خاطرات دختر ۲۵ ساله آمریکایی از سفر نوروزی به ایران

سیلویا دختر گردشگر آمریکایی

سیلویا دختر ۲۵ ساله‌ی آمریکایی است که نوروز ۹۳ را در ایران گذراند. او در وبلاگ خود از تجربه‌ی سفر به ایران، زیبایی‌های این کشور و دوستی‌ عمیقش با ایرانی‌ها نوشته است.

به گزارش ایسنا، وبلاگ او بازدیدکنندگان متعددی دارد و پای مطالبش نظرات کاربران اینترنتی، دوستانش و همچنین دیگر مسافران منتشر می‌شود. بیشتر کسانی که در وبلاگ سیلویا نظر داده‌اند، او را برای سفر تنهایی به ایران تحسین کرده و از روایتی که او از تهران ارائه کرده‌ است، تعجب کرده‌اند. برخی نیز حرف‌های او را پنجره‌ای تازه توصیف کرده‌اند که او به تهران گشوده است، حتا برخی گفته‌اند که حتما به تهران سفر می‌کنند.

همچنین برخی از خوانندگان وبلاگ او، اظهار امیدواری کرده‌اند که هنگام سفرشان به ایران، زاینده‌رود را پر آب ببینند. سفر سیلویا به کردستان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری گفته‌اند که دوست دارند به کردستان سفر کنند.

خاطرات دختر ۲۵ ساله آمریکایی از سفر نوروزی به ایران



برخی ایرانی‌ها نیز در وبلاگ او، پیشنهادهایی را برای دیدن دیگر مناطق و همچنین شیوه‌های مختلف سفر به ایران ارائه کرده‌اند.

20 مارچ؛ تنها در تهران، چه فکر می‌کردم؟

من وقتی تصمیم گرفتم سفر دو هفته‌ای با کوله‌پشتی به ایران داشته باشم، از کسی نخواستم اظهار نظر کند، اما به‌نظر می‌رسید همه دوست داشتند در این‌باره چیزی بگویند: «این خیلی فوق‌العاده است، من هم اگه پاسپورت آمریکایی نداشتم، به تو ملحق می‌شدم»، «واقعا می‌خواهی تنها بروی؟» و توصیه‌ی عموی خوش‌سفرم: «ایران جای خوبی نیست، به جای آن برو یونان».

اما من تصمیمم را برای سفر به ایران گرفته بودم. ایران خانه‌ی یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان است و مهمان 13 محوطه‌ی تاریخی ثبت‌شده در یونسکو است. ایران مناظری از جنگل‌های انبوه تا کوه‌های برف‌گرفته و کویرهای وسیع دارد. علاوه بر این، مسافران بسیاری در آسیای مرکزی دیدم که دیوانه‌ی ایران بودند؛ مردم مهمان‌نواز، غذاهای لذیذ و محوطه‌های تاریخی. چطور می‌توانم ایران را به برنامه‌ی سفرم اضافه نکنم؟!

تهران دقیقا آن‌جایی نبود که تصور می‌کردم. این نوشته را در آپارتمان دوستم، رعنا می‌نویسم. جایی که ما با هم با یک لیوان چای داغ نشسته‌ایم و به صداهای بلند انفجار که از خیابان می‌آید گوش می‌دهیم؛ چند دقیقه یک‌بار نور یک انفجار بزرگ، آپارتمان را روشن می‌کند و ما با ترس به هم نگاه می‌کنیم. این، بخشی از جشن‌های آغاز سال نو در ایران است. جشنی که به آیین زرتشتی و باورهایی از سه‌هزار سال پیش بازمی‌گردد.

در شب چهارشنبه‌ی آخر سال (چهارشنبه‌سوری) خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، آتشی روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند، ترقه روشن می‌کنند، فانوس‌هایی به آسمان می‌فرستند و گاهی می‌خوانند و می‌ر‌قصند.


امروز عصر که ما با خانواده‌ی رعنا روی بام خانه بودیم، برادر رعنا می‌پرسید، احتمالا همه‌ی آمریکایی‌ها کابوسی از ایران در ذهن دارند، اگر دوستانت تو را در تهران و محاصره‌شده با آتش ببینند، چه فکر می‌کنند؟ آیا این چیزی نیست که آن‌ها همیشه از ایران در ذهن دارند؟

او قطعا شوخی می‌کرد؛ اما یک عنصر غم‌انگیز و واقعی در این حرف بود. سوالی که همیشه از تو در ایران می‌پرسند، این است که قبل از آمدن به تهران چه فکر می‌کردی؟ میزبان‌های من در تهران درباره‌ی آمدن گردشگران به کشورشان خیلی مشتاق هستند و من دوست داشتم به آن‌ها بگویم آمریکایی‌ها مشتاق دیدن ایران هستند، اما این دروغ بود. بیشتر کسانی که من با آن‌ها درباره‌ی سفرم به ایران حرف زدم، تلاش کردند، من را از رفتن به ایران یا دست کم تنها رفتن منصرف کنند؛ اما مسأله این است که از وقتی من در ایران فرود آمدم، هرگز احساس تنهایی نکردم.

رسپشن هتل با من مثل دختر خودش رفتار کرد، به من غذاهایی برای خوردن و جاهایی برای دیدن پیشنهاد کرد. میزبان‌های قبلی من هم که دو دختر دانشجو بودند، مانند خواهرهای بزرگ‌تر با من درباره‌ی سیاست و مذهب حرف زدند و رعنا هم مانند یک خواهر من را پذیرفت. آشنایی من با رعنا از یک ناهار، به سفر به اصفهان و به گذراندن چند روز با خانواده‌ی او تبدیل شد.

عکس‌های گردشگر آمریکایی تهران شاید تنها سفر کردن به ایران خطرناک باشد، اما سفر من به ایران فقط پر از دوستی و مهمان‌نوازی و غذاهای فوق‌العاده بوده. من و رعنا چند ساعت دیگر به مریوان، شهر کوچک کُردنشین در مرز عراق می‌رویم. شاید از آنجا چیزهای هیجان‌انگیز بیشتری برای گفتن داشته باشم.

27 مارچ؛ کافکا و سیگار در تهران

من واژه‌های خیلی زیادی شنیده بودم که برای توصیف تهران به کار می‌رفت؛ شلوغ، چند فرهنگی، دودآلود، پر از ترافیک و خطرناک؛ اما با گذراندن نزدیک به یک هفته در شهر، واژه‌ای که در مجموع به نظر من مناسب می‌رسد «باحال» (cool) است. (این گردشگر آمریکایی در ایام تعطیلات نوروز به ایران سفر کرده بود).

هر چیزی در تهران یک جنبه‌ی «باحال» دارد و من احساس می‌کنم در یک‌سری از فیلم‌های دهه‌ی 80 (میلادی) هستم. روز سوم اقامتم در تهران با رعنا - دانشجوی 23 ساله - از طرق سایتی ویژه‌ی مسافران آشنا شدم و او پیشنهاد خوردن ناهار در یک کافه‌ی کوچک را به من داد. کافه‌ای که می‌گفت مورد علاقه‌ی دانشجویان هنر است. ما درباره‌ی علاقه‌مان به کافکا، موسیقی فرانسوی، لباس پوشیدن و... حرف زدیم. بعد از ناهار به خانه‌ی هنرمندان و گالری‌هایش رفتیم. بعد از آن تصمیم گرفتیم فرهنگ را رها کنیم و به جای بامزه‌تری برویم: کافه.

