'وقتی از ایرانی بودن شرمنده شدم'

مخالفت با خاک‌سپاری ریچارد فرای در اصفهان



در یازدهم سپتامبر سال ۱۹۹۷ میلادی نامه‌ای از ریچارد فرای به دستم رسید. فرای نوشته بود در صدد تشکیل پانلی است درباره دوران عبور از دوران ساسانی به دوران اسلامی در دومین کنفرانس ایرانشناسی در شهر مریلند و امیدوار است که من نیز با او همراه شوم.

در آن زمان من به عنوان استاد موقت در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا مشغول به تدریس تاریخ جهان باستان بودم و هنوز دکترایم را به اتمام نرسانده بودم.

به خودم گفتم این همان ریچارد فرای ایراندوست است که لقبش را از مرحوم دهخدا به خاطر عشقش به ایران گرفته است؟ همان فرایی که کتابش تحت عنوان میراث ایران تاریخ پیش از اسلام یکی از تمدن‌های بزرگ جهان (۱۹۶۳) را چندین بار خوانده‌ام و در زمانی که به وطنم، در آمریکا بی‌لطفی می‌شد٬ این کتاب و نویسنده‌اش سینه سپر بلا می‌کرد و از ایران و تمدن و مردمش دفاع می‌‌کرد؟ همان فرایی که کتابش را به دوستان "ایرانی: افغان ها و بلوچ‌ها و کردها و پارس‌ها و تاجیک‌ها" تقدیم کرده بود؟

پس از آشنایی با او فهمیدم که فرای، ایراندوستی است استثنایی که حتی یک دانشجوی بی نام و نشان دکترا را، فقط بخاطر عشقش و تلاشش به ایرانشناسی، تشویق و کمک می‌کند.

من فقط یکی از صدها دانشجو و هزاران هزار ایرانی بودم که فرای با آنها این چنین کرده بود.

این همان فرایی بود که در زمانی که رشته "آسیای میانه" باب شده بود و دیگر نامی از خراسان بزرگ وجود نداشت و فرهنگ آنرا روس‌ها به طوری که می‌خواستند تقسیم و جابجا کرده بودند٬ و اساتید غربی که گاهی نان را به نرخ روز می‌خورند٬ در کتابهایشان ذکری از حضور ایرانیان در آنجا نمی کردند، درباره خراسان [کتاب] نوشت.

همان "آسیای میانه‌ای" که به خاطر روابط سیاسی میان وطنم و غرب٬ حتی نام ایران یا فرهنگش در آن خطه داشت محو می‌شد. فرای کتاب میراث آسیای میانه: قبل از آمدن ترکان را نوشت و به عموم نشان داد که ایرانیان از کجا آمده‌اند و در ادوار تاریخ باستان و قرون وسطی این منطقه چه اهمیتی برای ایرانیان و فرهنگ ایرانی داشته است.

فرای در این کتابش برای ما و مردم جهان رابطه ایران و ایرانی و "بوی جوی مولیان آید همی٬ یاد یار مهربان آید همی" را دوباره زنده کرد.

این همان فرایی بود که در کتاب عصر طلایی ایران٬ در زمانی که اعراب میلیون ها دلار خرج می‌کردند که تمدن اسلامی را کاملا عربی نشان دهند و حضور دیگران را کمرنگ کنند٬ اهمیت ایرانیان برای شکل‌گیری تمدن اسلامی و اهمیت زبان فارسی برای تمدن آسیا را گوشزد کرد.

این همان فرایی بود که در بیوگرافی‌اش به نام ایران بزرگ٬ پیشگفتار را چنین آغاز کرده است: "عظمت ایران همیشه فرهنگ آن بوده است."

پس از کنفرانس، فرای را بیشتر دیدم. با او سفر کردم و به دانشگاه خودم چندین بار دعوتش کردم. او همان فرای ایراندوستی بود که از نوشته‌هایش مشخص بود؛ با دیدنش اطمینان یافتم.

