مسلمانان بی خدا و اسلام زدایی از اسلام - مقاله ای از مجید محمدی

مجید محمدی ( جامعه شناس )

حکومت دینی در ایران با شکل گیری و تحول و رفتارهای ویژه‌ی خود موجب برآمدن و رشد پدیده‌های تازه‌ای در جامعه‌ی ایران شده است.

 یکی از این پدیده‌ها "مسلمان بی خدا"ست. امروز در ایران مسلمانانی هستند که نه فقط به شریعت و عرفان مذهبی بلکه به خدا و وحی و آموزه‌های پیامبر اسلام و ائمه ی شیعه هم اعتقادی ندارند و در عین حال خود را بی دین یا اهل دین دیگری نیز معرفی نمی کنند.

گروهی ممکن است مسلمانی این گروه را که بیشتر در مراسم و شعائر بروز می یابد یا به زبان جاری می شود ریاکاری و دورویی بنامند اما این پدیده فراتر از ریاکاری و دورویی به عنوان ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری است. گروهی هستند که واقعا به خدای اسلام و شریعت آن و رهبران دینی‌اش باور ندارند اما خود را مسلمان معرفی می کنند حتی در خارج از کشور که دیگر نیازی به این دورویی ندارند تا از حکومت پاداشی دریافت کنند یا از تنبیهات آن بگریزند.

فراتر از اسلام هویت

این مسلمانی حتی از "اسلام هویت" نیز فراتر می رود. کارکرد اسلام هویت آن است که در برابر هویات دیگر (دینی، فرهنگی، قومی، منطقه‌ای) فرد را مجهز سازد.

به عنوان مثال فردی که در جمعی قرار می گیرد که گروهی از آنان یهودی و گروهی مسیحی کاتولیک یا پروتستان، گروهی امریکایی و گروهی اروپایی، گروهی گیاهخوار و گروهی همنجسگرا، یا گروهی ایرلندی و گروهی هلندی هستند و ایرانی بودن یا اصولا ملیت برایش عامل هویت به شمار نمی رود ممکن است احساس کند که بی دینی برای احساس تعلق کافی نیست و خود را که در خانواده‌ای مسلمان پرورش یافته مسلمان معرفی کند. امروز ما با مسلمانانی از ایران مواجه هستیم که هیچ نسبتی با خدای ادیان ابراهیمی ندارند و با کلام و شریعت مبتنی بر آن کاملا فاصله گرفته‌اند اما همچنان خود را مسلمان معرفی می کنند.

چهار ویژگی مسلمانی بی خدا

این مسلمانی در برابر دینداری دیگران (خواه دینداری هویتی و خواه کلامی و شریعتمدارانه) تعریف نمی شود. این دینداری چهار مشخصه دارد:

۱. "غم گذشته" را می خورد به این معنا که به چیزی افتخار آمیز در گذشته متصل است. به همین دلیل تا موضوعی دیگر در گذشته قوت و قدرت پیدا کند (مثل آیین مهرگان یا گردنبند نقش تخت جمشید) مسلمانی بی خدا کنار گذاشتنه می شود.

۲. "آمیخته با خاطره" است به این معنا که بدان به عنوان بخشی از خاطرات متعلق به فرد (دل چسب یا دل ناچسب) نگریسته می شود. افراد احساس می کنند که اگر دیگر ابراز مسلمانی نکنند باید خاطره‌ی مادر بزرگشان را که با چادر سفید نماز می خواند یا اذان ظهر موذن زاده‌ی اردبیلی یا دعای افطار شجریان را از ذهن پاک کنند یا احساس خوبی را که از رفتن به مسجد وکیل در شیراز یا مسجد شاه در اصفهان پیدا کرده‌اند فراموش کنند. کم نیستند ایرانیانی که برای قرار گذاشتن با دوست دختر خود از شاه چراغ شیراز یا امامزداده صالح در تهران استفاده کرده‌اند. اگر همین احساس با حضور در مقبره‌ی دانیال نبی در شوش یا معبد چغازنبیل در نزدیکی شوش یا کاخ آپادانای تخت جمشید و قبر کوروش در پاسارگاد پیدا شود یکی از ستون‌های مسلمانی بی خدا فرومی ریزد.

۳. "تکثر گرا"ست. این مسلمانان به درستی متوجه شده‌اند که توحید نتیجه‌ی فرایندی  طولانی از نزاع میان قبایل سامی در زادگاه دین یهود بوده است. آنها دیگر به این عنصر وحدت بخش و در عین حال سرکوبگر نیاز ندارند و می خواهند از آن آزاد شوند در عین آن که همه‌ی مراسم و آیین‌های آن را نمی خواهند به دور بریزند (مثل قربانی کردن برای شفا یابی). این مسلمانان به دلیل سنت هزار ساله‌ی کلامی نمی توانند این خدای متشخص و یکه تاز را کنار بگذارند و نظام چند خدایی یا همه خدایی را به میان آورند و به همین دلیل اصل آن را کنار می گذارند.

۴. "نیایشی و نمایشی" است. این مسلمانان بی خدا ممکن است روزه بگیرند، تسبیح بگردانند، در مراسم ماه رمضان یا محرم مثل تهیه و توزیع نذری شرکت کنند یا حتی به مکه و کربلا و نجف و مشهد بروند. اما نیایش در اینجا بیشتر وجه تجربه کردن یک داستان را دارد تا عبودیت برای یک موجود ناشناخته. مسلمانی بی خدا بخشی از نیروی اجتماعی خود را مرهون داستان‌هایی است که در عرصه‌ی عمومی به میدان آورده و این داستان‌ها مثل داستان کربلا محبوبیت پیدا کرده‌اند. داستان‌های معراج پیامبر اسلام یا غار حرا یا شق القمر به هیچ وجه مانند داستان کربلا مورد توجه مسلمانان ایرانی قرار نگرفته‌اند.  