عکسهای سیلویا از کافه های تهران



کافه‌های تهران پاتوق‌های محبوبی هستند که جوانان شهر می‌توانند از چشم‌ خانواده فرار کنند و یک قرار آرام داشته باشند یا به آسودگی سیگار بکشند و درباره‌ی سیاست بحث کنند.

رعنا برای من توضیح داد که بهترین کافه‌ها آن‌هایی هستند که از دیدرس خیابان پنهان ‌و کمی تاریک هستند. کافه‌های محبوب رعنا «کافه اون» و «کافه لورکا» هر دو نزدیک میدان ولیعصر هستند.

اقامتم در تهران بیش از حد کوتاه بود و بیشتر شهر، کشف‌نشده باقی ماند؛ اما تهران را با تصویری از یک شهر پر از زندگی و شوق ترک کردم.



مغازه‌دارها با گرمی از من استقبال می‌کردند (البته با کمی تعجب) و بحث‌هایی که با مردم داشتم، همیشه پر از علاقه‌ای حقیقی و دوطرفه بود. وقت‌هایی هم که با رعنا در کافی‌شاپ‌های تهران گذراندم، در من نسبت به تهران احساس شهری پر از معنای واقعی، تاریخی برای به‌خاطر سپردن، پرسش‌هایی برای تأمل کردن، امیدی برای محافظت و آینده‌ای برای کشف باقی گذاشت.

من و رعنا در یک سفر آخر هفته‌ای، به اصفهان می‌رویم.

30مارچ؛ اصفهان، دیدن نصف جهان

وقتی رعنا را برای ناهار در تهران دیدم، به او گفتم قصد دارم «ایصفهان» یا «اصفهان» را ببینم و او اعتراف کرد که هرگز پایتخت پیشین ایران را ندیده است و بعد تصمیم گرفت، همراه من به اصفهان بیاید.



عکس‎های سیلویا از اصفهان



فارس‌ها (Persians) به اصفهان، «نصف جهان» می‌گویند. اگرچه اصفهان حالا شهری مدرن و شلوغ است، اما زمانی یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان بوده که در محل برخورد مهم‌ترین راه‌های شمال به جنوب و شرق به غرب جهان واقع شده که از ایران می‌گذشته است. یادمان‌های درخشان گذشته‌ی اصفهان در هر گوشه از شهر، ما را تحت تأثیر قرار می‌داد، از میدان چهارگوش زیبا و درخت‌های بلوار گرفته تا پل‌ها و کاخ‌ها و مسجدها.

میدان نقش جهان (یا میدان امام یا میدان شاه) محوطه‌ی میراث جهانی یونسکو و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های چهارگوش جهان است.

رعنا برای دیدن سی‌وسه پل بسیار هیجان‌زده بود، پل سی‌وسه کنگره‌ی مشهور اصفهان؛ اما وقتی ما به پل رسیدیم، رعنا شوکه شد، به جای رودخانه‌ی درخشانی که زیر پل جاری باشد، فقط خشکی بود و زمین ترک خورده بود. آب کجا رفته بود؟!

زنی که پیش از این با او در تاکسی آشنا شدیم، به ما گفت که اصفهان آب را برای پر کردن یک دریاچه‌ی دیگر به جای دیگری می‌فرستد .... چه؟ اما آن‌ها باید دریاچه را برای نوروز پر می‌کردند.

اگرچه اصفهان به‌وسیله‌ی حکومتی مسلمان ایجاد شده، مکان‌های تاریخی از مسیحی‌ها، یهودی‌ها و زرتشتی‌ها دارد. ما کلیسای «ژوزف مقدس» را در اصفهان دیدیم که به‌وسیله‌ی یک مجمع ارمنی ساخته شده که در سال‌های 1600 میلادی در اصفهان مستقر بوده است.

همچنین از دیگر بخش‌های تاریخی شهر هم دیدن کردیم و واقعا از هتل سنتی که پشت مسجد حکیم (یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای شهر) بود، خوش‌مان آمد و از چایی خوردن در پاتوق چای‌خانه‌ی هتل لذت بردیم. آن‌ها همچنین پرچم‌های کشور ما را آوردند و ما وانمود کردیم که در یک ناهار کاری بسیار مهم هستیم (مسلما بی‌هیچ دلیلی، اما از این وانمود کردن بی‌علت لذت بردیم).

اتوبوس از تهران ما را شش ساعته و با قیمت 190 هزار ریال (6 دلار) به اصفهان آورد. ما هزینه‌ی اتاق هتل سنتی را نصف کردیم و هر کدام شبی 15 دلار پرداختیم. ورودیه‌ی محوطه‌های تاریخی اصفهان هم تقریبا برای خارجی‌ها نفری 150 هزار ریال (5 دلار) است.

آوریل؛ سفر زمینی به کردستان ایران

بعد از خوردن‌ خوراکی‌های ایرانی و شادی کردن‌های بسیار من با رعنا و خانواده‌اش در جشن نوروز، تصمیم گرفتم به جاده برگردم و ایران را بیشتر کشف کنم. خوشبختانه سفر من و رعنا به اصفهان در او احساس کمبود سفر را به‌خوبی به‌جا گذاشت و او مشتاق شد با من به یک ماجراجویی دیگر بپیوندد؛ اما چطور جای دیگری را برای سفر انتخاب کنیم؟ به سمت کویر برویم؟ باقی‌مانده‌های پرسپولیس را ببینم یا از روستای تاریخی ابیانه دیدن کنیم؟


عکس‌های گردشگر آمریکایی از کردستان



من کاملا گیج بودم، اما رعنا می‌دانست دقیقا کجا باید برویم. بعد از گرفتن چند تماس تلفنی، اعلام کرد به مریوان می‌رویم. شهری کوچک در کردستان و در مرز عراق و در خانه‌ی خالی یکی از دوستان او می‌مانیم.

کردستان بی‌نظیر است. مریوان نه‌تنها کنار دریاچه‌ی زیبای زریوار و کوه‌های برف‌گرفته قرار دارد، بلکه من از این لذت بردم که شهر را با دوستانی بسیار «باحال» می‌دیدم. سفری پر از خنده داشتیم.

روز اول به گشتن در مریوان، دریاچه‌ی زریوار و کمی بالا رفتن از تپه‌های سبز گذشت. نوروز کاملا زمان خوبی برای آمدن به مریوان بود و فضا، پر از جشن بود. ما خانواده‌های متعددی را در پیک‌نیک و رقصیدن زیر نور خورشید دیدیم.

