زنگنه: با روند کنونی، ایران واردکننده گاز خواهد شد

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران.

وزیر نفت ایران هشدار داده‌است که در صورت ادامه روند کنونی مصرف در بخش خانگی، ایران به واردکننده گاز تبدیل خواهد شد.

در همین روز محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت ایران پیشنهاد تامین گاز اروپا توسط ایران را مطرح کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران، دوشنبه ۲۵ فروردین ماه اعلام کرد که بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز به معنای خارج شدن از وضعیت اضطرار نیست.

بر اساس گزارش‌های رسمی، ایران در زمستان سال گذشته خورشیدی به‌خاطر کمبود گاز و اوج گرفتن مصرف خانگی، حجم گاز نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، جایگاه‌های سوخت «ال‌ان‌جی» و تزریق گاز به میادین نفتی را کاهش داد تا از قطع شدن گاز خانوارها جلوگیری کند.

مصرف گاز خانگی در ایران طی زمستان به بالای ۴۸۵ میلیون متر مکعب در روز رسید که باعث افت فشار گاز در بخش‌هایی از ایران، از جمله استان‌های غربی شد.

زنگنه با اشاره به مصرف بالای گاز در بخش خانگی، گفت که هنوز مصارف گاز در بخش خانگی تعیین‌کننده است، بر این اساس باید بخشی از مصرف گاز خانگی با بهره‌گیری از گاز ذخیره شده مدیریت شود، نه تولید.

در ایران تنها مخزن سراجه قم با ظرفیت ذخیره ۳٫۳ میلیارد متر مکعب گاز فعال است. مسعود سامی‌وند مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ۱۵ فروردین ماه به خبرگزاری مهر گفت که در زمستان سال گذشته روزانه حدود ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از این مخزن زیرزمینی برداشت و به شبکه سراسری تزریق شده‌است.

اما وی گفت که با راه‌اندازی مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه خراسان در آینده، ظرفیت برداشت از مخزن‌ها در فصول سرد سال برای تزریق به شبکه سراسری گاز، روزانه به ۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

زنگه در ادامه درباره راه‌های کاهش مصرف گاز تصریح کرد که ۲ میلیون موتورخانه در کشور وجود دارد که با انجام کارهای ساده، می‌توان مصرف گاز را ۳۰ درصد کاهش داد.

به‌گفته وی، همچنین ۲۰ میلیون بخاری گازی در سطح کشور وجود دارد که با اصلاح مصرف می‌توان از هدرروی انرژی جلوگیری کرد.

ایران در نظر دارد فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را در آینده نزدیک حداقل به‌صورت زودهنگام راه‌اندازی کند تا در آینده با مشکل کمبود گاز در زمستان مواجه نشود.

وزیر نفت در این زمینه گفت که با روند کنونی مصرف گاز در کشور، در صورتی که تمام فازهای پارس جنوبی نیز به بهره‌برداری برسد، در مصرف بخش خانگی و در سال‌های آتی به واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد.

وی افزود که «بر این اساس برای برون‌رفت از این مشکل باید مصرف انرژی مدیریت شود و به راحتی می‌توان با تحقق این مهم معادل یک فاز پارس جنوبی (روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب) در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد.»

زنگنه گفت که اگرچه امسال با افزوده شدن فازهای جدید پارس جنوبی به چرخه تولید، میزان تولید گاز افزایش می‌یابد، ولی این به معنای خارج شدن از وضعیت اضطرار نیست و باید همواره با بهینه کردن مصرف گاز در کشور زمینه را برای تامین پایدار گاز بخش صنایع به ویژه در زمان اوج مصرف گاز، همچنین صادرات این حامل انرژی فراهم کنیم.

صادرات

ایران هم اکنون روزانه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب صادرات گاز به ترکیه دارد و برای فروش ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق، همچنین ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به عمان نیز قرارداد امضا کرده‌است.

این کشور، تا دوسال آینده در نظر دارد فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را که بالای ۹۲ درصد پیشرفت داشته‌اند راه‌اندازی کند. از طرفی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی نیز پیشرفت ۸۲ درصدی دارند که احتمالا تا سه سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. کل ظرفیت تولید این پنج فاز مجموعا ۱۸۲ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

در این میان، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در مصاحبه با نشریه آلمانی ˈهاندلس‌بلاتˈ که دوشنبه ۲۵ فروردین منتشر شد، پیشنهاد تامین گاز اروپا را مطرح کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت که ایران می‌خواهد در آینده نقش مهمی را در بازار جهانی گاز ایفا کند.
هم اکنون ۴۰ درصد از گاز اروپا توسط روسیه تامین می‌شود.

وی افزود که «ما نمی‌خواهیم با روسیه رقابت کنیم، اما می‌دانیم نیاز اروپا به گاز هر روز افزایش می‌یابد و ما خواهان سهمی در تامین آن هستیم».

بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم، ذخایر ثابت شده گاز ایران حدود ۳۳٫۶ تریلیون متر مکعب، معادل ۱۸ درصد از کل ذخایر گازی جهان است.

