کسب نظر از رهبر ایران در مورد دفن جنازه ریچارد فرای

کاظم موسوی بجنوردی درخواست کرده که اگر آیت الله خامنه‌ای با دفن ریچارد فرای موافق یا مخالف است، این موضوع را اعلام کند

کاظم موسوی‌ بجنوردی، رئیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی،گفت که تاکنون دوبار از علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین المللی، خواسته است که نظر آیت الله خامنه ای را در مورد دفن ریچارد فرای در اصفهان بپرسد.

آقای موسوی بجنوردی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا افزود: "به ایشان گفتم که اگر با آوردن پیکر فرای به ایران موافق نیستند، این قضیه را اعلام کنند؛ ولی اگر موافق هستند، سفارش کنند تا این بحث کاملا فرهنگی، سیاسی نشده و به ضرر ایران تمام نشود."

رئیس دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، با تاکید بر اینکه آقای فرای به‌ صورت شفاهی او را وصی خود برای عمل‌کردن به وصیت‌نامه‌ اش کرده، گفت که در این مورد تاکنون سه نامه برای رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه و استاندار اصفهان نوشته‌ است، ولی هیچ‌کدام "پاسخ مستقیمی" به او نداده‌اند.

ریچارد فرای، ایران‌شناس برجسته‌ای که بیش از دو هفته قبل درگذشت، پیش از مرگ وصیت کرده بود که در اصفهان و در حاشیه زاینده‌رود به خاک سپرده شود. این در حالی است که محافظه‌کاران منتقد دولت می‌گویند او جاسوس بوده و نباید جسدش به ایران برود.

در یکی از جدیدترین واکنش ها نسبت به احتمال دفن این ایران‌شناس در اصفهان، امروز چهارشنبه ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران به مسئولان دولتی هشدار داد که حتی اگر بتوانند ریچارد فرای را در جایی که وصیت کرده به خاک بسپارند، قادر نخواهند بود یک "گردان نیروی ویژه" را مامور جلوگیری از نبش قبر او کنند.

این روزنامه نوشت که اگر به وصیت وی عمل شود، نتیجه آن می شود که "آن زبان بسته هر شب و روز منتظر مردم اصفهان باشد که او را محترمانه از کنار پل خواجو به جایی که دست دولت به آن نرسد- مثلاً یکی از باغات اطراف اصفهان - ببرند و شر را بخوابانند."

این نخستین باری نیست که مخالفان دفن آقای فرای در اصفهان، در مورد احتمال نبش قبر او هشدار می دهند. یک هفته پیش هم، اطلاعیه ای با امضای "مردم شهیدپرور اصفهان" خطاب به استاندار منتشر شد که در آن آمده بود: "خدا می داند اگر جنازه ی نجس و کثیف صهیونیست ریچارد فرای را به شهر شهیدان بیاورند غسل شهادت می کنیم، کفن می پوشیم، آن را تحویل گرفته می سوزانیم و خوراک سگ های بیابان می کنیم."

ادامه بیانیه تصریح داشت: "همچنین قبر استاد وی پروفسور پوپ را نیز در کنار پل خواجو بر سرش خراب می کنیم و با خاک یکسان می‌کنیم تا هوس چنین جنایاتی به ذهن هیچ منافق دیگری نرسد."

در پی صدور این بیانیه، گروهی چند ده نفره در مقابل مقبره آرتور پوپ، دیگر ایران‌شناس آمریکایی که در اصفهان دفن شده، تجمع کردند و نوشته‌هایی را در مخالفت با خاک‌سپاری آقای فرای روی دیوار آن چسباندند.

دو روز پیش، هشت تن از نمایندگان محافظه کار استان اصفهان با ارسال نامه ای به حسن روحانی به وی هشدار دادند که در صورت دفن ریچارد فرای در اصفهان، "با عکس‌العمل شدید کنترل نشده مردمی مواجه خواهد شد".

در نامه نمایندگان استان اصفهان، با اشاره به وعده دولت قبلی در مورد دفن ریچارد فرای در اصفهان آمده بود: "اگرچه ریشه‌های این تحمیل در دولت‌های قبلی ایجاد شده ولی در شرایط فعلی اصلاً نباید این تحمیل را پذیرفت."

