محسنی اژه ای از 'محاکمه غیابی' تعدادی از منتقدان سیاسی مقیم خارج خبر داد

آقای محسنی اژه ای گفته که اگر به محکومان مقیم خارج یا وکلایشان دسترسی نباشد، احکام "به نحو دیگر ابلاغ می شود"

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی ایران، گفته است "برخی افراد که در جریان فتنه ۸۸ در مظان اتهام بودند و به خارج از کشور گریخته بودند" در اسفند ماه گذشته "به صورت غیابی محاکمه و محکوم شده اند".

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای محسنی اژه‌ای دوشنبه ۲۵ فروردین (۱۴ آوریل) افزود که اگر به خود این افراد یا وکلایشان دسترسی نباشد، احکام "به نحو دیگر ابلاغ می شود".

آقای محسنی اژه‌ای، در مورد دادگاهی که به گفته وی برای متهمان مقیم خارج از کشور حکم غیابی صادر کرده توضیح بیشتری نداده است.

مسئولان قضایی ایران، از اعتراضات به نتایج انتخابات ۱۳۸۸، که به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد انجامید، تحت عنوان "فتنه ۸۸" یاد می‌کنند. مشخص نیست که چرا محاکمه معترضان به نتایج آن انتخابات، پس از برگزاری انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری صورت گرفته است.

اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در شرایطی منتشر شده که محمود علوی وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی، پیشتر با اشاره به کسانی که بعد از پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از ایران خارج شده اند گفته بود: "ترس بی‌مورد کسانی که در حوادث ۸۸ خلافی مرتکب نشدند را حل می‌کنیم."

آقای علوی، در مرداد ۱۳۹۲ تاکید کرده بود: "هر شخصی که خلافی نداشته باشد، تضمین می‌دهیم مشکلی نخواهد داشت."

در همین ارتباط، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه نیز، آبان ماه گذشته کلیک خبر داد که به دستور حسن روحانی رئیس جمهور، کمیته‌ای برای بازگشت فعالان سیاسی خارج از کشور به ایران تشکیل شده است.

آقای قشقاوی با ذکر اینکه "نمایندگان چندین وزارتخانه از جمله وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه" در این کمیته عضویت دارند، علت برنگشتن بعضی از ایرانی‌ها را "القائات اپوزیسیون در خارج از کشور" دانست.

معاون وزارت امور خارجه بعدها گفت که دبیرخانه "کمیته بازگشت ایرانیان خارج از کشور" در وزارت اطلاعات کلیک قرار دارد.

پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و برخوردهای شدید نیروهای امنیتی با معترضان به نتیجه اعلام شده از سوی حکومت، تعداد زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی و روزنامه نگاران، ایران را به مقصد کشورهای دیگر ترک کردند.

+5
رأی دهید
-61

Moama123 - بوداپست - مجارستان
ای‌ بابا اینا از این طرف این همه اعلام کردن بیاید بیاید هرکی‌ خارجه بیاد ما بتون کاری نداریم، حالا که دیدن نمیان میگن پس غیابی محاکمتون می‌کنیم؟؟لول ، مفهوم واقعی‌ جمهوری قلابی
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 19:55
fariborzkhan - ایران - ایران
(هر شخصی که خلافی نداشته باشد، تضمین می‌دهیم مشکلی نخواهد داشت.) نه بابا دمتون گرم عجب آدمای فهمیده ای هستین شما. آخه تو بقیه کشورها اگه آدم خلاف هم نداشته باشه مشکل براش پیش می یاد.
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 20:25
دوستدار - استهکلم - سوئد
ان ایرانیها یی که اقامت کشورهای خارجی دارند و به ایران سفر میکنند انسانهای بی خیالی هستند که اصلا درد مردم ایران را نمی دانند هیچ درک و احساسی هم ندارند نسبت به اینکه رژیم اخوندی ایران رزیمی جنایت کار و ظالم و دیکتاتور است. پای این نوع انشانها که به خارج باز شد و با هزار و یک دروغ و حقه در خواست اقامت میکنند , وقتیکه اقامت را گرفتن و بعد کمی پول جمع کردند. به ایران سفر میکنند. همین نوع انسانها اعتبار سیاسیون و فراری ها را هم در دولتهای اروپایی و امریکایی زیر سوال برده اند.
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 22:27
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.