روز بعد، پس از صبحانه با ماشین به جاده‌های کوهستانی «اورامان تخت» رفتیم. رانندگی همراه با رعنا و دوستانش یکی از بهترین خاطره‌های سفر من است. تعریف کردن خاطره‌های خنده‌دارمان، بحث کردن درباره‌ی «هایدگر» و گوش دادن به صداری «لئونارد کوهن» و «ادیت پیاف». من به‌سادگی تفاوت‌های فرهنگی بین خودمان را فراموش کردم، انگار با دوستان دانشگاهم باشم.

دیدن کردستان تجربه‌ی منحصربه‌فرد و خاصی بود و من قویا به بقیه‌ی گردشگران، سفر به کردستان را پیشنهاد می‌کنم. محلی‌ها بسیار دوستانه برخورد می‌کردند، مناظر زیبا بود و تفاوت فرهنگی بسیار زیادی بین کردستان و بخش دیگری از ایران بود که دیده بودم.

اتوبوس شبانه، ما را با 330 هزار ریال (حدود 11 دلار) 12 ساعته به کردستان برد. مریوان هتل هم دارد، اما من پیشنهاد می‌کنم با محلی‌ها بمانید.

 

خاطرات دختر ۲۵ ساله آمریکایی از سفر نوروزی به ایران

عکس‎های سیلویا از تهران

عکسهای سیلویا از تهران

عکسهای سیلویا از اصفهان

عکسهای سیلویا از اصفهان

عکسهای سیلویا از اصفهان

خاطرات دختر ۲۵ ساله آمریکایی از سفر نوروزی به ایران

عکسهای سیلویا از اصفهان

عکسهای سیلویا از تهران

عکسهای سیلویا از تهران

عکسهای سیلویا از کردستان

عکسهای سیلویا از کردستان

خاطرات دختر ۲۵ ساله آمریکایی از سفر نوروزی به ایران

عکسهای سیلویا از کردستان

+402
رأی دهید
-36

Iran e Azad - هورتن - نروژ
ایران رو با دیدی ساده ،طبیعی و بسیار زیبا توصیف کرد. ای کاش زیر ساخت ‌های توریست در ایران فراهم می‌‌بود !!!!!
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 11:38
humans win - فرایبورگ - سویسس
به نظر من باید سیاست و سیاستمداران هر کشوری رو جدا از مردم اون کشور دونست
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 11:46
vahid.sharifi - ونكوور - كانادا
چقدر بدبخت و عقده ای شدیم که تا یک آمریکایی‌ به کشور ما محل س. می‌ گذاره و سفر میکنه دفتر خاطراتش را چاپ می‌کنیم! دوران شاه ولو بودند تو ایران آمریکایی‌ ها...
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 12:10
leila leila - گوتنبرگ - سوئد
اون پیژامه چارخون ایه منو دیوونه کرد
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 11:25
bita-gh - لیدز - انگلستان
آیا یه امریکایی هم ما را مهمون خونشون میکنه? چه ندید بدیدیم ما که یه امریکایی رو انقدر تحویل میگیریم!!!! حالا اگر یه توریست افغانی یا آفریقایی هم بود این کارو میکردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 13:10
perfectman - ماستریخت - هلند
دوستان داخل ایران با اغوشی گرم و باز از ایشون استقبال کردند. و صد البته شاید وقت و پول هم برای اینکه این خانم عزیز بیشتر خوش باشه صرف کرده باشند. ولی ایکاش بدودند که اگر یه روزی خودشون به کشور ایشون یا کشور اروپایی سفر کنند نباید انتظار همچین مهمان نوازی رو داشته باشند.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 13:25
xavii - لندن - بریتانیا
بر عکس این کارو آمریکایی ها برامون تو آمریکا می کنن ، به عنوان یک خارجی مزاهم دیده می شیم
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 13:32
batistuta - تهران - ایران
ما ایرانیان جهان سومی بیگانه پرستیم،مسافران چشم آبی جهان اولی رو روی سرمون می گذاریم و از آنها پذیرایی آنچنانی می کنیم،اما فقط خدا میدونه که روزانه بر سر هموطنان خود چه بلاهایی که نمیاریم ! این دختر خانم غربی از روی دیگه ی ماجرا خبری نداره.ای کاش ما همون رفتاری رو که با یه توریست غربی می کردیم،با همنوعان خودمون هم همون رفتار رو داشتیم.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 12:51
romano - تهران - ایران
vahid.sharifi - ونکوور - کانادا دوست عزیز ما نه بدبختیم نه عقده‌ای ما مهمان نوازیم و چیز جدیدی هم در فرهنگمان نیست یک خانواده غیر بدبخت و عقده‌ای ایرانی که اصالت دارد معمولا به همه اطرافیان محبت می‌کند حالا چه بایه کاسه آش به در و همسایه یا چه پناه دادن به یک دختر مسافر.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 14:05
biparva-jan - تهران - ایران
این خوب بود اگر همه رو اینطور تحویل میگرفتند نه فقط امریکایی ها رو. البته این رفتار دلائل مختلفی داره. مثلا عده ای که میدونن در مورد ایران در رسانه های امریکایی چقدر سیاه نمایی شده سعی میکنند به توریست های امریکایی خلافش رو ثابت کنن. عده ای هم عشق امریکایی هستند و کلا امریکایی ها رو موجوداتی برتر از خودشون میبینن که این مورد هم خودش دلائل زیادی داره مثل تکنولوژی برتر اونها و اثر فیلم های هالیوود. توریست هایی که از استرالیا و کشور های اروپایی و چین و کشور های منطقه میان هرگز اینقدر تحویل گرفته نمیشن.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 13:58
romano - تهران - ایران
batistuta - تهران - ایران جناب لطفا پاسخ من را به vahid.sharifi - ونکوور - کانادا بخوان ضمنا ما بیگانه پرست نیستیم نشانه آن حفظ 17 امین خاک بزرگ دنیا پس از 7000 سال است. طبیعی است ما همنشین بهتر را برای خودمان انتخاب می کنیم و اگر یک آفریقایی که نمی‌دانیم از کجا آمده براحتی در خانه او را راه نمیدهم همینطور یک آمریکایی به یک ژاپنی در خانه خود بهتر از یک ویتنامی پناه می‌دهد. دلیل اینکه با بیشعور ترین حکومتهای دنیا همین رفتار و دید مثبت را با ما دارند همین مهمان نوازیست و ما به این هم از جهت رفتار انسانی و سنتی و هم از جهت منافعمان نیاز داریم. دور و بر من بسیار مردمان مهربانی هستند که به همنوعان خود محبت می‌کنند شما برو ببین چه چیزی در خود و اطرافیانت تغییر کرده آنها را اصلاح کن جامعه اصلاح می‌شود.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 14:11
romano - تهران - ایران
