'ایران تلخی خاطره گروگان‌گیری را دست‌کم می‌گیرد'

این تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آتلانتیک به ایران پیشنهاد می‌کند در پی گزینه دیگری به جای حمید ابوطالبی باشد.

هادی نیلی

بی‌بی‌سی، واشنگتن

 

ماجرای روادید حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل متحد، به دست‌انداز تازه‌ای در روابط تهران و واشنگتن تبدیل شده است.

آمریکا می‌گوید به او ویزا نمی‌دهد چون با گروهی همکاری کرده است که سفارت ایالات متحده در تهران را در سال ۱۳۵۸ خورشیدی تصرف کرد، و از سوی دیگر ایران هم می‌گوید این نقض تعهدات بین‌المللی آمریکاست و گزینه دیگری پیشنهاد نمی‌دهد.


باربارا اسلاوین، عضو ارشد شورای روابط خارجی آتلانتیک و هماهنگ‌کننده گروه ویژه ایران در این اندیشکده آمریکایی، می‌گوید تهران در نظر نگرفته که جامعه آمریکا هنوز خاطره گروگان‌گیری سال ۱۳۵۸ را از یاد نبرده است.

این تحلیلگر که هفت سال پیش کتاب "دوستان جفاکار، دشمنان وفادار" را درباره تاریخ روابط ایران و آمریکا کلیک نوشته، در عین حال یادآوری می‌کند که حتی برخی از دست‌اندرکاران اصلی حمله به سفارت آمریکا و گروگان‌گیری پس از آن، امروز نگاه دیگری به سیاست و رابطه با آمریکا دارند.

خانم اسلاوین به دولت ایران پیشنهاد می‌کند حالا که دیگر آب رفته به جوی باز نمی‌گردد، به فکر گزینه دیگری به جای حمید ابوطالبی باشد.

- به نظرتان چه‌قدر این واکنش‌ها به معرفی حمید ابوطالبی قابل پیش‌بینی بود؟

واضح است که در آمریکا حساسیت فراوانی درباره واقعه گروگان‌گیری سال ۱۳۵۸ وجود دارد. به نظرم گاهی ایران درک نمی‌کند چه‌طور عده زیادی هنوز آن بحران را به یاد دارند؛ این‌که چه‌قدر تحقیرآمیز بود و مردم درباره آن خشمگین بودند.

حالا که این اتفاق افتاده، می‌توان گفت احتمالا فکر خوبی نبود که حمید ابوطالبی را نامزد کنند.

البته این واقعیت هم هست که از آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل متحد انتظار می‌رود به کشورها اجازه دهد نماینده‌اش را در سازمان ملل انتخاب کند؛ مگر این که مثلا یک قاتل محکوم‌شده در دادگاه را به عنوان نماینده خود بفرستند. اما حمید ابوطالبی مدت‌هاست که دیپلمات بوده است. ظاهرا خیلی به رئیس‌جمهوری ایران، حسن روحانی نزدیک است.

به نظرم یک فرصت را از دست دادیم. می‌توانم تصور کنم اگر به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل به آمریکا آمده بود، می‌شد کسی مثل چارلی رز او را در تلویزیون دعوت کند، شاید با یکی از گروگان‌های سابق آمریکایی، و می‌شد به این قضیه خاتمه بدهیم. شاید حتی عذرخواهی می‌کرد. می‌شد این فرصت را به او بدهیم که برای گروگان‌گیری عذرخواهی کند. ولی این فرصت را از دست دادیم و در عوض، حالا تلخی بیشتری در بین است و کلی توهین مطرح شد.

معلوم است که کنگره از هر فرصتی استفاده می‌کند تا بهانه‌ای برای انتقاد از ایران پیدا کند؛ به‌خصوص در این مقطع زمانی خیلی حساس. حیف شد که این‌طور شد.

- شما در همین روزها در نیویورک‌تایمز یادداشتی نوشتید و از تغییر رویکرد گروهی گفتید که در سال ۱۳۵۸ خورشیدی به سفارت آمریکا حمله کرد. این تغییر چه‌قدر فراگیر بوده است؟

من چند نفر از ایرانی‌هایی را می‌شناسم که در آن گروگان‌گیری شرکت داشتند و بعد اصلاح‌طلب شدند؛ کسانی مانند عباس عبدی و ابراهیم اصغرزاده. آنها در دهه هفتاد شمسی، اصلاح‌طلب شدند.