چشم بستگی روحانیت

مشکل روحانیت در ایران آن است که این تحول را در نیافته است و صرفا به حرف‌های خود گوش می کند. ۳۵ سال است که روحانیون از آسیب‌های فرهنگی و کسانی که مقدسات را نفی می کنند یا بدان‌ها باور ندارند شکایت می کنند و به هر حربه‌ای مثل قتل برای حذف آنها تمسک جسته‌اند اما مشکل آنها در حوزه‌ی فرهنگ که بسط بیدینی یا بیخدایی یا بی توجهی به شریعت است همچنان ادامه داشته و تشدید هم شده است. روحانیت شیعه در برابر جامعه‌ی ایران به کری و کوری دچار شده است.

مسلمانان بی خدا با خدای اسلام که ریشه در جامعه‌ی بدوی عربستان دارد و احکام و دستورات غیر قابل قبولی (در زمانه‌ی امروز) صادر می کند مشکل دارند. اینها نمی توانند سنگسار و قطع دست و پا، ازدواج با کودک نه ساله، چند همسری، تحقیر زنان (محسوب کردن زن به عنوان نصف مرد) و حرمت موسیقی و نقاشی و مجسمه سازی و رقص را بپذیرند.

تجربه‌ی حکومت اسلامی به مسلمانان ایرانی چهره‌ی واقعی خدای شارع را که چهره‌ای، عصبانی، انتقام جو، عبوس و بی توجه به رنج‌ها و دردهای انسانی دارد (بر خلاف عیسی مسیح که غم آنها را می خورد) نشان داده است. بخشی از ایرانیانی که برای چهار دغدغه‌ی فوق بدیلی یافته‌اند و دیگر نیازی به مسلمانی برای رفع نیازهای خود نمی بینند به سراغ مسیحیت می روند چون خدایی قابل اتکا تر و انسانی تر در آن پیدا می کنند. در میان ادیانی که مسلمانان در ایران به آنها می گروند نه یهودیت، نه زرتشتی گری (که دین آبا و جدادی آنهاست) و نه بهاییگری که دینی مدرن و ساخته‌ی خود آنهاست هیچ یک به اندازه‌ی مسیحیت نتوانسته پیرو از میان مسلمانان پیدا کند.    

اسلام زدایی از اسلام

اگر امکان به عرصه آمدن و ظهور مقدسانی تازه از ادیانی جدید یا کهن در ایران امروز وجود داشت تقدس انحصاری از خدای اسلام اخذ شده و در صورت اشیا یا افراد نیز دمیده می شد یا به عبارت دیگر، از اسلام "اسلام زدایی" می شد. اسلام زدایی از اسلام تاریخی و اسلام نهادی (روحانیت) در عقول و جان‌های بسیاری از مسلمانان ایرانی انجام شده است اما هنوز به بخشی از ادبیات رسمی اهل فرهنگ و اقشار مختلف مردم تبدیل نشده است.

برای آن که مردم ایران پس از حذف حکومت دینی با اسلام کنار بیایند چاره‌ای بجز اسلام زدایی از اسلام موجود نیست. همان طور که کلیسای کاتولیک امروز بخش عمده‌ای از میراث کلیسا را نفی و نقد کرده (مثل تفتیش عقاید یا خود حق پنداری در برابر دیگر ادیان) یا مسکوت می گذارد (مثل مبارزه با همجنسگرایی یا وسایل پیش گیری در سخنان پاپ فرانسیس) و بدین طریق از مسیحیت کاتولیک نوعی مسیحیت زدایی می کند دستگاه مذهبی شیعه نیز در آینده برای آشتی با مردمی که چند دهه با تمسک به حکومت دینی آنها را تاراج و سرکوب کرده مجبور به اسلام زدایی از اسلام خواهد شد.

