ایران نیمی از اورانیوم ۲۰ درصدی را 'رقیق کرده است'

براساس توافقنامه ژنو ایران باید تولید اورانیوم بیست درصدی را متوقف کند



همزمان با پرداخت قسط پنجم منابع مالی آزاد شده ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اجرای تعهد ایران به تبدیل ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی این کشور خبر داده است.

به گزارش منابع خبری، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که متن کامل آن هفته آینده منتشر خواهد شد، تایید کرده است که ایران نیمی از ذخایر اورانیوم با خلوص ۲۰ درصدی خود را "رقیق" کرده است.

این اقدام در راستای اجرای تعهدات ایران در قالب توافق ژنو بین جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) صورت گرفته که در پی مذاکرات دو طرف، در ماه نوامبر سال گذشته به دست آمد و از ماه ژانویه سال جاری اجرایی شد.

کشورهای غربی، ایران را متهم کرده بودند که در پوشش برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای، در صدد ساخت یا کسب آمادگی برای ساخت بمب اتمی است و هدف جمهوری اسلامی از غنی سازی اورانیوم، تولید اورانیوم با غلظت بالا برای این منظور است. ایران این اتهام را همواره رد کرده است.

به همین دلیل، تصمیم ایران به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی در سال ۲۰۱۰ باعث تشدید نگرانی کشورهای غربی شد که آن را گامی دیگر در راستای تولید تسلیحات اتمی توصیف کردند و گفتند که ایران خواهد توانست این نوع اورانیوم را به سرعت به اورانیوم با غلظت مناسب برای ساخت بمب اتمی تبدیل کند.

در آن زمان مقامات ایرانی گفتند که هدف از تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران است و کشورهای غربی را متهم کردند که از تحویل این نوع سوخت به ایران خودداری کرده اند.

گفته می‌شود که براساس توافق ژنو، ایران متعهد شده است تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف و طی شش ماه دوره اجرای این توافق، ذخایر موجود این نوع اورانیوم را به اورانیوم با خلوص کمتر تبدیل کند.

گفته می شود گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که طی چند روز آینده منتشر می شود، تایید می کند که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه ژنو عمل کرده است. ایران تا ماه ژوئن سال جاری فرصت دارد که به تمامی تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو عمل کند.



تولید اورانیوم بیست درصدی در زمان احمدی نژاد آغاز شد و تشدید تحریم خارجی را در پی آورد



در خبری دیگر در همین زمینه، گزارش شده است که قسط پنجم منابع مالی آزاد شده ایران به مبلغ چهارصد و پنجاه میلیون دلار به این کشور پرداخت می‌شود.

توافق ژنو پیش بینی کرده است که ایران ظرف شش ماه از زمان اجرایی شدن این توافق، معادل چهار میلیارد و دویست میلیون دلار از منابع ارزی خود را که در خارج مسدود شده در هشت قسط دریافت کند. پرداخت هر قسط در برابر تایید عمل ایران به تعهدات خود صورت می گیرد.

خبرگزاری ایرنا به نقل از مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه و عضو گروه مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران، گفته است که قسط پنجم در روز ۱۵ آوریل (سه شنبه ۲۶ فروردین) آزاد شده و در اختیار ایران قرار گرفته است.

پرداخت این مبلغ نشانه آن است که جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل کرده و هفته گذشته، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، پیشرفت در اجرای توافق ژنو را مورد تایید قرار داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس اطلاعات دریافتی از بازرسان خود، پیشرفت در اجرای توافق ژنو را به صورت ماهانه گزارش می‌کند.

+11
رأی دهید
-5

دریای پارس - ایران - ایران
روحانی خود سیاسته.برعکس محمود مغول همه کاراش زیر زیرکی.خارجی ها انقدر احمق نیستم که به رژیم تروریست پرور خامنه ای پول بدن.مطمئنن حسن کلید ساز داره تیشه به ریشه پاسدارای بوزینه میزنه
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 22:45
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.