اما دیروز از دیدن آنچه مردمانی نابخرد بر سر مقبره آرتور پوپ و فیلیس آکرمن در اصفهان کرده‌اند اشک در چشمانم جمع شد. این مکانی بود که سالها پیش ریچارد فرای ایراندوست وصیت کرده بود آنجا خاک شود٬ خاکی که او درباه اش حدود شش دهه کتاب و مقاله نوشته بود.

زمانی که مطبوعات و تلویزیون‌های آمریکایی و خارجی صحنه یک سری تندرو و شعار مرگ را به عنوان "ایران" و "ایرانیان" به جهان جلوه می‌دادند٬ فرای در حال نوشتن و مصاحبه کردن بود و می‌گفت که ایران فرهنگی دارد غنی٬ مردمی دارد دوست داشتنی٬ باغ‌هایی دارد با صفا و فرهنگی دارد پر عظمت که از جیحون تا فرات را در بر می‌گیرد.

یک بار از ایران و ایرانی بد نگفت و در جواب به همه تلاش‌های او و دلسوزی‌اش برای ایران و ایرانشناسی٬ جوابش را این چنین دادند. من مطمئنم آنهایی که این بی‌آبرویی را کرده‌اند نه می‌فهمند و نه برایشان مهم است. اما من خجالت می‌کشم. من شرمنده هستم. من مقصرم.

دیروز اشک ریختم و از ایرانی بودن خودم خجل شدم. به دوستم که در دانشگاهی در همین حوالی استاد ایرانشناسی است گفتم: ما چه می‌کنیم؟ برای که داریم این چیزها را می‌نویسم و کنفرانس می‌دهیم؟

فردا که در تلویزیون‌ها نشان دهند که مردم ما چه بر سر مزار مردگان می‌آورند و حتی به آنها هم رحم نمی‌کنند٬ چگونه برای هزارمین بار نطق کنیم که ایران فرهنگی دارد زیبا٬ فرهنگی دارد پویا و مردمی دارد صلح جو؟ برای که بنویسم و برای چه بنویسم که ایران چه تاریخی داشته؟ برای چه مصاحبه کنیم و چه بگوییم درباره ایران و ایرانی؟

