بخشش اعدامی در دقیقه 90 : فوتبالیست مازندرانی از قاتل فرزندش گذشت

اعتماد : فوتبالیست مازندرانی که هفت سال قبل پسرش را در جریان یک نزاع خونین از دست داده بود سحرگاه دیروز در حالی که همه‌چیز برای مجازات قاتل پسرش آماده بود او را در دقیقه نود روی چهارپایه مرگ بخشید.

سحرگاه دیروز انبوهی از مردم شهر نور مقابل دادسرای این شهر جمع شده بودند تا سرانجامِ پرونده جنجالی قتل فرزند یکی از فوتبالیست‌های مشهور را ببینند. طبق اعلام قبلی مقامات قضایی شهر قرار بود عامل این جنایت به نام بلال قصاص شود. او عبدالله، فرزند عبدالغنی حسین‌زاده، فوتبالیست نوری را کشته و همه‌چیز برای مجازاتش مهیا بود. اما این ماجرا از چه زمانی شروع شد؟

یکی از روزهای سال 86 افرادی که در چهارشنبه‌بازار شهر رویان حضور داشتند شاهد درگیری خونینی بین دو جوان بودند. یکی از آنها بلال نام داشت که در جریان این نزاع جوان دیگری به نام عبدالله را با زدن ضربه چاقو به شاهرگش به‌شدت مجروح کرد. هرچند جوان مجروح به بیمارستان منتقل شد اما او ساعتی بعد به دلیل شدت خونریزی و جراحات وارده روی تخت بیمارستان جان باخت. به این ترتیب بلال به اتهام قتل عمدی دستگیر شد. پدر عبدالله از فوتبالیست‌های مشهور شهر بود. او چندی پیش پسر دیگری را در یک سانحه رانندگی از دست داده بود و مرگ عبدالله در جریان نزاع چهارشنبه‌بازار نیز برای او ناگوار بود. به همین دلیل او و همسرش به عنوان اولیای دم خواستار قصاص قاتل پسرشان شدند. در چنین شرایطی متهم به قتل در دادگاه کیفری استان مازندران محاکمه و به قصاص محکوم شد. هرچند از همان زمان تلاش‌هایی برای جلب رضایت اولیای دم انجام شد اما آنها تصمیم‌شان را برای مجازات قاتل گرفته بودند. بالاخره آذرماه سال گذشته برای اجرای حکم قصاص در نظر گرفته شد اما اجرای حکم به تعویق افتاد و روز 25 اسفندماه برای مجازات بلال در نظر گرفته شد. اما گروه‌های مختلف از جمله مقامات قضایی استان تلاش‌هایی را برای انجام صلح و سازش آغاز کردند و همین تلاش‌ها سبب شد بار دیگر اجرای حکم به زمان دیگری موکول شود. این بار دادستان نور اعلام کرد در صورتی که اولیای دم، متهم را نبخشند او سحرگاه 26 فروردین ماه در ملاءعام قصاص می‌شود. به این ترتیب همه‌چیز برای اجرای حکم مهیا شد.

سحرگاه دیروز جمعیت زیادی برای تماشای صحنه اعدام مقابل دادسرای نور جمع شده بودند. از روزهای قبل بار دیگر تلاش‌ها برای جلب رضایت اولیای دم آغاز شده بود. گروه‌های مختلف سعی داشتند تا دل رنج‌دیده پدر و مادر عبدالله را برای بخشش قاتل پسرشان به دست بیاورند اما هنوز هیچ کس نمی‌دانست قرار است چه اتفاقی بیفتد. در حالی که فقط چند ساعت تا اجرای حکم باقی مانده بود درخواست عادل فردوسی‌پور از خانواده مقتول برای بخشش قاتل فرزندشان ابعاد رسانه‌یی این ماجرا را گسترده‌تر کرد. هرچند تا پیش از آن برخی خبرگزاری‌ها این خبر را بر خروجی‌های‌شان قرار داده بودند، انتشار این خبر باعث شد تلاش‌ها برای جلب رضایت اولیای دم گسترده‌تر شود. فردوسی‌پور بارها در برنامه‌اش از تماس خیرین برای پرداخت دیه خبر داد و حتی گفت یکی از خیرین حاضر است 5 سفر حج به اولیای دم هدیه کند. او در ادامه برنامه نود گفت پدر مقتول راضی به بخشش شده و فقط رضایت مادر مقتول برای نجات جوان اعدامی باقی مانده است. او حتی پیامکی درباره مقام مادر و بخشش برای بینندگان خواند. با پایان برنامه نود این‌بار کاربران شبکه‌های اجتماعی به تکاپو افتادند و بحث‌های زیادی بین موافقان و مخالفان اجرای این حکم در گرفت. با این حال همه‌چیز به دقیقه 90 موکول شد.

