اعطای بالاترین نشان تحقیقات کاخ سفید به مونا جراحی

صدای آمریکا : یک ایرانی محقق روز دوشنبه ۱۴ آوریل  از طرف کاخ سفید بالاترین نشان تحقیقاتی دانشمندان و مهندسان جوان را به خود اختصاص داد.

خانم پروفسور مونا جراحی در مراسمی که دیروز بعد از ظهر در کاخ سفید برگزار شد، نشان «استعداد برتر حرفه ای جوان سال» را از رئیس جمهوری آمریکا به خاطر تحقیقات و انجام پروژه های خلاق در گسترش و صنعتی کردن فناوری «تِراهِرتز» دریافت کرد. فناوری «تِراهِرتز» در صنایع پزشکی، دارویی و ماشین آلات کاربرد دارد.

پروفسور جراحی تنها ایرانی تبار حاضر در بین ۱۰۲ استعداد برتر سال بود که مفتخر به گرفتن این نشان شد.

چند ساعت پس از دریافت این نشان، مونا جزاحی  در گفت وگویی اختصاصی با آرش اعلایی از صدای آمریکا در مورد روند گرفتن این نشان و همچنین دلایل موفقیت خود گفت:

«همان طور که گفتید محققان جوان ، استادان جوان در اوایل کار حرفه ای شان، از بین آنها عده ای از طریق مراکز تحقیقاتی یا بعضی از ادارات و سازمان های دولتی که بودجه تحقیقات را تامین می کنند ، بعضی هاشان کاندیدا می شوند، براساس فعالیت هایی که کردن و نتیجه کارهاشان.  کاندیداها طی پروسه های طولانی توسط کمیته های مختلف، دوباره کارشان بررسی می شود و از بین آنها در نهایت لیست برنده های این جایزه توسط اداره علوم و فناوری پرزیدنت اوباما انتخاب می شوند».

بخش دیگری از این گفت دگو  چنین است:
آرش اعلایی:«کل این پروسه چقدر طول میکشه؟ از موقعی که کاندیدا می شوید تا موقعی که جایزه می گیرید؟»
پروفسور جراحی: «طولانیه! از موقعی که به من خبر دادند که کاندیدا شدم تا الان نزدیک به ۲ سال طول کشید.»

آرش اعلایی: «به عنوان یک زن ایرانی که در امریکا داره تحصیل میکنه و موفق هست، به جوان هایی که  در ایران هستند و میخواهند برای ادامه تحصیل به آمریکا بیایند بگوید که چقدر برایشان امکان دارد که  به این مملکت بیایند و موفق بشوند؟»

پرفسور جراحی : «من فکر میکنم راه موفقیت هر کسی رو خودش میتونه بهتر از هر کس دیگه پیدا کنه. همه آدم ها به توانایی های خودشون واقف هستند و برای موفق شدن خیلی لازمه که آدم اشتیاق داشته باشه و ایمان داشته باشه به جهتی که میره. چیزی که می توانم بگم اینست که نباید از ریسک کردن ترسید و از شکست  هم نباید ترسید و آرزوها رو هم باید بزرگ انتخاب کرد. هرچه آرزوها بزرگتر انتخاب بشه به نظر من آدم به جاهای بالاتر میرسه.»
 
جایزه ریاست جمهوری برای استعدادهای برتر حرفه ای مهندسان و پژوهشگران، در سال ۱۹۹۶ به دستور پرزیدنت بیل کلینتون و با همکاری شورای ملی علوم و فن اوری آمریکا بنیانگذاری شد. هدف این جایزه، حفظ مقام برتر آمریکا در علوم و فن اوری در سطح بین المللی است.

در آغاز این جایزه سالانه به ۶۰ پژوهشگر و مهندس برتر که در اوایل زندگی حرفه ای خود بودند تعلق می گرفت، اما در سال های اخیر این تعداد به حدود صد نفر افزایش پیدا کرده است. وزارت خانه ها و سازمان های دولتی مختلفی در معرفی کاندیداهای دریافت این جایزه نقش دارند. از جمله وزارت علوم، وزارت نیرو، سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، و موسسه ملی بهداشت. این جایزه، ارزشمندترین جایزه دولتی است که یک مهندس یا پژوهشگر در اوایل زندگی حرفه ای اش می تواند دریافت کند.