+530
رأی دهید
-29

دنیای وحشی - تهران - ایران
این خدا بیامرز مشکل داشت که یک همچنین وصیتی کرده ؟!!! حالا اگر ایرانی های غربت نشین ها بخواهند چنین وصیتی کنند خیلی عجیب نخواهد بود ولی من اگر جای این بنده خدا بودم هرگزززززززززز مرده ام را نیز مایل نبود به دست آخوندها و طرفداران وخحشی آنان بسپارم که کنارشان دفنم کنند .
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 02:00
دوستدار - استهکلم - سوئد
عظمت ایران همیشه فرهنگ آن بوده است ! امو صد اما که اخوندهای ایران پروبال این فرهنگ را دارن از بین میبرند. و بعداز پروبال تن و جانش را ازبین خواهند برد!!
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 02:02
batistuta - تهران - ایران
متأسفانه ما ایرانیان یکی از بی فرهنگ ترین ملل جهان هستیم و باید این نقطه ضعف و ایراد اساسی خودمون رو قبول کنیم و در جهت رفع اون اقدام کنیم. دروغگویی،زیرآب زنی،هتاکی و توهین،کلاهبرداری و سوء استفاده به اسم زرنگی،غیبت و خاله زنک بازی و تمسخر دیگران،از زیر کار در رفتن و عدم احساس مسئولیت،خودبزرگ بینی و.. جزء لاینفک فرهنگ این مرزوبوم شده.به اتفاقی که دو سال پیش برایم اتفاق افتاد به عنوان یک نمونه از این رفتارها اشاره می کنم.من به عنوان یه مهندس نقشه بردار در پروژه ای مشغول به کار بودم و یکی از آشنایان ،یکی از دوستانش را به عنوان کارآموز به من معرفی کرد.بنده هم با کمال میل تمام فوت و فن کار را یادش دادم.اون پسر هم در جواب خوبی ام،نامردی را در حق من تمام کرد و با دروغگویی ،زیرآب مرا زد و به جایم مشغول به کار شد! البته من بعد از آن ماجرا بلافاصله در جای دیگری مشغول به کار شدم،ولی این قبیل کارهای سخیف فقط از توان ایرانیان برمی آید و بس.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 02:29
batistuta - تهران - ایران
نسل نوجوانان متولد دهه ی هفتاد و هشتاد هم که فاجعه بارند.خصوصیات این نسل:بسیار تنبل و بی مسئولیت و بی سواد و بی ترییت و سوسول اند،همه چیز و همه کس را به مسخره می گیرند و هیچ چیزی برایشان جدی و مهم نیست و الگویشان کسی نیست جز جاستین بیبر کبیر.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 02:43
batistuta - تهران - ایران
متأسفانه این قبیل بی اخلاقی ها در بین کاربران همین وبسایت هم رواج داره و شاهدیم که تحمل آرای مخالف وجود نداره و کاربران محترم بجای پاسخهای مستدل و منطقی و مؤدبانه به نظرات بنده،روی به فحاشی و پرده دری می آورند و نشان می دهند که چقدر ما ایرانیان لیاقت دموکراسی را داریم.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 02:51
کبالت3 - کرج - ایران
batistuta - تهران - ایران-جناب محترم آخه آرزوی الحاق به اجنبی چه جای بحث داره اونم بحث منطقی ؟انگار کسی آرزو کنه ایکاش فلان نره خر سر کوچه شوهر ننه اش بود .برو تاریخ مشروطه رو بخون در جائی کنسول روس به ستارخان که تو تبریز در محاصره قوای روس و دولتی بود پیشنهاد میده که با نصب پرچم روسیه روی بوم خونه اش تسلیم بشه و در امان باشه ستارخان جواب میده «مردک من دارم میجنگم آرزو دارم و میخوام هفت دولت بزیر پرچم ایران باشه.».البته شما معلومه جوونی و جاهل و مام وطن ،غرورملی ،هویت ملی ،برات مثل چیپس و پفک میمونه شانس آوردیم زمان جنگ جوونا مون مثل شما فکر نمیکردن والا الان باید جلوی صدام عربی میرقصیدیم و عربی کامنت میزاشتیم کبلائی.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 04:45
jila.purple - وین - اتریش
این بسیجیای بی اخلاق و احمق باز هم باعث شرمندگی شدن!!
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 06:08
arsham 667 - کپنهاک - دانمارک
-batistutaتهران _ایران.تو حرف نزنی‌ کسی‌ نمیگه لالی. آخه اینهمه نظر چه رابطی به موضوع داشت ..مس همه نزارا مفتت. دقیقا تو از همین قشر آدمی وطن فروشی. یادته آرزوت الحاق خاک ایران به روسیه بود. اون شخص خوب حقتو گذشته کافه دستت بین با اون چه بدجنسی کردی ..