داربست‌های فلزی محوطه اجرای حکم را محصور کرده بودند و ماموران زیادی برای تامین امنیت در آنجا حضور داشتند. هرچند نزدیکان قاتل و مقتول در بین جمعیت حضور داشتند اما بسیاری از اهالی شهر هم آمده بودند تا سرانجام پرونده‌یی را که از هفت سال قبل دنبال می‌کردند بدانند. هیچ کس آرام و قرار نداشت. دریا هم مثل اهالی شهر ناآرام بود. مسوولان اجرای حکم طناب‌دار را نصب کردند و همه منتظر بودند تا جوان اعدامی به محوطه منتقل شود. دیگر چیزی تا طلوع خورشید باقی نمانده بود که خودروی ویژه‌یی وارد محوطه شد. ماموران بلال را از داخل خودرو بیرون آوردند و او را به سوی چوبه‌دار بردند. در این لحظه همهمه حاضران بیشتر از قبل شد. عده‌یی در شعارهای خود خواستار بخشش بلال بودند و عده‌یی دیگر برای آنکه او را بهتر ببیند روی پنجه‌های پا ایستاده بودند. در چنین شرایطی تشریفات حکم انجام شد. بعد از قرائت قرآن و خوانده شدن حکم توسط نماینده دادستان، متهم پای چوبه ‌دار منتقل شد. ماموران او را روی چهارپایه مرگ قرار دادند. نفس‌ها در سینه حبس شده بود. چند لحظه بعد طناب‌ دار دور گلوی او حلقه بست. حالا دیگر همه‌ چیز برای مجازات او کافی بود. پدر و مادر عبدالله داخل محوطه ایستاده بودند و عجز و ناتوانی کسی که پسرشان را از آنها گرفته نظاره می‌کردند. پسر جوان با نگاه حیرانش در بین جمعیت دنبال خانواده‌اش بود تا برای آخرین مرتبه آنها را ببیند. در این لحظه دستور اجرای حکم صادر شد. مامور اجرای حکم دستش را به سوی چهار پایه مرگ برد اما درست در همین لحظه پدر و مادر مقتول به سوی جوان اعدامی خیز برداشتند. هیچ‌کس نمی‌دانست چه تصمیمی دارند. آنها که چند لحظه قبل برای اجرای حکم اصرار داشتند در کمال ناباوری اعلام کردند قاتل پسرشان را بخشیده‌اند. ماموران بلال را از روی چهارپایه پایین آوردند. مردم که از بخشیده شدن پسر جوان خوشحال شده بودند صلوات می‌فرستادند و همه از اولیای دم تشکر می‌کردند. هیچ کس نبود که از توقف اجرای حکم ناراحت باشد. اولیای دم با این کار، بخشش را به همه آموخته بودند. همه اشک می‌ریختند. جوان اعدامی که گریه امانش را بریده بود برای زندگی دوباره‌یی که پدر و مادر عبدالله به او بخشیده بودند از آنها تشکر کرد. ماموران او را بار دیگر سوار خودروی ویژه کردند و به زندان بازگرداندند. این خبر دهان به دهان در شهر نور پیچید. دیگر هوا روشن شده بود که اهالی نور محوطه جلوی دادسرا را ترک می‌کردند. آن زمان دیگر دریا آرام بود. مثل دل خانواده مقتول که حالا آرام‌تر از همیشه است.