+257
رأی دهید
-10

reza.paris - تهران - ايران
آفرین
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 20:59
reza.paris - تهران - ايران
باعث افتخار ایران
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 21:01
bineshaan - لندن - انگلیس
واقعا باعث افتخاره که در چنین سنی عنوان «دستیار افتخاری پروفسور» رو داشته باشی.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 22:21
نازک بین - شفیلد - انگلستان
بسیار جای تأسف دارد که باید شرائط بگونه ای باشد که یک همچی مغزهائی مجبور به ترک وطن شوند. و از نبوغ واستعدادشان در جائی دیگر بهره برداری شود. بهر صورت برای این پروفسور جوان از خداوند آرزوی موفقیت بیشتر دارم .
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 23:07
Liberté_Montréal - مونترال - کانادا
خیل حال کردم.. :)
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 03:14
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
هزاران آفرین بر شما و تبریک یه امریکا و میلیونها تاسف برای ایران نخبه پرور و نخبه کش.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 05:10
sepherdad - سیدنی - استرالیا
اگر مرد بود بش نمی‌دادن این جایز رو, متاسفانه غرب پر از تبعیض جنسیتی هست.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 11:47
afshin8 - لوس انجلس - امریکا
ایرانی پرافتخار
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 12:42
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
بعضی ها در اینجا نوشته اند که ایشان باعث افتخار ایران هستند! آیا این واقعا اینگونه است؟ باعث افتخار ایران کسی است که سود و نتیجه کارش به نوعی به ملت ایران برگردد،نه اینکه خدمتش به مردم کشور دیگر باشد! ایشان تنها باعث افتخار خانواده اش و افرادی است که با وی مرتبط هستند و از قبلش به منفعتی می رسند . شاید بهتر بگوئیم که ایشان باعث افتخار ملت آمریکا هستند تا ملت ایران !! هر کار علمی باعث تحسین است و من هم ایشان را تحسین می کنم اما غبطه نمی خورم که مثل ایشان از رئیس جمهور آمریکا یا هر کشور دیگری مدالی بگیرم که آن مدال سودی برای کشورم نداشته باشد. دوستان عزیز ! باعث افتخار ایران تنها کسی است که خدمتش و شهرتش برای ملت ایران باعث رفاه و سلامتی و رونق کشور شود.باید مرحوم پروفسور فرای را باعث افتخار ایران دانست که ایران را به معنای واقعی به جهان معرفی کرد نه این خانم را !! این نوع افتخار کردن بعضیها مرا یاد این مثل انداخت که میگن : به نام عیسی به کام موسی!
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 15:50
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
Sepherdad استرالیا. قبل از اینکه دهنت رو باز کنی یه گوگل سرچ میکردی. https://m.whitehouse.gov/the-press-office/2013/12/23/president-obama-honors-outstanding-early-career-scientists. ده ها نفر دیگه هم این نشان رو گرفتن، که بر خلاف عقیده شما مرد هستن، شستشو مغزی تا استرالیا هم رسیده!
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 16:06
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
یا علی‌ مدد شما درست میگید،ولی‌ آیا هیچ در پی‌ جستجو و پیدا کردن علت هم بودید.!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 20:30
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
باعث افتخار، سربلندی ایران و بهره مندی آمریکا.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 20:34
کوروش مهری - یزد - ایران
کاشکی حجابشم رعایت میکرد خیلی عالی میشد.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 20:48
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