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق ایران، در زمان مسئولیت خود وعده دفن آقای فرای در اصفهان را داده و حتی خانه‌ای تاریخی را در این شهر به او پیشکش کرده بود.

این اقدام اگرچه در آن زمان نیز با انتقاد برخی محافظه‌کاران مواجه شد، اما شدت واکنش ها بسیار کمتر از اعتراضاتی بود که در زمان دولت آقای روحانی صورت گرفته است.

+15
رأی دهید
-92

Afshin London - لندن - انگلستان
از یک لاشه متعفن درباره جنازه فرای نظر میخان !!؟
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 13:32
m_r - سیدنی - استرالیا
با درود. فقط باید خجالت از ایرانی‌ بودن فقط ادعا داریم و هیچی‌ نیستیم و دنیا هم این را می‌داند و به ریشمان خندیده و می‌خندد. حالا اگه دوران احمقی نژاد بی‌ سواد و گروه امام زمانی‌ قورن وستایش بود یک چیزی ولی‌ گویا انگار نه انگار که فرق یا چیزی عوض شده است.جای تأسّف و غم‌انگیز است به ایران فکر کردن وای دیگه بخوای در آن کشور زندگی‌ کنی‌.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 14:33
azadi-iran - وین - اطریش
اینها دیگه اصلا بوی از انسانیت نبردیند که از جنازه هم نمی‌گذارند چه رسد به زنده‌ها. ۱۰۰ رحمت به حیوانات . که فقط موقعی که گرسنه هستند شکار می‌کنند. ولی‌ این حزب‌ا‌لله حیا همیشه میخواهند که خون بریزند.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 13:34
بشنو از نی‌ - لوگانو - سویس
ای جان ،‌ای جان .....دالان دار خر، خر رو خورد. این ملاها دارند همدیگر رو تیکه پاره میکنند. مطلب اول، وصیت دفن شدن، در کنار زایند رود ممکنه که یک تعارف خوشایند باشه ولی‌ آقا ریچارد زاینده رود و اطرافش قبرستان نیست که محل دفن افراد باشه. کدوم قبرستان، مراسمها، خاکسپاری هم مال زنده‌ها هست، مرده که تو این کار‌ها دخالت نمیکنه. ولی‌ فکاهی تراژدی از اینجا شروع می‌شه که این مملکت بی‌ صاحب هستش. این موضوع باید فوقش تا حد شهردار و انجمن شهر اصفهان بیشتر پیش نمیرفت، با این حساب کار دارد بیخ پیدا می‌کنه به رهبر کشیده بعدش ایشالا به سازمان ملل متحد و در آخر در هیات ۵+۱ باید مطرح می‌شه. خدا،،،،،عجب خر تو خر این مملکت. خدا عاقبت این ملت با این سران به خیر بکنه.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 13:48
کبالت3 - کرج - ایران
اگه اون مرحوم تو زنده بودنش ایرانشناس خوبی بوده قطعا الان دیگه روحش هم اسلام شناس خوبی شده کبلائی.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 15:40
windy1234 - لندن - انگلستان
این مزدوران با هر کس که در جهت سربلندی ایران و ایرانی قدم برداشته ،دشمنی دارن
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 15:51
علیرضا خان - لندن - انگلستان
m_r سیدنی - استرالیا:مگه قراره چیزی عوش بشه؟یا قرار بود چیزی عوض باش؟تا زمانیکه جمهوری اسلامی ایران و یک دیکتاتوری که در قانون هست که نماینده خداست و همه چیز هم با نظر و دستور اونه همه چیز بدتر میشه که بهتر نمیشه.احمدی نژاد نه روحانی.. روحانی نه یه خر دیگه.حرف, حرف ولایت مطلقه فقیه هست و کسی هم نمیتونه روی حرفش حرف بزنه.رییس جمهور چه کارس دوست عزیز.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 16:00
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