+75
رأی دهید
-10

romano - تهران - ایران
این مقاله خیلی بی ربط بود اصولا چیزی بنام دین زدایی از دین وجود ندارد مذهب ذایی از دین معنا دارد (کلا مقاله خیلی تخصصی نبود یک برداشت شخصی بود). ضمنا خدای مسیحیت هم تا قرن 17 خیلی انسانی نبود و از دلایل انقلاب صنعتی در اروپا جنگهای بی پایان کاتولیک و پروتستان و کلیسای شرق و غرب بود. خدای امروزی مسیحیت ابتدای قرن بیست با تغییرات فکری در اواسط قرن 19 شکل گرفت (زمان دانشمندانی مانند داروین و موسیقی دانانی مانند چایکوفسکی که غربیت و روشن گرایی در رفتار و زندگیشان تجلی پیدا کرد). آنچه که نگارنده این مقاله ننوشته و مهم است قهر کردن با باوری بنام خداست بسیاری از مردم حتی همانهایی که منکر می‌شوند هنوز بصورت مسلمان کلاسیک حرف می‌زنند و فکر می‌کنند و یک بی باور واقعی نیستند تنها برزبان می‌رانند حتی به آن انتقاد و فحاشی می‌کنند اما چیزی نیز نه در مورد بی خدایی و نه در مورد خدای کلاسیک می‌دانند تنها عصبانیند.
شنبه 23 فروردين 1393 - 11:52
Arian1 - ابادان - ايران
متاسفانه روحانیت شیعه بخاطر بیسوادی ونداشتن اشخاصی اگاه ومحقق هیچگاه نتوانستند ویا نخواستند اسلامی که با فرهنگ واداب مردم ایران مطابقت کند ارزه کنند وتماما ان اسلامی که برای قوم عرب صحرانشین امده بود بدونه هیچ تغیریی وحتی افراطی تر وان هم با اجباربه ایرانیان دادندونتیجه ان هم گریز وفرارمردم از این مذهب که ریا وفساد تمام پیکر ان راگرفته است شده است.
شنبه 23 فروردين 1393 - 12:18
kamran kurdeh - قاهره - مصر
سال‌های سال در اروپا و خارج زندگی‌ کردم، تنها مردمی که از دین و مذهب خود متنفر و فاصله میگیرند فقط ایرانیها هستند تازه از مسلمان بودن خجالت میکشن و منکر دین خود میشن . جالب این که مسلمانهای دیگر کشورها مثل ترکها یا الجزایرها، تونسیها که بیشترشون زاده کشور فرانسه هستند و بسیار تحصیل کرده نیز میباشند هیچ وقت مانند ایرانیها رفتار نمیکنند و به دین و عرق خود افتخار می‌کنند . ارپأیها از کسانی‌ که منکر دین و عرق خود بشن متنفرند.
شنبه 23 فروردين 1393 - 13:18
سيروس كمال - دبى - امارات
به خاطر دیکتاتورى بودن دین اسلام مثل ایدوئولوژیهاى سیاسى ، من بیچاره اینجا که هستم باید بگویم سنى هستم و ایران که رفتم باید بگویم شیعه ، حالا که من در أصل هیچ خدایى را بنده نیستم چه برسد به اینکه دینى داشته باشم.
شنبه 23 فروردين 1393 - 13:46
sankari - هلسينكي - فنلاند
اسلام بر اساس فرهنگ و باورهای اعراب تنظیم است، و به هیچ عنوان با فرهنگ و آداب و رسوم واقعی‌ و باستانی ایران و ایرانیان مطابقت ندارد و نمیتوانند در یک مسیر قرار بگیرند. هر کدام از این دو مقوله در اجرای دقیقش، دیگری را نفی می‌کند. نمی‌خوام بگم کدام بهتر است ولی‌ اینها هیچ سنخیتی با هم ندارند و یکی‌ از اساسی‌‌ترین دلائلی که نسل جوان ایران دچار سردرگمی و دو شخصیتی در زمینهٔ باورهایشان هستند ، همین مساله است. ما به یک حکومت سکولار و غیر دینی احتیاج داریم تا مشکلات اساسی‌ ما حل شود.
شنبه 23 فروردين 1393 - 14:14
pasargad2 - شیراز - ایران
به نظر من این جمهوری اسلامی ماموریتی داشت که در فاصله 40 تا 50 سال بیاد و اون اسلامی که سالها مردم میزدن تو سرشون که بدست بیارن رو از ایران برای همیشه بیرون کنه و این اتفاق داره میوفته.
شنبه 23 فروردين 1393 - 14:32
machan - لس انجلس - آمرکا
جواب توهمات اقای مجید محمدی در مجموعه مناظرات استاد مصطفی طباطبایی و مجید محمدی در اثبات وجود خدا به خوبی داده شده است. وقتی منطق محکم حاکم باشد، احساسات شما و حکومتی خرافی ایران هم نمی تواند جلوی باور به خدا را بگیرد
شنبه 23 فروردين 1393 - 14:44
آرمان شهر من - استهبان - ایران
مسلمان بودن و ایرانی بودن دو مقوله جدا از هم است که متاسفانه روحانیت شیعه همیشه این دو را در تقابل با هم قرار داده و خواسته فرهنگ و رسوم ایرانی را در چارچوب دین اسلام قرار دهد که متاسفانه باعث جدائی شدید بسیاری از ایرانیان از هویت ملی و یا مذهبی خود شده است.
شنبه 23 فروردين 1393 - 15:49
bahram-gur - فرانکفورت - آلمان
وای چه مقاله چرندی بود!! یعنی‌ چی‌ فکر کرده که اینو نوشته؟! حتما ظرف ۱۰ سال آینده می‌شه تئوریسین بزرگ و نظراتشو مردم قاب میگیرن!
شنبه 23 فروردين 1393 - 16:45
hassan5 - تهران - ایران
واقعیت اینه که عصر ایدئولوژی ها بسر امده است.چه ایدئولژی اجتماعی سیاسی و جه ایدئولوژی مذهبی(اول ایدئولوژِی سیاسی از بین خواهد رفت بعد ایدئولوژی مذهبی چون مذهب ریشه هزاران ساله دارد)
شنبه 23 فروردين 1393 - 18:22
seyd ali geda - یورک - انگلیس
من کاملا با این مقاله موافقم و قبول دارم که این موضوع حقیقت دارد،دین باید یک امر شخصى باشد وگرنه دین هم به لجن کشیده مى شود مثل اوضا عى که در ایران هست،
شنبه 23 فروردين 1393 - 18:39
کوروش مهری - یزد - ایران
kamran kurdeh - قاهره - مصر-عزیزم دین ایرانیها اسلام نیست بخاطر همین ازش متنفرند!