perfectman - ماستریخت - هلند و xavii - لندن - بریتانیا اصولا هیچ اهمیتی ندارد غربیها یا آمریکاییها چه هستند و چه فکر می‌کنند مهم این است ما اینیم و اینگونه رفتار می‌کنیم کم هم به افغانی و عراقی محبت نکردیم در ملل مجاور ما طی هفت هزار سال هیچ کسی نمی‌تواند ادعای بربریت و شهر سوزی و تجاوز از ما بکند و اتفاقا تنها ملت دنیا هستیم که برای آنها مدرسه قصر و .. ساختیم که الان به تاریخ خود افتخار می‌کنند آیا همچین کشوری در دنیا سراغ دارید (حالا بماند همه هم جواب مارو با بدی دادند مثل رو هم ریختن عربها و اسرائیل ضد ایران هر جفتشون به ما مدیون هستند).
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 14:15
shana - خ - ایران
کاش متوجه مسیله مهمی به عنوان جذب توریست می شدیم .ملیت توریست مهم نیست و نباید انتظار تلافی داشت
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 14:34
Kamran Kurdeh - قاهره - مصر
شانس آورد گیر اصغر و اکبر و ابوالفضل و خلج حوالی میدان شوش نیفتاد.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 15:07
nejaat2006 - لیدز - انگلستان
batistut- تهران - ایران) حق با شماست دوست عریز
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 15:22
مهيار - زنجان - ایران
همه کشوراتلغش میکنن تا توریست خارجی بیادودرآمدزایی داشته باشه حالا مایه توریست دیدیم نه هتل گذاشتیم بره نه هزینه بکنه تغزه با اتوبوس بردنش که اصراف نشه چقد ما ساده ایم عوضش امریکا دارایی های این ملتو بلوکه میکنه وتحریم پشت تحریم
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 15:28
siavash2a - تهران - ایران
ایران زیباست فقط حکومتش خائنه
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 15:30
آذری باهوش - میانه - ایران
perfectman - ماستریخت - هلند. آیا واقعا آنها بخاطر انساندوست بودن از او پذیرایی میکنند؟ یا اینکه از بس خارجی کم به ایران میرود میخواهند بدانند خارجیها چه جوری میباشند؟ واقعیت است که ایرانیها میلیونی به خارج فرار میکنند ولی خارجیها خیلی اندک شاید به ایران بیایند.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 15:31
آذری باهوش - میانه - ایران
batistuta - تهران - ایران. درست میفرمایید دوست گرامی. حالا یک افغانی را در نظر بگیرید ببینید چه بلایی بر سر او میاورند. برای من پیش آمده که فردی وقتی با یک خارجی همراه شدیم به او احترام و همزمان به من بی احترامی میکرد که خود آن فرد خارجی وقتی به این موضوع پی برد خیلی رنجیده خاطر شد ولی من چیزی نگفتم. پس این یک مهمان نوازی نیست.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 15:36
Behdin - آمستردام - هلند
perfectman - ماستریخت - هلند هم میهن عزیز، لیمبورخی‌ها را ولن کن، بی‌ معرفت هستند، با خود هلندی‌ها هم کنار نمیان. خودت را برسون این دور بر‌ها خیلی‌ بهتر است.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 16:38
Kamran Kurdeh - قاهره - مصر
میخواستم اینرا اضافه کنم که ظاهرا مردم کردستان این ولگرد مفت خور را تحویل نگرفته و ذوق زده نشدند برای همین گفته فرهنگ کردها با دیگر نقط ایران ا فرق داره
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 17:00
Asamasa - دوسلدورف - ألمان
اولا :فارس ها نه بلکه پارس ها. دوما: چرا از تهران فقط عکس یه دست فروش و میدان حسن آباد و گذاشته؟؟؟. امیدوارم راه توریست به ایران هم باز بشه. اگه امکانات هم فراهم بشه بهتر
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 17:23
batistuta - تهران - ایران
vahid.sharifi،ضمن تأیید فرمایش شما،ولی این رو بدونید که ولو بودن شهروندان یک کشور دیگر در سرزمینمان افتخاری محسوب نمی گردد.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 17:32
m.n.s - کرج - ایران
bita-gh - لیدز - انگلستان . گل گفتی دوست عزیز زنده باشی . همینا که یک امریکائی را چنین پرستش میکنند بعدش 22 بهمن میرن 100 بار صدا میزنند مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 17:40
Kamran Kurdeh - قاهره - مصر
میلیونها توریست خارجی از مصر دیدن میکنند و هیچ مصری از دیدنشان ذوق زده نمیشه ولی زیارت یک خانم ولگرد خارجی از ایران همه را ذوق زده و خوشحال کرده, همان داستان خانمهای ایرانی در غرب که همه از ماجراهاشون اگاهند.بابا یک ایرانی از هر قوم و طایفه ای که باشه از کل فرنگی ها باارزشتره.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 16:53
کوروش مهری - یزد - ایران
به قول شاهین نجفی:حالا دیگه تهرون از پاریس امن تره؟؟؟
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 18:16
shamillan - مونترال - کانادا
امریکا برای این که خودش پیشرفت کنه .....جلوی پیشرفت کشور های دیگه رو میگیره ...هر چی جانگ و بدبختی تو دنیا از آستین امریکا هست و بس .
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 18:29
shamillan - مونترال - کانادا
پرچم آمریکا رو نداشتن براش بزارن ....این ایرانی ها همیشه غریبه پرست هستن ....خصوصاً از لحاظ فرهنگی مشکلی که داریم چشم آبی‌ها رو خیلی تحویل میگیرن ذوق زاده میشن !!؟؟...اما همین آمریکا ما رو به خاک سیاه کشوند همین چشم ابی ها حسود ....این مملکتی هست که برام گذاشتن !!حالا یک دختر ۲۵ ساله باید از ما تعریف کنه ما هم خوشمون هم بیاد ...چه به روز ما آمد ...لعنت به آمریکا و جیمی کارتر
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 18:24
telesm - لس آنجلس - ایالات متحده
جمعتون جمع نژاد پرستای عزیز
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 18:33
Kamran Kurdeh - قاهره - مصر
