پرداخت دیه یکی از قربانیان اعتراضات ۸۸ از بیت‌المال

پرداخت دیه یکی از قربانیان اعتراضات ۸۸ از بیت‌المال

پدر آقای عبادی می گوید: ظاهرا یک بسیجی دختری را به شدت با باتوم کتک زده و بعد هم روی زمین می‌کشیده است. میثم که این صحنه را می‌بیند، به شدت عصبانی می‌شود و اعتراض می‌کند و جواب اعتراضش هم گلوله‌ای بود که به شکمش اصابت می‌کند.

دادگاه کیفری استان تهران بعد از بررسی پرونده میثم عبادی یکی از کشته شدگان ناآرامی های پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ رای داده که از بیت المال به خانواده وی دیه پرداخت شود.

خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا، گزارش داده که به دلیل شناسایی نشدن قاتل آقای عبادی، خانواده وی و نماینده دادستان از دادگاه تقاضای پرداخت دیه از بیت المال کرده بودند.

البته به گفته مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع خانواده آقای عبادی، این پرونده تا "زمان دستگیری متهم واقعی" همچنان باز است.

به گفته خانواده میثم عبادی، او اولین شهروند ایرانی بود که در روز ۲۳ خرداد و تنها یک روز بعد از برگزاری انتخابات جان خود را در درگیری‌های انتخاباتی از دست داد.

وبسایت کلمه نوشته که آقای عبادی، ۱۶ ساله بوده و در یک کارگاه خیاطی کار می‌کرد و روز ۲۴ خرداد در چهارراه پارک‌وی، کشته شد.

به گفته آقای ترک همدانی "با وجود حساسیت‌های موجود در این پرونده، بازپرسی جنایی با وسواس و دقت زیاد این موضوع را پیگیری می‌کرد که حتی منجر به بازداشت یکی از اعضای بسیج تهران شد."


'بسیجی'

اصغر عبادی پدر میثم عبادی به وبسایت کلمه در باره چگونگی کشته شدن فرزندش گفت: "ظاهرا یک بسیجی دختری را به شدت با باتوم کتک زده و بعد هم روی زمین می‌کشیده است. میثم که این صحنه را می‌بیند، به شدت عصبانی می‌شود و اعتراض می‌کند و جواب اعتراضش هم گلوله‌ای بود که به شکمش اصابت می‌کند."

آقای ترک همدانی گفته که "پس از تحقیقات مفصل از فرماندهی بسیج تهران، بررسی شرایط اوضاع و احوال منطقه، محل وقوع قتل و اینکه سپاه تهران در ایام ناآرامی های سال ۸۸ دستورعدم استفاده از سلاح گرم را صادر کرده و‏ از سلاح گرم استفاده نکرده است، برای تنها متهم پرونده قرار منع تعقیب صادر شد."

بسیجی دستگیر شده به عنوان متهم قتل آقای عبادی پس از مدتی آزاد شد.

پدر میثم عبادی از قول قاضی پرونده نقل کرده که "من نمی‌توانم این بسیجی‌ها را دستگیر کنم و با اینکه پرونده‌ شما سه سال باز می‌ماند، من نمی‌توانم کاری کنم."

معترضان می‌گویند ده‌ها نفر در جریان سرکوب این اعتراضات کشته شده‌اند و مسئولیت آن را عمدتا به عهده سپاه پاسداران و نیروهای شبه‌نظامی بسیجی نسبت می‌دهند.

اما مقام‌های رسمی در اکثر موارد مسئولیت نیروهای حکومتی در کشته شدن معترضان را رد کرده و یا آن را به "بخش‌هایی افراطی" از خود معترضان نسبت می‌دهند.

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران آبان ماه گذشته با اشاره به حضور نیروهای "لباس شخصی" آنها را کسانی توصیف کرده بود که "احساس تکلیف" کرده‌اند و چون احساس می‌کردند که "حکومت در حال مسامحه است، با این تصور که حکومت نیاز به کمک دارد، به صحنه آمده و البته کار را خراب می‌کنند".

علاوه بر کسانی که در جریان اعتراضات خیابانی کشته شدند، دست کم سه نفر از معترضانی که در بازداشتگاه‌ کهریزک نگهداری می‌شدند جان خود را از دست دادند. یکی از معترضان نیز بعد از آزادی از بازداشت درگذشت که مرگ او را نیز به "شکنجه و بدرفتاری" در کهریزک نسبت می‌دهند.

پرونده کهریزک در دادگاه بررسی و احکامی علیه چند نفر از جمله سعید مرتضوی دادستان وقت تهران صادر شد، ولی گزارشی درباره برگزاری دادگاه دیگر کشته شدگان منتشر نشده است.