شنبه 23 فروردين 1393 - 18:40
آخوندستیز - نیریز - ایران
تمامی ادیان سامی مخصوصاً اسلام ادیانی خشن هستند که آزادی اراده و تفکر را از انسان سلب میکنند و طوق بندگی بی چون و چرا بر گردن انسانها میگذارند. تحمل عقیده مخالف را ندارند و دستور به کشتن-دزدی اموال- به بردگی گرفتن و تجاوز به ناموس دیگران جزء جدایی ناپذیر و بُن مایه و شالوده آنهاست. دینی که بنیانگذار آن در پنجاه و چند سالگی با کودک 7 ساله اردواج کند حرفی برای گفتن ندارد. دین یعنی خرافه پرستی و افسار بر گردن نهادن. البته نویسنده این مقاله گویا اینکه تخصصی چندان ندارد. کسی که بیخداست،بیخداست و نمیتواند مسلمان یا مسیحی باشد. درود بر تمامی ایرانیانی که با خٍِرد پیشگی مطلق دست از اسلام و خدا و شسته اند و با حقیقت آشنا شده اند.
شنبه 23 فروردين 1393 - 18:47
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان
kamran kurdeh - قاهره - مصر همهٔ دنیا هم که به مسلمانی خودشون افتخار کنند ایرانیان نخواهند کرد چون همونجور که گفتی از اصل خود دور مانده اند و حال میخواهند به ریشه برگردند.اسلام تو معدهٔ ایران حل نمیشه و روزی هم تفش میکنه بیرون. بنده دوستان کرد ایرانی زیادی میشناسم زرتشتی شدند و شعارشون اینه که ایران باید به اصل خودش برگرده
شنبه 23 فروردين 1393 - 19:16
کبالت3 - کرج - ایران
تمام ادیان منحصر به فرد هستن یعنی هیچ دو مومنی پیدا نمیکنی خدائی که میپرستن عین هم باشه بسته به اینکه کجا و تو چه محیطی زندگی میکنه ؛ به تعداد مومنین خدا وجود داره و به همین تعداد دین؛ مذهب هم مثل هر پدیده اجتماعی دچار تحول شده ؛گاهی مهاجم گاهی مدافع زمانی مظلوم و دراز مدتی ظالم بوده بسیاری ادیان بواسطه ذات قومی و توارثی خود از بین رفته یا کوچک شده اند مثل ِیهودیت یا آئین زرتشتی و ادیانی فرا ملی و قومی مثل مسیحیت و اسلام گسترش یافته اند . اما ظهور مدرنیسم و تغییرات در ساختار جوامع سبب تهی شدن دین از خدای تعریف شده و شناخته گردیده بدیهیه که پوسته دین بقائی بیش از هسته خود خواهد داشت این تهی شدن در مسیحیت بواسطه قدمت بیشتر و انشعابات و رنسانس و محیط جغرافیائی آن سریعتر از اسلام است که از لحاظ انسجام کتاب و دستورات مشخص راه بر هر رفرم و رنسانسی بسته و هر گونه تشکیک و روایت در جهت تعدیل حاصلش جوی خون و آتش جنون است.اما در برابر چندین هزار سال خدا باوری و دینمداری جنبش جدی بی خدائی با کمتر از یک قرن سابقه کاری عظیم پیش برده و بی شک آینده بشر بر مدار خرد و نه دین خواهد بود.
شنبه 23 فروردين 1393 - 19:08
daryoosh - شیراز - ایران
دین مزخرف ترین دانه ایست که در اوان کودکی و فراخور مرزهای جغرافیای در مغز انسان کاشته میشود تا عده ای به راحتی از دسترنج آنان استفاده کنند و رابط بین انسان های ساده و سخت کوش و خدای تخیلی شوند .خدایی که همواره نظاره گر کشتار انسانهای بیگناه بنام دین بوده است .
شنبه 23 فروردين 1393 - 19:43
TEHRANNN21 - تهران - ایران
حالا این پدیده نه چندان جدید که در کشور‌های غربی خیلی‌ بیشتره! چرا فقط گیر دادی به ایران؟ می‌خوای بگی‌ مسلمون خوب تو عربستان و پاکستان پیدا می‌شه؟شیعه خوب نیست!؟ اگه کلا با اسلام مخالفی که اول اسم و فامیلت را عوض کن!روز به روز مقاله بیرون دادن آسونه جناب مقاله نویس ولی‌ سعی‌ کن یه چیزی بنویسی‌ ارزش خوندن داشته باشه، می‌خوای با جمهوری اسلامی مبارزه کنی‌ خوب یه سوژه خوب پیدا کن. حاصل از این شاخه به اون شاخه پریدن و آخرش مقاله نویس شدن همینه دیگه، از قدیم گفتن همه کاره هیچ کاره هست.
شنبه 23 فروردين 1393 - 21:04
behziba - تهران - ایران
آقا جاتون خالی ما شب بیت و یکم ماه رمضون سال 92 خونه یکی از دوستامون بودیم که نزدیک امام زاده صالح تجریش بود. صدای نوای مداح میومد که دعای جوشن کبیر میخوند و ماهم لیوان آب جوی دست ساز می رفتیم بالا و الغوث الغوث می کردیم. داغون شدیم آقا. خخخخخ. بپا آب قطع نشه
شنبه 23 فروردين 1393 - 21:11
TEHRANNN21 - تهران - ایران
Arian1 - ابادان - ایران ,انشالله که چند تا روحانی با سواد و آگاه و محقق از عربستان یا پاکستان بیاد اسلامی را که با فرهنگ و آداب مردم ایران مطابقت کنه به بازار ارزه کنند , این تفرقه طلب از ابوظبی خودمون هم بدک نیست!هم آگاهه هم محقق هه هه هه
شنبه 23 فروردين 1393 - 21:11
فارسان - مرکزی - ایران
machan لس آنجلس امریکا این جناب استاد مصطفی طبا طبایی شما که به ایشان اقتدا می کنید البته اگر همان شخصی است که من می شناسم در یک سری از مساعل دینی و قرانی بد جور دستو پا می زنند !!!
شنبه 23 فروردين 1393 - 21:29
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
حکومت دین زیرشکم یا دین زیر عبا در ایران
شنبه 23 فروردين 1393 - 21:31
بت شکن - مونترال - کانادا
یکی‌ از بزرگترین تراژدی‌های بشر این است که اخلاقیات بوسیله دین دزدیده شده است. (فردریش نیچه) دین افساری است که به گردنتان میاندازند تا خوب سواری دهید و هرگز پیاده نمیشوند، باشد که رستگار شوید. (کاییو چیو)