بخشش اعدامی در دقیقه 90 : فوتبالیست مازندرانی از قاتل فرزندش گذشت




جوان اعدامی چطور بخشیده شد

در همین حال حجت‌الاسلام فضل‌الله سیفی، رییس دادگستری شهرستان نور در این باره به ایسنا گفت: با توجه به اینکه این پرونده در دادگاه کیفری استان مازندران رسیدگی شده بود درخواست اجرای حکم از دادسرای ساری به دادسرای نور ارجاع شد تا حکم قصاص نیابتا اجرا شود. با توجه به اینکه اولیای دم خواستار قصاص بودند از همه ظرفیت‌های شهرستان از جمله آیت‌الله سجادی، امام جمعه شهر، اعضای شورای اسلامی شهر رویان و انجمن حمایت از زندانیان نور برای اخذ رضایت از اولیای دم مرحوم عبدالله حسین‌زاده استفاده شد. سیفی افزود: ابتدا یک مهلت سه ماهه برای تاخیر در اجرای حکم داده شد و در این سه ماه بیشترین تلاش‌ها برای اخذ رضایت انجام گرفت و در نهایت دادستان محترم نور در راستای نیابت سابق، سه‌شنبه را به عنوان زمان اجرای حکم اعلام کرد.

رییس دادگستری نور ادامه داد: شب قبل از اجرای حکم آقای شالیکار، رییس محترم زندان نور همراه دیگر افراد با نفوذ تلاش‌هایی داشتند که این تلاش‌ها منجر به این شد که خانواده مرحوم حسین‌زاده گفتند پای چوبه‌دار اعلام رضایت می‌کنند. در زمان اجرای حکم، اولیای دم آمدند و مادر مقتول گفت اگرچه من یک پسرم را در حادثه تصادف و پسر دیگرم را اینگونه از دست داده‌ام و سفره من خالی است، اما انتظار ندارم سفره کسی خالی شود. با وجهه مذهبی که در خانواده مقتول وجود دارد، اولیای دم پای چوبه‌دار آمدند و طناب را از گردن قاتل برداشتند و به صورت عملی و بعد هم به صورت کتبی رضایت خود را اعلام کردند و با این کار از قصاص قاتل فرزندشان گذشتند. از سوی دیگر پسرخاله مقتول در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: همه‌چیز برای اجرای حکم اعدام مهیا شده بود و مادر مقتول طناب را بر گردن قاتل انداخته بود اما سرانجام با زدن یک سیلی، قاتل فرزندش را بخشید. مادر قاتل نیز با تقدیر از خانواده مقتول از این اقدام خیرخواهانه شان قدردانی کرد. وی همچنین از اقدام برنامه 90 در برنامه دوشنبه برای جلب رضایت خانواده مقتول تشکر کرد.

از سوی دیگر قنبر قنبری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نور درباره وضعیت بلال به فارس گفت: محکوم علیه با گذشت اولیای دم از قصاص رها شد اما پرونده از جنبه عمومی جرم به دادگاه کیفری ارسال شد تا نسبت به صدور حکم از جهت جنبه عمومی (اخلال در نظم جامعه) دادگاه حکم مقتضی را که عموما حبس طولانی است، صادر کنند و فعلا به زندان منتقل شد.


گفت‌وگو با عبدالغنی حسین زاده

بخشش اعدامی در دقیقه 90 : فوتبالیست مازندرانی از قاتل فرزندش گذشت


همسرم خواب دید، بخشیدیم
عبدالغنی حسین زاده فوتبالیست مازندرانی در گفت و گو با ایسنا علت بخشش قاتل فرزندش را توضیح داد.

این ماجرا از کجا شروع شد؟

‌ بگذارید ماجرا را از سال 1382 تعریف کنم. در آن سال یک موتوسوار که خلاف جهت خیابان حرکت می‌کرد با پسر 11 ساله‌ام برخورد کرد و او را کشت! چهار سال بعد، پسر بزرگم که 18 سالش شده بود در چهارشنبه بازار «رویان» با دوستانش قدم می‌زد تا اینکه «بلال» به او تنه زد. بلال در حادثه تصادف موتوسیکلت با پسر کوچکم، ترک راننده بود. عبدالله (پسر بزرگ) از تنه بلال ناراحت شد و به او لگد زد. اینجا بود که جوان قاتل از جورابش یک چاقوی معمولی آشپزخانه بیرون آورد.