اینی که آلان تعریف میکنم به هر چی مقدسه عین واقعیته؛. سال 1365 درست قبل از ترک ایران در گاراژ اتوبوس میدان آزادی منتظر اتوبوس جهت مسافرت به شهرستان خود بودم که صداهای بلند از نزدیکی تعاونی تی بی تی مرا کنجکاو و بسوی خود کشید, از دور دیدم مردم بسیاری بشکل حلقه ای با انبوهی از مردم متشکل شده و همگی با فریاد و اشاره به مرکز ان دایره چیزهای مبهمی می‌گفتند و تنها چیزی که فهمیدم ابن بود که داد میزدند برسید و نگاه کنید چینی , من هم با زور و مکافات خود را به جلو کشیدم دیدم ای وای چند مسافر جوان بدبخت آسیایی چینی یا کره ای در وسط جمعیت گیر کرده و از ترس همدیگر را آغوش گرفته و گریه میکردند. انگار چند تا موجودات خارجی از سیارات دور گیر انسانها افتاده بودند . حالا فهمیدین چرا به خانم خوش گذشته
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 17:24
k4970 - تورنتو - کانادا
leilaleila خیلی‌ باحال گفتی‌ من هم تو کفّ پیژامه ۴ خونه هستم
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 18:55
sarap - ونکوور - کانادا
bita-gh - لیدز - انگلستان. گل گفتی، متاسفانه این نقطه ضعف ایرانیان نسبت به یک سفید چشم آبی غیر قابل انکار هست. به قول شما این رفتار نیست به یک افغانی یا سیاه هرگز مشابه نخواهد بود.مردم بیگانه پرستی هستیم.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:12
sarap - ونکوور - کانادا
این خانوم رعنا هم احتمالا در خیال و رویای ویزای امریکا هست! وگرنه ببین همین جمعیت ایرانیهای مقیم خارج از کشور با هموطنشون چها که نمی کنند از کلاهبرداری و دروغ گرفته تا بدترین کلکها و دورویی ها که هیچ خارجی در حق آدم نمیکنه
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:15
raha1984 - هامبورگ - المان
بابا ولشون کنید اشتباه کرد رفت و اشتباه کردنند مهمونوازی کردنند !! از سر گناه و تقصیراتشون بگذرید !!
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:48
biparva-jan - تهران - ایران
واقعا همچین اتفاقی افتاد Kamran Kurdeh ؟ هاها
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 20:20
goosfand - نیویورک - آمریکا
این نشان مهمان‌نوازی ایرانیها نیست، چون: ۱) توی تاریخ ثابت شده ایرانی‌ها از بیماری بیگانه‌پرستی‌، به جای رنج بردن، لذت برده و میبرند، و همین لذت بیگانه‌پرستی‌ باعث این همه رنج تاریخی شده، و ۲) اگه این ایرانیهای بیگانه‌پارست غربزده، نوکر چشم‌آبیها، با یه گردشگر تاجیک، عراقی، افغان، عرب، چینی‌، و شاید حتا ژاپنی چنین برخورد گرمی‌ داشتند، اون وقت صدرصد باید میگفت ایرانیها مهمان‌نوازند و شاه و گدا، در مقام مهمون، براشون یکیه؛ اگه این بچه فرنگیهای شهرهای بزرگ کشور با هموطن شهرستانی خودشون هم، مثل این آمریکایی، گرم برخورد کنند، اون وقت باید گفت بنازم به این فرهنگ و هویت ایرانی‌! ما ایرانیها با بیگانه‌پرستی‌ گند زدیم توی کشورمون؛ کف می‌کنیم یه آمریکایی یا اروپایی بیاد از فرهنگ ما تعریف کنه = یعنی‌ حقارت از این بیشتر؟! این خبرها شرمساری ملی‌ داره
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:30
goosfand - نیویورک - آمریکا
کاش یه روز یکی‌ یه پژوهشی درباره مهمون‌نوازی یا بیگانه‌پرستی‌ ایرانیها انجام بده؛ خیلی‌ ساده است؛ کافیه برخورد یه نمونه ایرانی، به ویژه از بالای شهر تهران و اصفهان و شیراز و ...، رو در برابر یه گردشگر ژاپنی، چینی‌، کره‌ای جنوبی، و یه آمریکایی و اروپایی برسی‌ کنند؛ یا حتا کافیه برخورد بالا‌نشینهای تهرونی رو در برابر یه گردشگر ژاپنی و یه اروپایی چشم‌آبی‌ بسنجند، با این شرط که حتا در این آزمایش برای این ایرانیهای با‌فرهنگ مشخص باشه که طرف ژاپنیه، اما مشخص نباشه که این چشم‌آبیه از کجای اروپاست یا از آمریکاست، و فرض رو هم بذارید که در واقعیت این چشم‌آبی‌ از یه کشور داغون اروپایی باشه! اون وقت اگه بیشتر این ایرانیهای غربزده به له‌له زدن جلوی این چشم‌آبی‌ از کشوری داغون اروپایی افتادند، باید ش...شید به این فرهنگ پاک آریائی! تازه جالبه که ژاپن یه کشور بسیار پیشرفته و بسیار با‌فرهنگه. این آزمایش رو ما پیشنهاد میدیم، یکی‌ که کاربلده، انجام بده، تا شاید حقارت این ملت حقیر ناچیز، که با تاریخ ثابت میشه، به روش علمی‌ هم ثابت بشه
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:39
goosfand - نیویورک - آمریکا
romano - تهران - ایران: شما فرض کن یه گردشگر ژاپنی و یه گردشگر چشم‌آبی‌ (از یه کشور داغون اروپایی) رفته تهرون! فرض کن این ژاپنیه یه جورایی واسه مردم تابلو روشنه که ژاپنیه، اما مردم نمی‌دونند چشم‌آبیه از کجاست! فکر میکنی‌ مردم پیش کدوم له‌له خواهند زد؟! بابا ما اینو داریم میبینیم؛ به جای اینکه بیگانه‌پرستیمون رو با برچسب فرهنگ آریایی ۷۰۰۰ ساله و .. بپوشونیم، بیاییم و دست‌در‌دست هم این حقارت تاریخی رو دریابیم و از بینش ببریم؛ یه مثال روشن از بیگانه‌پرستی‌ ما افتخار با‌سوادان ایرانی‌ قدیم به عربی‌ نوشتن و گفتن و ایرانیهای کنونی به انگلیسی‌ بلد بودنه؛ این روشن داره بیگانه‌پرستی‌ ما رو نشون میده؛ یه مورد دیگه داستان ابو‌مسلم خراسانیه، و .. زیاده از این بیگانه‌زدگیها
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:46
تیردادسورنا - ایران - ایران
اینم از اثرات فرهنگی ج.ا بر مردم ایرانه..همه بدنبال اینند که شاید دوستی با این خانم دریچه نجاتی بشه بتونند فلنگ رو از این مملکت ببندند این دختر خانم هم باورش شده که همه ی این تحویل گرفتنها به خاطر فرهنگ مردم ایرانه..خبر نداره که همین مردم سایه همدیگر رو با تیر میزنن!
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:49
goosfand - نیویورک - آمریکا
Kamran Kurdeh - قاهره - مصر: بابا دمت گرم، عجب داستانی‌ رو گفتی‌! ببین این آزمایشی که من اینجا پیشنهاد دادم در واقع برای شما یکبار رخ داد؛ ایرانیها بیماری بیگانه‌پرستی‌ دارند، و این بیگانه یه زمانی‌ یونانی بوده، بعدش عرب شده، و حالا چشم‌آبی‌! چرا به سختی میتونی‌ یه ایرانی بالا‌نشین شهرهای بزرگ رو پیدا کنی‌ که عاشق تقلید کورکورانه از فرهنگ ژاپنی باشه، در حالیکه ۱) اکثریت عاشق تقلید کورکورانه از فرهنگ غربند (هپی ولنتاین!)، و ۲) فکر نکنم کسی‌ پیدا بشه که ژاپنیها رو پیشرفته و با‌فرهنگ (و شاید بهتر از غرب) ندونه
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:51
