پدر قربانی اعتراضات ۸۸: حکم دیه را نمی‌پذیریم

پدر میثم عبادی می‌گوید تقاضای دیه نکرده بود

اصغر عبادی، پدر میثم عبادی، یکی از قربانیان حوادث پس از انتخابات ۸۸، می‌گوید که از حکم دادگاه درباره پرداخت دیه برای پسرش خبر نداشته و از طریق رسانه‌ها از آن مطلع شده است.

آقای عبادی می‌گوید که حاضر نیست دیه بگیرد. خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا (۲۲ فروردین) گزارش داد که به دلیل شناسایی نشدن قاتل آقای عبادی، خانواده وی و نماینده دادستان از دادگاه تقاضای پرداخت دیه از بیت المال کرده بودند.

اصغر عبادی، در گفتگو با مسیح علینژاد، خبرنگار مقیم بریتانیا اعلام کرد که تقاضای دیه نکرده و حاضر هم نیست چنین تقاضایی بکند.

روز گذشته، مصفطی ترک همدانی، وکیل دادگستری به خبرگزاری ایرنا گفت که دادگاه حکم کرده است که برای آقای عبادی از محل بیت المال دیه پرداخت شود.

میثم عبادی به گفته خانواده‌اش روز ٢٣ خرداد و در حالی که قصد کمک به دختری را داشته که بسیجی‌ها کتکش می‌زده‌اند، به ضرب گلوله کشته شد.

به گفته پدر میثم عبادی یک بسیجی هم در این باره بازداشت شده بود، اما بدون اینکه در دادگاه حاضر شود آزاد شد.

اصغر عبادی به خانم علینژاد، که وضعیت زندانیان و قربانیان اعتراضات ٨٨ را پیگیری می‌کند، گفت در دادگاه بحث دیه مطرح شد اما او دادگاه را ترک کرد.

او گفت در دادگاه از او پرسیدند که چرا به فرزندش اجازه داده است که در ناآرامی‌ها حضور پیدا کند.

معترضان می‌گویند ده‌ها نفر در جریان سرکوب این اعتراضات کشته شده‌اند و مسئولیت آن را عمدتا به سپاه پاسداران و نیروهای شبه‌نظامی بسیجی نسبت می‌دهند.

اما مقام‌های رسمی در اکثر موارد مسئولیت نیروهای حکومتی در کشته شدن معترضان را رد کرده و آن را به "بخش‌هایی افراطی" از خود معترضان نسبت می‌دهند.

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران آبان سال گذشته با اشاره به حضور نیروهای "لباس شخصی" آنها را کسانی توصیف کرده بود که "احساس تکلیف" کرده‌اند و چون احساس می‌کردند که "حکومت در حال مسامحه است، با این تصور که حکومت نیاز به کمک دارد، به صحنه آمده و البته کار را خراب می‌کنند".

دیه و پرونده‌های ٨٨



مسیح علینژاد- خبرنگار مقیم بریتانیا

این نخستین بار نیست که به خانواده‌های قربانیان اعتراضات ٨٨ پیشنهاد می‌دهند که دیه دریافت کنند.

گرفتن دیه در بسیاری از این پرونده‌ها به معنی اعلام رضایت و مختومه شدن پرونده است.

اما برای بسیاری از خانواده‌ها اجرای عدالت و شناسایی قاتل ارجحیت دارد.

