تجمع هزاران نفر در چهارمحال و بختیاری در اعتراض به طرح انتقال آب به اصفهان

هزاران تن از مردم استان چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه با تجمع در بازار شهرکرد به طرح انتقال آب بین‌حوضه‌ای از این استان به اصفهان عتراض کرده و نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه در این استان نیز خواستار توقف این طرح شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «حدود پنج هزار تن از بازاریان٬ کشاورزان٬ باغداران٬ کشاورزان٬ دانشگاهیان و فرهنگیان» این استان روز پنجشنبه٬ ۲۸ فروردین‌ماه٬ در این تجمع حضور پیدا کرده و به حفر تونل «گلاب» و «بهشت‌آباد» اعتراض کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ می‌گوید به دلیل این تجمع بخشی از بازار شهر‌کرد روز پنجشنبه تعطیل شد.

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده که در این تجمع جمع کثیری از مردم به نشانه اعتراض به حفر «غیرقانونی» این تونل‌ها٬ فریاد «تونل بهشت‌آباد باید خراب شود» و «حفر تونل گلاب ممنوع است»٬ سر دادند.

آن گونه که خبرگزاری ایرنا گزارش داده است، این سومین تجمع مردم در استان چهارمحال و بختیاری در حمایت از رودخانه زاینده‌رود است.

طرح حفر تونل بهشت‌آباد اواخر سال ۱۳۸۹ به تصویب شورای عالی آب رسید. هدف از این طرح، تامین آب شرب اصفهان و جلوگیری از خشک شدن زاینده رود است.

طرح تونل گلاب نیز که از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و دارای دو فاز است٬ با هدف تامین آب کاشان در استان اصفهان از طریق اتنقال آب زاینده رود به این منطقه است. در فاز دوم این طرح که به گلاب دو مشهور است٬ مسیر رودخانه زاینده رود در محدوده استان چهارمحال و بختیاری منحرف می‌شود.

کارشناسان معتقدند که حفر این تونل‌ها برای انتقال آب به فلات مرکزی٬ باعث تخریب منابع آبی و زیست محیطی چهارمحال و بختیاری می‌شود.



سرشاخه شماری از رودخانه‌های مهم فلات مرکزی و جنوب ایران مانند زاینده‌رود و کارون در چهارمحال و بختیاری قرار داد که با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر٬ اجرای طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای از این استان به استان اصفهان و نحوه اجرای این طرح‌ها٬ اعتراض‌هایی را در چهارمحال و بختیاری به همراه داشته است و موجب ایجاد اختلاف‌نظرهایی میان  مسئولان استان‌های چهارمحال و بختیاری٬ خوزستان و اصفهان شده است.

اعتراض نمایندگان مجلس و هشدار نسبت به کم‌آبی در چهارمحال

در جریان تجمع روز پنجشنبه در شهرکرد٬ نمایندگان این استان نیز  حضور پیدا کرده و به این طرح‌ها اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید زمانیان٬ نماینده شهرکرد٬ بن و سامان در این تجمع تاکید کرد که احداث تونل بهشت آباد با طول ۶۵ کیلومتر و در عمق ۳۰۰ متری٬ استان چهارمحال و بختیاری را «به کویر تبدیل خواهد کرد».

وی با بیان اینکه تونل‌های احداث‌شده هیچ‌گونه مجوز قانونی ندارند٬ این اقدام را «یک تخلف محسوس و آشکار» دانست و هشدار داد که دولت جلوی این اقدام خلاف را بگیرد و گرنه به گفته وی «مردم و مسئولان خود جلوی این تحرکات را خواهند گرفت».



در جریان این تجمع حمیدرضا عزیزی٬ نماینده شهرستان‌های فارسان٬ اردل٬ کوهرنگ و کیار نیز با تاکید بر دفاع از حق مردم این استان گفت پس از آن که حق آبه کشاورزان و شیلات در این استان داده شد٬ مازاد آب می‌تواند انتقال داده شود.

همچنین مجید جلیل سرقلعه نماینده شهرستان لردگان در این تجمع اظهار داشت که در انتقال آب بین‌حوضه‌ای «بی‌عدالتی» شده است و افزود: «آب جزء انفال است و اگر آبی وجود دارد برای همه و اگر وجود ندارد نیز برای همه است... پیام همه مردم این است که تونل باید حذف شود و آب قانون‌مند دراختیار همه قرار گیرد.»

نماینده ولی فقیه: تونل بهشت‌آباد چند شهرستان را به کویر تبدیل خواهد کرد

روز پنجشنبه امیرقلی جعفری٬ نماینده ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد و عضو کمیته صیانت از آب استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت که تونل بهشت‌‌آباد «شهرستا‌ن‌های اردل٬ کیار٬ بروجن و شهرکرد را تبدیل به کویر خواهد کرد».

