‌خواهد که این آقا را پشت پرده نگه دارد و معرفی نکند و شاید فکر می‌کند که این آقا نجاتم می‌دهد حتی اگر من پای چوبه‌دار بروم یا اینکه آنچنان آن آقای «ش» حرفه‌یی برخورد کرده که هیچ اثر و سندی از خودش باقی نگذاشته که ریحانه بتواند او را معرفی و در واقع این موضوع را روشن کند.

شرط خانواده مقتول برای بخشش ریحانه جباری



درباره شغل پدرتان حرف‌های زیادی زده می‌شود اما آنچه معلوم است اینکه مرحوم سربندی جراح زیبایی بودند. می‌شود بگویید شغل اصلی ایشان چه بود؟

پدر من پزشک عمومی بودند نه پزشک جراحی زیبایی، ایشان هیچ‌وقت در زمینه جراحی زیبایی تخصصی نداشتند و کاری نکردند و در کار تجارت لوازم پزشکی و کارمند سابق وزارت اطلاعات بوده است.

یکی از ابهامات پرونده که مطرح شده وجود داروی بیهوشی در دو لیوان آبمیوه‌یی است که در محل حادثه قرار داشته است. شما در این باره چه می‌دانید؟

یکی از دو لیوان دارای داروی مسهل بوده نه بیهوش‌کننده و این نشان‌دهنده حرف‌هایی که در مورد تجاوز می‌زنند نیست... آنجا خانه عمه پدرم بود و ایشان شاید به دلیل سن بالایشان قبلا دارویی ریخته باشند و بعدا که آبمیوه داخل آن ریخته شده است این را نشان داده است. از یکسری شایبه و اتهاماتی بعضی‌ها استفاده می‌کنند که این شأن ما را جریحه‌دار‌تر می‌کند.

به نظر می‌رسد ریحانه خودش هم یک قربانی است. در مقابل چه چیز حاضر به بخشش ریحانه هستید؟

ریحانه ممکن است قربانی باشد اما این دوای درد ما نیست. ما فقط در صورتی که انگیزه واقعی ریحانه مشخص شود و واقعیت را بگوید که همدستش و اتفاق حقیقی‌ای که افتاده چه بوده حاضر به بخشش هستیم. اگر هم از روی نادانی و سن پایین این قتل را انجام داده باشد و فقط یک احساس بچگانه‌ نسبت به این موضوع داشته باشد قابل پذیرش نیست. چطور می‌توان کسی چاقوی 50 سانتی بگیرد و بگذارد در کیفش. این شایبه در ذهن من جایی ندارد. خانم جباری به دو علت آقای «ش» را معرفی نمی‌کند. یا اینکه توسط ایشان اغفال شده است و دسترسی به او ندارد یا اینکه نمی‌خواهد آن مرد را معرفی کند.

متاسفانه برخی دخترهای جوان برای دفاع از خودشان سلاح سرد حمل می‌کنند. بدون اینکه آگاهی کاملی از این ماجرا داشته باشند. ممکن است اقدام ریحانه هم به دلیل همین ناآگاهی‌اش باشد و قصد و نیتی برای کشتن پدر شما نداشته باشد.

ممکن است. شاید کسی هم این کار را کرده باشد. اما من معتقدم همه آدم‌ها فرق این را می‌دانند. شما اگر خودت هم بخواهی یک روزی از خودت دفاع کنی می‌دانی که چه سلاحی حمل کنی. همه آدم‌ها این را می‌فهمند که فرق چاقوی 50 سانتی و دیگر چاقوها چیست. آن هم فرو کند 30 سانتش را در بدن پدرم که اگر به هرکسی وارد شود حتی اگر طرف همان لحظه در بیمارستان هم باشد امکان احیای آن نیست و این ضربه به نظر من کاملا حرفه‌یی بوده است.

حرف‌های‌تان نشان می‌دهد هنوز یقین ندارید که ریحانه قاتل است. چطور دل‌تان می‌آید کسی را که مطمئن نیستید قاتل است قصاص کنید؟

ما اقدام می‌کنیم برای قصاص فردی که با اقرار صریح خودش قاتل پدرم بوده است. اگر واقعیت‌ها را بگوید عفو می‌شود و اگر نگوید مورد قصاص قرار می‌گیرد... تهدید هم اگر شده باشد، تهدیدات تا یک جایی ارزش دارند، ارزش جان آدم را که ندارد. بازپرس پرونده به ایشان امان‌نامه داده و گفته که ما حاضریم امان نامه بدهیم و تو و خانواده‌ات را به هر جایی که بخواهی انتقال بدهیم و تو را از این مهلکه نجات دهیم به شرطی که اقرار ‌کند اما ریحانه خودش دارد می‌گوید من کشتم بنابراین ما هیچ‌گونه تردیدی در این مورد نداریم و نخواهیم داشت و دیگر ابهامی نمی‌ماند. ریحانه همکاری کند و واقعیت‌ها را بگوید ما هم کمکش می‌کنیم و می‌بخشیمش... . برای اجرای حکم زمانی در نظر گرفته نشده است. به نظر می‌رسد همه مدافعان خانم جباری اعم از هنرمندان عزیز و مدافعان صلح و بخشش باید در راستای کشف‌انگیزه واقعی این قتل قدم بردارند. ما بارها اعلام کرده‌ایم در صورت راستگویی و اعلام حقیقت حاضر به عفو قاتل هستیم.