+83
رأی دهید
-2

کبالت3 - کرج - ایران
یه کلاس غیرت و شهامت برای برادر روح الامینی بزار.کبلائی.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 05:57
فردين - بروجرد - انگلستان
خون این عزیزان رو به هیچ قیمتی نمیتوان عوض کرد ، اینها شهیدان جاویدان ایران زمین هستند
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 06:56
shady_sho - تهران - ایران
قاتلای کثیف بالاخره یه روز تاوان اینهمه جنایت و کثافتکاریتونو پس میدین
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 09:55
sarbaz007 - المان - المان
روحش شاد
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 11:53
رجب علی - تگزاس - امریکا
بای ذنب قتلت . دور نیست که از شهدای سبز پرسیده شود . بای ذنب قتلت؟ . آفرین به غیرت ایرانیش .
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 14:21
zavareh - رودسر - ایران
کبالت3 - کرج - ایران - تو اون کلاس جای خالی‌ برای محسن رضائی هم هست؟
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 14:42
Azadikhah - تكسل - هلند
بچه مردم رو کفّ خیابان کشتند آب هم از آب تکون نخورد.ادمکشان نامرد
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 15:28
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
دود بر شما شریفان و غیرت مندان، تا مردمِ ما مبارزه جدی فرهنگی‌ را بر علیه این خود کمگانِ اجنبی خدا نشناسِ ضدّ ایرانی انجام ندهند ، شاهدِ شکوفأیی فرهنگِ ایرانی‌ نیستیم، روحِ جان باخته شاد ، اسمِ او در تاریخِ ایران به نیکی‌ ، شهامت و انسانیت ثبت خواهد سود، همانگونه که نامِ قاتلانِ او در جامعهِ قاتلان و حاکمانِ ستمگر و ضحاک صفت ثبت خواهد شد.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 17:14
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
خامنه ائی , احمدی نژاد و تمامِ کسانی‌ که در این ماجرا دخیل بوده باید دیه را بپردازند همچنین خانواده مقتول باید مدعی حکمِ قصاص شوند تا به ترتیبِ مسئولیت و دخالت مجرمین به قصاص و حبس محکوم شوند، بعد اولیأِ دم میتوانند ببخشند یا مقابله به مثل کنند.مگر اینها مدعی حکومتِ اسلامی نیستند مگر از قانون قصاص اسلامی پیروی نمیکنند، مگر پیامبر در هنگامِ مرگ از بسترِ احتضار برای قصاص شدن به مسجد نرفت که اگر ظلمی به دست او صورت گرفته تصفیه حساب شود و قصاص در موردِ او اجرا شد، مگر اسلام نگفته حقِ هر شهروند مسلمان باید تمام و کمال ادا شود، و شهروندِ غیرِ مسلمان بابت جزیه به حکومت خراج یا مالیات دهد، مگر نه اینکه تمامِ کسانی‌ که توسطِ حکومت کشته شدند مسلمان بودند و حکمِ قصاص باید از طریقِ اولیأ دم به آنها تعلق گیرد،. ...
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 18:15
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
.. مگر نه اینکه در جامعه شیعه که اینها مدعی آن هستند به عقیده امامِ اولش مسلمانان بر اثرِ ظلم به یک دخترِ یهودی در حد کندنِ خلخال از پایِ او مستوجب مردن هستند، چه رسد که این ظلم از سوئِ حاکمان باشدو نسبت به مسلمان که مدام از اعتبارِ او هزینه میکنند ، مگر نه اینکه بیت المال حقِ مردم است و حتی خلیفه (امام علی‌ ) به اندازه درخواستِ چند درهم اضافه که برادرش خارج از قاعده در خواست کرد او را مجازات کرد، چه رسد به اینکه حاکمان مردم را بکشند و پولِ دیه آنها را از بیت المالِ مردمی که خود در این جنایات داغدار و بدهکارِ حکومت به مدتِ ۳۵ سالند، پرداخت کنند مردمی که. در حبسِ ظلم و ستمِ حکومت و در مضیقه از دزدیهایِ حکومت ۳۵ سال است روزِ خوش ندارند ، به خاطرِ عملکرد حکومت، فقیر ,محروم ، عصبی ، ناامید ، دلشکسته و درگیرِ معضلاتند,...
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 18:16
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
.. مگر نه اینکه تمامِ حسابِ بیت المال باید هر لحظه به مردم گزارش شود، مگر نه اینکه ۳۵ سال است حاکمان هر روز به خزانه پر از نعمتِ ایرانیان دستبرد زده به همه دنیا باج داده از سویی خود , خانواده‌ها و نزدیکان و مأمورانشان با این پول به نا حق چریده صاحبِ بهترین امکانات ، موقعیت و آزادی عمل به خاطر وصل به حکومت بوده اند و بر عکس از این امکانات در جهتِ سرکوبِ مردم و به بند کشیدن و فریب دادنشان بهره برده اند.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 18:16
کبالت3 - کرج - ایران
zavareh - رودسر - ایران-جا فراوونه اما استاد کم داریم و گرنه همه حکومت و دنباله هاش باید برن این کلاس رو کبلائی.
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 17:10
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.