اقدام غیرقانونی نروژ درباره دانشجویان ایرانی

انتخاب : پلیس امنیت ملی کشور نروژ در تلویزیون رسمی این کشور خبر از اخراج ۶۴ دانشجوی ایرانی از این کشور را می‌دهد.

 گویا یکی از دلایل اخراج این دانشجویان، تحصیل آنها در رشته‌های فیزیک هسته‌ای، الکترونیک، متالوژی و مکانیک و افزایش تعداد پذیرفته شدگان در این رشته‌ها در یک سال اخیر است.

پلیس امنیت ملی نروژ می‌گوید اتهام این دانشجویان تلاش برای دستیابی به اطلاعات در ارتباط با توسعه و بهینه‌سازی سلاح‌های کشتار جمعی و در راستای پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران است.

اما آیا دخالت پلیس امنیت ملی در تصمیم برای دانشجویان ایرانی و اخراج آنها کاری قانونی است؟

در تماسی که با مسئولین وزارت علوم داشتیم دکتر صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم در خصوص چند و چون این ماجرا اینگونه پاسخ داد: خبر اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ در حقیقت نه اخراج بلکه جابجایی و تغییر رشته بوده به طوریکه دولت نروژ شرط ادامه تحصیل و اخذ ویزای دانشجویان ایرانی را تغییر رشته اعلام کرده است.

اما آیا همین درخواست دولت نروژ از دانشجویان ایرانی برای تغییر رشته تحصیلی امری قانونی است؟

دکتر صدیقی می‌گوید این اقدام کاملا غیرقانونی است و از حس نژادپرستانه کشورهای غربی نشأت می‌گیرد. وقتی از اقدامات وزارت علوم برای حل مشکل این دانشجویان سوال می‌کنیم معاون دانشجویی وزارت علوم می‌گوید ما هر روز پیگیر مسئله این دانشجویان هستیم و بسیار امیدواریم که با رایزنی‌های صورت گرفته با سفارت ایران در نروژ و وزارت امور خارجه مشکل این عزیزان به زودی حل شود و این اقدام کاملاً غیرقانونی مرتفع شود.

دولت هلند یکبار در سال ۸۷ و یکبار در سال ۹۱ اقدام به وضع قوانین برای محدود کردن تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور کرده که در ‌‌نهایت رأی به نفع دانشجویان ایرانی بود.

به گفته دکتر صدیقی این بار هم باید به اعلام رأی به نفع دانشجویان ایرانی در نروژ امیدوار بود.