+70
رأی دهید
-5

هستیا - شیراز - ایران
قاتل باید پوله دیه رو بده!
شنبه 23 فروردين 1393 - 14:34
pasargad2 - شیراز - ایران
خدا لعنت کنه خامنه ای رو که یک مشت سگ ولگرد بی پدر و مادر رو پرورش داد و اسمش و گذاشت بسیج و ول کرد تو خیابونا تا مردم رو بکشند. واقعا خدا لعنتش کنه
شنبه 23 فروردين 1393 - 14:26
تن‌ تن‌ و میلو - دویسبورگ - آلمان
دست همگی‌ از خمینی ضحاک تا علی‌ گدا ، از احمقی نژاد تا حسن کلید ساز ، از بسیجی‌ تا پاسدار ، از حزب توده تا چریک‌های فدایی خلق ، از سازمان مجاهدین خلق تا حزب کمونیست کارگری و در آخر دست ملت شریف ایران که روزها در خیابان با دیدن یه آخوند، بهش احترام میذارن و شبها در خانه آکادمی موزیک گوگوش را نگاه میکنند و آبجو قاچاق می‌نوشند درد نکند که ایران را تبدیل به ویرانه کشوری با فقر و بیچارگی کردن!! اینو بهش میگن اتحاد ملی‌!!.
شنبه 23 فروردين 1393 - 14:40
bushidol4i - خرم اباد لرستان - ایران
یک بار با رییس کلانتری شهرمون سر این که میخواست ازم باج بگیره درگیر شدم سریع رفتن یک گشت و چن تا مامور بیاره که منو بازداشت کنه منم شروع کردم به فریاد زدن ای مردم فیلم بگیرید دوستان شروع کردند به فیلمبرداری من بهش گفتم میتونم در برابر بازداشت غیر قانونی مقاومت کنم هر کار کردند نتونستند منو سوار ماشین کنند اخر هم بهشون گفتم فیلم رفتار وحشیانتو رو میریزم تو اینترنت تا پدرتون در بیاد خلاصه با وساطت مردم اشتی کردیم یارو هم از من نتونست تعهد بگیره فقط یک رضایت گرفت که انگار این یک سو تفاهم بوده در اینجور مواقع که نیرهای امنیتی بدون حکم میخوان شما رو بازداشت کنن اول باید با فریاد زدن دور و بر شلوغ کنید و از مردم بخواید فیلم بگیرند بعد هم حتی تا درگیری با باتوم و گاز اشک اور پیش برین و لی سوار نشین که اگه سوار بشین معلوم نیست سر از کجا در بیارین لا اقلش اینه که یه وصله ی بهتون میچسبونند و یک روز میرین زندان و سابقه دار میشین !
شنبه 23 فروردين 1393 - 14:46
ekman - شیراز - ‫ایران
اگر میخواستند قاتل را پیدا کنند،برایشان کاری نداشت و سه سوت او را شناسائی میکردند!!!کسانیکه به به این افراد سلاح گرم میدهند،تعدادی مشخص و معیّن فشنگ هم به آنان تحویل میدهند،خوب هر کس که از فشنگ ها استفاده کرده براحتی شناسائی میشود.این مطلب را هر کس که خدمت وظیفه انجام داده میداند.
شنبه 23 فروردين 1393 - 18:26
ایرانی باش - فارس شیراز - ایران
8500 میلیارد بابک زنجانی. 3000 میلیارد امیر منصور آریا و خاوری و دار و دسته. 1200 میلیارد دانشگاه ایرانیان. 1000 میلیارد تامین اجتماعی. 370 میلیارد صادق محصولی. 300 میلیارد معاون بانک مرکزی. 200 میلیارد رحیمی (معاون اول احمدی نژاد). 170 میلیارد بنیاد شهید. 500 میلیون هر نماینده. یعنی از هر ایرانی 220 میلیون تومان!؟. این یعنی عدالت، پاکی و سلامت. لطفا توجه کنید . اونوقت اگر یارانه گرفتی باید جریمه بشوی عدالت یعنی این همه برای خودم هیچی برای مردم. فراخوان سوال از رئیس جمهور:. از دولتمردان تقاضا داریم پاسخ دهند نهصد میلیون تومان هزینه پیامک تبریک نوروزی دکتر روحانی از کجا پرداخت شد؟ . پاسخ دهید تا از یارانه انصراف بدیم! . من یکی خدایی از اخبار پاسخ این سوال رو بشنوم انصراف میدم! . اونقدر تو فضای مجازی منتشر کنید تا به دست دولتمردان برسد.. خیلی راحت...
شنبه 23 فروردين 1393 - 19:55
kamran2103 - لندن - انگللستان
هههههههه ، از بیت‌المال دیه بدن اینکه کننده و قتل؟؟؟ پس اگر اینطور باشه شرعاً اون آقای قاتل از امیر مومنان دستور به قتل گرفته و مستقیماً با امر آقای امیرلممنن اینکارو کرده، و نتیجه‌ای که جناب آقای علی‌ چلاق امیر خارها مستقیماً گفت که بکشید به حساب من ، عجب خر بازاری شده این مملکت، خاک تو سر همهٔ ایرانیها که مثل الاغ نشستیم و نگاه می‌کنیم
شنبه 23 فروردين 1393 - 19:52
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.