bamiyan - استکهلم - سوئد
بنده خدا واسه چند روز رفته ایران این چیز‌ها رو میگه صبر کن کمی‌ بیشتر تا اون روی سکه رو ببینی‌ عزیز ! بعدا چیزی رو مینویسی که به واقعیت نزدیک تره و این حرف خارج از کسانی‌ میگم که واقعا دل‌های مهربون و مهمان نوازی دارند :)
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:53
کبالت3 - کرج - ایران
حالا تکلیف توریست چیه اگه تعریف کنه و مثبت بگه معترض میشیم اگه بد بگه که صفحه فیس بوکش رو به چاله میدون متصل میکنیم این رفتار ایرانی ها مربوط به عدم مراوده با خارجی ها به علت دیواریه که دورمون کشیدن تا غریبه دست به زلفامون نزنه و دین و ایمونمون بخطر نیوفته اما در مورد کردستان سالها پیش تو همین مریوان برای یه پروژه کاری چند وقتی ساکن بودم خارجی هم نبودم اما کلا مردم ساده و غریب نوازی بودن حداقل اینکه مثل بعضی شهرای توریستی نبودن که اگه محلی صحبت نکنی دو لا پهنا باهات حساب کنن کبلائی.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:57
goosfand - نیویورک - آمریکا
Kamran Kurdeh - قاهره - مصر: آقا من کرد نیستم، خودم بچه تهرانم، و تا حالا کردستان نبودام، اما گل گفتی‌! فقط تهرونی سوسول‌فرنگی‌ و بالانشین‌های شهرهای بزرگ کشورند که می‌میرند، حقارت میکشند، تا یه چشم‌آبی‌ ازشون تعریف کنه؛ فقط یه تهرونی است که میتونه ایرانی‌ها رو حقیر نشون بده؛ به خدا اگه یه روستایی از این دختره چشم‌آبی‌ پذیرایی گرم میکرد، من یه دنیا لذت می‌بردم، چون میدونستم سفره این روستایی واسه همه پهنه و چشم‌آبی‌ و سیاه نمیشناسه؛ تهرونیها ما رو حقیر جلوه میدند؛ دقت کنید وقتی‌ میگم تهرونیها، بالا‌نشینهای شهرهای بزرگ کشور رو هم شمردم، چون شهرهای بزرگ کشور حقیر تهرونند، و تهرون هم حقیر غربه؛ بنازم به مردم جنوب کشور و روستائیان همه جای کشور که مهمون‌نوازند، چون فرهنگشو دارند، و حقیر نیستند
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:59
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان
batistuta - تهران - ایران , آفرین درود بر شما
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:59
ali.reza.london - لندن - انگلستان
romano - تهران - ایران: دختر امریکایه خوب از مناطق ایران اسم می بره, مثلا کویر منطقه پرسپولیس, و این نشان می دهد که همه دنیا می دوند مرد اصیل قوم پارس (فارس) مردم اهالی بخش کویری و جنوبی ایران هستند نه شمال و تهران , به غیر از فارسهای که بدلیل مختلف مهاجرت کردند به نقاط دیگر ایران, ایکاش که اینقدر اصالت اصالت می کنید خودتونا پرشیان که منحصر به قوم پارس هست معرفی نمی کردید و اصالت شمالی خودتون (Parthian) معرفی می کردید نه (Persian),
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 20:24
rahaei - تهران - ایران
از کی تاحالا مهمون نوازی و احترام به مهمان شده عقده ای بازی و بدبختی؟؟؟ جالبه که بدترین کامنت ها رو دوستان آنور آبی نوشتند... sarap - ونکوور - کانادا. من نمیدونم شما چه تجربه ای داشتی یا کجا بزرگ شدی ولی دوست خارجی داشتن و پذیرایی کردن از مهمون چیز خیلی عادی ای ست کسی هم با یک مهمون نوازی ساده بهش اقامت نمیدن.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 20:57
Kamran Kurdeh - قاهره - مصر
biparva-jan - تهران - ایران. همانطور که گفتم عین واقعیت بود درست تابستان ۱۳۶۵ ترمینال غرب در آزادی، جاتون خالی‌ آن روز دوست عزیز
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 21:39
ghomar baz - کوپنهاگ - دانمارک
حرفت درسته آمریکا نمیخواد هیچ کشوری رو دستش بلند بشه، و به اروپایی‌ها هم همین طور ازش پیروی می‌کنن و تقلید.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 21:46
ghomar baz - کوپنهاگ - دانمارک
shamillan - مونترال - کانادا. حرفت کاملا صحیح است و منم موافقم. آمریکاییها و همینطور اورپییها خیلی‌ مغرور و حسود و موذی هستن . همه چیز خوب فقط باید برا اونها باشه و کشورهای جهان سوم و مخصوصاً خور میانه همیشه باید محتاج به غرب و عقب مونده باشه اگر هم نباشه اینجوری جلوه میدان .
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 21:54
ghomar baz - کوپنهاگ - دانمارک
کلا بیشتره مردم آسیا اگر یه اروپایی یا آمریکایی‌ منظور( آمریکا شمالی )ببینن رو سرشون می‌ذارن، تحویل میگیرن مخصوصاً اگر بلوندی و چشم رنگی‌ باشه ، ولی‌ اگر یه آسیایی باشه با شکو تردید تحویلش میگیرن. ولی‌ خود اروپا یها همدیگرو اونقدر که خوب تحویل میگیرن یه آسیایی رو ممکن به ظاهر تحویل بگیرن یا برا پول طرف یا اینکه طرف یه خانم خوشکل باشه .
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 22:06
truth is bitter - ویکتوریا - کانادا
خیلی جالب ودوستانست.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 22:23
رزم جو - لوس انجلس - امریکا
ایرانیا اولا خیلی خارجی پرست هستند دوما چون تو رسانه های ایران همیشه از امریکا بد میگند مردم نا خوداگاه به سوی امریکایی ها کشیده میشند و دلیل سوم این فیلمهای هالیودی هستش که از امریکا یه غولی ساخته به خصوص مردم ایرن که زیاد معاشرت نداره با دنیای خارج فکر میکنند این امریکایی ها از فضا اومدند ولی من از خودم این سوال رو میکنم که اگر هموطن خودم بیاد این طرف ایا کسی تحویلش میگیره؟
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 21:43
ali1111 - تهران - ایران
ایکاش از خاطرات دختر ۲۵ ساله افغانی در ایران هم می‌نوشتید؟!!!! یا حتی دختر ایرانی‌ در ایران!!!!! ملت جو گیر خارجی‌ ندیده چه ربطی‌ داره؟!!! اگر این ملت مهمان نواز بودند تابستان‌ها چاقوها را تیز نمی‌کردند برای بریدن گوش مسافر تهرانی‌ یا از هر جای دیگر؟!!!! چطور نسبت به خودمون اینگونه نیستیم؟!!!
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 23:30
ekman - شیراز - ‫ایران
