دادگاه عالی هند به برخورداری تراجنسیتی‌ها از تسهیلات دولتی رای داد

با حکم دادگاه افراد تراجنسی با حفظ هویت جنسیتی از خدمات دولتی برخوردار می‌شوند



افراد تراجنسی در هند می‌توانند بدون کتمان هویت جنسی خود، از خدمات دولتی برخوردار شوند.

روز سه‌شنبه، ٢٦ فروردین (١٥ آوریل)، دادگاه عالی هند به دولت فدرال و دولت‌های ایالتی ابلاغ کرد که افراد تراجنسی را در تمامی برنامه‌های رفاهی و اجتماعی خود شامل تسهیلات آموزشی و بهداشتی و امکانات شغلی منظور دارند و برای غلبه بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی به آنان کمک کنند.

رای دادگاه با استناد به یکی از اصول قانون اساسی این کشور صادر شده که تمامی شهروندان هند را در برخورداری از امکانات اجتماعی و اقتصادی برابر دانسته است.

با حکم دادگاه، حدود سه میلیون تراجنسی هندی از حمایت‌های دولتی برخوردار خواهند شد.

تا پیش از این، تراجنسی‌های هند تنها در صورتی قادر به استفاده از امکانات دولتی بودند که جنسیت خود را مذکر یا مونث ذکر می‌کردند زیرا دستگاه‌های دولتی هویت جنسیتی دیگری را به رسمیت نمی شناختند.

با اجرایی شدن حکم دادگاه عالی، در تمامی اسناد و پرسشنامه‌های دولتی از جمله تقاضانامه دریافت کمک‌های دولتی، جنسیت سوم هم در کنار دو جنس مذکر و مونث ذکر خواهد شد.

همچنین، دادگاه عالی از دولت خواسته است برنامه‌ای را برای ساختن توالت‌های ویژه تراجنسی‌ها در کنار توالت‌های زنانه و مردانه به اجرا بگذارد و امکانات لازم برای رسیدگی به نیازهای بهداشتی آنان را در اختیار این افراد قرار دهد.



دیوان عالی پاکستان پیشتر هویت تراجنسیتی را به رسمیت شناخته بود



رای دادگاه عالی هند شامل افرادی خواهد شد که خصوصیات جسمی جنس مخالف را به دست آورده یا رفتاری را انتخاب کرده‌اند که با جنسیت آنان هنگام تولد منطبق نیست.

براساس این رای، افرادی که با عمل جراحی، جنسیت خود را تغییر می‌دهند از نظر حقوقی مجاز هستند هر جنسیتی را که می‌خواهند انتخاب کنند.

قضات دادگاه گفته‌اند که هر انسانی حق دارد جنسیت خود را انتخاب کند و کسانی که خود را نه مذکر و نه مونث می‌دانند نیز از همین حق برخوردارند. دادگاه از دولت هند خواسته است از طریق آموزش همگانی، نگرش منفی نسبت به تراجنسی‌ها را اصلاح کند. در بسیاری نقاط هند، افراد تراجنسی با تبعیض مواجه هستند و برای امرار معاش، ناگزیر می‌شوند به گدایی یا روسپیگری روی آورند.

اخیرا کمیسیون انتخاباتی هند برای نخستین بار اجازه داد جنسیت "دیگر" در کنار مذکر و مونث در برگه‌های رای نوشته شود تا رای دهندگان تراجنسی بتوانند گزینه سوم را انتخاب کنند و بیست و هشت هزار نفر در برگه‌های رای، این گزینه را انتخاب کردند.

با وجود رای دادگاه عالی در مورد آزادی انتخاب هویت جنسیتی، همجنسگرایی همچنان در هند غیرقانونی است و همجنسگرایان گفته‌اند که خصوصیات جنسیتی آنان باعث می‌شود در معرض ارعاب و آزار ماموران پلیس قرار گیرند. اخیرا دادگاه عالی هند بار دیگر از لغو قانون ممنوعیت همجنسگرایی را که در زمان حکومت استعماری بریتانیا در هند وضع شده بود خودداری ورزید.

دو سال پیش، دیوان عالی پاکستان هم تراجنسیتی را به عنوان جنسیت سوم به رسمیت شناخت و در انتخابات پارلمانی اخیر آن کشور، تعدادی افراد تراجنسی با همین هویت جنسی، وارد مبارزات انتخاباتی شدند.

+29
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.