تصاویر اولین سفر شاه به امریکا

پس از آنکه با فشار امریکا ارتش شوروی در سال ۱۳۲۵ خاک ایران را ترک کرد هراس از نفوذ این کشور در ایران باعث شد امریکا سعی کند بیشتر به شاه نزدیک شود.

به گزارش فرارو، هم‌زمان با گسترش روابط شاه و امریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم در ۳۰ خرداد ۱۳۲۶ یک قرارداد ۱۰ میلیون دلاری فروش سلاح به ایران به امضا رسید.

در ادامه شاه جوان که سفر دوره ای خود به چند کشور اروپائی را در سال ۱۳۲۷ انجام داده بود به دعوت هری ترومن رئیس جمهور وقت امریکا در آبان ۱۳۲۸ برای ۴۵ روز به این کشور سفر کرد.

این سفر در حالی انجام می گرفت که در ۱۳ آبان ۱۳۲۸ هژیر وزیر دربار ترور و ابراهیم حکیمی به سمت نخست‌وزیر برگزیده شده بود.

محمدرضاشاه ۲۴ آبان از تهران رهسپار امریکا شد و ۲۵ آبان با استقبال ترومن سفر خود به ینگه دنیا را آغاز کرد؛ گفته می شود شاه برای جذب کمک های امریکا برای تداوم برنامه های خود در کشور به این سفر رفت و در جریان آن با بسیاری از مقامات امریکایی دیدار و از کارخانه‌ها و امکانات این کشور بازدید کرد.

در پایان این سفر رسمی، شاه و ترومن در اعلامیه مشترکی اعلام کردند، امریکا برای بازسازی ایران پس از ویرانی‌های جنگ جهانی در چهارچوب برنامه موسوم به “اصل چهار” کمک‌های مالی و فنی در اختیار ایران قرار می دهد.

تعدادی از عکس های سفر شاه پهلوی به امریکا در میان عکس های دوران ریاست جمهوری ترومن در موزه “هری ترومن” در کاخ سفید نگهداری می‌شود و در سایت آن قابل دسترسی است.

