درخواست خانواده ناصـر حجازی بـرای بخشش ریحـانه جباری از اعـدام

 "با ناصرخان حجازی هم محل بودیم. همسرم استقلالی بود و گاهی ریحانه را با خود به مسابقات می برد. گاهی در پارک سر کوچه ناصرخان، با هیاهو و هیجان بازی های کودکانه می کرد . وقتی این مرد مهربان بیمار بود , ریحانه حالش را می پرسید. یکبار گفتم کاش بروم و برایش بگویم ماجرای تو را. ریحانه راضی نشد. می گفت ناصر خان به اندازه کافی درد می کشد. چرا به غمش اضافه کنیم. کاش برایش می گفتم. شاید راهی پیدا می کرد. روحش شاد و جایش در بهشت."

 


به نقل از سایت شخصی ناصر حجازی،‌ متن فوق ارسال شده توسط مادر ریحانه جباری است، دختری که به جرم قتل مرتضی سربندی در آستانه اعدام است. قتلی که شش سال قبل رخ داد و در صورت عدم رضایت خانواده مقتول، حکم اعدام بزودی اجرا می‌شود.

در ادامه خواسته خانواده و دوستداران ناصر حجازی را از خانواده محترم سربندی می‌خوانیم:

"خانواده محترم سربندی‌، سلام

طی یک عکس و متن منتشر شده از سوی مادر ریحانه جباری که البته شناختی نیز از آنها نداریم، با خبر شدیم که فرزندتان در حدود ۶ سال قبل توسط ریحانه به قتل رسیده است تا این‌چنین داغدار فرزندتان باشید و تابدین لحظه به رغم درخواستهای مکرر از سوی خانواده ریحانه و دیگر هموطنانمان تمایلی نسبت به عفو قاتل نداشته باشید.

بی گمان در این روزها در کنار کلمه "بخشش" که بارها برایتان تکرار شده است، قضاوت‌های بسیاری چه بسا ناعادلانه شنیده‌اید که داغ عزیز از دست رفته را برایتان صد چندان کرده است.

خانواده محترم سربندی‌، قصد نداریم تا طلب بخشایش ریحانه را از شما داشته باشیم، بلکه می‌خواهیم کاری را انجام دهید که برایتان آرامش ایجاد می کند. بی‌شک، آرامش حداقل چیزی است که می‌تواند اندکی داغ مرگ عزیزتان را خنک نماید اما اینکه کسب چنین آرامشی با مرگ ریحانه همراه باشد یا زندگی دوباره به او، اختیاری است در دستان و اراده شما.

قضاوت پیرامون آنچه در ارتباط با قتل عزیزتان رخ داده است، در حیطه وظایف ما نیست. چنین قضاوتی در راس تمام قضاوت‌ها، متعلق به خالق انسانها است که شاید شما هم در بحث‌ها و زندگی روزمره‌تان به این اعتقاد داشته باشید که دنیا نیز جواب عملکرد مخلوق پروردگار را می‌دهد. لطفا در خلوت خود فکر کنید اگر به جای اعدام ریحانه، او را در اختیار قدرت برتر قرار دهید تا قضاوتش کند، با ترازوی عدل خداوند به آرامش نزدیک‌تر نمی‌شوید‌؟ پاسخ در حیطه اختیارات و تفکرات شماست.

خانواده محترم سربندی، در عکسی که ظاهرا ریحانه با ناصر ما داشته است، می‌توان نگاهی معصومانه را دید، اما اینکه چنین نگاهی امروز نگاه یک قاتل باشد، ریشه در عملکرد جامعه‌ها دارد. هیچ فردی مجرم بدنیا نمی‌آید، این جامعه است که ریحانه و ریحانه‌ها را بوجود می‌آورد و نباید از بحث علت و معلول نیز خارج شد.

