سازمان تامین اجتماعی ایران: یک سوم زنان پس از مرخصی زایمان اخراج می‌شوند

به گفته محمد حسن زدا، معاون سازمان تامین اجتماعی، یک سوم زنان ایرانی که از مرخصی زایمان استفاده می‌کنند، بعد از مرخصی شغل خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مقام دولتی یکشنبه ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) اعلام کرد مطابق پژوهشی که طی دوره ای ۱۸ ماهه صورت گرفته، از میان ۱۴۵ هزار زنی که از مرخصی ۶ ماهه زایمان استفاده کرده‌اند، ۴۷ هزار نفر از سوی کارفرمایان خود اخراج شده‌اند.

معاون سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این آمار، پیش بینی کرده که در صورت اجرای طرح افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه، روند بیکار شدن زنان شاغل به میزان زیادی افزایش بیابد.

افزایش مرخصی زایمان زنان از ۶ به ۹ ماه، بخشی از قانونی است که در اواخر عمر دولت محمود احمدی نژاد برای اجرا ابلاغ شد. این قانون، در قالب لایحه‌ای با هدف تشویق افزایش جمعیت در ایران تقدیم مجلس نهم شد و با تغییراتی کلیک به تصویب رسید.

مطابق قانون جدید، دولت موظف به تامین بودجه‌ای اضافی برای سازمان تامین اجتماعی است تا صرف جبران زیان کارفرمایان در دوره مرخصی ۹ ماهه زنان شود.

با روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، دولت اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان را به لحاظ مالی خارج از توان قوه مجریه دانست و کلیک تلاش‌هایی را برای توقف اجرای آن انجام داد که بی‌نتیجه ماند.
تغییر قوانین برای افزایش جمعیت

ابتکارهای دولت محمود احمدی نژاد برای افزایش جمعیت ایران، در پی انتقادات او از سیاست های کمترل جمعیت ارائه شدند.

دولت آقای احمدی‌نژاد برای تشویق فرزندآوری، اعلام کرد که به نوزادانی که متولد می‌شوند یک میلیون تومان پرداخت می‌کند و در سال‌های بعد نیز هر ساله یکصد هزار تومان به حساب این نوزادن وارد خواهد کرد. اجرای این طرح، مدت کوتاهی بعد از اجرا به دلیل فقدان منابع مالی متوقف شد.

در تایید تلاش‌های دولت دهم برای افزایش موالید، آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران نیز در مهر ماه سال ۱۳۹۱ سیاست کنترل جمعیت در دهه ۱۳۷۰ را خطا توصیف کرد و گفت: "مسئولان کشور در این باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم. این را خدای متعال و تاریخ بر ما ببخشد."

به دنبال موضع‌گیری آقای خامنه‌ای، مجلس نهم قانون مصوب سال ۱۳۷۲ برای کنترل جمعیت را اصلاح و اعلام کرد که تمام قوانینی که محدودیت هایی را در زمینه تعداد فرزندان وضع می‌کنند، لغو می‌شوند.

در مصوبه مجلس نهم، از جمله به دولت اجازه داده شد که مرخصی زایمان مادران را از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش دهد و "همسران آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار شوند".

بنابر این قانون، مادرانی که سن فرزند آنان به ۹ ماهگی نرسیده نیز می‌توانستند تا زمان ۹ ماهگی فرزندشان از مرخصی زایمان استفاده کنند.

+14
رأی دهید
-10

بی غم - تهران - ایران
شاید با سیاست جدید کشور در افزایش جمعیت یه زن بخواد دو سه بچه داشته باشه. به کارفرماها چه ربطی داره که باید جور اون رو بکشن.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 19:25
hossein+87 - ایران - ایران
چشم، پول مفت میدیم به کارگر ، واسه شما توله بیاره.
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 12:46
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.