بندر بن سلطان، رییس سازمان امنیت عربستان، از سمت خود کنار رفت

بندر بن سلطان متولد سال ۱۹۴۹، رابطه نزدیکی با جرج بوش پدر و پسر داشت.

پادشاه عربستان بندر بن سلطان، رییس سازمان امنیت این کشور، را تغییر داد و یوسف الادریسی را به جای وی منصوب کرد. بندر بن سلطان به شدت از آمریکا به خاطر عدم مداخله نظامی در سوریه انتقاد کرده بود.

بندر بن سلطان ۶۵ ساله در ماه‌های اخیر به دلیل آنچه رسما مشکلات جسمی خوانده شده است، در خارج از کشور به سر می‌برد و تحت عمل جراحی شانه قرار گرفته بود.

خبرگزاری دولتی عربستان روز سه شنبه، ۲۶ فروردین، گزارش داد که بندر بن سلطان به خواست خود از سمت ریاست سازمان امنیت کناره گیری است. الادریسی که جانشین آقای سلطان شده معاون وی بوده است.

بندر پیش از آنکه در ژوئیه سال ۲۰۱۲ به ریاست سازمان امنیت انتخاب شود به مدت ۲۲ سال سفیر عربستان در آمریکا بود.

مسئولیت او در حمایت از مخالفان بشار اسد در سوریه برای سرنگونی نظام حاکم بر این کشور به شاهزاده محمد بن نایِف، وزیر کشور سپرده شده است که در سرکوب گروه القاعده بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ نقش مهمی ایفاء کرده بود.

شاهزاده نایف ماه فوریه در نشست سرویس‌های اطلاعاتی غربی و عربی در واشینگتن شرکت کرد که گمانه زنی‎‌ها درباره خروج بندر بن سلطان از تصمیم گیری‌ها درباره سوریه را تایید می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از دیپلمات‌ها، مدیریت بندر در بحران سوریه و انتقادهای او از عدم مداخله نظامی واشینگتن در بحران سوریه، خشم مقام‌های آمریکایی را برانگیخت و آن‌ها در دیدار از عربستان این موضوع را با مقام‌های ریاض مطرح می‌کردند.

عربستان همراه با قطر از متحدان اصلی شورشیان سوریه به شمار می‌روند.

بندر بن سلطان در سال‌های فعالیت‌ خود موفقیت‌های مختلفی در عرصه جهانی کسب کرده است. وی از جمله، در سال ۱۹۹۰ اتحاد جماهیر شوروی را قانع کرد که قطعنامه سازمان ملل در زمینه لزوم خروج نیروهای عراقی از کویت پس از حمله به آن را وتو نکند.

رییس پیشین سازمان امنیت عربستان همچنین پس از ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان، در سال ۲۰۰۵ فعالیت‌های دیپلماتیک گسترده‌ای در زمینه حل بحران لبنان داشت.

ترور حریری سبب شد که سوریه به عنوان متهم این قتل پس از نزدیک به سه دهه نیرو‌ها و عوامل اطلاعاتی خود را از لبنان خارج کند.

بندر بن سلطان متولد سال ۱۹۴۹، فرزند سلطان بن عبدالعزیز است که در سال ۲۰۱۱ درگذشت. وی رابطه نزدیکی با جرج بوش پدر و پسر داشت.

+21
رأی دهید
-2

اسب آتش - سیدنی - استرالیا
به جهنم. یوسف الدریسی یهودی زاده هم در نهایت میره جهنم. لعنت بر وهابیت.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 18:02
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.