تصاویر اولین سفر شاه به امریکا

+308
رأی دهید
-20

hamed-irooni - سیستان - ایران
الانم آمریکا همین برنامه ها رو برای شاه ها و شاهزاده های کشورهایی عربی میزاره، نفتت رو بده حقوق بشرتم بی خیال میشه،
جمعه 22 فروردين 1393 - 08:34
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
...چقدر شبیه جوانی‌های خدا بیامرز شاه بود.
جمعه 22 فروردين 1393 - 08:34
vahid.persian - شیراز - ایران
روحش شادو یادش گرامی...
جمعه 22 فروردين 1393 - 09:11
batistuta - تهران - ایران
hamed-irooni ، دقیقاً همینطوره که میگین. چند روز پیش باراک اوباما رفت دستبوس ملک عبدالله،پادشاه کشور تروریست پرور و ارتجاعی سعودی و راجع به تأمین امنیت در برابر تهدید اتمی احتمالی ایران به وی اطمینان خاطر داد. گور پدر حقوق بشر و مبارزه با تروریسم.روزی 10 میلیون بشکه ی نفت رو عشق است.شاه سابق ایران هم از بام تا شام جلوی آمریکاییها و انگلیسیها دولا و راست میشد و انواع و اقسام باجها رو بهشون میداد،از قبیل پیشکش نمودن بحرین.اما آخرش چی شد؟!
جمعه 22 فروردين 1393 - 10:02
دوستدار - استهکلم - سوئد
یادت بخیر برازنده قلبها , یادت بخیر جان جانان , یادت بخیر سرمنشاء خوبیها , یادت بخیر ای پدر ما ایرانیان , هزاران بار یادت بخیر باد شاه شاهان روحت شاد باد عزیز قلبها !
جمعه 22 فروردين 1393 - 10:15
raha1984 - هامبورگ - المان
روحت شاد نور به قبرت بباره ! به روح هفتاد پشت جد و اباد دشمنانت نفرین و دشنام
جمعه 22 فروردين 1393 - 10:17
hossein+87 - ایران - ایران
یک جقله شاه ایران بود و در نهایت یک پشمالو جاش رو گرفت. چیزی تغییر نکرد. دستبوسی ها ادامه داره. دزدی ها ادامه داره. استثمار شدن ها ادامه داره. هدر رفت سرمایه های ملی پا برجاست و فقط پالون عوض شد. خر همون خره. چه بسا خرتر هم هست!
جمعه 22 فروردين 1393 - 10:23
windy1234 - لندن - انگلستان
روحت شاد و یادت گرامی
جمعه 22 فروردين 1393 - 10:37
آخونده مفت خور - سیدنی - سیدنی
حداقل نگفت مثل اون عنتری نژاد یه هاله نور رو سرم بود و امام زمان در کنارم واسته بود
جمعه 22 فروردين 1393 - 11:22
berahneh - پاریس - فرانسه
هر چی‌ که بود ،ایران عظمت داشت، ایرانی‌ احترام داشت، بهمون نمی‌گفتن تروریست، حتا اگه واسه ریا هم که شده برای وزرای کشورمون بریز به پاش میکردن و بهشون احترام میذاشتن! ولی‌ الان چی‌ ؟؟؟ وزیر و سفیر و مردم عادی پیشکش، واسه رئیس جمهورمون هم تره هم خورد نمیکنن !!! روح خودشو پدرش شاد که اگه اونها نبودن الان وضعیت فرهنگی‌ و زندگی‌ مردم ما از افغانستان هم بد تر بود !
جمعه 22 فروردين 1393 - 11:35
کبالت3 - کرج - ایران
هیچ قدرت جهانی عقد اخوت با هیچ کشور جهان سومی نبسته همه در جهت منافع قدرت برتر مهره شطرنج بحساب میان و در صورت نیاز براحتی قربانی و حذف میشن و غیر از این دچار سرنوشتی مثل آلنده .مصدق .لومومبا. سوکارنو .نکروما. کوادرس.که نخواستن مهره باشن و نابود شدن میشن.
جمعه 22 فروردين 1393 - 12:19
Afshin London - لندن - انگلستان
کز پهلوی شد ملک ایران صد ره بهتر ز عهد باستان
جمعه 22 فروردين 1393 - 13:41
سرلشکر فیروزابادی - تبریز - ایران
روحش شاد و یادش گرامی.حیف.کاش الان هم اون ایام میبود.
جمعه 22 فروردين 1393 - 13:58
samad agha75 - ایران - ایران
روحت شاد و یادت گرامی .فرار کردن از واقعیت دیروز، چشم بستن به حقایق امروز هست. روشن‌فکران!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! امروز جامعه‌ی امروز ایران؛ همچنان مشغول سرنگون کردن رژیم سابق باشید.
جمعه 22 فروردين 1393 - 14:38
فارسان - مرکزی - ایران
آقا این عکسهارو نزارید الان چپی مپی و توده ای و مذهبیون آدم خواروفدایی و مجاهد و.... میان شروع می کنند به شعار دادن و بله.....دیگه!!!!