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 06:01
فارسان - مرکزی - ایران
batistuta تهران ایران( ای جوان) ظا هرا خبر نداری که بیش از 20سالی میشه که اون اتحادی که بین ایراه و روسیه منظور نظر شماست بر قرار است و ظاها خبر نداری که جای پای آن روسیه عزیز تون در خاک و تاریخ ایران ماندگار شده در گذشته به لطف شاه گربه های قاجار و در دوران معاصر به لطف چپی ها و توده ای های بی وطن آیا درسته به صرف یک نقل قول ..یک کشور مهم وبا تاریخ عظیم را دودستی تحویل این روسهای گرسنه بدیم عزیزم اینو از من داشته باش (این روسهای گشنه چراغ هیچ کسو تا صبح روشن نگه نداشتن .....)
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 06:40
Iran736 - زابل - ایران
من درک نمی کنم که چرا ما وحشی بازی های به اسم اسلام رو به ایرانی بودن ربط میدیم؟‌اصلن تا به حال کدوم آخوند یا بسیجی ادعای ایرانی بودن کرده؟ بابا شماها اگر هم میخاین ناراحت بشین از مسلمون بودنتون شرمنده بشین!
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 06:41
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
هر امام جمعه دزد دروغ گو چند تا بیسواد چاقو کش را دور خود جمع کرده و بر تیکه‌ای از این مملکت دارد حکومت می‌کند و رهبرشان هم چلاق علی‌ چفیه بند است
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 08:27
shahramareia - تهران - ایران
ساندیس خورها منفی دادند---تاکی انسانها براساس ملیت سنجیده خواهند شد ؟؟؟! تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه به کشور و ملیت و نژاد هرکسی انسان باشد جایگاهش بهشت است نه انکه نمی فهمد و سر برسجده دارد ابن ملجم نیز پینه مهر بر پیشانی داشت اینها که داغ میکنند پیشانیشان را تا بگویند مومند علی ع خانه نشین شد از دست این گونه آدمها ساندیس خورهای صدر اسلام تاکی این آدم نماها معتاد ساندیس خواهند بود ؟؟؟؟ خدایا خسته شدم از مردم نادانی که بازیچه دین شده اند از دست متعصبان کور از دست زاهد دروغگو از دیو دد ملولمو انسانم آرزوست
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 08:31
shahramareia - تهران - ایران
متاسفنه 3 میلیون نخاله متعصب در کشور داریم اگر ریشه شان را بسوزانیم مملکت اباد خواهد شد کاش میشد 75 میلیون اسیر 3 میلیون نفر شده اند این درد را به که باید گفت
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 08:33
majid63 - پاريس - فرانسه
آقای عزیز: در کشور ما در حل حاضر آخوند حکومت می‌کنه؛تا آخوند هست بیسوادی ،فقر ،بیچارگی،دزدی، غارت،خرفتو فحشا بیداد میکنه.هر چیز هست از آخوند بیسودو پدر و مادر نادان.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 08:51
davood63 - تهران - ایران
با تیستا عزیز،،،درود بر تو واقعیت حقیقت رو گفتی‌،،در مورد نظریاتت تعظیم می‌کنم ،از این نسل توقع نباید داشت
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 08:52
senator x - تهران - ایران
چون ایران در اشغال یک قوم بدتراز عرب هست,متاسفانه خانواده اقای (فرای) باید صبر کنند تا هرزمان که ایران آزاد شد هم ایشان هم خیلی های دیگر باید اجسادشان ,بایران حمل و دفن شود/
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 09:11
arzoye ensaniat - استکهلم - سوئد
شرمند کسی‌ باید باشه که بخاطر لقمه نانی که جوی آن پرتاب کردند،مجری دستور ناا مسلمانان شدند،که به مرده‌ها هم رحم نمی کنند،لعنت خدا به هرچه آخونده روباه صفت که خودش به خدا اعتقادی ندارد تظاهر فقط تظاهر،کنند بیامرزه این انسان فرزانه را. . . . شرمند کسی‌ باید باشه که بخاطر لقمه نانی که جوی آن پرتاب کردند،مجری دستور ناا مسلمانان شدند،که به مرده‌ها هم رحم نمی کنند،لعنت خدا به هرچه آخونده روباه صفت که خودش به خدا اعتقادی ندارد تظاهر فقط تظاهر،کنند بیامرزه این انسان فرزانه را. . . .
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 09:21