وی افزود که در چهارمحال و بختیاری «به بیش از ۲۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و دشت‌های اصلی این استان ممنوعه هستند» و این در حالی است که «در استان همجوار فضای سبز موجود چند برابر سرانه کشوری است و ۲۰ هزار هکتار شالیزار به صورت غرقابی آبیاری می‌شوند».

آقای جعفری خاطرنشان کرد که «مردم استان اعتقاد دارند اگر آب مازادی در استان باشد٬ همه باید از آن بهره‌مند شوند و به هیچ‌وجه مخالف اجرای طرح‌های کارشناسی شده انتقال آب نیستند» و افزود که مردم خواستار تخریب این تونل‌ها هستند.

+28
رأی دهید
-4

Karkas - اصفهان - ایران
یک بار و براى آخرین بار مى گویم آب را به باغ هاى پسته رفسنجان مى برند نه اصفهان!!!
جمعه 29 فروردين 1393 - 00:38
bahar_062000 - اصفهان - ایران
من اهل استان چهارمحال و بختیاری هستم .و در اصفهان تحصیل می کنم . اصفهانی ها سال هاست که سرمایه های طبیعی استان مارو به غارت می برن و با همشهریان من با نهایت بی احترامی و وقاحت رفتار می کنن
جمعه 29 فروردين 1393 - 08:39
mehdiped - اهواز - ایران
Karkas - اصفهان - ایران:. یعنی میخوای بگی هیچیش ب اصفهان نمیره اخه چرا داری دروغ میگی .اینم بری 1000بار اگه شما خیلی ب فکر کشاورزی هستید اقا بلند شید بیایید زمینای اطراف کارون (استان خوزستان و چهار محال )رو بردارید کشاورزی کنید ک نه ب قول شما بیت المال الکی هدر بره و باعث خشک شدن کارون بشه و گرنه باقیش دعوا زرگری هس چ داد و بیدا نماینده ها چ بازاریا
جمعه 29 فروردين 1393 - 07:12
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
bahar_062000 - اصفهان - ایران- من حرفتان را سند میدانم، اصفهان خیلی‌ در تثبیتِ این حکومت از ابتدا تا کنون دست داشته و با پشت گرمی‌ به حکومت هم به منطقه شما ظلم کرده هم به شیراز، در هر صورت حتما در اصفهان هستند کسانی‌ که سرشان به تنشان می‌ارزد و جیره خورِ حکومت نیستند که احتمالا در جنوبِ اصفهان زندگی‌ میکنند ولی‌ اکثریت دگم ، متعصب هستند نشانه اش آبرو ریزی و رسوأیی اخیر بر سرِ دفن آن ایران شناس امریکأیی است،‌ای کاش میشد مدتی‌ گردشگری در اصفهان متوقف میشد تا به پیسی بخورند و بدانند اصفهان از همه ایرانیان است و خسّت و جاه طلبی خود را منحصر به چهار دیواری خود کنند، زاینده رود هم از اعمالشان است که خشک شده، هر کس با این حکومت سر و سری دارد عاقبتی ندارد.
جمعه 29 فروردين 1393 - 12:39
آرمان شهر من - استهبان - ایران
متاسفانه همه ایران در اصفهان خلاصه شده و این شهر و استان همه سرمایه های مادی و معنوی کشور رو به یغما بردن !
جمعه 29 فروردين 1393 - 17:12
آرمان شهر من - استهبان - ایران
متاسفانه همه ایران در اصفهان خلاصه شده و این شهر و استان همه سرمایه های مادی و معنوی کشور رو به یغما بردن !
جمعه 29 فروردين 1393 - 17:12
زوربا - اصفهان - ایران
اshir zan iraniازشما انتظار اینگونه انتقاد رانداشتم.مثل اینکه آموزه های تفرفه افکنانه و نژاد پرستانه مذهبی,قومی ملایان اثر خود را روی ما ایرانیان گذاشته است که چنین در مورد اقوام وشهرها نظر میدهیم.مگر فقط مردم اصفهان فریب خوردند وانقلاب کردند,مگرچنانچه پیکر ریچارد فرای را به شهر دیگری میبردند,عوامل انصار حزب اله ولباس شخصی ان شهر هم همین برخوردهای زننده رانمیکردند,مگر خشک شدن دریاچه ارومیه,هامون,کارون,زلزله بم ,اذربایجان نتیجه اعمال مردم ان شهرهاست.
جمعه 29 فروردين 1393 - 19:17
زوربا - اصفهان - ایران
اbahar-062000صحبتهای شما هم غیر منطقی ونشان از نمک نشناسی شما میدهد.بسیاری از بختیاریهای محترم برای کسب وکار همچنین امکانات بیشتر در اصفهان سکونت دارند وهمیشه احترام انان حفظ گردیده.مشکل کمبود اب هم مشکل همه کشور است که بیشتر از بی برنامگی وبی لیاقتی حکومت است که باعث اینهمه اختلاف بین مردم ایران است.انتقال اب زاینده رود به یزد وکرمان هم باعث خشکی زاینده رود شده ولی مردم اصفهان با ان کنار امده اندوچاره ای نیست.
جمعه 29 فروردين 1393 - 19:37