+25
رأی دهید
-6

Azadikhah - تكسل - هلند
دزدی ملیاردی دیگر و این بار گاز طبیعی ایران وزیر نفت روحانی : سالانه 9 ملیارد متر مکعب گاز گم می شود به این خبر رسانه های خود رژیم دقت کنید : سالانه 9 ملیارد متر مکعب گاز در ایران گم می شود سایت تابناک : وزیر نفت با اشاره به گم شدن سالانه 9 میلیارد متر مکعب گاز (معادل گاز صادراتی ایران به ترکیه در یکسال)، اعلام کرد:بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، و افزایش تولید گاز به معنای خارج شدن از وضعیت اضطرار نیست دزدان جنایتکار و بی رحم حکومتی که همه زیر دست خامنه ای و روحانی یا رفسنجانی و خاتمی دوره دزدی دیده اند با کمال آرامش سالی ملیاردها متر مکعب می دزدند و آب از آب تکان نمی خورد نه اصلاحطلب می خواهد و نه جرات اعتراض دارد و نه از مردم فقیر خبری می شود کشور شده است دزدخانه آقایان و هر کس هر قدر که می تواند می برد خبری دیگر که آنهم در رسانه های خود رژیم انعکاس داده شده بود ، فروش خاک حاصلخیز ایران به کشورهای شوره زار حاشیه خلیج فارس بود آری خاک ، خاک ایران را سوار تریلر ها کرده و می برند به شیوخ دوبی و امارات و قطر می فروشند تا آنها بتوانند با حاک ایران کشاورزی راه اندازند
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 19:29
Azadikhah - تكسل - هلند
باید توجه کرد که این خبرها به بیرون درز پیدا می کند و خدا داند در زیر و در پنهان کشور را به چه مقدار به روسها و عربها دارند می فروشند آدمی واقعا مات و مبهوت می ماند که این ایرانیان داخل ، این آقایان اصلاحطلب که مدعی مردم داری و ........هستند تا به کجا حقیرانه سکوت اختیار کرده تا شاید از این خان یغما استخوانی نیز به آنها برسد شرم آور است خواندن و شنیدن این خبرها و بعد هم هیچ این خبر را سایت حکومتی آقای رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت و نوچه رفسنجانی در این مجمع از قول وزیر نفت در سایتش که تابناک باشد درج می کند و فردا هم به فراموشی سپرده می شود آقای روحانی شما مسئول این کشورید و در زیر ریاست جمهوری شما دارند سالانه 9 ملیارد مات مکعب گاز می دزدند آیا عرضه دارید بپرسید این دزدان کیا هستند ؟
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 19:33
مهرداد2538 - تهران - ایران
عُرضه ندارند حتا به اندازهء کشور قطر از میدانهای گازی برداشت کنند فقط یاد گرفته اند تقصیر را به گردن مردم بیندازند. دقیقاً مثل مسئلهء کمبود آب که 96 درصد مصرف منابع آب ایران مربوط به بخش کشاورزی و صنعت ایران است که هم بسیار از لحاظ تکنولوژیکی عقب مانده است و هم اینکه نسبت به آبی که این بخش مصرف می کند بازدهی بسیار پایینی هم در کشور دارد. ولی در این مورد هم در گرمای طاقت فرسای تابستان به مردم فشار می آورند.
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 19:46
Moama123 - بوداپست - مجارستان
بنزین که دارید وارد می‌کنید، گازم که دارید مردمو آماده می‌کنید که کم کم وارد کنید، نفتم که داره براتون شل و بریتیش پترولیوم استخراج می‌کنه، چطوره جنوب کشور رو کلا بدین به غرب خودتون فقط وارد کنید. بعد میگن ترکمن چای قرار داد ننگینی بود، بابا شما که روی ترکمن چای و هفت جّد ترکمن چایم سفید کردین با این باج‌های که دارین میدین سر مذاکرات اتمیتون. وضعیت ملت هم که بهتر نشد هیچی‌، تازه یارانه‌ها رم کم کم میخواید از نقدی به صورت غیر نقدی و کم کم سر در نقدی فرمانده بسیج و به جای یارانه نقدی میدید به مردم
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 19:53
pedram hosseini - بولونیا - ایتالیا
بعد از چندین سال تحصیل و زندگی تو مملکت کفار میدونم که همه اینهاعلاج و راه داره کو گوش شنوا ؟ وقتی طرحهاتو میبری پیش آقایون رده بالا فکر میکنن میخوای پروژه بگیری و پولی به جیب بزنی و بعدش میگن این طرحها لوکسه و مال کشورهای اروپایی ما اونوقت شروع میکنن هزار تا مشکل دیگه که به سو مدیرتشون بر میگرده رو پیش میکشن . ما مردمی هستیم که تا مشکل رو کاملا احساس نکنیم اونو باور نمیکنیم و بهش بها نمیدیم . اون کشور چند تا مدیر دلسوز میخواهد ولاغیر .
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 20:02
تن‌ تن‌ و میلو - دویسبورگ - آلمان
جناب آقای زنگنه یواش بگو کسی‌ صدات رو نشنوه!!! این غربی‌ها که با دیوانه بازی‌های این پوتین وحشی ، دوباره یاد ایران و خرید گاز از ایران افتادند و تو حالا همچین هشداری به مردم ایران میدی ؟؟ نکنه نقشه کشیدین تو این خر تو خری ، باز مردم ایران رو بی‌چاره تر کنید و گاز رو بروی مردم ببندید و تا میتونید به اروپا بفروشید و دلارها رو دو لپی بچپونید تو حلق اسد تو سوریه و لبنان!!
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 20:15
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.