souroosh - ساری - ایران
batistuta - تهران - ایران. زیبا بیان نمودی. اینان دست پرورده و تربیت شده اموزش و پرورش حکومت جهل و خرافات می باشند.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 09:33
تن‌ تن‌ و میلو - دویسبورگ - آلمان
مرگبارترین و مخرب‌ترین اسلحه آی‌ که تا کنون توسط انسان برای نابودی انسان ساخته شده است، نامش جهالت است!!! این اسلحه ، هزاران سال است که کاربرد دارد و کافی‌ است که شما اکثریت جاهل و بی‌سواد را علیه موردی تحریک کنید تا این اکثریت، همچون یک بولدزر همه چیز را تخریب کند. از قرار معلوم کاربرد این اسلحه در ایران به مراتب بیشتر از تمام دنیاست.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 09:50
arzoye ensaniat - استکهلم - سوئد
کسانی‌ که به آخوند،و به آنهایی که لکه مهر بر پیشانی خود با سیب زمینی‌ داغ یا پاشنه کفش زنان،تائید به مسلمانی خود زده اند،خود قضاوت کنید،که کی‌ آشغاله ریچارد فرای یا شریعتمداری،که این حرف را زده،رنگ رخ سار گواهی دهد از سرّ درون.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 10:07
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
مفهوم شعار این پلاکارد را بیشتر دقت کنید : هرگاه آمریکا محل دفن سران فتنه شد ، اصفهان محل دفن جاسوسان می شود !! این برادران ! حتما معنای این عبارت را خوب نفهمیدند !! اگر تحلیل اینها درست باشد که مرحوم فرای برای آمریکا کار می کرده و جاسوس بوده و نباید در اصفهان دفن شود ! مگر اینکه در عملی متقابل سران باصطلاح فتنه در آمریکا دفن شوند ! پس نتیجه اینکه سران باصطلاح فتنه هم برای ایران کار می کردند و آمریکائی نبودند و اصلا فتنه ای در کار نبوده !! ( یعنی وقتی از شما در ایران دفن میشه از ما هم باید در کشور شما دفن بشه !). واقعا که !! مشتی بیسواد را دور خودشان جمع کردند که حتی شعاری که می نویسند هم نقض غرض است !!
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 11:25
ابن ملجم - مونیخ - آلمان
بنازم به تمدن چند هزار ساله،حتی رواندا یها از ما با تمدنترند که در کمتر از ۲ ماه ۱۰۰۰۰۰۰را به قمه کشتند چون انها شهامت اینو داشتند که بگن اشتباه کردیم
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 12:10
hassan5 - تهران - ایران
بعلت طولانی بودن عمر ایران زمین و جنگهای پی در پی هزاران ساله متاسفانه افراد دارای ژن های خوب برای حفظ این سرزمین از جانشان مایه گذاشتند و از بین رفتند.ژن اکثر افراد باقیمانده شیشه خورده دارد.نمود اصلی ژن(کروموزوم)مسئله دار در بسیجی ها و افراد مهاجر(با اولین مشکل فرار را بر قرار ترجیح میدهند)دیده میشود
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 12:16
azadi2011 - تورنتو - کانادا
شرمنده نباشید استاد گرامی این یک نبرد تاریخی است ونباید هراسید! زوزه ی گزمه یا پاسداران شب است که مانند مگس های پاییزی تلاش خود را می کند۰ فرای هم فکر می کنم این را به خوبی می دانست ! اگر فرای در باره ی ترکیه تاریخ نوشته بود دوستان بیسوادمان محبت بیشتری نسبت به او داشتند۰
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 12:35
batistuta - تهران - ایران
arsham 667 تو از همون دسته آدمهای بی منطق و بی فرهنگی هستی که در بالا اشاره کردم.بحث فرهنگ ایرانیان شد و این مسائل رو مطرح کردم. چندان بی ربط نبود.در مورد آن شخصی که مثالش را زدم، ایشان رابطه ی مقدس استادی و شاگردی را زیر پا گذاشت و به من نارو زد.هیچ بدی هم به او نکرده بودم جز آموختن.البته آن شخص را بعداً از آنجا به دلیل سوتی هایی که در حین کار مرتکب می شد اخراج کردند و مجدداً از من دعوت به کار کردند که قبول نکردم.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 13:20
fitx-germany - کلن - آلمان
فکر کردین که اینها که میان و ضد این شخص تظاهرات میکنند کی‌ هستند؟ بچها و فاک و فامیلهای این آخوندها هستندکه جز قران چیز دیگه نخوندند.و حتا اگر رژیم عوض بشه اینها یک جای توی این جامعه هستند .متاسفانه.اینها آبروی ایرانیها رو توی تمام دنیا بردن چون که رژیم پشتشونه