+158
رأی دهید
-22

ali-dk - لونگبو - دانمارک
دختر به این خوشگلی باید هم چاقو حمل کند و اینکه پدرت می خواست به این خانم کار پیدا کند چرا برده خانه عمش ؟
شنبه 30 فروردين 1393 - 03:32
eydad - مونترال - کانادا
نمیدونم چرا ما همه یک طرفه به قاضی میریم. تا وقتی‌ که کّل ماجرا شنیده نشه و کشف نشه کسی‌ رو نباید مقصر دونست.
شنبه 30 فروردين 1393 - 03:53
batistuta - تهران - ایران
من به طور کلی موافق حکم اعدام نیستم،ولی صحبتهای فرزند مقتول منطقی هست.پشت پرده ی قتل اشخاص دیگری هستند.آقای ش کیست؟! متأسفانه رسانه های خارج نشین هم طبق معمول ژست حقوق بشری به خودشون گرفته اند و از قاتل دفاع می کنند.
شنبه 30 فروردين 1393 - 04:12
تن‌ تن‌ و میلو - دویسبورگ - آلمان
من اینجا رو حقیقتش متوجه نشدم. این آقا پسر در جواب خبرنگار می‌گوید که : پدر من نه تنها جراح زیبائی نبوده(فقط یک پزشک عمومی‌) ، بلکه در ابتدا کارمند سابق وزارت اطلاعات بوده است!!!!!!!؟؟؟؟ اینا دیگه یعنی‌ چی‌؟ چرا با گذشت ۷ سال هنوز تا این حد ابهامات در این پرونده وجود دارد ؟ و در آخر اینکه همه می‌دونیم که در ایران کارمند وزارت اطلاعات بودن یعنی‌ چه ؟؟!! بکش تا زنده بمانی !! این طرز و تفکر زندگی‌ در ایران است.!!
شنبه 30 فروردين 1393 - 07:59
ItsMeWT - کلن - آلمان
این که میگن طرف تنها رفته به قاضی، اینه دیگه. حرفای پسرش رو که آدم میشنوه، همه چی سر و ته میشه
شنبه 30 فروردين 1393 - 09:03
Moama123 - بوداپست - مجارستان
مردیکه تو پدرت اگه آدم صالح و درستی‌ بود یک دختر رو تنهای‌ میبره خونش برا چی‌؟ معلومه که یه ککی به تنبون پدر الاغت بوده. حالا این بیاد چی‌ بگه؟ بگه نه این حرفا که من زدم دروغ بود تو پدرت عدم پاک و نیکوکاری بود؟ من همینطوری واسه تفریح گفتم یه ۲ تا چاقو هل بدیم تو شکمش دور هم باشیم؟؟؟
شنبه 30 فروردين 1393 - 09:35
shamillan - مونترال - کانادا
به نظر من هم این دختر از طرف کسی یا کسانی مجبور به این کار شده ...از سن پایین این دختر سوء ستفاده شده ..من موندم یک دختر ١٩ ساله چه تری نترسیده تنهایی بره ....جایی تنها که نمیشناسه ...این از معما های پلیسی هست ها ....هر چی هست این دختر یک حرف هایی رو داره پنهان کنه ....یک طرفه به قاضی نباید رفت
شنبه 30 فروردين 1393 - 09:48
Moama123 - بوداپست - مجارستان
قتل موضوش سیاسیه، کارمند وزارت اطلاعات، جای گلوله، آقای ش که بعد از قتل میاد مطمئن بشه طرف مرده ، و ریحانه که نمیتونه آقای ش رو بفروشه چون پدر خونوادش رو در میاره حکومت، و قاضی‌های که هماشون میخوان پرونده با اعدام این دختره زود تر مختومه بشه. این پسر سربندی اگه عقل داشته باشه اینو نمیکشه و دنبال همون آقای ش میگرد، من مطمئنم این داستان بوی داره و سیاسیه.
شنبه 30 فروردين 1393 - 09:51
fariborzkhan - ایران - ایران
اگه می شد به جای اعدام حبس بشه تا زمانی که واقعیتو بگه خیلی بهتر بود. چون حبس ابد از اعدام هم بدتره.
شنبه 30 فروردين 1393 - 10:16
arzoye ensaniat - استکهلم - سوئد
روشن سازی واضحی بود، در واقع یک دختر ۱۹ ساله اینقدر شهامت و قدرت فرو کردن ۳۰ سانت چاقو در بدن این هیکل قوی را ندارد. همدست ریحانه, ممکنه از افراد نزدیک خانواده‌اش باشد که حاضر به معرفی‌ نیست.
شنبه 30 فروردين 1393 - 10:31
بی خیال - کرمان - ایران
یک نکته که همه پرونده را روشن می کنه:. پدرم .......در کار تجارت لوازم پزشکی و کارمند سابق وزارت اطلاعات بوده است.
شنبه 30 فروردين 1393 - 12:08