بیست و اندی سال پیش ،به اتفاق همسرم و دو بچه خردسال به استان تبریز سفری تابستانی رفتیم. در تبریز اگر آدرسی را میپرسیدیم،آدرس اشتباهی میدادند،اگر در جائی به صف ایستاده ،مثلا پمپ بنزین،چون پلاک ماشین ما از استانی دیگر بود،نوبت ما را رعایت نمیکردند که همین موجب اعتراض من و سایر مسافران قرار گرفت.در اردبیل قصد رفتن به حمام داشتیم که پادو حمام از صحبت کردن ما فهمید که مسافریم ،به ما گفت که آب سرد است و آب گرم نداریم.بعضی ها میگفتند کپی یوقلی مسافر.شخصی تبریزی که فرهنگی و فهمیده بود از برخورد بعضی همشهریانش با مسافرین ناراحت بود و میگفت که مقصر اصلی دولت است که امکانات به شهرداریها نمیدهد و مردم استان با کمبود نان و مایحتاج عمومی روبرو میشوند،اگر همانطور که مثلا به شهرداری مشهد امکانات میدهند که با ورود هزاران نفر زائر هیچ کمبودی بوجود نیاد،به ما هم امکانات میدادند،مردم اینچنین با هموطنان غیر آذری خود رفتار نمیکردند!!!
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 23:39
sharafYabi - بیمبه - انگولا
goosfand کلا یک مقدار به مسائل سطحی توجه میکنید: کلا این که یک غربی میاد از فرهنگ ما تعریف میکنه بی‌ علت نیست. فرهنگ و زبان ایرانی‌ (ایندو اروپیان) ماخذ بنیادی و شروع مساوات در تاریخ بشریت میباشد. طرز برخورد با دیگران ۵۰% هم مربوط به طرف مقابل است. اعتماد به نفس یک اروپایی و آمریکایی‌ بسیار بالاتر از یک تاجیک، ژاپونی و یا دیگران است. این باعث میشود که زودتر خودمانی شوی. دوما این بیگانه پرستی‌ که شما از آن نام میبرید در اصل یک خود پرستی‌ است. اگر شما آگاه به تاریخ و فرهنگ غرب میبودید، میدانستید که کلا سیستمی‌ که در غرب جریان دارد یک کپی‌ مدرن از سیستم سرمایه داری ممالک امپراطوری ایران میباشد. جاده ابریشم و انتقال تجارت و فرهنگ، بازار، تولید انبوه و بنک داری، پول و حواله، پست و پیغام، میهمانیهای آنچنانی‌، لباس فاخر و ابریشم، تجملات، شراب خوریهای شبانه، تعدد زوجات، آرایش و زیبای و و و. برای قرنها، از طرف فرهنگ ما به دیگران منتقل شده. بنابر این خودت را زیاد ناراحت نکن. ضمنا ژاپن علاقه به صدور فرهنگ خود نداره به همین خاطر نزدیک به هزار سال با دنیا مراوده نداشتند و مرز بسته نگاه داشته شد.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 00:34
دنياي بي ارزش - مریوان - ایران
ایمان دارم هرکی بیاد مریوان خیلی راضی برمیگرده اگه این خانم پنج شششش سال پیش می اومدن چی میگفتن کاش یه سرچی میکردین ببینید این پنج شش سال چی به سر مریوان و کردستان اوردند سه تابستانه پشت سر هم تمام کوه های مریوان رو اتش میزنن خوب چرا ؟میگن به خاطر امنیت خودتونه دیدید پژاک نفوذ کرد و اون پیرزنه رو کشت بعد هم مشخص شد قاتل پیرزنه هیوا تاب بود اولین نفر سپاه بود مطمئنم دو سال دیگه هرجوری شدهدریاچه ی خود جوش و اب شیرین رو هم نابود میکنن و کسی هم لام تا کلم حرفی نمیزنه ..........
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 06:25
raha1984 - هامبورگ - المان
کبالت3 - کرج - ایران دوست عزیز اینها همه مشکلات روحی روانی که این مردم دارنند و همیشه با خودشون درگیرنند !!! که نه میشه جلوشون قدم برداشت نه میشه عفبشون !!
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 08:11
sarbaz007 - المان - المان
اگه این حکومت نبود چه زندگی‌ زیبای میکدیم ماها ، هیچ جا مثل ایران نیست
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 11:06
مالك استر - ایران - تهران
یه دختر ساده امریکایى به رغم مخالفت خانواده و دوستانش . با فرهنک و فکر باز بدون هیج تعصب دینى یا سیاسى. اومده کشورى با ریسک بسیار بالا و خطرناک (حتى براى مردم خودش ) و حالا داره تعرف و تمجید میکنه ، کامنتها رو ببین جه خبرشده !!!خیر سرتون. شماها که خارج. تشریف دارید دیکه جرا .... ؟؟،،، و بازم تف به روحت خمینى که همه رو. مریض و بیمار و روانى کردى .
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 14:55
دختر شرقی - تهران - ایران
...اونایی که میگین بیگانه پرستی و واسه گرفتن ویزا و از این حرفا.. تورو خدا قبل از هر اظهار نظری یه کم سوادتونو بالا ببرین یه کم به روز باشین انقد به دانسته ها و شنیده های خودتون اطمینان نکنین .جون مادرت اینجوری راجع به آدمهایی که ماجراجو اجتماعی و روشنفکر تر از تو هستن قضاوت نکن...............
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 10:06
دختر شرقی - تهران - ایران
توجه توجه . اون دوستانی که میگن بیگانه پرستی و واسه گرفتن ویزا و از این حرفا واقعا آدم به حالشون تاسف میخوره که انقد سطحی و با حماقت وصف ناپذیری دارن به موضوع نگاه میکنن به قول معروف کافر همه را به کیش خود پندارد.. شما وقتی با کسی تازه دوست میشین و اون آدم ابراز علاقه میکنه که بیاد خونتون تا زندگی بومی جایی که زندگی میکنین رو ببینه (چون اون آدم جهانگرده) چطوری باهاش رفتار می کنین؟؟؟؟؟؟ اگه غیر از این باشه واقعا جای تاسف داره که فرقی بین آدمی که شعور و احساس و درک داره و موجودی که فارق از اینهاست.. قایل نیست و کسی که میگه واسه ویزا و چی و چیه .. نگران نباشه یه ذره سواد داشته باشه و آدم امروزی باشه میفهمه با یه پذیرایی ساده که هیچکس هم خبر نداره جز خودشون،هیچ اتفاقی نمی افته حالا این خبر انفد پر سرو صدا شده و یه چیز دیگه،این افرادی که تو سایتهای couchsurfing عضو هستن و میزبان میشن براشون فرق نمی کنه اون آدم از کجای دنیا میاد شما هم اگه سری به اینجور سایتها بزنی متوجه میشی که این سایتها در حمایت آدمهایی که بک پک مسافرت میکنن ...
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 10:05
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