+118
رأی دهید
-58

sarbaz007 - المان - المان
بیشرف نژاد پرست اگه اونا انقلاب نکرده بودن الان ماها سر شماها بودی چه کنیم که یه دسیسه چی‌ کار کرد با ماها.............
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 15:24
nimaaa - نیویورک - امریکا
اینها اکثر مزدورانی هستند که از طرف جمهوری اسلامی اجیر شدند من کاملا به دولت نروژ حق میدم اگر غیر از این بود تمام دانشجویان ایرانی رو اخراج میکردند
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 15:25
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
فقط میدانم که نروژ کار نادرستی انجام نمیدهند.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 15:35
باور عمیق - قم - ایران
حقوق بشر
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 16:10
amaka747 - لس انجلس - آمریکا
این پفیوزا حالا واسه من شدن کاسه از آش داغ تر
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 17:00
hossein+87 - ایران - ایران
کلا نروژ با دانشجویان ایرانی مشکل داره. این رو با چشمان خودم دیدم. خیلی هم خودشون رو جدی گرفتن!
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 17:08
آزاده هبوط - ملبورن - استرالیا
هی وای من
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 17:47
azadi-iran - وین - اطریش
این آقای دکتر صدیقی نمی گوید که حکومت ولایت فقیع باعث شده که کشورهای غربی این اقدامات را علیه دانشجویان ایرانی انجا م دهند. کلمه نزاد پرستی را که رژیم اسلامی بسیار بزرگ نوشته. وقتی که اقلیت های مذهبی و دختران ایران نمی توانند در رشته ای می خواهند تحصییل کنند یا اصلا دانشگاه بروند. اجازه ندارید که از کشورهای دیگر انتقاد کنید. اول از خودتان شوروع کنید و مثل یک انسان با صاحبان اصلی ایران رفتار کنید.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 18:01
oghab - هلسینکی - فنلاند
ﻣﮕﺮ ﻧﻤﻲ ﮔﻮﻳﺪ ﺗﻤﺎﻡ اﻛﺘﺸﺎﻓﺎﺕ اﺯ ﻛﻼﻡ اﻟﻠﻪ ﻣﺠﻴﺪ ﺁﻣﺪﻩ ...ﺧﻮﺏ ﻣﮕﺮ ﻣﺮﺽ ﺩاﺭﻳﺪ ﺩاﻧﺸﺠﻮ ﺭﻭاﻧﻪ ﺑﻼﺩ ﻛﻔﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ ....ﻓﺼﻴﻪ ﻓﻀﻴﻪ ..ﻣﺮﻛﺰ ﻋﻠﻢ و ﺩاﻧﺶ ..اﺯ ﺩﺭ....ﺳﭻ
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 20:11
آسمانی - ریچموند - کانادا
افقان ها در ایران حق تحصیلات ابتدایی را ندارند. ان وقت ایرانی چطور از دولت های خارجی توقع داره ؟
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 20:18
windy1234 - لندن - انگلستان
حالا هی بگید ما تو دهن استکبار جهانی میزنیم، حالا که کل دنیا تو دهن ما زده متاسفانه
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 20:48
leila leila - گوتنبرگ - سوئد
آسمانی - ریچموند - کانادا. ایرانی‌ با پول خودش میره خارج درس می‌خونه اما افغانی تو ایران آدم می‌کشه و تجاوز می‌کنه بعد از پول قربانیش می‌خواد استفاده کنه، اینه تفاوت ایرانیها با افغانها، اول چشماتو باز کن بعد چرند بنویس
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 22:24
bamiyan - استکهلم - سوئد
eila leila - گوتنبرگ - سوئد. اولندش که بگم خیلی .... بی‌ فکر حرف میزانی‌ و برات متأسفم بعدش هم دهان رو ببند که راجع به افغانی‌های عزیز اینجوری نظر میدی !
جمعه 29 فروردين 1393 - 01:06
آذری باهوش - میانه - ایران
leila leila - گوتنبرگ - سوئد. افغانی ها هم مثل ایرانیها خوب و بد دارند. آیا با اینهمه جنایت که ایرانیها در خارج کرده اند درست است که خارجیها آنطور که شما راجع به افغانیها حرف میزنید راجع به شما حرف بزنند؟ همان سوید افغانها را آورده و به آنها همان امکاناتی که به مردم دیگر میدهد اعطا میکند. شما باید خجالت بکشی که به یک کشور آزاد رفته ای و امکانات مساوی میگیری ولی در همان حال به دیگران بد میگویی!
جمعه 29 فروردين 1393 - 03:27
bamiyan - استکهلم - سوئد
. از کشت و کشتار حرف میزانی‌ انگار خبر نداری که سر همین قضیه گروگن گیری سرباز‌هاتون ، مرز بان‌های شما حدود صد افغانی بیگنگه رو تیر باران کرد ! و از تجاوز هم بگم که... دوبی‌ و مهمون عرب‌ها هر شب دیگه این کلاس‌ها رو نظر واسه خودت که آدم خنده‌اش میگیره !
جمعه 29 فروردين 1393 - 01:10
MughBaba - برگن - نروژ
آیا بعید است که رژیم جمهوری اسلامی عده ای دانشجورا برای تحصیل در رشته هایی که رژیم به آنها احتیاج دارد به خارج بفرستد.عقل سلیم میگوید که این امر امری است کاملا قابل انتظار.پلیس نروژ هم دست اینها را خوانده و تصمیمی به نفع خود و مناسب با مصالح کشور خود گرفته.اطلاق کلمه نژاد پرست به دولت نروژ نشانه حماقت و بیسوادی فردی است که متاسفانه در وزارت فرهنگ دارای مقام است. ای داد!
جمعه 29 فروردين 1393 - 03:44
Liberté_Montréal - مونترال - کانادا