klopatra7 - دوسلدورف - آلمان
ظاهرا در ایران مثل خیلی از کشورهای پیشرفته علم تشخیص جنایت به اندازه کافی پیشرفت نکرده وگرنه خیلی از این موارد باید در آزمایشگاه مشخص میشد و انقدر جای شک باقی نمی گذاشت. من که با خواندن این مطلب بیشتر گیج شدم. البته اینکه ریحانه عامل خارجی است و اینها که حرف بیخودی است.
شنبه 30 فروردين 1393 - 10:44
داماهی - بندرعباس - ایران
دکتره قبلا اطلاعاتی بوده دیده ریحانه خوشگل وچیز درستیه خواسته سوء استفاده کنه.
شنبه 30 فروردين 1393 - 12:18
عاشق تبریز - تبریز - ایران
بهرحال گذشته از کار کثیفی که این دکتر قلابی میخواسته بده بگذریم ! کشتن اطلاعاتیها انهم از نوع دکترش کاری خوبی...بله مگه کم جوانان پاک ایرانی را کشتن و سر به نیست کردن...حقش بده ک.......
شنبه 30 فروردين 1393 - 12:54
محسن واستقلال - لندن - انگلیس
وقتى مردى با اینن سن و سال از دخترى ١٩ ساله ، میخاد که به خونه شخصى یا فامیلش برود و دختر قبول میکند !!! جاى دفاع شخصى منتفى میباشد ،،چون خودش قبول کرده که به اون خونه بره ، به زور که نبرده !!!! کلا تمام این پرونده مشکوکه ،، از داروى بیهوشى تا کاندوم ، و چاقوى آشپزخانه در کیفه ریحانه !!!!! شاید هم مرحوم مهره سوخته بوده و باید محو میشده ،، ریحانه هم مثل شهلا !!!
شنبه 30 فروردين 1393 - 17:21
datis - سن دیگو - امریکا
به نظر من یه دختر سالم را نمیفته بره خونه یه دکتر ۵۰ ساله که زن و بچه هم داره، این دختر خودشم مقصره، حالا هم به هر دلیلی‌ داره اصل ماجرارو پنهان می‌کنه، اون دکتر بد تو چرا باهاش طرح دوستی ریختی یا بخاطر یکی‌ دیگه رفتی‌ وسعت ماجرا‌، مامانه این دختر بدجور شلوغش کرده دختر من عفیفه، دختر عفیف خونه مرد زندار چیکار می‌کنه؟.
شنبه 30 فروردين 1393 - 18:12
delmorde - یوتوبوری - سوئد
Moama123 - بوداپست - مجارستان. من کاملا با شما موافقم.
شنبه 30 فروردين 1393 - 18:13
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
شما پای صحبت ریحانه یا مادر و بنشینید، طرز توضیح جریان قتل کاملا فرق می‌کند با این توضیحاتی‌ که پسر مقتول داده. یعنی‌ ما به عنوان شنونده و خواننده این موضوع، هیچ وقت نمی‌تونیم قضاوت کنیم که آیا گفته‌های ریحانه درست است یا گفته‌های پسر مقتول. به هر حال چه این درست بگوید و چه آن، قانون قصاص و اعدام باید ورداشته شود. کاری که این آقا پسر داره انجام میده، بعد از ۷ سال مرگ پدر اطلاعایش، می‌شه قتل آمد. دیگه قصاص معنایی ندارد. پدر تو عدم خوب، اصلا بابا حضرت علی‌ رو سجاده نماز ابن الملجم مرادی اومده چاقو کرده فرق سرش، خوب؟ بابای تو برای چه یه دختر ۱۹ ساله رو میبره خونه عمّش؟؟
شنبه 30 فروردين 1393 - 16:30
کوروش مهری - یزد - ایران
اونجای آدم دروغگو!!دختره رو برده خونه عمه اش!در حال نماز روی سجاده بوده!آقای ش اونو کشته!!برو ......
شنبه 30 فروردين 1393 - 16:48
shamillan - مونترال - کانادا
اتفاقن وکیل خود این خانوم هم حرف هایی مشابه با پسر مقتول زد ...به هر حال با یک آزمایش خیلی ساده و ابتدایی میشه این ابهامات تو پرونده رو فهمید اگر بخواهند!!...مشکل ینجست که کشور ما مافیایی هست و ...وقتی پای یک مامور وزارت اطلاعات یا کسی که در دستگاه دولتی کار میکنه بیاد وسط !! دیگه پیدا کردن حقیقت کار سختی هست ...این پرونده به خاطر مادر این دختر که هنرپیشه قدیمی تاتر هست رسانه ای شد ....اما خیلی از پرونده ها هستن که پای سیاست توش هست و ...خیلی خاموش و بی سرو صدا از کنارش میگذرن ....این آخر بی عدالتی هست ......تما م نور ها و سیدی های محاکمه و شواهد رو از بین بردن ...یعنی کار بسیار حرفه ای و بی نقص !!!
