عبدالله عبدالله پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است

عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان، تاکنون ۴۱.۹ درصد را کسب کرده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز یکشنبه، ۲۴ فروردین، اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، عبدالله عبدالله پیشتاز این رقابت است و اشرف غنی در رده دوم قرار دارد.

به گزارش این کمیسیون، آقای عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین، تاکنون ۴۱.۹ درصد و اشرف غنی نیز ۳۷.۶ درصد آراء را کسب کرده است.

احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات، در این زمینه گفت: «ما امروز بخشی از نتایج انتخابات در ۲۶ ولایت کشور را که شامل ۱۰ درصد آراء شمرده شده است اعلام می کنیم. این ولایت‌ها در شمال، جنوب، شرق و غرب همراه با شهر کابل است».

وی اظهار داشت: «از مجموع ۵۰۰ هزار رای شمرده شده از ۲۶ ولایت، دکتر عبدالله با ۴۱.۹ درصد آراء پیشتاز است؛ دکتر اشرف غنی ۳۷.۶ درصد آراء را کسب کرده و در رده دوم است و زلمای رسول نیز با ۹.۸ درصد آراء در رتبه سوم است».

آقای نورستانی تاکید کرد که این نتیجه بخشی از شمارش آراء است و ممکن است ظرف روزهای آینده، نتایج به کلی دگرگون شود.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تصریح کرد: «این نتایج قابل تغییر هستند... ممکن است امروز یک کاندیدا پیشتاز باشد ولی وقتی که نتایج بیشتری را اعلام کنیم کاندیدای دیگری پیش بیفتد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشرف غنی از اقتصاددانان پیشین بانک جهانی با استقبال از این خبر گفته است که همچنان اطمینان دارد وقتی نتایج نهایی انتخابات اعلام شود وی پیروز این رقابت خواهد بود.

در صورتی که هیچ یک از نامزدها نتواند بیش از ۵۰ درصد آراء را کسب کند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده خواهد شد. قرار است که نتیجه قطعی انتخابات تا اواخر ماه می اعلام شود.

برنده این انتخابات با چالش‌هایی نظیر مبارزه با جنگجویان طالبان، عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴، ایجاد رونق اقتصادی و کاهش اتکاء به کمک‌های خارجی دست و پنجه نرم کند.

+13
رأی دهید
-2

samuk66 - لندن - انگلستان
زود تر تمامشه که شرش کنده شه
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 23:15
dark.chocolate - زوریخ - سوییس
ملت افغانستان هم فهمیدن ولی‌ ملت ما هنوز دنبال معجزهٔ آخوند روحانی......
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 23:39
زاگرسى - مهاباد - ایران
واللا نمیدونم این کیە ولی فکر کنم هر کی باشە از اون آقای کلاە قشنگ بهتر باشە.
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 00:38
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
این بزرگوار که نام دوپل عیدالله را یدک میکشد نماینده و بازوی سیاسی فرانسوی ها در منطقه است همانطور که اقای کرزای نماینده سیاسی و یا بازوی دولت وسیاست امریکا در منطقه بود.نمیدانم نوع برخورد اقای کرزای را با سیاستمدارن امریکا را در کاخ سفید برحورد کرده اید یا نه.اینمرد انقدر قوی و مسلط بامور سیاسی است که در نشست های کاخ سفید خود شخصا یک پا رئیس جمهور بود یعنی بسیار مقتدرانه برخورد میکرد . مرد لایق و با سواد سیاسی بود. بیجهت نیست که نام کرزای را داشت
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 11:02
کوروش مهری - یزد - ایران
اگه عبدالله عبدالله بشه افغانستان رو مدار پیشرفت میفته اگه کرزای بشه افغانستان میشه جمهوری اسلامی2!!
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 19:13
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
به نظر من کرزای مرد عاقلی هست و بسیار مصلحت اندیش، زاگرسی من فکر می‌کردم آن جماعت که به لباس مردم میخندیدان ریشیشان خشک شده تو هنوز هستی‌. افغانستان در راه درستی هست، برای همسادهمان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم روزهای سیاهشان سپری شده باشد
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 17:27
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.