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 14:16
Qashqaei2013 - شیراز - ایران
من که از ۲۲بهمن کذایی سال ۵۷ شرمنده و به شدت و به شدت و به شدت ناراحتم
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 14:55
فردين - بروجرد - انگلستان
از این نصل انتظار بیشتر از این نیست ، همین
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 15:09
nasle sokhte - تهران - ایران
مردی که تمام زندگی خود را صرف شناساندن تمدن و تاریخ ایرانیان به جهانیان صرف نمود تنها از شما مشتی خاک را خواست برای دفنش در خاک ایران . https://www.facebook.com/photo.php?v=482871798486754&set=vb.298825686891367&type=2&theater
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 09:17
nasle sokhte - تهران - ایران
https://www.youtube.com/watch?v=lPU-PcX2ZqQ
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 09:20
Azadikhah - تكسل - هلند
از این حکومت و بسیجیان جبهه ندیده ‌اش بیشتر از اینم انتظاری نمی‌توان داشت
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 15:32
TEHRANNN21 - تهران - ایران
مشکل اصلی‌ این دنیا جهل افراطی گری و تعصب بی‌ جاست.. نمونه اصلیش تکفیری‌هایی‌ که هر روزه واسه مذهب سر میبرند و خودشون را بین مردم منفجر میکنند...
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 16:51
rasol113 - دزفول - ایران
batistuta - تهران - ایران. واقعاً گل گفتی.....دمت گرم
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 17:04
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
این اراذل و اوباشِ ضدّ ایرانی‌ بروند برای روسیه و سوریه و غزه حلقِ خودشون رو پاره کنن که وطنِ شونه، اینها به ایران و اظهارِ نظر در موردِ اون چه کار دارند، لعنتی‌هایِ زشت سیماِ زشت سیرتِ رسوا.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 17:09
shady_sho - تهران - ایران
خدا لعنتشون کنه اینا همیشه باید آبرو و حیثیت ما ایرانیارو یه جوری به یه نحوی ببرن با تموم دنیا لج و دشمنن همه جاسوسن فقط اینان که فرشتگان خدان یک مشت بیسواد بیشعور که باور کنید اسم درست طرف رو حتی نمیدونن خاک بر سرتون عقده ایهای نکبت
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 17:16
marineboy - لس انجلس - امریکا
قبول کنیم تقصیر خودمان است که به اینها جولان دادیم. هر کس در ایران و خارج به فکر جیب و کار خودش است اینها هم هر چه بخواهند میکنند، مردم هم این چیزها برایشان مهم نیست. زنجیر زنی‌ و سینه زنی‌ و نوحه خوانی‌ بر قرار باشد، ایران کیلویی چند است. یک عده هم که دنبال مشروب خواری و پارتی و تریاک کشی‌ اند و به بقیه فحش میدهند.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 18:41
ordak - بن - المان
۳۶ ساله اینو میگید،چیز تازتری برای گفتن ندارید؟؟،بعدش ایران لیاقت امسال خمینی را داره که توش چال بشن و یک مشت توله عرب به اسم امام زاده که تعدادشان بیش از توالتهای عمومی در تمام ایران است
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 19:57
adsi - شانگهای - چین
ایـــــنجا ایران اســـت!. ســـــرزمین بـــینی های ســــربالا و فرهـــنگ های ســرپایـــین......
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 21:07
daryoosh - شیراز - ایران
ایران ویران شد و رفت دیگه از ایران فقط یه اسم مونده مردمی که بدنبال یک مشت آخوند مفت خور حرکت کنند از این بیشتر انتظار نمیره :(
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 21:20
marineboy - لس انجلس - امریکا
