معاون وزیر نفت ایران: صادرات نفت خام در دولت یازدهم دو برابر شد

معاون امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت ایران می‌گوید که از زمانی که دولت حسن روحانی وزارت نفت ایران را تحویل گرفته، «حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی دو برابر شده است».
 
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین، از قول منصور معظمی معاون وزیر نفت ایران گزارش داد که «طبق قانون بودجه سال ۹۲ دولت باید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌کرد، اما عملکرد دولت در این بخش ۲۰ درصد رشد داشته، به طوری که حدود ۱۰ میلیارد دلار درآمد مازاد نسبت به پیش‌بینی بودجه کسب شده است».
 
آقای معظمی خاطرنشان کرد که «پیش‌بینی می‌شود که در سال ۹۳ نیز میزان صادرات از حجم مشخص شده در قانون بودجه بالاتر رود».
 
بر اساس قانون بودجه سال جاری کشور، پیش‌بینی شده است که ایران روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته باشد.
 
میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار سبک، باکیفیت و گران‌قیمت است که معمولا در آمارهای بین‌المللی، مانند آژانس بین‌المللی انرژی، به عنوان نفت خام محاسبه می‌شود.
 
بر اساس گزارش‌های ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت ایران در نیمه اول سال گذشته میلادی زیر یک میلیون بشکه در روز بوده، اما این رقم بعد از توافق هسته‌ای سوم آذرماه سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی افزایش یافت.
 
آمارهای این نهاد بین‌المللی می‌گوید که ایران به طور متوسط در سال ۲۰۱۳ روزانه یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه صادرات نفت و میعانات نفتی داشته است.
 
اما این رقم در سه ماه اول سال جاری به شدت اوج گرفت و در ماه فوریه به بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید. بر اساس آخرین گزارش آژانس که ۲۰ فروردین منتشر شد، انتظار می‌رود صادرات نفت ایران در ماه گذشته، مارس، هم به سطح صادرات ماه فوریه برسد.
 
آمارهای گمرکی ایران نیز حاکی است که صادرات میعانات گازی ایران بعد از توافق شش‌ماهه هسته‌ای، ۲۵۸ درصد افزایش یافته است. بر اساس این آمارها، ارزش صادرات میعانات گازی ایران در ۱۲ ماه سال ۹۲ حدود ۱۰ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار است که نسبت به سال گذشته، از لحاظ ارزشی بیش از ۱۵ درصد و از لحاظ حجمی حدود ۳۳ درصد افزایش یافته و حتی از حجم صادرات سال ۹۰ (قبل از تحریم‌ها) نیز پیشی گرفته است.
 
«بدترین» سال انرژی ایران
 
آقای معظمی در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف انرژی در ایران طی سال ۹۲ اشاره کرده و آن را «بدترین سال از نظر تامین انر‍ژی» عنوان کرده است.
 
به گفته این مقام وزارت نفت ایران، در سال گذشته «۲۸ میلیارد لیتر سوخت مایع به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به دلیل قطع گاز به نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ تحویل داده شده است».
 
این در حالی است که بر اساس گزارش سالانه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، ایران در سال گذشته تنها کمی بیش از ۲۲ میلیارد لیتر سوخت مایع در پالایشگاه‌ها مصرف کرده بود.
 
ایران در زمستان سال گذشته با کمبود گاز مواجه شد و برای جلوگیری از قطعی گاز منازل مسکونی مجبور به کاهش یا قطع تامین گاز پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها، برخی صنایع بزرگ و محل‌های توزیع «سی‌ان‌جی» شد.
 
معاون اموربرنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در ادامه گفت که به علت افزایش مصرف بخش خانگی، گاز واحدهای پتروشیمی بین یک تا دو ماه قطع بود که این مسئله باعث شد تا میزان تولیدات پتروشیمی‌ در ایران ۷٫۵ میلیون تن کاهش یابد.
 
چشم‌انداز حوزه گاز
 
منصور معظمی با بیان این که در سال ۹۳ بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب به حجم تولید گاز کشور افزوده می‌شود، گفت: «سال ۱۳۹۳ سال بی‌سابقه‌ای در ان‍رژی خواهد بود.»
 
آقای معظمی اظهار داشت: در سال ۹۲ قرارداد صادرات گاز به عمان را امضا کردیم که در سال۱۳۹۴ اجرایی می‌شود.
 
معاون اموربرنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت افزود: صادرات گاز به عراق نیز از مهرماه سال جاری آغاز می‌شود.
 
معظمی تصریح کرد: تا سال ۱۳۹۷ ارزش صادرات گاز ایران به ۸۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
 
وی در ادامه با اشاره به ارتقای وضعیت پالایشی کشور گفت: تا سال ۱۳۹۷، ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.
 
معاون اموربرنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: قرار است برای افزایش ظرفیت پالایشی ۸ پالایشگاه جدید در پارس جنوبی احداث شود.
 
معظمی همچنین با بیان این که شدت مصرف انر‍ژی در ایران سه تا چهار برابر میانگین جهانی است، خواستار بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت شد.

+11
رأی دهید
-4

nimaaa - نیویورک - امریکا
تولید 2 برابر شود ولی پولها کجا رفت؟ چرا مردم ایران اینقدر بی تفاوت به مسائل جامعه هستند.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 12:14
کبالت3 - کرج - ایران
اسدالله زنبیل رو بردار بیار کبلائی.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 20:07
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
آقا زاده‌ها و سران رژیم سرمایه‌شان دو برابر می‌شه
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 21:46
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.