بانوان توانمند ومقتدر و صاحبان ایده ها توام با تحقیقات مختلف اجتماعی پزشکی. وسایر مسائل و موارد مورد نیاز حامعه بشریت در تمام دنیا و دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی زبانزد بسیاری از وسائل ارتباط جمعی بین امللی هستند.اینگونه بانوان توانمند با ارسال مقالات متعدد علمی و مورد قبول جوامع مختلف متحمل زحمات شبانه روزی میشوند تا مقالات انها در مراجع رسمی انتشار یابد و با انتشار ان اینگونه بانوان که ریشه در تعلیم تربیت خوب و بالای خانوادگی دارند سری بین سر ها در اورده و مایه مباهات وافتخار همه ایرانیان در اقصی نقاط جهان میباشند. من بنوبه خود از انتشار این خبر بسیار خوشحالم و ارزو میکنم همه انسانها مخصوصا بانوان ایرانی در عرصه های مختلف با توجه برقابت های تنگاتنگ و قشرده جهانی اجتماعی موفق شوند
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 22:04
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
یا علی مدد منچستر. بزرگوار عزیز دقت کنید فرمایشات شما از یک زاویه بسیار زیبا و مورد قبول است حال شما بفرمائید ایا در ایران عزیز ما ان امکانات قابل قبول وپیشرفت همانند کشور امریکا برای این خانم فراهم میباشد. من قصد بحث کردن ندارم ولی شما در پایان بمطلب جالبی در رابطه با پروفسور فرای اشاره کردید. ایا فرد دیگری را سراغ دارید که باندازه این مرد بزرگ بایران عشق بورزد؟؟ حال می بینید که با جنازه ان چه میکنند. عجب حرفی شما میزنید . عجب مطلبی شما میفرمائید. عجب دیدگاه ضد ونقیضی شما دارید
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 22:12
کبالت3 - کرج - ایران
یاعلی مدد_ برادر خودت تنهائی به این نتیجه گیری مشعشع رسیدی؟ یعنی اون ایرانی که تو بلاد کفر مثلا قرص و حبی برای رفع کسالت بشر کشف و درست میکنه شما هم احیانا خیرش رو میبینی دو زار نمی ارزه چون تو مملکت اسلام نبوده یا مثل برادران دکتر علائی که روشهای جدیدی در مبارزه با ایدز ابداع کردن و جایزه تو خارج گرفتن (جایزه شون تو ایران تهمت جاسوسی و زندان بود) کارشون بی ارزش بوده .دست بردار برادر دیگه علم و حتی هنر هم جهانی شده و کسی تو صندوق خونه اش نمیزاردش این باقیات وصالحات جهانی نمونه اش الان جلوی چشمته و تکمه اش زیر انگشتته شایدم یه هموطنت تو اونور آب نقشی تو این نعمت داشته که البته داشته شما هم میتونی بهش افتخار کنی یا نکنی بستگی به تنگی یا وسعت نظر خودت داره کبلائی.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 23:53
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
از نقدهای مودبانه متشکرم ، اما عرضم این نبود که کار ایشان قابل تقدیر نیست. چرا خلط مبحث می کنید ؟کار علمی از هرکس در هرجای دنیا قابل تقدیر است و این فارغ از ملیت و نژاد آن فرد است.اما دوستان عزیز باعث افتخار بودن فرق می کند! دوستی گفت فلان ایرانی دارو کشف کرده آیا باعث افتخار نیست؟! قطعا قابل تحسین است، اما همین آمریکای شما ورود دارو را به ایران را ممنوع کرده و این که دیگه ربطی به بحث هسته ای ندارد! آنها علیرغم شعاریهای فریبکارانه آن دارو های تولیدی که حاصل مجموعه تلاشهای چندین قرن کل بشریت است به ایران نمی فرستند ! آیا ملت ایران می تواند به آن دانشمند ایرانی مثل این خانم که در آنجا تولید علمی دارد ولی سودش بیش از 80 درصد تو جیب آمریکائیها می رود ، افتخار کند !؟ از این افتخار چه چیزی عایدش می شود !؟ ضمن اینکه روحانی در حال تلاش برای تدفین فرای در اصفهان است.آیا بخاطر یک بی نماز باید مسجد را بست؟ آیا بخاطر عده اندک افراطیون مذهبی باید ملتی را به اجنبی فروخت!؟ چرا سازتان همیشه مخالفت است!؟
جمعه 29 فروردين 1393 - 06:22
Azadikhah - تكسل - هلند
آفرین به خانم مونا جراحی و به امید موفقیتهای بیشتر ایشان .یا علی مدد - منچستر - انگلستان: حکومتمون که آبرو واسمون نذاشته.حالا یک نفر هم کار بزرگی‌ انجام میده شما بهت برمیخوره!.مگه امکانات برای این آدمها در ایران هست که در ایران از این افتخارات کسب کنند!؟آخوند شعور این کارها رو نداره چون از عینک دین نگاه به این مسائل می‌کنه!وگر نه اینهمه فرار مغزها نداشتیم جناب.