خدا می داند اگر جنازه ی نجس و کثیف صهیونیست ریچارد فرای را به شهر شهیدان بیاورند غسل شهادت می کنیم، کفن می پوشیم، آن را تحویل گرفته می سوزانیم و خوراک سگ های بیابان می کنیم.. همین یک پاراگراف عمق فاجعه رو نشون میده، انگار میخوان برن جنگ روس و انگلیس! که غسل شهادت میکنن! بابا نهایت یه بیل و کلنگ مایه اش هست از همه شون هم اگر بپرسی این بوده خدا کی بوده و یه ٥ دقیقه راجع به صهیونیست حرف بزن عین خر تو گل گیر میکنن و مثل بز نگاهت میکنن! یکی از این ساندیسی های این سایت اگه بیاد بگه این ترس از چیه خوبه والله! در ضمن یکی به این ازگل ها بگه سگ گوشت و استخوان سوخته نمیخوره. وحشی گری هم حدی داره بابا!
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 15:20
bahram-gur - فرانکفورت - آلمان
این کارا چی‌؟! نگران نباشین بذارین خاک بشه هر جا می‌خواد. کسی‌ با قبر امام حسینتون مقایسش نمیکنه. با قبر امام زده بیژن هم نمیتونه رقابت کنه! اما اجازه دفنش باعث می‌شه آمریکایی‌‌ها بیشتر احساس کنن که مشکل ایران مردمش نیستن بلکه دولت کثیف عربی‌ اسلامی انگلیسی‌ موجود هست.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 16:55
hamed-irooni - سیستان - ایران
سیاست اسلام یکیه، اینم مثل عبدالحید اون پیاده نظامش رو فرستاد تا شورش کنند و بعد با اعلام نظر مساعد برای دفن و پا در میایانی، این قضیه رو به نفع خودش تموم کنه
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 18:07
datis - سن دیگو - امریکا
اگه ایران دفنش کنند و بعد یه عده‌ بدلیل مخالفت نبش قبر کنند یا سنگ قبرشو خراب کنند، خیلی‌ بده، آبرو ریزیه، به نظر من وقتی‌ اینقدر اختلاف نظر نباید ایران دفنش کنند
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 18:17
srdash - تبریز - ایران
متاسفم فقط همین.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 18:21
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا
ایرانی‌ مرده پرست تنها قومی هست که قبر و استخوانهای دفن شده را هم پرستش می‌کنن و هم حرمت مرده حتی اگر صدها سال گذشته باشه را به جا نیاورده و بدترین و کثیفترین کار‌ها را با ‌یک مرده انجام میدن،این هم از برکت اسلام و حکومت اسلامی اس,هالی،البته مردم عادی حرمت مرده را به جا میارن این آخوندها و بسیجی‌ سپاهی‌ها هستن که با همه مذهبی‌ بودنشون بسیاار کثیف و چندش آور هستن،،به خداوندی خدا که همین بی‌ حرمتی‌ها سر جنازه‌های کثیف خودشون نیز خواهد آمد
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 18:27
آزاد10 - آلمان - المان
این باز از اون مانورهای خامنه ایه. یه عده احمق رو میفرسته جلو که مانع بشن بعد خودش در نقش یک بزرگوار روشنفکر اجازه میده دفنش کنن. بعد هم نوچه هاش خفه میشن که ولایتمداریشون رو ثابت کنن.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 19:28
zavareh - رودسر - ایران
واقعا جای بسی‌ شرمساری بخاطر بوقوع پیوستن چنین اتفاقات و حرکات زشتی. درست است که اعمال بدست سربازان بدنام امام زمان تازی که حاضرند بخاطر یک ساندیس و یک آخرت موهوم ایرانیان را به باد کتک و تجاوز میگیرند و حاضرند دست به هر جنایتی بزنند انجام میشود، ولی‌ هموطنان سکوت و بی‌تفاوتی ما نشانی‌ بر هیچ نمیتواند باشد بجز تایید ما. ما بایستی جلو این اراذل بایستیم، چرا که این اهریمنان هیچ زبانی‌ بغیر از زبان زور نمیشناسند. و در مورد خامنه‌ای فرومایه، این مردک در برابر ایرانیان و فرد فرهیخته‌ای چون ریچارد فرای عددی نیست که به نظرش بهایی داده شود.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 19:30