به‌هرحال زمانی که آن اقدام را کردند، خیلی جوان بودند. اغلب در اوایل دهه بیست سالگی بودند. وسط انقلاب بود. آنها سفارت را تصرف کردند ولی این‌طور نبود که بخواهند آن‌جا بمانند؛ چه برسد برای ۴۴۴ روز.

آنها در یک مناقشه سیاسی داخلی گیر افتادند. به نظرم آیت‌الله خمینی قدری از آنها سوءاستفاده کرد. او به این ماجرا ادامه داد چون هم محبوب عامه بود و هم برایش مفید بود تا میانه‌روهای آن‌زمان را مجازات کند؛ کسانی که هنوز جزئی از دستگاه انقلاب بودند.

درباره آقای ابوطالبی که اصلا به نظر می‌رسد او جزو کسانی نبود که برنامه حمله به سفارت را ریختند. گاه به گاه برایشان ترجمه کرده است. ولی از برنامه‌ریزان گروگان‌گیری نبوده است. به نظرم اغراق‌آمیز است که او را تروریست بخوانیم.

- همین امروز دولت‌های ایران و آمریکا در این باره چه کار می‌توانند بکنند که وضعیت بهتر پیش برود؟

می‌شود امیدوار بود که زمانی بالاخره هر دو کشور بتوانند رسما از یک‌دیگر بابت همه آسیب‌هایی که به هم‌دیگر زده‌اند، عذرخواهی کنند.

یعنی آمریکا باید برای کودتای ۲۸ مرداد عذرخواهی کند، باید برای حمایت از صدام حسین در جنگ با ایران عذرخواهی کند، باید برای شلیک‌کردن به هواپیمای مسافربری ایران عذرخواهی کند. اقدامات وحشتناک خیلی زیادی هستند که دولت آمریکا مسئولشان بوده است.

ایران هم باید برای گروگان‌گیری عذرخواهی کند و بگوید که واقعا بی‌حرمتی بوده که یک سفارت خارجی را تصرف کند و دیپلمات‌هایش را برای ۴۴۴ روز به گروگان بگیرد. نمی‌دانم چه زمانی ممکن است وقت این عذرخواهی‌ها برسد ولی روشن است که اول باید مذاکرات هسته‌ای را پشت سر بگذاریم.

- روزنامه کیهان پیش از خیلی از رسانه‌های اصلی در آمریکا، به موضوع معرفی حمید ابوطالبی و ندادن روادید به او پرداخت. از دولت ایران انتقاد کرد که چرا در این باره سکوت کرده است. به نظرتان تندروهای داخل ایران چه اندازه از این وضعیت نفع می‌برند؟

خب هر چیزی که برای دولت حسن روحانی بد شود، به نفع تندروها در ایران است. آنها می‌خواهند نشان دهند که آقای روحانی بر خلاف چیزی که ادعا می‌کند، در دیپلماسی وارد نیست. تندروهای ایران همیشه دنبال نقطه ضعفی در او هستند. درست مثل تندروها در آمریکا که همیشه دنبال راهی برای انتقاد از رئیس‌جمهور باراک اوباما می‌گردند.

به هر حال این مایه خجالت می‌شود که کسی را به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی کنید و بعد طرف دیگر آن را رد کند.

ولی به نظرم درس خوبی است برای دولت ایران که یک زمانی بالاخره باید با این مساله گروگان‌گیری روبه‌رو شود. باید عذرخواهی شود. یک جور خاتمه رسمی برای آن. این‌طوری روابط ایران و آمریکا بهتر می‌شود. شاید بشود برای شروع، به این فکر کنیم که با چه شیوه‌هایی می‌توانیم عذرخواهی کنیم.



باربارا اسلاوین کتاب "دوستان جفاکار، دشمنان وفادار" را درباره تاریخ روابط ایران و آمریکا نوشته است



- پیشنهادی هم برای چنین شیوه‌هایی دارید؟

به نظرم ایران بهتر است فرد دیگری را برای نمایندگی در سازمان ملل متحد معرفی کند. به هر حال ماجرای آقای ابوطالبی محو می‌شود.

مطمئن ام که می‌توانند فرد شایسته دیگری را پیدا کنند که ارتباطی با بحران گروگان‌گیری نداشته باشد.

مثلا معاون وزیر خارجه ایران، عباس عراقچی را ببینید. چرا او را به نیویورک نفرستند؟ او برای این سمت خیلی خوب است. حتما افراد دیگری هم هستند که با گروگان‌گیری هیچ ارتباطی نداشته باشند.