آن کامنت بالا بسیار بجا و درست است. عده زیادی از مردم پس از حمله اعراب کشته شدند. در دوران پس از ان، مغولها چنان از مردم شهرها کشتار کردند و تمام اسناد و کتابها را سوزانده و زیربنای کشور از میان بردند. آیا کسی ماند بجز آن روستاییان و کشاورزان زحمتکشی که متاسفانه سواد نداشته و از گذشته نیاکانشان بیخبر بودند؟ بغداد دوره اسلامی مرکز قدرت و دانش و فلسفه آن دوران بود، مغولها چنان تومارش را در هم پیچیدند که به گفته مورخان همه زیربنای تمدن چند هزار ساله دجله و فرات از بین رفت. هرکسی را که چیزی سرش میشد کشتار کردند و آنچه ماند بادیه نشینان عرب بودند که توانستند جلوی مغولها بایستند. سالهای دوران عثمانی هم که دوران نکبت و بدبختی خاور میانه بود. نتیجه اش هم همین است که میبینیم، مردمی بیسواد و نیمه وحشی که کارشان بمبگذاری و کشتن است و مردم عادی هم که از ترس دم نمیزنند.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 22:35
ukguy4u - لندن - بریتانیا
مرگ بر طالبان شیعه
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 23:20
oghab - هلسينكي - فنلاند
ﻫﺮﺭﻭﺯ ﻛﻪ ﻋﻤﺮ اﻳﻦ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻏﻴﺮ اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺸﻪ .ﺑﻬﻬﻤﺎﻧﺼﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﻟﻜﻪ ﻧﻨﮓ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺮاﻱ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﻣﻠﺖ اﻳﺮاﻥ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮﺩ.ﭘﺎﻳﻨﺪﻩ اﻳﺮاﻥ
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 23:52
تیردادسورنا - ایران - ایران
batistuta - تهران - ایران وطن فروشی رو یادت رفت بنویسی..وقتی جنابعالی آرزویت الحاق کشور ایران به روسیه است کشوری که توسط یک دیکتاتور بنام پوتین اداره میشود و در طول تاریخ جز اشغال و تصرف سرزمینمان و کشتار مردم ایران و بدار آویختن مشروطه خواهان و آزادیخواهان و به توپ بستن مجلس هنر دیگری نداشته میخوای دیگران فرهنگ داشته باشند احتمالا آن پسر کارآموز هم فهمیده که تو فرهنگت در چه حد است همانطور باهت رفتار کرده!
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 04:28
siah76 - لوس انجلس - امريكا
خاک بر سرتون که لیاقتتون همین آخوند ای بو گندو هستن» جامعه گوسفندی لیاقتش حکومت گرگان است...
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 05:30
sepherdad - سیدنی - استرالیا
چه ربطی به ایران داره یک مشت عرب رو اوریدن توی ایران دارن فرهنگ عربی‌ شون نشون میدن.
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 06:58
مهيار - زنجان - ایران
چرابایدجمعیت هشتاد میلیونی ایران عزیز به خاطرعدهای ناچیز شرمنده وبدنام بشن
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 18:58
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
یک همکار امریکایی دارم که خودش پروفوسور است ولی در مورد ایران اطلاعات خیلی نا چیزی دارد. وقتی چند صفحه از نوشته های ریچارد فرای را دادم خواند عاشق ایران شد و الان 100% شده کشته مرده ایران و میگه حتما می خواهد به ایران سفر کند. الان نگرانی ام چند برابر شده که اگر بیاید ایران و اذیت بشه ته مانده آبرویمان هم می رود.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 14:00
bahram-gur - فرانکفورت - آلمان
عظمت ایران همیشه فرهنگش بوده. خوب این جمله باید تصحیح بشه به اینکه عظمت پارس به فرهنگش بوده. اما بعد از حملهٔ اسکندر مقدونی و حملهٔ اعراب و سپس مغول‌ها چیزی از پارس و مردمانش باقی‌ نمونده. الان فقط ۱۰% جمعیت ایران پارس هستن. یه نگاهی‌ به قیافه و نام فامیلی خودتون بندازید و کمی‌ تحقیق کنید متوجه میشین چی‌ میگم! اصلا برای همین نام ایران انتخاب شد چون دیگه پارسی‌ نمونده. فرزندان پارس هیچ وقت به وطنشون خیانت نمیکنن. هیچ وقت آثار باستانی رو نابود نمیکنن... الان ایران صحنهٔ لج و لج‌بازی فرزندان عرب و ترک هست و بس. بکشید همدیگرو.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 16:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.