چهار تا جوون بیچاره نخبه رو که از دست احمقهای حاکم در رفتن امدن ادامه تحصیل بدن محدود میکنن ولی آقازاده ها و دزدهای ثروت ملت ایران دارن راست راست تویه این کشورهای دزد پرور میگردن.. اینا دچار نژاد پرستی هستن و چشم دیدن ملت های دیگه رو ندارن.. البته همین مشکل رو ما خود ایرانی ها هم داریم.. از اون طرز رفتارمون با برادرهای افغانیمون بگیر تا اون عرب ستیزیمون.. عرب ها وافغان ها هم همین بدبختی رو دارن.. یک نگاه کلی بندازی دنیا دنیای گل و بلبله...
جمعه 29 فروردين 1393 - 04:29
آذری باهوش - میانه - ایران
leila leila - گوتنبرگ - سوئد. اینهمه ایرانی در سوید که حقوق سوسیال میگیرند و کمک هزینه تحصیل میگیرند همه با پول خودشان است؟
جمعه 29 فروردين 1393 - 06:39
كهكشان - تهران - ایران
آسمانی - ریچموند - کانادا. افغانى هم هر موقع تونست مثل ایرانى خرج کنه ،بیاد درس بخونه ،،قانونى مثل ما ایرانیا از کشورش خارج شه ،ببینم کى نمیزاره درس بخونه ،
جمعه 29 فروردين 1393 - 07:25
manuel1 - لاس وگاس - آمریکا
آسمانی - ریچموند - کانادا بله ما ایرانیها با دزدی و کلاه برداری میریم دانشگاهو اینکشور ون کشور شما افغانیها بیل میزنین آجر پرت میکنین ما که تو همه جور دزدی و کلاه برداری در سطحه جهانی حرفه اولو میزنیم ما دانشگاه نرم شماها برین leila leila - گوتنبرگ - سوئد شما راست میگین واقعن براتون متاسفم چون ی پناهنده بیشتر نیستی که بخام باهات بهس کنم کاش پناهنده نبودی میشود باهات بهس کرد راستی لیلا لیلا پناهندگی تو گرفتی اومدی اینجا tex میزانی ؟
جمعه 29 فروردين 1393 - 00:55
leila leila - گوتنبرگ - سوئد
manuel1 - لاس وگاس - آمریکا . انقدر سواد نداری که هنوز درست انگلیسی‌ یاد نگرفتی‌، اولا اون که نوشتی‌ درستش tax هست ، دوما تو کوتاه فکر کوچک مغز مگه منو می‌شناسی‌ که قصه میبافی واسه خودت و خودتو با این قصّه بافیا که من و امثال من پناهنده هستیم آروم می‌کنی. ظاهراً خودت پناهندگی گرفتی‌ چون از بی‌ سوادیت کاملا معلومه تازه گذرت به اونجاها خورده.
جمعه 29 فروردين 1393 - 12:39
mammal - لندن - انگلیس
کل اسکاندیناوی نژاد پرست و حسود هستند
جمعه 29 فروردين 1393 - 13:07
manuel1 - لاس وگاس - آمریکا
leila leila - گوتنبرگ - سوئد من farsi هیچی بلد نیستم اینم که مینویسم از خیره سره گوگل translate هستش من فارسی ١ کلاس هم نخوندم سواده فارسی ندارم به نظره شما غیر از فارسی زبان کله دنیا بیسواد هستن ؟؟؟ چون فارسی بلد نیستن یا تو hameye دنیا فقد فارسی زبانها باسواد هستن ؟ .
جمعه 29 فروردين 1393 - 13:57
manuel1 - لاس وگاس - آمریکا
leila leila - گوتنبرگ - سوئد یک کلام با پناهنده جماعت بحث نمیکنم
جمعه 29 فروردين 1393 - 13:59
princesse - تهران - پرژن
آسمانی - ریچموند - کانادا-چه ربطی‌ داره اونوقت ؟؟؟ این دانشجویان با هزینه خودشون تحصیل میکنند /manuel1 - لاس وگاس - آمریکا- تو هم زیاد حرف نزن آره شما ها فقط به درد بیل زدن آجر پرت کردن میخورید شما رو چه به سواد ؟
جمعه 29 فروردين 1393 - 15:29
بی غم - تهران - ایران
با این اسکاندیناوی ها توی کانادا کار کردم. خیلی آدم های نژاد پرستی هستن ولی خوب هم توشون پیدا می شه. به نظر من اگه این دانشجوها،دانشجوهای بورسیه بودن که اخراج شدن که ظاهرا اینجور هست دست کشور نروژ درد نکنه چون اکثر این ها بسیجی هایی هستن که با زدوبند و بدون امتحان به خارج اعزام شدن. چند تا از اینهایی که خارج رفتن تو دوران دانشجویی دوستای خودم بودن. من اگه یه گله گوسفند داشته باشم هم حاضر نبودم بدم دست اینها چه برسه بخوام با پول بیت المال بفرستمشون خارج درس بخونن.
جمعه 29 فروردين 1393 - 22:32
آسمانی - ریچموند - کانادا
ایرانی با پول خودش می ره درس میخونه؟ یه سری به کلاس های آموزش زبان مجانی بزن بعد میفهمی. من از تحصیلات ابتدایی گفتم . سیاه سفید عرب و عجم حق تحصیل دارن. جز ایران
شنبه 30 فروردين 1393 - 09:01
Moama123 - بوداپست - مجارستان
ای جااااااااااانم نروژ بالاخره این بچه آخوندا رو یک کشور پیدا شد که شناسایی کنه و اخراج کنه، ببینیم کی‌ نوبت سوئد، کانادا، آمریکا، و استرالیاست
شنبه 30 فروردين 1393 - 09:54
آذری باهوش - میانه - ایران
leila - گوتنبرگ - سوئد. امروز از افغانیها بدگویی میکنید فردا نوبت عرب و کرد و پس فردا نوبت ترک و لر میشود ! برو در خیابانهای خارج ببین هرکس از یک جایی آمده و آن خارجیها اصلا به او گیر نمیدهند! شماها که از ایران رفته اید چرا دیگر باز در این سایتها میایید و سعی میکنید دعوا درست کنید؟ خودت و خانواده ات از مزایای خارج استفاده میکنید و کسی هم به شما کارندارد آنوقت برای ایرانیها با اقوام دیگر دعوا درست میکنید!!
شنبه 30 فروردين 1393 - 17:27
leila leila - گوتنبرگ - سوئد
manuel1 - لاس وگاس - آمریکا. با دوستان کلی‌ به کامنتت خندیدیم واقعا شبیه جک سال بود ، تو سواد فارسی نداری بعد میای اینجا اخبار فارسی رو کپی میکنی‌ و به مترجم گوگل میدی که حتا یک جملهٔ ۳ کلمه‌ای رو درست ترجمه نمی‌کنه بعد میای نظر هم میدی و میگی‌ پناهنده نیستی‌ ، واقعا جوک گفتی‌ ؟
شنبه 30 فروردين 1393 - 23:10
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.