چطور شد که بلال دست به چاقو برد؟

بلال جوان بی‌تجربه‌یی بود و کار با چاقو را بلد نبود. او ناشی بود و برای همین پرید روی هوا و ضربه‌یی به پسرم زد که متاسفانه شاهرگش را قطع کرد. خودش هم فرار کرد ولی ماموران نیروی انتظامی او را در خانه‌اش دستگیر کردند. قاتل به مدت دو سال زندان بود و ما در دادگاه به دنبال پرونده‌ بودیم. دادگاه در ساری بود که در آن قاتل ارتکاب جرم را انکار کرد، ولی قاضی به او گفت که قبلا اعتراف کرده و حالا اگر می‌خواهد بخشیده شود باید راستش را بگوید. در نتیجه‌ اعتراف کرد.

‌ درباره روند قضایی پرونده صحبت کنید.

شش سال گذشت. در این مدت قاتل در زندان نور اسیر بود و ما منتظر صدور حکم بودیم تا حکم صادر شود و به تایید دیوان عالی کشور برسد، شش سال طول کشید. در نهایت خرداد 92 حکم قصاص رسید، اما چون محرم بود، گفتیم که بهتر است اجرای آن بماند برای بعد. اجرای حکم به اسفند 92 موکول شد اما این‌بار هم نخواستیم که در شب عید این کار را انجام دهیم. قرار شد حکم 20 فروردین 93 اجرا شود اما باز هم گفتند که حکم چند روز دیگر یعنی 26 فروردین می‌رسد.

چطور شد که تصمیم گرفتید قاتل پسرتان را ببخشید؟

همسرم واقعا آسیب دیده بود. من هر روز در مدرسه فوتبال مشغول بودم و با دیدن بچه‌ها احساس می‌کردم که آنها هم فرزندم هستند اما همسرم در گوشه خانه بود و عکس بچه‌ها را می‌دید و ناراحت می‌شد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه همسرم خواب دید. سه روز قبل از اجرای حکم، همسرم خواب دید که پسر بزرگم به پسر کوچکم می‌گوید به «مامان بگو انتقامجو نباشد، جای ما خوب است!» این خواب دل همسرم را کمی آرام کرد و گفتم که این طوری تا روز اجرای حکم می‌توانیم بیشتر فکر کنیم. روز اجرای حکم هم خدا رحم به دل ما انداخت و قاتل را بخشیدیم.

آیا در این میان کسی هم پادرمیانی کرد ؟

رسانه‌ها درباره ماجرا مطلب نوشتند و برنامه «90» هم قصه ما را پخش کرد. فردوسی‌پور با من تماس گرفت و درخواست کرد که از خون پسرم بگذرم. علی دایی و محسن بنگر هم زنگ زدند. امیر قلعه‌نویی هم دیشب (دوشنبه) زنگ زده بود. همه کسانی که زنگ زدند قول‌هایی دادند و گفتند که پول می‌دهند یا مدرسه فوتبال می‌سازند. ما انتظار هیچ پولی نداریم و فقط به خاطر رضای خدا این کار را کردیم. اگر کسی می‌خواهد برای بچه‌های شهر ما کاری کند مختار است و به ما مربوط نیست. ما از هیچ کس چیزی نمی‌خواهیم.