شنبه 23 فروردين 1393 - 21:38
marineboy - لس انجلس - امریکا
نمیشود گفت همه دینهای سامی خشن و مخالف تفکر و طوق بردگی هستند چون سه دین اسلام و مسیحیت و یهودیت باهم تفاوتهای بسیاری دارند. قرآن به هیچ کسی نگفته باید مسلمان شوید، بلکه تاکید میکند در دین هیچ اجباری نیست و بزور مردم را نمیشود مسلمان کرد. این رفتارهای خشن و زورمدارانه از یک مشت قدرت پرست جاهل و مستبد سر میزند که نام دین را بهانه کرده اند. در انجیل نیز هیچ نشانه ای از خشونت دیده نمیشود اما از سوی دیگر مردم را گوسفندان خدا میخواند و راه نجات را پیروی از مسیح میخواند.
شنبه 23 فروردين 1393 - 21:41
marineboy - لس انجلس - امریکا
سوره بقره: پرهیزکاران) کسانى هستند که به غیب (آنچه از حس پوشیده و پنهان است) ایمان مى‏آورند؛ و نماز را برپا مى‏دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبى که به آنان روزى داده‏ایم، انفاق مى‏کنند. (3). و آنان که به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده، ایمان مى‏آورند؛ و به رستاخیز یقین دارند. (4). آنان بر طریق هدایت پروردگارشانند؛ و آنان رستگارانند. (5). کسانى که کافر شدند، براى آنان تفاوت نمى‏کند که آنان را (از عذاب الهى) بترسانى یا نترسانى؛ ایمان نخواهند آورد. (6). خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده؛ و بر چشمهایشان پرده‏اى افکنده شده؛ و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست. (7). گروهى از مردم کسانى هستند که مى‏گویند: «به خدا و روز رستاخیز ایمان آورده‏ایم.» در حالى که ایمان ندارند. (8). مى‏خواهند خدا و مؤمنان را فریب دهند؛ در حالى که جز خودشان را فریب نمى‏دهند؛ (اما) نمى‏فهمند. (9)
شنبه 23 فروردين 1393 - 21:53
amir-amir - تورنتو - كانادا
فردى هزاران سال پیش با اندیشه هائى که داشته خواسته که انقلاب فکرى در احوال اعراب آن زمان ایجاد کند و به اصطلاح هدایت شان نماید٠ بعد از او پیروانش در هردوره از زمان دستى به سر و صورت این پدیده فکرى بردند و به سلیقه خودشان آن را به به شیوه امروزى اش در آوردند که هر لباسى به تن آن مى پوشانند به قد و قواره اش نمى خورد مخصوصا از نوعى که امروز تحت لواى جمهورى اسلامى در ایران است. اگر آفریدگار جهان صلاح مى دانست که دین و مذهبى را در قالب مکتوب و نوشته عرضه کند مى بایستى یک الگو ٫ یک مدل مى بود در حالیکه امروز شاهد دهها گونه اندیشه و مذهب متفاوت از یکدیگر هستیم که هر کدام سعى مى کنند بر دیگرى برترى داشته باشند مخصو صا از نوع طالبانش که هیچ احدى را جز خودشان قبول ندارند٠
شنبه 23 فروردين 1393 - 23:32
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا
انچه که مردم از ان متنفرند خود دین نیست بلکه حکومت دینی است. اگر دین در حد باور و اعتقاد شخصی افراد باشد و به دور از خشونت و صرفا اموزه های اخلاقی ان در نظر گرفته شود با ترویج مردم به صداقت و درستکاری و پرهیز از بدی حتی میتواند مکمل خوبی در کنار قانون باشد. کاری به واقعی و یا ساختگی بودن انهم ندارم. تجربه حکومت دینی در مسیحیت شکست خورد و در اسلام نیز قطعا رو به زوال است. درد اخوندهای دین فروش از دست رفتن دین نیست از دست دادن حکومت است.
شنبه 23 فروردين 1393 - 23:04
آخوندستیز - نیریز - ایران
marineboy - لس انجلس - امریکا---برای کسی که بیخداست از قرآن مثال آوردن کاری بیهوده است. چون پدیده ایی به نام خدا از طریق همین کتابهای دوران پارینه سنگی به انسان معرفی شده است. دستورالعمل های چند چوپان بیابانی که 3000 سال پیش یا 1500سال پیش زندگی کردند و فاجعه آفریدند گزینه ایی مناسب و درخور قرن 21 نیست. انسان مدرن امروزی که دانش و شناخت و انسانیت او هزاران بار بیشتر از چوپانهای بیابانی قرنهای گذشته هست برای بهتر زیستن احتیاجی به دین و خرافات ندارد. لازم به تذکر است که امور اخلاقی هیچ ربطی به دین ندارد.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 00:29
tashtar12 - بلینگهام - ایالات متحده آمریکا
این آقا ی مجیدی گویا کفگیرش به ته دیگ خورده باشد دیگر سوژه ای گویا گیر نیاورده است. اکثر پیروان ادیان چنین هستند. اکثر مردم دنیا از نظر هویتی دوست دارند روی دین خودشان بمانند . دلیل نمی شود که همه باید امتحان گزینش آقای مجیدی را قبول شوند به ویژه آنان که از دست خمینی و خامنه ای هم گریخته باشند. جامعه به مروز ممکن است دست از دینی بشوید اما تا اطلاع ثانی هر چه را که دین خود خود می داند و هر گونه هم آن را می فهمد امر شخصی خودش است. مجیدی جان آیا این هم شد انتفاد؟ ترا به خدا برو یک دنبال یک کار درست و حسابی.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 04:52
smart292 - ونکوور - کانادا