آقای عراقچی تجربه زیادی در تعامل با مقام‌های آمریکایی دارد و آب‌دیده شده است.

نماینده ایران در نیویورک کسی است که باید با آمریکایی‌های زیادی هم ملاقات کند. فقط مسئله سازمان ملل نیست. این است که ایران به کسی نیاز دارد که با آمریکایی‌ها آشنا باشد و بتواند روی جامعه مدنی این‌جا و همین‌طور اعضای کنگره و افراد دیگری که میل دارند به نیویورک بروند و او را ببینند، تاثیر مثبتی بگذارد.

+20
رأی دهید
-11

آزاد10 - آلمان - المان
شما هم تلخی تکه تکه کردن ایران طی قرنهای 18 و 19، اشغال ایران در دو جنگ جهانی، کودتای 28 مرداد، سقوط شاه برای جلوگیری از پیشرفت ایران، تحمیل جنگ عراق به ایران، حمایت از صدام و القاعده علیه ایران، حمله به هواپیمای مسافربری، مجازات مردم ایران برای خودشیرینی پیش سرمایه داران یهودی و.. رو فراموش کردید؟ تازه همه اینها همراه با مرگ و قحطی و بدبختی بوده ولی اون جاسوسهای شما خون هم از دماغشون نیومد.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 12:09
bahram-gur - فرانکفورت - آلمان
آمریکا هم تلخی‌ سال‌ها جنگ و کشته شدن ایرانی‌‌ها توسط بمب‌های آمریکایی‌ و اطلاعات ماهواره‌ای آمریکایی‌ و کمک‌های آمریکایی‌ رو دسته کم میگیره! زدن هواپیمای مسافربری ایرانی‌ چیزی نبوده اما دستگیری چند تا مامور دولتی آمریکایی‌ تلخه؟!
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 12:51
humans win - فرایبورگ - سویسس
آمریکا تو تمام دنیا آدم می کشه اما سازمان ملل لال شده چون بنیان گدارانش rothschild ها هستن . البته جومهوری اسلامی هم جنایتکاره .
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 13:02
hossein+87 - ایران - ایران
عجب حیوانات پر رویی هستن اینا!!! به خودشون میرسه ، یه تو بگی دیگه آسمون به زمین میچسبه ولی خودشون اینهمه بیگناه رو میکشن و در نهایت با یه منتی فقط معذرت خواهی میکنن، اونم نه همیشه. بی پدر اینهمه اسناد جاسوسیتون لو رفته و باز انقدر زبونتون درازه؟!! اینهمه زن و بچه تو حمله هواپیماهای شما کشته میشن اونا کشکه که حالا نگران دست کم گرفته شدن خاطره تلخ گروگانگیری شدید؟!! آقا یکی منو حالی کنه که آخوندا پر رو تر و بی ناموس ترن یا این کثافتای بی همه چیز؟ بدبخت مردم که بین این دوتا گروه گرفتار شدن.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 12:32
MIRZADEH I ESHGHI - دوسلدورف - آلمان
خاطره تلخ؟ به تلخی‌ حمله موشکی به هواپیما‌ی مسافربری و ۲۹۸ کشته و (اعطا‌ی مدال شجاعت) به قاتل زن و بچه‌های بیگناه ؟ بیشتر؟کمتر؟
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 14:54
آزاد10 - آلمان - المان
دوست دارم سر این قضیه ابوطالبی هم حسابی تحقیر بشن این یانکیهای از خود راضی. ظریف کوتاه نیا.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 19:31
batistuta - تهران - ایران
در سه دهه ی اخیر، پای ثابت تمام جنگها، اشغال کشورها، آشوبها، سرنگونی دولتها، ترورها و به طور عام ایجاد ناامنی در جهان، غرب و ناتو به سرکردگی آمریکای جهانخوار بوده. چه نسل کشی هایی که غرب چشمش رو روی انها بست و چه حقوق بشرهایی که به ناحق لگدمال کرد و چه دموکراسی های واقعی که با دستان کثیف غرب، خفه شد. در همین خاورمیانه، سیاست کثیف انگلیسی رو ببینید. این همه فرقه و گروهک برای گسترش تروریسم و به آتش کشیدن منطقه با بودجه ها و تسلیحات و حمایت مخفیانه غرب. باید هوشیار باشیم و ایمان داشته باشیم. کشور ما در اقتدار و عظمت، حتی از روسیه هم بالاتره. باید جلوی گستاخی و جهانخواری غرب ایستاد. در اوکراین که تودهنی محکمی خوردن و ایشالا بیشتر هم بخورن اما اگر بخوان سمت ما غلطی بکنن، با خاک یکسان میشن.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 19:20