javadrezazadeh - ارومیه - ایران
از کفتارهایی مثل شما جز این انتظاری نمیرفت
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 20:04
oghab - هلسينكي - فنلاند
ﻣﮕﻪ ﺧﺎﻙ اﻳﺮاﻥ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻔﻌﻮﻝ ﻫﺎﺳﺖ ﮔﻪ ﻛﺴﺐ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻛﻨﻴﺪ . ...م ﺷﻴﺪ اﺯ اﻳﺮاﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺑﻲ ﭘﺪﺭ ﻫﺎ
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 20:14
ali.reza.london - لندن - انگلستان
کمتر از عربهای عراقی تو قم که نیست همین مونده دیگه کشور بندازند دست عربها ببریدش قم خاکش کنید اصفهان شهر پارسیان بوده و اگر دخالت ایرانیهای دیگر نبود قوم پارس اصفهان ترسی از جنازه یک مرده نداره
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 20:32
آذری باهوش - میانه - ایران
من رفتم در ویکیپدیا خواندم . ایشان در زمان جنگ دوم که ایران بوده برای سرویس امنیتی امریکا کار میکرده است. البته بعدها خیلی ایران را دوست داشته است.حالا باید تصمیم بگیرند.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 23:35
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
آذری باهوش - میانه - ایران- تمامِ حکومتِ فعلی‌ ایران از قبل از ۵۷ برایِ کلِّ سرویسهایِ امنیتی داخلی‌ و خارجی‌ ایران کار میکردند ، علاوه بر آن امثالِ خامنه ائی و کلِّ مأمورانِ مهمِ اطلاعات مستقیم زیرِ نظرِ ک گ ب تعلیم دیده و مشغولِ خدمت به انهایند , دیگر اینکه اکثرِ این حکومت در لبنان اعمالِ چریکی رابر علیهِ حکومتِ شاهِ فقید و مردم ایران قبل از ۵۷ آموزش دیده اند و متاخرینِ آنها با حزب اللهِ لبنان و حماس و عمل همچنین امنیت سوریه ، عراق ، فلسطین همکاری میکنند و با القاعده و طالبان مخفیانه ارتباط دارند، اما به عنوانِ رهبرِ این حکومتِ اجنبی و دیگر مناصب در حالِ حکومت کردن هستند و تمامِ بیت المال و امکانات و تصمیم گیری و خیانت و جنایت و چپاول را بر علیه ایران و ایرانی انجام میدهند، اما آن را نمی‌بینید ، احتمالا چون ویکی پدیا ننوشته !!!حالا این مرحوم اگر کارمندِ امنیتِ امریکا بوده و بر اثرِ تحقیق جذبِ فرهنگِ ایران شده ، به گفته یک عده یاوه گویِ دهان گشاد جاسوس است و میخواهد بعد از دفن شدن با استخوناهایش جاسوسی کند.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 14:22
ariobarzan 22 - ﺗﻬﺮاﻥ - اﻳﺮاﻥ
وای که مخم سوت کشید. بابا چقدر عوضی گری. یه بارم شده اوناییکه دست به فن هستند یه کمپین راه بندازن ببینیم واقعا مردم اصفهان مخالفن? من چهار سال دانشجوییم اونجا بودم وبا مهمان نوازی که ازشون سراغ دارم بعید میدونم جز یه مشت جوجه بسیجی کسی مخالف باشه. بابا وقتی این فرهنگ مغول رو آدم میکنه گیرم قبلا جاسوسی هم کرده.باید افتخار کنیم که این فرهنگ یه جاسوس رو عاشق میکنه.اینو بفهمید عقب مونده ها.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 15:31
آذری باهوش - میانه - ایران
shirzan e irani - استکهلم - سوئد. کی گفته آنرا نمیبینم؟
جمعه 29 فروردين 1393 - 03:20
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
آذری باهوش - میانه - ایران - نظراتتان.
جمعه 29 فروردين 1393 - 12:55
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.