marineboy - لس انجلس - امریکا--چی‌ چی‌ دار میگی عمو ، تو اول ثابت بکن که قران تحریف نشده است و قران‌های واقعی سوزانده نشده است بعدا بیا صحبت از این اشعار عایشه و پدرش که به نفع حکومت آن زمان نوشته شده است بکن , تو اول بیا ثابت بکن که محمد ۴۰ تا زن نداشته است یا به دختر ۹ ساله ازدواج نکرده است بعدا راجع به مذهب صحبت بکن ، در ضمن اسم کاربر تو هم از آمریکا نیست ، از ایران است و مامور جیره خور وزارت اطلاعات میباشی ، نابود باد این اسلام عرب ، با رهبر دزد آن خامنه ای‌ که تابعیت روسیه را دارد.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 06:28
marineboy - لس انجلس - امریکا
این مثال برای اینست که بدانی در همین کتاب که چند تا چوپان! آوردند هیچ اجباری برای خداپرستی و دینداری نبوده و نیست. کسی نمیتواند و نمیخواهد شما را بزور به خدا بباوراند. اگر امروزه یک مشت جاهل آدمخوار بزور شمشیر مردم را مومن میخواهند دلیلش قدرت پرستی و منفعت مالی است.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 09:12
samso - کپنهاگ - دانمارک
خلاصه کردن اسلام وادیان آسمانی در دعوای قبیله ای بین قبایل سامی بسیار ساده انگارانه وبرای توجیه بی خدایی است. حضرت محمد آخرین پیغمبر است پس بنابراین برای ادامه دعوا هم که شده می بایست یک پیغمبر دیگر بیاید, کسی نتوانست بیاید؟!. باید قبول کرد که بدلیل عملکرد ضعیف آخوندها ونمره منفی تجربه حکومت اسلامی, امکان اسلام زدایی وخالی کردن عقده های ضد اسلامی برای خیلیها فراهم شد, غافل از اینکه تمام حرف اسلام در ایمان نسبت به خالق هستی وپیروی از تعالیم او ومهربانی نسبت به خلق خدا خلاصه میشود. اگر نویسنده عقیده دارد بدلیل عملکرد روحانیون از خدای اسلام چهره ای عبوس وعصبانی وانتقام جو ساخته شده است, بد نیست بداند به همان میزانی که در قرآن از عذاب وجهنم صحبت شده است, به همان میزان از رحمت وبهشت سخن آمده است. اتفاقا چون زندگی عرصه آزمایش است , انسان اختیار دارد راه خدا را انتخاب کند یا راه بی خدایی. اگر مصلحت بداند برای توجیه بی خدایی بر چهره عبوس خدا تکیه می کند. بدلیل عملکرد بد روحانیون وتندرویان، کم کم شاهد کنار گذاشتن اسلام می شویم.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 11:08
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
صغرئ کبری زیاد چیده ولی‌ درست گفته، اصلا نمیدونم چرا باید انسانهایِ جاهلِ مفلوک خداوند را با این عظمت به انسانِ ضعیف و ناچار که حتی کنترلِ ‌یک دم خود را ندارد قالب کنند، ننگ بر حکومتِ کثیفِ آخوندی که با مردمِ ایران که ذاتاً یکتا پرست و خدا پرست بودند این کرد، آخه یکی‌ نیست به این فسیلهایِ نوکرِ روس بگوید مگر ایرانی‌ عرب است که با شمشیر و خشونت به جای بت پرستی‌ به خدا پرستی‌ روی آورد.اگر عرب با شمشیر خدا پرست شد به این خاطر بود که لطفی‌ به آنها شود و از چاهِ جهالت در آیند. کسی‌ که به تعقل و تفکر رسیده در واقع خدا پرست شده، به همین خاطر ایرانیان از ابتدا به خداوند ایمان آوردند چون در مرتبه عقل و تفکر بر فراز بودند نه در ته چاهِ جهالت.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 17:43
smart292 - ونکوور - کانادا
محمد آخرین پیغمبر نمیباشد .شما اگر به کشور هند بنگری،شامل ده‌ها و شاید بیشتر دارای مذاهب مختلف میباشند، و معروف‌ترین آنها هم این است که مذهب سیک میباشد که ۳۰۰ سال قدمت دارد رهبر آن اول مسلمان و حاجی بود که او گفت در مکه به او وحی رسیده است و او آخرین پیغمبر میباشد. و سیک‌ها هم به چندین شعبه مختلف تقسیم شده اند . شما وقتی‌ از یک اندونزییأیی یک مالزیای بپرسی‌ چرا مسلمان هستی‌ آیا خودت این دین را انتخاب کردی به شما خواهند گفت که والدینشان مسلمان بوده اند و فقط کتاب قران را میشناسند. و حتی آنها نمیدانند که محمد چه شخصی‌ بود و چند تا زن داشت به آنها به اشتباه گفته اند که محمد یک زن داشته آنهم اسمش خدیجه بوده است . پس این اسلام که اساسش بر زور و دروغ و تحریف بنیان شده است نمیتواند پاسخگوی انسان باشد
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 18:10
marineboy - لس انجلس - امریکا
اسمارت۲۹۲ - شما هم با این ادبیات زننده انگار از دروازه دولاب کامنت میگذاری. کانادا اینقدر وضعش خراب نشده آدمهایی مانند تو را راه بدهد. همین قران مثلا تحریف شده از آدمهای جاهل منشی مانند تو برای آزادی دین و مذهب اهمیت بیشتری قائل شده است.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 18:19
marineboy - لس انجلس - امریکا
هم میهن از دانمارک‌، مشکل همین نادانی و بیسوادی و جاهلیت مردمی بود که ملا را ناجی خود فرض کردند. حال که در چاه افتاده اند اسلام را مقصر می‌دانند. البته در این که اسلام نسخه‌های گوناگون دارد شاکی‌ نیست. اما اگر این مسلمان نما‌ها قران را خواند بودند به این دام نمیفتادند. حالا یک عده تنها چیزی که به ذهنشان می‌رسد زنهای محمد و صیغه است. متاسفانه قدرت تحلیل در میا‌‌ن ایرانیان گم شده است و هر از گاهی از یک لبه بام فرو می‌افتند.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 18:29