جمعه 22 فروردين 1393 - 16:52
مالك استر - ایران - تهران
با اینکه اشتباهاتى داشتى و لى باز درود به شرفت که بر خلاف اخوندهاى عصر حجرى همیشه و همه جا سربلندى و ابرو و بیشرفت رو براى ایران و ایرانى نمک نشناس میخواستى ( اى ابر مرد مشرقى اى کوه ،،، هنوزم یاداورى خاطرات بر افتخار کذشته و عکسهاى با کلاست بعد از ٣٥ سال باعث ازار دشمنان ایرانه ،،، نور به قبرت بباره
جمعه 22 فروردين 1393 - 19:24
شاهنشاه روحت شاد - تهران - ایران
شاهنشاه روحت شاد
جمعه 22 فروردين 1393 - 19:57
Freedomforiran - لندن - انگلستان
پادشاه عزیزم شاهنشاه آریامهر روحتان شاد و یادتان گرامى باد. لعنت بر ملت نمکنشناس
جمعه 22 فروردين 1393 - 20:14
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
فارسان - مرکزی - ایران// واله همه رضایت بدن ، طرفداراى مصدق رضایت نمیدن !! روزى صد بار جنازه این دو نفر رو میارن بیرون و سرش جرو بحث میکنن !!واله اگر این دو زنده بودن مشکلشون از طرفدارنشون بمراتب کمتر بود !! حالا شاه چه خوب چه بد، نوکر انگلیس یا امریکا، دیکتاتور ، خائن و هر انگى که بهش مى زنید یه وطن پرست بود و به ایران و ایرانى خدمت کرد و در هیچ دوره ایى در تاریخ ایران ، ایرانى با افتخار از ایرانى بودن سربلند و با عزت زندگى نکرد و احترامى بسیار بالا درمجامع بین المللى داشت !! حالا یه سرى زرتى بیان منکر همه چیز بشن !! واقعا در حیرتم چطور به این راحتى مى توان منکر اینهمه خدمت این مرد به ملت ایران شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هیچ شکى ندارم اگر شاه تا به امروز در سر قدرت باقى مى ماند ،ایران در ردیف یکى از سه کشورهاى برترجهان از نظر سطح زندگى بود.............
جمعه 22 فروردين 1393 - 21:52
mehrdad58 - لندن - انگلیس
حامد ایرونی‌ الانم کشور‌های U.A.E به کجا رسیدن ! و ایران مثل طویله شده ! اینم بگو !
جمعه 22 فروردين 1393 - 23:53
arash_eindhoven - آیندهوون - هلند
شاهی‌ بزرگ با مگسانی کوچک در اطرافش. کسانی‌ که پیش از او به آمریکا فرار کردند و او را تنها به جا گذاشتند.
جمعه 22 فروردين 1393 - 23:57
mehrdad58 - لندن - انگلیس
Hamed Irooni عقب افتاده‌هایی‌ مثل تو هستن که روابط خوبه بین المللی رو فقط در این چیزها میبینن . آخه دیوانه یه نگاه به مملکته داغونی که درست کردین توی این ۳۵ سال بنداز، یک نگاه هم مثلا به همون دوبی‌ که میگی‌ بنداز ! آخه حماقت شما عقب افتادها تا چه حد ! آدم شاخ در میر ! بی‌ فرهنگان اون نفت بخور تو سرتون که هرچی‌ بدبختیه از این طرز فکر عقب موندتونه
شنبه 23 فروردين 1393 - 00:01
caroline - تهران - ایران
batistuta - تهران - ایران. الان که بیشتر دارن دولا راست میشن !!!! بزور میخوان یه ویزا براى ابوطالبى بگیرن که بره امریکا.. یا چندتا. موتور هواپیماى از کار افتاده ٣٥ پیش درست کنن... از این بدتر!!!! . تا نسل آخوند زالو تو این مملکت منقرض نشه! وضع همینه
شنبه 23 فروردين 1393 - 02:33
samad agha75 - ایران - ایران
وقتی کشوری از خرافات 1500 ساله و قجر به ارث رسیده باشد چه می شه کرد. در این مسیر متاسفانه آن روشنفکران !!!!!!!!!!!!!!!!!چپ و راست بر خلاف افکارشان جانب ارتجاع را گرفتند ، درد ایران این بود و هست. مدرنیته و منافع روشنفکری ایجاد می کرد که الیت ایران به جای خمینی جانب افکار مدرن پهلویها را می گرفتند تا امروز ایران به قهقرا نرود
شنبه 23 فروردين 1393 - 03:18
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