جمعه 29 فروردين 1393 - 09:37
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
اقای یا علی مدد گوش کن داداش.حوب دقت کن عزیز چه میگویم در بحث فلسفه و منطق یک بحثی است بنام صغری و کبری از شما میخواهم همانند برادران فیضیه از این بحث استفاده نکنی.اخر عزیز دل مگر همین اقایان بقول شما افراطیون نبودند که گفتند یا روسری یا تو سری؟مگر همین اقایان امریکا رفته یزدی و قطب زاده نبودند که زیر عبای رحمت الله علیه قایم شدند و گفتند ان زن که موی سرش پیدا است فاحشه است.مگر همین اقایان نبودند که گفتند پدران اینگونه زنها هستند.مگر خواهر مادر و دختر وزن ما را با فاحشه یکسان نمیدانستند.؟؟لذا همین دختر ها همین خانم ها همین بانوان توانمند در غربت صاحب چنین افتخاراتی هستند که از نظر شما چندان اعتباری ندارد.زیرا چون در ایران نیستند.زمانی که اصل بر اساس ظاهر است توقع شما بیجاست.در یک کشور غریب سری بین سر ها داشتن توان فکری میخواهد.اینگونهافراد نمتوانند ظاهر سازی کنند و بهشت بروند. اینگونه افراد دارای باطنی قوی هستند که جهان را متحول میکنند.پس اگر تابع ظاهر نیستی باید از صمیم دل بوجود این بانوان توانمند مفتخر باشی.و اگر هم نبودی ان مشکل شماست
جمعه 29 فروردين 1393 - 13:26
آذری باهوش - میانه - ایران
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان. دوست عزیز. من با بعضی حرفهای شما موافق هستم ولی اینرا باید گفت که دانشمندان و حتی هنرمندان ایرانی بسیاری هستند که حتی همان زمان شاه رفته اند بخاطر اینکه آنجا زندگی راحت تر بوده است و بعد هم شهروند آنجا شده اند. آیا خدمات آنها به ایران نتیجه میدهد؟ آیا آنها وظیفه نداشتند در کشور خودشان خدمت کنند و با وجود سختی آنرا درست کنند؟
جمعه 29 فروردين 1393 - 19:02
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
اذری با هوش میانه. در سیستم قبلی هم بسیاری از دانشمندان از جمله پروفسور رضا بخارج مهاجرت کرد و مجددا بایران امد ومدتی هم رئیس دانشگاه تهران شد و باز بخارج برگشت. و مثل پروفسور رضا که بخارج مهاجرت کردند اندک نبودند. اما ان چیزی که بیشتر مورد توجه است ازادی فکر و اندیشه مردم است بدین معنی در زمان قبل بسیاری از جوانان مهاجرت کردند و از ابتدا هم نمیدانستند که یک مخترع یا کاشف یا محقق بنام خواهند شد اما بدلیل داشتن امکانات رفاهی در ان کشور ها موفق و در همانجا ماندگار شدند.یادمان نرود که انسانها در ابتدا در فکر پیشرفت فردی هستند و در ثانی در صورتی که فرد بنامی شدند ان وظیفه دولت ها ست که انها را تشویق ببازگشت کند.والا هر فرد میخواهد شخصا موفق ووجودش کار ائی اجتماعی داشته باشد.یادمان باشد یکی از دلایل موفقیت انسانها داشتن خیال راحت و اسوده است با ناراحتی خیال که نمیشود مثمر ثمرواقع شد
جمعه 29 فروردين 1393 - 23:11
فراوانی - قطر - قطر
بعد این خامنه ای اوسگول میاد میگه زن ومرد برابر نیستند خاک توی سرت سید علی
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 12:02
sepherdad - سیدنی - استرالیا
حمید۴۱۱ - لس آنجلس - آمریکا. مگر با یه آمار, حقیقتی که جلوی چشم ما هست پاک می‌شه؟ اگر تو جای خوندی من ۱۰۰ جا دیدم!
یکشنبه 31 فروردين 1393 - 12:12
مالك استر - ایران - تهران
اکه این بانوى محترم و فرهیخته به جاى این امریکاى جوانخوار توى کشور اقا امام زمان مونده بود خیلى که ترقى میکرد حافظ وصیت نامه کذایى و رساله سخیف امام رافض و اداب نجاست و حیض و نفاس ووو بود و حالا شده بود یه دانشمند هسته اى به این هوا و تویه یه زیرزمینى با افتابه لکن و کوشکوب و وسایل ابتدایى مشغول شکافت هسته اى ( زرد الویى ) بود و ارزشش هم به اندازه نصف بیضه (left side ) مثلا جنتى یا مصباح یزدى ادم خور بود . همون بهتر که جایى رفت که قدرش رو بدونند
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 02:03
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.