Behdin - آمستردام - هلند
این جمله خیلی‌ به دل‌ من نشست ؛ (( اگر امکان به عرصه آمدن و ظهور مقدسانی تازه از ادیانی جدید یا کهن در ایران امروز وجود داشت )). و این اتفاق خواهد افتاد به محض این که اولا یک حکومت سکولار بیاید و دوما این موضوع دین رسمی‌ از قانون اساسی‌ حذف شود یا مجازات از اسلام برگشتن از اجرا بیفتد. ایرانی‌‌ها هیچ گاه با ورژن عربها از اسلام کنار نیامدند و تاریخ جنبشهای مختلف ضّد اسلامی ( خرمدین ) یا ضّد سنّی (اسمأعیلیه، حروفیه و دراویش تصوّف ) گواه آن است.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 19:54
کوروش مهری - یزد - ایران
کبالت جان-احسنت!کاملا درست گفتی. marineboy - حوزه جهلیه-قم-سوره توبه رو بخون تا بفهمی در اسلام اجبار هست یا نیست!اصلا جرات داری برو ایران بگو من دیگه نمیخوام مسلمون باشم تا معنی اجبار رو بفهمی!!
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 20:31
کوروش مهری - یزد - ایران
بهتره بگی:مسلمون زاده بیخدا!
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 20:32
کوروش مهری - یزد - ایران
و بگی:اسلام زدایی از ایران
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 20:36
کوروش مهری - یزد - ایران
اسلام زدایی از ایران
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 20:38
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
marineboy - لس انجلس - امریکا. 6). خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده؛ و بر چشمهایشان پرده‏اى افکنده شده؛ و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست. اگر بتونی بین خطوط رو بخونی از همین یک آیه باید بفهمی چه خبره، این آیه کاملا ناقض عدل الهی و بهشت و جهنم است. اولا اگر خدا عادل است چرا باید یک عده آدم رو (ولو کافر) از نعمت هدایت محروم کنه؟ برای اینکه پیغمبرش رو تحویل نگرفتن؟ پس رحمان و رحیم بودنش کجا رفته؟ این که میشه مثل یک آدم که احساسی عمل میکنه. دوما اگر خود خدا مهر روی دل و گوش و چشماشون گذاشته و خود خدا هدایت ناپذیرشون کرده، بدبختا چرا باید منتظر عذاب بزرگ باشن از طرف خدایی باشن که خودش مسئول کافر موندنشون هست؟؟ مثل این میمونه که والدین بچه رو از مدرسه رفتن محروم کنن و از قصد بهش کتاب ندن، بعد آخر سال کتکش بزنن که چرا رفوزه شدی؟؟ یک همچین والدینی رو تو این زمان میبرنشون أمین آباد تو دیوونه خونه!!!
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 21:43
smart292 - ونکوور - کانادا
چی‌ شد به تو و رهبر دزدت بر خورد ، کانادا همه چیز به من داد ولی‌ در ایران این عربها از من گرفتند با اسلام در ایران باید خداحافظی کرد، دلیل قانع کننده بیاور که بسند گفتاری که داری و کردی بخورد، نشان بده که تو آدم معتقد هستی‌ و نه جیره خور بسیجی آدم کش، کامنت دوم من را بخوان شاید جوابی منطقی از تو داشته باشیم ، به امید نابودی این رژیم آخوندی اگر موافقی بگو آمین
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 21:56
marineboy - لس انجلس - امریکا
کوروش مهری - آن چیزی که در ایران هست با ان چیزی که در قرآن گفته فرق زیادی دارد. ضمنا بجای خواندن یک آیه و قضاوت درباره کل موضوع همه اش را باید پیوسته خواند. البته برای شما فرقی ندارد. آنرا برای مسلمانها نوشتم که سرشان کلاه رفته است نه برای شما که مسلمان نیستی .
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 22:50
marineboy - لس انجلس - امریکا
زمانی که صحبت از حمله اعراب به ایران میشود، فحش و ناسزاست که به مردم عرب انزمان سرازیر میشود که کشورمان را ویران کردند و کشتند. از طرف دیگر، چنانچه در قرآن به جنگ با پیکارگران و شورشیان مکه و مدینه اشاره شود، همینها یک دفعه میشوند مدافع حقوق بادیه نشینان عرب! انگار این ها همان کسانی نیستند که به ایران حمله کرده اند. ضمنا مشرک با بیدین فرق دارد، مشرک یعنی کسی که ایمان آورده و سپس برای خدا شریک قائل شده است، مانند این مرده پرستان و خلیفه پرستان و پاپ پرستان متجاوز و ملایان دروغگو و . که در دوران امروزی نیز مایه بدبختی و رنج و عقب ماندگی مردم خاورمیانه و جاهای دیگر شده اند. اینها از کافران نیز خطرناکترند زیرا از اعتقادات مردم بهره برده و انها را سرکیسه کرده اند. حال بیایید و از اینها دفاع کنید.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 23:03
marineboy - لس انجلس - امریکا