مهمان نوازی یکی‌ از خصوصیتِ برجسته ایرانیان است، خصوصاً که مهمان آدمِ فهمیده و با فرهنگی‌ و در سطح فرهنگِ جهان اول ایستاده باشد، البته با یک افغان یا ترکمن که هزار دردسر هم بوجود میاورد قابلِ مقایسه نیست غیر از آن مهمانِ ناخوانده برای هیچ کس عزیز نیست آنهم اگر پررو بازی در آورد، ضمنا اینها همه از برکاتِ این حکومت است که ۳۵ سال مردم را به این فرهنگ رسانده که در ایران تروریستها زندگی‌ میکنند و خود مردم هم تحقیر شده اند و بدونِ اعتمادِ به نفس، حکومت هم دم خور و یک عده سوری و روسی و عربِ تروریست مثلِ حماس و حزب الاه و غیره است. اون در زمانِ شاهِ فقید بود که حاکمانِ جهان نزدِ شاهِ جوان کرنش میکردند و ایشان با دست‌هایِ از پشت گره شده با نگاه از فراز موردِ تفقدشان قرار میداد :)
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 21:56
آذری باهوش - میانه - ایران
shirzan e irani - استکهلم - سوئد. همینطور که تو راجع به افغان و ترکمن و یا کرد و ... فکر میکنی دقیقا خارجیها همینطور راجع به ایرانی فکر میکنند مخصوصا در این چند سال اخیر که اینقدر خبرهای ناجور راجع به اعدام-اسیدپاشی-زندان-شکنجه-تجاوز با بطری نوشابه-تجاوز و سوزاندن جسد......در رسانه ها راجع به ایران زیاد شده است. پس توقع نداشته باش که اروپاییان با تو خوب رفتار کنند مخصوصا حالا که خودت نسبت مردم کشورهای ضعیف اینطور فکر میکنی!!!
شنبه 30 فروردين 1393 - 01:06
hezbollah90 - رشت - ایران
خداروشکر که این خانوم تعریف تمجید کرد از ایرانیها !!!، معلوم نیست دلیل حمله بعضیها به این خانوم میهمان و اون بنده خدا که میزبان بوده چیه؟؟؟!! یعنی هر کس یه خارجی رو ببره خونشون دنبال ویزا میگرده؟!! کافر همه را به کیش خود پندارد....خدا شفا بده
شنبه 30 فروردين 1393 - 13:30
shivaa - تهران - ایران
ایرانیها در برخورد با خارجیها خیلی موذیانه و غیرعادی رفتار میکنند ما هر وقت مهمان خارجی داریم و باهاش بیرون میریم رفتارهای مردم و نگاه های خیره شون واقعا عذاب اور میشه.فقط کافیه یک مرد بلوند همراهمون باشه باید ببینید دخترا چکار میکنند!
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 13:32
جنگنده - تهران - ایران
بازهم جوگیری چند ایرانی تازه به دوران رسیده. از عکس هم معلومه که خانواده ای که این یانکی به خانه آنها رفته کاملا تازه به دوران رسیده هستند از نوع پوشش و دلقک بازیهاشون مشخصه. اگر ایرانیها مانند چینیها و روسها و ژاپنیها در برابر این وحشیهای یانکی کمی فقط کمی عزت نفس داشتند ما هم اکنون قدرت جهانی بودیم. یک نکته حاشیه ای هم بگم که چگونه بعضی از دختران ایرانی روشون میشه جلوی فامیل درجه اول خود این شلوارهای ساپورت رو بپوشن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ البته میدانیم که شلوارهای ساپورت در ایران نماد دختران تازه به دوران رسیده و بی فرهنگه !!!!. عکسهای خانوادگی این یانکی یک بسته کامل از خانواده های تازه به دوران رسیده و شبه روشنفکر ایرانی را نشان میدهد که دوست دارند برده آمریکا باشند و همه چیز را در غرب میبینند.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 16:12
coco - تورنتو - کانادا
یه دختر ۲۵ ساله که یه کولله پشتی‌ ورمیداره میره ایران بدون هیچ اشنایی یا نقشه قبلی‌ یه آدمِ بی‌ خانواده هستش، اگه نه یه دختر این ریختی حتا شب را در خونه یه نفر هموطن آمریکایی ش که غریبه هستش نمیگذرونه مفت و مجانی‌ تا چه برسه به این که بره انور دنیا و تو کوهستان‌های مریوان. یادتون رفته که اون دختر ایرانی‌ تو تهران یه نامه نوشته بود چندی قبل تو همین سایت منتشر شد که یه تاکسی نمی‌تونه سوار شه بدون اینکه بش دست درازیی کنن تو خیابون- یه ملاقاتِ ساده با دوست دختر همکلاسیش نمیتونه داشته باشه تو همون تهرانِ بزرگ و رو نیمکتِ پارک ۱۰ دقیقه همو ببینند بدون اینکه صد تا ماشین جلوشون بوق نزنه - آخه این همه کشک و دوغ مینویسید که ایران به این خوبی واسه چی‌؟ اون دختر ۲۵ ساله خارجی‌ براش مهم نیست که چی‌ سرش بیاد یه مفت خورِ آمریکایی که میخواد بره ماجراجویی کنه و براش پولی‌ خرج نکنه.
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 18:01
coco - تورنتو - کانادا
ادامه کامنت قبلی‌........... همین دختر اگه مثلا اگه آمریکایی هم بود ولی‌ سیهپوست بود میرفت ایران صد و بیست سال هم میمون کسی‌ خونه آاش دعوتش نمیکرد باش مسافرت نمی‌رفت - جمعش کنین این ۲۵۰۰۰ سال تاریخِ معهمون داری را، - فقط چش آبی فقط سفید - همون که یکنفر دیگه هم گفت به امید اینکه روزی شاید این خارجیه شمارو بیاره آمریکا پیش خودش...
دوشنبه 1 ارديبهشت 1393 - 18:02
مالك استر - ایران - تهران
جنکنده تهران / ناقلا باز نکته حاشیه اى کفتى ها. من موندم. تو این همه عکس. تو جه جورى سایز و نوع شلوار و تنکه خانومها رو همجین حاشیه اى دیدى ؟ !!! فقط خواستم بکم : . اخه تورو سنه نه مردم تو خونه اشون. جى میبوشند. اینهمه رفتى جمکران و سوریه خوب یه سفر هم برو ترکیه یا دوبى یا تایلند ،،، بول مفت مزدورى هم که دارى خب برو خارج یه مدت بلکه دیکه با دیدن یه شلوار.ساده باى خواهر مادر مردم اینجورى نشى
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 02:42
جنگنده - تهران - ایران
این ایرانیهای مثلا با فرهنگ کشکیه 2500 ساله چطور با برادران و خواهران افغان خود که اتفاقا همزبانشان هم هستند رفتار وحشیانه دارند و آنها را به چشم انسانهای درجه دوم میبینند در حالیکه کارهای سخت که ایرانی جماعت تنبل و مفت خور به آن دست نمیزنند را همین برادران افغان انجام میدهند که اکثرشان هم انسانهای با وجدان و خوبی هستند و لااقل از خیلی از ایرانیها بهتر هستند ولی یانکیهایی که دشمن شماره یک کشورشان و دزد کشورشان هستند را حلوا حلوا میکنند الحق که هر چه بر سر شما بیاید حقتان است حکومت جمهوری اسلامی هم از سرتان زیاد است برای شما دیکتاتوری مانند دیکتاتور کره شمالی بس است. حالم از هرچی تازه به دوران رسیده و پشت کوهی که به واسطه ماهواره و فیسبوک و دزدی به جایی رسیده به هم میخوره.
‌سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 07:23
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.