+161
رأی دهید
-10

araz 32 - تبیلیسی - گرجستان
البته که حق داشتن که از خون قاتل بگذرن . حالا باید دید این خونوادیه قاتل پرور,,کی و کجا دوباره دسته گل به آب میدن
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 00:52
datis - سن دیگو - امریکا
آخه این بلال که ۴ ساله قبل ترک موتور بود و زده یه بچه ۱۱ سالرو کشته....بعد ۴ سال می‌زنه با چاقو شاهرگ یکیو می‌زنه ، آدم به شو هست؟ این ۴ ساله دیگه یا داره از دیوار مردم میره بالا یا مواد میفروشه.... این انگل ۲ بر به این خانواده صدمه زده،
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 01:07
araz 32 - تبیلیسی - گرجستان
متاسفانه ما در این موارد ضعف قانونی هم داریم ,مثلن در اینگونه موارد قاضی از جنبه عمومی جرم حداقل ٢ سال و حداکثر ١١ سال اونهم با احتساب ایام بازداش تمیتونه حکم صادر کنه,ولی معمولن عرف قضایی در مورده چنین پرونده هایی به این صورته که قاضی بیشتر از مدت زمان طی شده حکم زندان نمیده و متاسفانه چنین مجرمان خطرناکی با گذراندن ٥ یا ٦ سال حبس از زندان آزاد میشن . بعید میدونم در هیچ کدوم از کشورهای پیشرفته دنیا ,یک قاتل خشن رو به این زودی از زندان آزاد کنن
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 01:13
malek khorshid - روتردام - هلند
به خدا خیلی‌ مردی. و تو‌ ای مادر برات آرزوی صبر دارم. امیدوارم که خداوند به شما عزیزان صبرو تحمل زیادی عطا کند که دل خانواده ای‌ را شاد کردین. داغ عزیز بسیار سخته. دل بسیار بزرگی‌ می‌خواد برای بخشش. امیدوارم اون بلال احمق هم درسشو گرفته باشه. آچه یکی‌ نیست بگه بیشرف پسر مردمو کشتین تازه به برادرش هم تنه میزنی. بازم دامتون گرم.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 01:38
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا
گذشت بسیار زیباست هر چند که این خانواده را در موقعیت آچمز قرار دادن و رضایت گرفتن اما کار قشنگی بود با کاری که فردوسی پور کرد این خونواده را در رودر بایستی ملی‌ قرار دادن و یک جوان حد اقل از مرگ نجات پیدا کرد, متن را نخوندم که آیا آزاد شده یا هنوز هم باید حبس بکشه. اما قاتل هم به نظر من قصاص شده. او پنجه‌های عریان مرگ را بر دور گردن و با همه وجود به وضوح حس کرده و مزه مرگ را چشیده یعنی مردن و زنده شدن دوباره
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 02:29
alibabatabrizi - تبريز - ايران
اصلا این چاقو تو جیب چی‌ کار میکنه اونی که پیش خودش چاقو حمل میکنه بالاخره با لات بازیش هم خودش به دردسر میندازه و هم خیلی‌ از خانواده هارو .باید جرم سنگینی‌ رو وضع کننن که هر کس اصلاح سرد تو جیبش باش ولو دعوا هم نکرده باشه.یه ۲ سال زندانی رو بهش بدن .بیچاره این مادر مقتول این لات بیسرو پا ۲تا جوان گًل مردمو از پا در آورد .
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 02:51
raha1984 - هامبورگ - المان
خیلی دلم میخواد اینهایی که بخشش بخشش میکنن همین بلا سرشون بیاد و عزیزشون رو شاهرگش رو بزنند ببینم اونوقت بخشش میکنند ؟؟
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 08:00
مهيار - زنجان - ایران
یادمون باشه رضایت خواستن ودم ازخوبی وگذشت زدت آسونه ولی این پدر ومادر داغ سنگینی دیدن که ....
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 09:03
Azadikhah - تكسل - هلند
کار خیلی‌ بزرگی‌ انجام دادند.پیروز و زنده باشید :-)
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 10:32
nimaaa - نیویورک - امریکا
خیلی بزرگواری کردند واقعا دل بزرگی دارند خدا داغ هیچ فرزندی رو به دل پدر مادر نزاره
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 10:37
Ukguy4u - لندن - بریتانیا
خدا به این خانواده بزرگوار صبر بده. از اینکه گذشت کردند بزرگواری خودشون رو نشون دادن
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 11:23
aram.01 - کردستان - ایران
گذشت کردن کار انسانهای بزرگه اما نه برای انسانهای احمق و کوچک. اگه بچه من بود به هیچ عنوان نمی بخشیدمش‎. خوب دعوا کردی چرا چاقو میکشی؟
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 11:20
perser68 - آلمان - آلمان
