اختلاف کمیسیون مجلس و وزارت کشور درباره «همکاری دانایی‌فر با جیش‌العدل»

جیش العدل می گوید که جمید دانایی فر را اعدام کرده ولی ایران این خبر را تایید نکرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که شواهد و قرائن حاکی از زنده بودن گروهبان جمشید دانایی‌فر و همکاری وی با گروه جیش‌العدل است، این در حالی است که سخنگوی وزارت کشور ایران این ادعا را رد کرده و خواستار ارائه مدرک شده است.

سید حسین نقوی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز چهارشنبه، ۲۷ فروردین، به خبرگزاری ایسنا گفته است: «ما قرائنی داریم که آقای دانایی‌فر در قید حیات است و اکنون این قرائن به سند و شواهد نزدیک شده است».

وی در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود دانایی‌فر به پاکستان پناهنده شده است» اظهار داشت: «ما قرائنی داریم که ایشان با جیش‌العدل همکاری داشته که ممکن است این موضوع رد یا تایید شود».

گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر همراه با چهار مرزبان دیگر روز ۱۷ بهمن پارسال از سوی گروه جیش‌العدل در استان سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته شد. این گروه سوم فروردین امسال اعلام کرد که دانایی‌فر را به تلافی کشته شدن یکی از زندانیان اهل سنت اعدام کرده است.

در حالی که چهار مرزبان ایرانی روز ۱۷ فروردین با پادر میانی مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، و سایر افراد آزاد شدند ولی هنوز از سرنوشت واقعی جمشید دانایی‌فر و اینکه آیا وی زنده است یا نه خبری در دست نیست. مولانا عبدالحمید می‌گوید که مرگ این مرزبان تقریبا قطعی شده است و جیش العدل نیز گفته که امکان تحویل جسد وی وجود ندارد، ولی مقام‌های وزارت کشور این خبر را تایید نکرده‌اند.

روز چهارشنبه، قائم مقام وزیر کشور، در گفت‌وگو با ایسنا به سخنان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس واکنش نشان داد و از او پرسید که با استناد به چه مدارکی ادعای همکاری دانایی‌فر با جیش العدل را مطرح کرده است.

حسینعلی امیری با بیان اینکه «من تاکنون چنین چیزی را نشنیده‌ام»، اظهار داشت: «سیستم نظارتی نیروهای مسلح به حدی قوی است که هر کسی اجازه ورود به آن را نداشته باشد. مطمئنا افرادی که وارد این ارگان می‌شوند از یکسری فیلترهای نظارتی می‌گذرند. همچنین در دوران خدمت نیز بر آن‌ها نظارت کافی اعمال می‌شود».

وی از آقای نقوی حسینی و رسانه‌های ایران خواسته است تا درباره موضوعاتی که به مسائل امنیتی و یا حیثیتی افراد مربوط می‌شوند، «احتیاطات شرعی و قانونی را مدنظر قرار دهند».

علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سخنان سخنگوی کمیسیون گفته که «از زنده بودن دانایی فر بی‌اطلاعم و اگر ایشان گفته‌اند طبعا بر یک مبنا مطرح است».

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، هم روز چهارشنبه از وضعیت آقای دانایی‌فر ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است همسر دانایی‌فر که در زاهدان زندگی می‌کند روز سه‌شنبه با حسن روحانی، رییس جمهوری، دیدار و گفت‌وگو کرده است. خانم نظام دوست پس از این دیدار به خبرگزاری ایسنا گفته است: «من به این‌که شوهرم زنده است، امید دارم و اصلا فکر نمی‌کنم که ایشان به شهادت رسیده باشد».

وی که همراه با فرزند نوزادش به مراسم سخنرانی حسن روحانی آمده بود، گفت: «من اسم فرزندم را به امید بازگشت جمشید دانایی‌فر، امیدرضا گذاشته‌ام و امیدوارم که خواست مسوولان، خواست من باشد و پیگیری‌ها در مورد سرنوشت دانایی‌فر به نتیجه‌ای امیدبخش برسد».

+29
رأی دهید
-5

sharafYabi - بیمبه - انگولا
امیدوارم زنده باشه و از ترس این حکومت که همیشه ضعفا را قربانی رؤسا میکنه از دهان کفتارها به گرگها پناهنده شده.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 21:04
Moama123 - بوداپست - مجارستان
اسمشو جمشید رضا می‌ذاشت بهتر بود.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 22:52
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
قدر مسلم این است که اگر گروهبان دانائی فر تحویل ایران می شد، بی شک بعنوان فرمانده سربازان مورد مواخذه قرار می گرفت و اگر به اعدام محکوم نمی شد، صد در صد میبایست بقیه عمرش را در سیاهچالهای جمهوری اسلامی تلف می کرد! پس احتمالا پیشنهاد گروه را بعنوان همکاری پذیرفته تا هم زنده بماند و هم به ایران تحویل داده نشود! در اصل هر آدم عاقلی می بایست همین کار را میکرد.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 23:29
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
اگر جسدی تحویل داده نمی شود و فقط ادعا می کنند که این فرد را کشته اند این ادعا نمی تواند قابل قبول باشد . شاید آن نماینده مجلس بی ربط نگفته باشد !!
جمعه 29 فروردين 1393 - 09:26
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.