یک جوان با این سنّ اینگونه با عزت , با شخصیت و با وقار، آنهم در برابر رئیسِ جمهورِ جا افتاده امریکا و اطرافیانش که تازه برای کوتاه شدنِ دستِ شوروی از ایران کمک هم کرده بودند، مانند الماس میدرخشید و نگاه‌ها را به خود جلب میکرد، خدا را سپاس گذارم که موفق به دیدارِ او شدم به واقع یک پادشاهِ تمام عیار بود، مثل گٔل نظیف و پاکیزه، مهربان بود و عاشقِ ایران و ایرانی، با اینکه از کودکی در غرب تحصیل و زندگی‌ کرده بود، با اینکه در جوانی‌ از تمامِ پادشاهانِ جهان باسواد تر و همه فّن حریف تر به تسلط زبانهایِ مختلف، ورزش، سیاست ، خلبانی ، ‌اسب سوار‌ی، هیچ گاه این تونایی‌ها و مهارتها را در بوق و کرنا نمیکرد فروتن بود و هر جا که بنا بود حرفی‌ از ایران و عزتِ آن باشد تا بزرگی‌ آن را بنماید باد به غبغب می‌انداخت و کبر میفروخت، تا بیگانه او و ملتش را خوار نکند، هر جا بنا بود به دنیا نشان دهد که چه مردمِ شاه دوست و میهن دوستی‌ دارد اجازه دست بوسی میداد تا گرگهایِ گرسنه به حکومتِ ایرانیش طمع نکنند و قصدِ دسیسه نداشته باشند، ...
شنبه 23 فروردين 1393 - 03:32
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...با جانِ خود بارها این دسیسه‌ها را چشیده بود و با بازی‌ها‌یِ غرب و شرق آشنا و صابونشان به جامه اش خورده بود، نمیخواست این کابوس فعلی‌ به واقعیت بپیوندد، افسوس و صد افسوس که قدرت را ندانستیم با دلی پر خون و رنجیده از پیشِ ما رفتی‌ بی‌ آنکه خم به ابرو بیاوری و ملتت را به خاطرِ این جفا پیشِ بیگانه با شماتت کوچک کنی‌، یک تنه در هزار جبهه‌ میجنگیدی بی‌ آنکه کسی‌ بفهمد دریایِ وجودت را, فقط بر روحیه حساست که از مهربانی بیش از حد ناشی‌ بود شلاق وار ضربه میزدند باز تحمل میکردی وقارت رنگ نمی باخت، پدرم روحت شاد بعد از تو غریب و آواره شدیم عزت مان رنگ باخت، وطن برایمان شد تو دهنی خوردن و میهن پرستی‌ شد جرم و حقمان شد مالِ دشمنِ ایران و ایرانی و پرچم مان شد پرچمِ بیگانه. ما را ببخش.
شنبه 23 فروردين 1393 - 03:33
کبالت3 - کرج - ایران
نور به قبرش بباره روحش شاد خدا بیامرزدش اگه بود الان کهکشان راه شیری رو هم اسفالت کرده بود و ایران از جهان سوم که هچچچ از منظومه شمسی هم خارج شده بود چشش زدن این ملی ذغالیا و نمکنشناسا و خاک ناسپاسا خلایق هرچه لایق جامعه گوسفندی لایق کشتارگاه است مرگ بر ... زنده باد......نابود باد.... درود بر......اخ وتف بر..... کلاغ پر.. لعنت بر....هرکی که دوست داری یا نداری میل میل خودت عشق عشق خودت کبلائی.
شنبه 23 فروردين 1393 - 05:49
siavash2a - تهران - ایران
ای شاه ایران واسه ابادانی و پیشرفت کشورت زحمت کشیدی اما اخرشو خراب کردی
شنبه 23 فروردين 1393 - 09:24
Behdin - آمستردام - هلند
شاهنشاه آریامهر از همان جوانی یک کاریزمای خاصی‌ داشت. یاد و نامش همیشه عزیز و پایدار.
شنبه 23 فروردين 1393 - 10:57
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
تمام بدبختى و نکبتى که گریبانگیر این ملت شده زیر سر یه مشت ادم جاهل نادان در لباس روشنفکر است که فقط بلدند تو خواب و رویا خیالباقى کنند و بدنبال ان نوع حکومت ودموکراسى هستند که فقط تو کتابهاى داستان و رمانهاى سیاسى باید ان را جستجو کرد و از خواندن ان لذت برد بدون اینکه حتى قدرت درک این را داشته باشند که کشور شان در کجاى جهان قرار دارد ؟ قدرتهاى جهانى تا چه حد اجازه بر پایى اینچنین نظام مستقلى را که فارغ از سود و زیان أنان باشدرا در این نقطه حساس خواهند داد ؟ مردمش تا چه حد قادر به حفظ این نظام خیالى هستند ؟ مردمى که هنوز قسمت اعظمش عوام غرق در خرافات هستند و با هر شعار زیباییى أزیک گروه بدون در نظر گرفتن خیر صلاح خود و مملکت و ملت به ان طرف متمایل مى شوند ؟
شنبه 23 فروردين 1393 - 12:11
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