آخوند مرتجع افراد یه جامعه رو با قوانین ارتجاعیش مجبوره به خلاف و جنایت میکنه و بعد برای کلاهبرداری شروع به دلالی و نشون دادن یه چهره انسان دوست و مردمی !آخوند متقلب رو باید با قوانین قرون وسطائیش پرت کرد به همون جائی که اومده،وگرنه داستانه کشتن و اعدام ادامه خواهد داشت!
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 15:02
جنگنده - تهران - ایران
لعنت به اون افرادی که با تبلیغات گسترده باعث فشار بر خانواده مقتول برای گذشت میشوند و باعث میشوند که این قاتلان وحشی باز هم در آنیده خون بی گناه دیگری را بریزند. قاتل اگر به قتل وارد نبود هیچوقت اول از همه به شاهرگه مقتول ضربه نمیزد. این آقا اشتباه کرد که بخشید و مطمئنا این قاتل باز هم مرتکب جنایت خواهد شد چون جری تر میشود و در زندان وحشی تر میشود و چیزهای جدید هم یاد میگیرد و به جامعه بر میگردد .این افرادی که از قصاص میگذرند مسئول خون مقتولان احتمالی آینده هم هستند.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 15:17
*Fanoos* - ایران - ایران
بزرگی این پدر و مادر انسان را وادار به فکر می کند که ای کاش همه ما ذره ای گذشت را در وجودمان نهادینه کنیم و یادمان باشد که همه اشتباه میکنند و فاصله شاکی و متهم فقط یک اتفاق ساده و یا یک تصمیم متعصبانه است.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 23:36
*Fanoos* - ایران - ایران
آفرین برنامه 90 و عادل فردوسی پور
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 23:40
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
جنگنده - تهران - ایران- بیشترین عاملی که این خانواده گذشت کردند، دیدن خوابی ازسوی مادر خانواده در موردِ پسرانِ مقتولِ خود و اظهارِ نارضایتی پسرِ بزرگ از حسِ انتقام گیری مادر است، حالا شما کاسه از آش داغتر شدی، هیچ گاه خشونت و ترویجِ آن باعثِ صلاح نیست مگر اینکه تنها راه باشد، تمامِ انسانها امانتِ خدایند ما صاحبِ آنها نیستیم، درست است فرزند از پدر و مادرِ خود بوجود میاید اما باز هم در دستِ آنها امانت است، این خانواده با خدا معامله کردند و جانی که او داده را به تلافی جانی که از دست دادند نگرفتند، ...
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 15:02
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
.. اگر دنبالِ انتقامی بدان انتقام گرفتنِ خداوند بسیار سخت تر از انسان است و حساس‌تر، این قاتل فقط فرصتِ دوباره زندگی‌ را پیدا کرد، اما بدهکاریش به خدا که تمام نشده،خصوصاً که قصاص نشد و تا ابد بدهکار است این خانواده برایِ رضایِ خدا از حقِ خود گذاشتند و قاتل با مسولیتی بزرگ تا ابد به جا ماند، علاوه بر آن دنیا بًنِ دراز دارد، مطمئناً روزگار بازی‌هایِ خود را با این قاتل خواهد داشت ، تا زنده هست هم صفتِ قاتل بودنش پاک نمی‌شود، خود چه بسا صاحبِ فرزند شود, به این راحتی‌ که گمان داری نیست، به او ترحم شد و صدقه سری فرزندانشان این خانواده از خونِ کثیفِ این قاتل گذاشتند، نمک بر زخمِ عمیقِ آنها نپاش،...
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 15:04
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...به هیچ عنوان بهایِ خونِ فرزندانِ پاکشان خون بهایِ یک قاتل نیست، درود بر این خانواده بزرگوار، روحِ فرزندانشان شاد و دخترشان سلامت ,ادامه امیدشان از سویِ او بارور شود، متأسفانه این حکومتِ آخوندی تمامِ اعتقاداتِ درست مردم را هم زیرِ سوال برده که به چشم خرافات جلوه می‌کند، قربانی دادن ، رسمِ خوبی‌ است که عده ائی مسکین هم به نوأیی میرسند مردم گوشت استفاده میکنند چه ضرر به کسی‌ میرساند اگر برایِ اطعامِ فقرا و با نیتِ دور شدنِ بلا از این خانواده باشد.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 15:04
کوروش مهری - یزد - ایران
همه دوستان باسواد و بیسواد ....:اعدام هیچ وقت راه حل نبوده و نیست.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 21:16
جنگنده - تهران - ایران
shirzan e irani - استکهلم - سوئد .................... اگر این بلا سر عزیز ترین آشنایت هم بیاد همینگونه صحبت میکنی ؟؟؟؟؟ اگر یک قاتل دو نفر از عزیزانت را مستقیم و غیر مستقیم بکشد باز هم همینها را میگویی ؟؟؟؟؟؟؟
شنبه 30 فروردين 1393 - 07:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.