Hamid411 - بجای اینهمه زحمتی که برای تایپ کردن میکشی کمی فکر میکردی بد نبود. در ان دوران بادیه نشینان حجاز که گر و گر آدم میکشتند و کودک زنده به گور میکردند و راهزنی و تجاوز میکردند چه مکانیزمی بود که بترسند و دست از شرارت بردارند؟ اگر محمد جلوی اینها نمی ایستاد، همان عربهایی که سنگشان را به سینه میزنی خاک ایران را در توبره کرده بودند و همان چند صد هزار ایرانی هم زنده نمیماندند. مشکل تو و آدمهایی مثل تو اینست که خوددرگیری دارید و هنوز در هزار و چهارصد سال پیش بسر میبرید. مشکل شما اسلام نیست خودتان هستید. از شدت یاس و سرخوردگی از اشتباهات تاریخی و بجای قبول مسئولیت بدبختی هایتان، دنبال یک چیزی میگردید که همه کاسه و کوزه ها را سرش بشکنید. این همه خرافه و دروغ در ایران هیچ ربطی به اسلام ندارند پس بیخود خودتان را گول نزنید.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 23:12
samso - کپنهاگ - دانمارک
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا : این مهر نهادن محصول عملکرد خود انسان است که بین خود وخداوند که حقیقت مطلق است پرده بیفکند. مانند اینست که کسی در آمریکا مرتکب خلاف رانندگی یا سرقت شود بعد موقع محاکمه ادعا کند که من قوانین را نمی دانستم، در صورتیکه قبلا یه چیزهایی شنیده بود!. خداوند به انسان ابزارهایی برای هدایت داده مثل عقل وارسال پیامبران ومعیارها را برای آنها مشخص کرده : ایمان به خداوند و روز رستاخیر وعمل نیک؛ ودر عین حال هشدار داده که در دام شیطان نیفتند؛ تمام حساب وکتاب براساس نتیجه اعمال خود انسانهاست. اگر کسی بخواهد در همین دنیا فرصت کافی برای هدایت هست وکلید آن فقط وفقط یک چیز است (عدم تکبر).
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 23:17
marineboy - لس انجلس - امریکا
همان عربها عقلشان از کسی مانند تو بهتر میرسد زیرا نگذاشتند کشورهایشان لانه اخوان المسلمین و تروریستهای سلفی شود. شما چه کردید؟ یک مشت ملا را بر سر کار آوردید و سپس الفرار.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 23:19
marineboy - لس انجلس - امریکا
Hamid411 - لابد انتظار داشتی بگویند که کافر را باید کشت، انوقت ارضا میشدید مانند همینهایی که در این سایت برای قصاص کف میزنند. همینکه در آنزمان آزادی اجتماعی وجود داشته که کسی دین داشته باشد یا نه بسیار مثبت بوده است. فعلا که در قرن بیست و یکم در برخی از همین کشورها دسته دسته آدمها را برای عقیده شان، که حتی در انکار خدا و دین هم نبوده، میکشند. پس قبول کن که این دستورها از آنچه در دوران قرون وسطای اروپا و کشورهایی مانند ایران و افغانستان و پاکستان و عربستان اجرا میشده و میشود، جلوتر و آزادمنشانه تر بوده است. معلوم نیست با وجود اینهمه آدم که ادعای روشنفکری شان میشود چرا اینقدر کشورمان عقب افتاده است و هنوز ملای قرون وسطایی حاکم است؟!!!! و چرا اعرابی که مسلمان معتقد نیز هستند در آزادی بیشتری زندگی میکنند و به ریش ما نیز میخندند؟
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 23:28
samso - کپنهاگ - دانمارک
اتفاقا مثال مدرسه مثال خوبیه. دنیا مثل یه امتحان openbook می مونه. تمام اطلاعات وجواب سئوالها از قبل داده شده وبه اندازه یک عمر فرصت هست برای سرچ کردن ونوشتن جواب. اتفاقا آزمون گیرنده کسی هست که نتیجه رو از قبل می دونه ولی برای اتمام حجت فرصت امتحان رو به همه میده. حالا اگر کسی درس نخونه وبین خودش وحقیقت پرده بیندازه، دیگه بهونه ای برای رفوزه شدن نداره. یا دیگه نمیتونه بگه چون شاگردای کلاس همه آدم های بدی بودند ومثل این مسلمانان تندرو آدم کشی یا ظلم می کردند، من هم مدرسه نمیرم ودیگه امتحان نمیدم. در سوره انبیا خداوند می فرماید : وما, آسمان وزمین وهر آنچه را که میان آنهاست برای بازی نیافریدیم. هستی هدفدار است ومرگ پایان کار نیست.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 23:38
smart292 - ونکوور - کانادا
marineboy - لس انجلس - امریکا--چی‌ شد به تو و رهبر دزدت بر خورد ، کانادا همه چیز به من داد ولی‌ در ایران این عربها از من گرفتند با اسلام در ایران باید خداحافظی کرد، دلیل قانع کننده بیاور که بسند گفتاری که داری و کردی بخورد، نشان بده که تو آدم معتقد هستی‌ و نه جیره خور بسیجی آدم کش، کامنت دوم من را بخوان شاید جوابی منطقی از تو داشته باشیم ، به امید نابودی این رژیم آخوندی اگر موافقی بگو آمین
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 02:02
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
samso - کپنهاگ - دانمارک. مغلطه میکنی عزیز من. خدا به صراحت داره میگه خداوند مهر نهاد و در جای دیگه میگه والله خیر الماکرین!! دیگه نتیجه اعمال انسان کجای این آیه است؟
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 07:52
Azadikhah - تكسل - هلند
kamran kurdeh - قاهره - مصر:اصلا همچین چیزی که شما گفتید درست نیست! بیشتره خود اروپأیها دیندار نیستند پس لزومی هم نداره از کسی‌ تنفر و کینه داشته باشند تا اونجایی که من دیدم کینه و تنفر در خاور میانه بیشتر هست تا اینجا!
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 09:41
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.