کوروش مهری - یزد - ایران
فقط اصفهانی ها بلدند جلوی انتقال آب زاینده رود به یزد رو بگیرند؟؟جای سفت...!!
جمعه 29 فروردين 1393 - 20:42
کبالت3 - کرج - ایران
میگن جنگهای آتی دنیا نه بر سر نفت بلکه برای آب خواهد بود حالا این بصورت داخلی هم میتونه اتفاق بیوفته با این مدیریت درخشانی که اسلام تو همه موارد نشون داده کبلائی.
جمعه 29 فروردين 1393 - 21:19
bahar_062000 - اصفهان - ایران
زوربا - اصفهان - ایران دوست عزیز صحبت من کلی بود و شما اگر وجدان بیداری داشته باشید چشمتون رو به روی واقعیت نمی بستید .. ما سال هاست که سخاوتمندانه آب شرب اصفهان و یزد و قم را تامین می کنیم .اما ظاهرا مسئولین استان شما بیش از حد حریص و طماع هستن و همه ی آب استان مارو می خواهند ولو به قیمت نابودی کامل چهارمحال و بختیاری ..چه چیزی رو می خواهید لاپوشونی کنید ..مسئولان استان شما با رشوه و اعمال غیر قانونی تونلی را حفر کردند که تمام آب زاینده رود را بدون اینکه مردم ما بهره ای از آن ببرن به اصفهان انتقال بدهند
شنبه 30 فروردين 1393 - 08:03
کامیاب قزوینی - ملبورن - استرالیا
حقیقت امر اینه که من میگم. من در شهرکرد دانشجو بودم وبعد از چند سال در یزد کار میکردم .امام جمعه شهرکرد و سپاه سالهاست مسیر آبهای ورودی به رودخانه زاینده رود در استان چهارمحال را عوض کرده ومنطقه بسیاری را به کشت گردو و هلو اختصاص داده اند و این آبها بجای ورود به کارون و زاینده رود صرف آبیاری درختان گردو و هلو میشود .بخش دیگر آب نیز بدستور خاتمی به استان یزد میرود که من با چشمان خود دیدم که با این آب ماشین و خانه شستشو و کوچه هایشان را آبپاشی میکنند و باغچه هایشان را آب میدهند.بخش دیگر به سمت رفسنجان و رودان و میناب میرود و لذا کارون و زاینده رود به خشکی گراییده. اینها هم همه تحریک مردمه علیه همدیگر .ساده نباشید.ترک و لرو بلوچو تهرانیو اصفهانیو خوزستانیو ...هرچقدر با هم بد باشید نفعش توی جیب کی میره! اگه گفتید؟
شنبه 30 فروردين 1393 - 16:53
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
زوربا - اصفهان - ایران-عزیزم ما همه ایرانی هستیم و جدا نیستیم اما اگر بخواهیم به رفتارِ نیک‌ و جایگاهِ ملی‌ درست برسیم باید عیوبِ خود را بپذیریم ، شاید تجربه خودم از اصفهان و مردمش مرا به خیلی‌ واقعیت‌ها نزدیک کرد، که مختص این سالها نیست و مختصِ گروهِ کوچکی نیست، هم تبریز و هم اصفهان در بروزِ این انقلاب نقشِ عمده داشتند، علاوه بر این این دو استان بعدِ ۵۷ نسبتِ به دیگرِ استانها هم پیشرفت کردند و هم بسیار مذهبی‌ نزدیک به حکومت هستند و هم نژاد پرست تر، خصوصاً در شمالِ اصفهان ، ...
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 01:59
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...منظورِ من به همه نبود و اشاره به عمومِ مردم کردم، در اصفهان از لحظه ورود خیلی‌ اتفاق‌هایِ ناخوشایند برایِ ما افتاد ، حتی به همراهانِ ما مردم عادی کوچه و بازار گیر می‌دادند ، حالا یا با نگاه یا با حرف، در صورتیکه اصفهان هیچ زمان خالی‌ از توریست نبود، اما بر عکس شیراز، بقدری مردمش توریست را راحت می‌گذارند و سرشان به کارِ خود است و روحیه خاصی‌ دارند که اینهمه تفاوت بینِ دو شهرِ همسایه باور نکردنی است ، تنها چیزی که خیلی‌ عجیب بود رانندگی‌ بدون اصول و بسیار ابتدأیی مردمِ شیراز بود، برایِ زاینده رود هم قضیه به خیلی‌ جاها بر می‌خوره ، مگه اصفهان این حکومت را نمیخواست، چگونه ساکت شدند که زاینده رود به این حال بیافتد، اعتراضشان فقط برایِ آن دوران بود، در هر صورت مخلصِ شما و هر هم میهنِ محترمِ دیگر هستم.
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 01:59
راهجو - فریدونکنار - ایران
متاسفانه جنگ آب شروع شده و دولت کم عقل ما بزرگترین عامل اختلافات قومی خواهد شد!
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 10:26
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.