خانواده محترم سربندی، ریحانه مدت‌ها است که زندگی نمی‌کند. همه می‌میرند، یکی با بیماری لاعلاج، یکی بر اثر سانحه، یکی بر اثر مرگ طبیعی و ... . آنکه بر اثر یک بیماری لاعلاج قصد خداحافظی از دنیا را دارد، حداقل فرصتی برای انجام بعضی کارها را پیدا کرده است، آنکه در اثر سانحه جان خود را از دست می‌دهد، فرصتی برای به پایان رساندن کارهای نیمه تمام و حتی زجر کشیدن ندارد، آنکه بر اثر مرگ طبیعی نیز می‌میرد، با پایان کارهایش در انتظار خداحافظی است و ... اما ریحانه و ریحانه‌ها ... آنها گویی که بیماری لاعلاجی دارند اما در قفس محبوسند و می‌دانند که آینده‌ای برایشان نیست. فقط بایستی فکر کنند و ببینند که چه از دست داده‌اند و چه از دست خواهند داد تا مرگشان با اعدام فرا برسد. ریحانه در سنی مرتکب قتل شده که فرصت چندانی برای انتخاب خوب یا بد نداشته است، حتی فرصتی برای ابراز احساسات و عواطف یک زن ...

خانواده محترم سربندی، در پایان ضمن عرض تسلیت، اینکه خود را به جای شما با داغ عزیزی از دست رفته در کنار قضاوت‌های درست و نادرست امروزی بگذاریم کار ساده ای نیست. فقط از پروردگار بعنوان یک هم نوع و هم وطن، می‌خواهیم همیشه آرامش داشته باشی، آرامشی که نه در لحظه که همواره همراهتان باشد. همانطور که افسوس برای گذشته بی‌معناست، پیش بینی آینده نیز آسان نخواهد بود.

خانواده، مدیریت وبسایت و دوستداران ناصر حجازی "

لازم به توضیح است تا کنون بسیاری از هنرمندان از جمله : اصغر فرهادی خواستار چشم پوشی خانواده سربندی از قصاص شده اند.