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
یقیناً پرونده سیاسی تمامِ حکومتها هر کدام که بخواهد بازنگری شود، سگ‌ زرد برادرِ شغال است و هیچ یک از دیگری در این موارد کم نمیاورد، اما این مساله نباید باعث شود موضوع را به انحراف کشانده و این عملِ ضدّ دیپلماتیک و ضدّ بشری حکومتِ غاصبِ ایران را توجیه کرد ، حکومتی که ظهورِ خود را مدیون کمک مادی و اطلاعاتی‌ امنیتی امریکا است و اکثرِ تئوریسین‌های انقلاب که به هزینه حکومتِ شاهِ فقید به امریکا رفته تا بازگشته برایِ وطن و مردم خدمت کنند از آنجا برایِ حکومت صادر کرد تا شده تا با تعلیماتِ سیا راه و چاه را نشانِ خمینی و اطرافیانش دهند که بعد که همه امور را در دست گرفت و ایده‌ها و همکاری‌ها را از همه جا دریافت، چه از گروههایِ داخلی‌ چه جاسوسان ضدّ ایرانی‌ و چه کشورهایی که به استقرراِ او کمک کرده بودند همه آنها را به گونه ائی سربه نیست یا به انزوا کشاند، ...
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 20:03
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...دیگر اینکه فاجعه در سیاستی است که ۳۵ سال خونِ مردم را به شیشه کرده و ایران را به ورشکستگی کشانده به وضعیتِ فرهنگی‌ , بهداشتی و روانی‌ کنونی رسانده ،کشوری که با وعده و عوام فریبی‌ میخواست به آن کرامت انسانی‌ بدهد و نفت و آب و برقِ را برایش مجانی‌ کند غافل از اینکه ما به نسبتِ الان نفت و آب و برق برایمان مجانی‌ محسوب میشد، و کرامتِ انسانی مان به جأیی رسیده بود که آزادانه و به اعتبارِ ایرانی‌ بودن با تلاشِ مستمرِ پدر و پسرِ آباد گرانِ ایران تردد داشتیم و نه فقط به خاطرِ پیشنه درخشان ایران باستان ، که آن هنوز بر جاست اما می بینیم نه تنها برایمان در این ۳۵ ساله کاری نکرده بلکه به خاطرِ گستاخ شدن و میدان دیدن از بابتِ حکومتِ ضدِّ ایرانی‌ در ایران باعث شده سیاستِ گستاخ فیلمهأی مانندِ ۳۰۰ را از آنهمه شکوه تمدن و اقتدار جهانی‌ کنند و به خردِ عده ائی سطحی نگر دهند، ...
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 20:09
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...هر کشوری ابتدا منافع خود را مدِ نظر دارد غیر از این ویرانگرانِ ایران که تمامِ تهمیلاتِ این ۳۵ ساله را به عشقِ رسیدن به قدس و در جهتِ گرفتنِ حقِ بیگانه انجام دادند , بیگانه اصلی‌ برایشان ایران و ایرانی بود, هشت سال جنگ را با تحریک و این شعار شروع بهترین جوانان این کشور و ارتشیانِ کاربلد را فدا و کلِّ تأسیساتِ ارتشی پیشرفته این مملکت راکه حاصلِ کفایت و میهن پرستی‌ شاهِ فقید بود نابود , دستِ آخر بگوید صلح مانندِ جامِ زهر است چون به قدس نرسید, تازه عربده کشی‌ کند بیش از دو سال مأمو رانِ سفارتِ کشوری که آنها را مستقر کرد را به گروگان گیرد، دو ماه پنج سرباز اخیرا به گروگان گرفته شدند چه دلهره ائی به همه وارد شد، حال حساب کنید دو سال و اندی چه میشود، آنهم در دستِ کسانی‌ که مانندِ آب خوردن آدم بیگناه میکشند و فله ائی تیر باران میکنند...
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 20:11
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...،هیچ سیاست و حکومتی به اندازه خودِ این حکومتِ اجنبی به ایران و ایرانی‌ ضربه نزد، اگر گروهِ اخیرِ گروگان گیرِ سربازانِ ایرانی‌ به خاطرِ آزاد کردنِ گروگانها میتواند به عنوانِ نماینده مجلس مورد قبول واقع شوند، ابوطالبی هم لیاقت دارد به عنوان نماینده ایران در سازمانِ ملل پذیرفته شود.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 20:11
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.