شنبه 30 فروردين 1393 - 22:18
لهراسپ - شیراز - ایران
ننگ بر بیدادگاههای کثیف رژیم ولایت فقیه
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 13:25
asal30 - بندرعباس - ایران
این خانواده مقتول پدرشون رو خوب نمیشناسند . من این مردهای سیاسی به ظاهر مذهبی رو خوب میشناسم. ریش و تسیح به دست میگیرند ولی تا یک زن زیبا و یک دختری می بینند مثل خر میخوان بهش تجاوز کنند. *. من فکر می کنم این مرتیکه دکتره سربندی از ریحانه سواستفاده کرده. یا میخواسته سواستفاده کنه و ریحانه با دوست پسرش همدستی کرده و دوست پسرش این یارو رو کشته. حالا هم نمیخواد لوش بده این هم شد شبیه ماجرای شهلا .
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 23:07
asal30 - بندرعباس - ایران
اصلآ یکمی به عکس بالای صفحه قیافه این یارو دکتره نگاه کنید. هوس از سر و روش می ریزه.
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 23:08
asal30 - بندرعباس - ایران
. اینجا رو بخونید بیشتر توضیح داده . https://hra-news.org/fa/execution/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B9%D8%AF
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 23:22
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
یقیناً پایِ اطلاعات در این میانه است، احتمالِ بسیارِ قوی توسطِ اطلاعاتِ سر به‌نیست شده، حالا این مرد مهره سوخته بوده و این برنامه را برایِ از بین بردنش اجرا کرده اند به پایِ این دخترِ بینوا بسته اند، یا اطلاعاتِ خطرناکی داشته که مویِ دماغ بوده و باید سر به نیست می‌شده، مأمورانِ مخفی‌ هم این دختر را تهدید کرده اند که تمامِ خانواده و بستگانش را به گونه ائی که آب از آب تکان نخورد سر به نیست میکنند ( برای هراسِ این دختر از ابراز حقیقت ) اینها به قدری رسوا شده اند که دیگر نمی‌تواند به قتلهایِ خاموش دست بزنند حتی اگر با سانحه از قبیل تصادف ساختگی باشد، اما این دختر وحشت دارد و حق هم دارد، خانواده مقتول اتفاقا باید بگذرند تا به حقیقت دست پیدا کنند، ریحانه شاهدِ ماجراست و همه بدانند هر اتفاقِ ناگهانی برایِ او بیفتد مسبّبش کیست.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 00:21
جنگنده - تهران - ایران
در کجای دنیا یک فاحشه قاتل که با مردان زیادی به میل خود ارتباط داشته و حتی میخواسته پدر خودرا به قتل برساند را به راحتی آزاد میکنند. در دوره آخرالزمان مردم حامی فاحشگان و قاتلان میشوند. آزادی این فاحشه قطعا باعث به وجود آمدن جنایتهای بیشتری توسط آنها خواهد شد و این شخص باید سریعا اعدام شود چون وجودش برای بشریت مضر است. آدمی که به پدر خودش بدترین توهینها را بکند و قصد کشتن پدرش را داشته باشد هرکاری از او برمیاید به خصوص اگر فاحشه باشد و توسط مدیر سابقش هم حامله شده باشد.
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 07:48
zahra50 - اتاوا - کانادا
تو روح عمه جنابعالی و شان شما که با حقیقت خدشه دار شده...یه مشت دروغ از یه بچه اطلاعایته حروم خور که باور کردن نداره...آقات هوس باز بوده و به سبک بقیه اطلاعاتی ها ترسی از لو رفتن هم نداشته .منتهی این تو بمیری با بقیه فرق میکرده و به درک واصل شده .تو روح خودش و جد و آبادتون
‌چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 12:04
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.