+130
رأی دهید
-6

جنگنده - تهران - ایران
لعنت به آن افرادی که باعثه آزادی یک مشت جانی و قاتل از زندان میشوند و به جای تاکید بر اجرای حکمه یک قاتل که جان یک انسان دیگر را گرفته، به دنبال آزادی قاتل هستند. بی شک این افراد هم در جنایت این قاتل سهیم هستند چون به دنبال آزادی او هستند. هیچ شخصی از حقوق مقتول حرف نمیزند همه به دنبال حقوقه قاتل هستند و با تبلیغات گسترده و رسانه ای کردن موضوع، خانواده مقتول را برای گذشت تحت فشار میگذارند که کاری بسیار کثیف میباشد. در دوره آخرالزمان ارزشها برعکس میشود.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 06:44
Moama123 - بوداپست - مجارستان
بابا سربندی رضایت بده دیگه مسخره کردی خودتو، پسر .. میخواسته تجاوز کنه به این بد بخت رضایت بده خودتو اینقدر دلقک خاص و عام نکن بابا
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 08:28
Moama123 - بوداپست - مجارستان
اگه رضایت ندادن همهٔ دوستان فحشو بکشید به خانواده سربندی شاید اینطوری بقیه هم یاد گرفتن خون کسی‌ رو به ناحق نریزن
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 09:29
بشنو از نی‌ - لوگانو - سویس
جنگنده - تهران - ایران. حاجی ریحانه خانم از ناموسش دفاع کرده. اگر حضرت فاطمه بود اینکار نمیکرد؟ حضرت زینب چی‌؟ اگر بخاطر حفظ ناموس اش نبود میتونی‌ انگیزه این کارش رو بگی‌ و ثابت کنی‌؟ رفته بود دزدی؟ یا اینکه میخواسته انتقام بگیره؟ چه کسی‌ این خانم کشیده تو مطب؟ همین جوری رفتن تو مطب و بدون هیچ دلیلی‌ این خانم چاقو کشیده اون آقا کشته؟ اگه کسی‌ به ناموس تو تجاوز بکنه تو به خواهر، دختر یا زنت میگی‌ باهاش کاری نداشته باشید بگذارید با شما کارش بکنه؟ این جواب تو هست حاجی؟ نه حاجی همه مثل تو نیستند بعضی‌‌ها مرگ به جونشان مثل این شیرزن می‌خرند ولی‌ زیر بار زور نمیرند. کاش یه جو تو هم از غیرت این شیرزن رو داشتی.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 13:46
کبالت3 - کرج - ایران
مبادا رضایت بدی ها رتبه اول اعدام بخطر میوفته بعد قرنی تو یه چی اول شدیم اونم بخیل جماعت نمیزارن کبلائی.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 18:08
کوروش مهری - یزد - ایران
خنگنده-تهران-ایران-خیلی بیسواتی عمو!!!چند سالته؟؟
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 18:09
marineboy - لس انجلس - امریکا
این قانون مزخرف ایران است که قاتل را آزاد میکند وگرنه کسی که ادم بیگناهی را بکشد در همه جای دنیا زندان میشود. ضمنا قصاص، مجازات قتل فرد بیگناه است و بخشش نیز بر ان برتری دارد. اگر این مرد قصد تجاوز داشته و زن از خود دفاع کرده و در درگیری کشته شده که دیگر قتل عمد حساب نمیشود. برخی منتظرند کسی به دار کشیده شود تا بروند تماشا و کف بزنند.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 19:21
araz 32 - تبیلیسی - گرجستان
ای مردم ,,ای جماعت مقتول به روش وایرلس که نمیتونسته تجاوز کنه ,,آخه این چه نوع تجاوزی بوده که هیچ اثری رو بدن قاتل نذاشته ,آخه چطور تجاوزی بوده که به جای اینکه قاتل رودر رو از خودش در مقابل متجاوز دفاع کنه ,,بشت سر مقتول بوده و از پشت با کارد سلاخیش کرده؟؟؟ ,,اصلان مگر این خانوم میدونسته که قراره مورده تجاوز قرار بگیره که چا قو با خودش داشته ,,بعدش چرا بعد از این حادثه با پلیس تماس نگرفته؟؟؟آیا ایشون بعد از قتل فرصت کافی نداشته که با خریدن چند تا قرص آرامبخش و ریختنش تو لیوان آبمیوه این داستان تجاوز رو سر هم کنه ؟؟؟!!!!. لطفا به جای اینکه همیشه و همه جا فقط چشم بسته طرفدار قاتلین باشین یکم هم منصف باشین
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 21:35
Moama123 - بوداپست - مجارستان
araz حق با توئه این همینطوری سوار ماشین مرحوم سربندی شده بوده، و رفته خون مرحوم، اونجا یه هو‌ گفت بیکاریم چطور هست که مرحوم سربندی رو یه کم کاردیش کنیم که دور هم یه خرده بخندیم ، حق با شمست عزیزم ، همش جهت مزاح بوده. با پلیس تماس باید می‌گرفت میگفت من سربندی رو کاردی کردم بیاید حالا منو ببرید اعدام کنید. راست میگی‌ تو پسر باهوش
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 01:39
جنگنده - تهران - ایران
کوروش مهری - یزد - ایران ... اگر یکی از نزدیکان خودت هم به صورت کاملا ناجوانمرادنه به قتل برسد و بعد از قتل هم به مقتول تهمت بزنند و مقتول را مقصر بدانند، با هم اینگونه ....میکنی. جمع کن بساط این دلقک بازی و روشنفکر بازی.... رو. افرادی مانند تو وجودشان برای بشریت خطرناک است چون شخصی که از یک قاتل حمایت میکند و اسباب آزادی او را فراهم کند خودش هم قاتل است. تو چطور حرف یک قاتل هرزه را در مورد مقتول به همین سادگی قبول میکنی پس چطور هیچ اثری از تجاوز روی قاتل نمانده. قاتل باید بدون فوت وقت اعدام شود. تو هم تا صبح برا خودت بلغور کن.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 15:24
جنگنده - تهران - ایران
Moama123 - بوداپست - مجارستان ................... این بلا اگر سر خودت بیاد و عزیزت را یک فاحشه سلاخی کنه و بهش تهمت تجاوز هم به ناحق بزنه باز هم اینطوری بلبل زبونی میکنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 15:26
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.