شما ها هم تا قدرت دارید مصدق را روزى صد بار از قبر بیرون بیارید و به تنش لباس دموکراسى و ازادى بپوشانید و مثل امام زمان در انتظار ظهورش باشید!! این خصلت ما ایرانیها ست که از دیگران بت درست کنیم بدون اینکه مطالعه ایى درست و صحیح در مورد طرف داشته باشیم و تمام اطلاعات ما بر اساس اطلاعات ناقصى ست که دیگران به خوررد ما داده اند! خمینى هم اگر مثل مصدق در شروع حکومت سقوط کرده بود و فرصت حکومت کردن پیدا نمى کرد، جایگاهى بمراتب بالاتر ازمصدق نزد یکایک ما ایرانیان پیدا مى کرد و چه بسا شما اقاى محترم الگوى إبر مرد سیاسى تان الان اقاى خمینى بود نه مصدق! من براى خدمتى که مصدق کرد احترام قائل هستم ولى مثل شماها کعبه ارزوهایم قبر مصدق نیست!!!!!!!!!!!
شنبه 23 فروردين 1393 - 12:13
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
باز گلى به جمال این مرد که برخلاف خیلى از ما ها که فقط حس انتقام جویى و کینه و نفرت در وجودمان تصمیم گیرى مى کند ، از حکم اعدام کسى که به حکومتش تعرض کرده بود و قصد اعدام افراد حکومتى رو داشت به این راحتى بخشید و فقط به تبعیدش بسنده کرد!!!!! بخدا شکى ندارم همین شما که از نحوه نوشتنتان معلومه ادم با گذشتى نیستید اگر بجاى شاه بودید ، حکم اعدام مصدق رو بلافاصله اجرا کرده بودید!! اونم نه یکبار !!!! خدا را روزى صد هزار مرتبه شکر مى کنم که شاه مصدق رو بخشید و اعدام نکرد و گرنه شماها الان یه روز عاشورام براى مصدق درست کرده بودید!!!!
شنبه 23 فروردين 1393 - 12:33
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا- درود بر شما.
یکشنبه 24 فروردين 1393 - 15:49
samad agha75 - ایران - ایران
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا- shirzan e irani - استکهلم - سوئد درود بر شما.
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 11:59
mammal - لندن - انگلیس
آخر حیف نبود یک آدم با این جذبه، تحصیل کرده، خوش‌برخورد و خوش تیپ را نسل قدیم ما نخواست که جاش آخوند شپشو بیاد بگه از این بعد میخوایین برین مستراح اول پای چپ تون را بذارین جلو!! واقعا که آن نسل گ.. خورد که تا سالها این آخوند‌ها را گریبان گیر ما نسل‌های آینده کرد، ما که اینها را نمیخواستیم باید به کی‌ بگیم؟
دوشنبه 25 فروردين 1393 - 18:08
کبالت3 - کرج - ایران
نه در کل شاه خوبی بود با غرب تعاملات سازنده ای داشت بهش گفتن همه چی آروم شد بیا ، اومد .گفتن بسه دیگه برو ، رفت کبلائی.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 17:23
کبالت3 - کرج - ایران
داشتیم میرفتیم از دروازه تمدن بسیار بزرگ رد بشیم شکم شعبون و دامن اشرف چارچش گیر کرد نشد کبلائی.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 17:26
کبالت3 - کرج - ایران
گر چه کشورهای تک حزبی کشورهای عقبمونده کمونیستی بودن اما ما حزبی داشتیم تک که با هاش رستاخیز بپا کردیم تازه میخواستیم لنگه اونو به سویس و بلژیک هم صادر کنیم که نمک نشناس های نادون نزاشتن کبلائی.
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 17:36
samad agha75 - ایران - ایران
کبلائی برا تو که فرق عرض مستطیل و ارز رو نمیدونی همون احمدی‌ نژاد مصدق ثانی‌ از سرت زیاد.باید هم برای یک کیلو میگو کیلو ۵۰ تومن هم گریه کنی‌(سند موجود است).عرض مستطیل ساعتی‌ ۷ تومن.پیشوا غشی :من می‌خواستم ایران رو به دوران طلایی‌ قاجار ببرم ولی‌ این پدر و پسر نگذاشتند.رعیت قجری باید هم خوش باشه
‌سه شنبه 26 فروردين 1393 - 18:58
کبالت3 - کرج - ایران
شما برو مشقات رو بنویس و مسئله خودت رو حل کن تا مجبور نشی مشقای عین الله رو بدزدی پروفسور صوووات شما احتیاج به سند نداره و خود پیداست از زانوی تو کبلائی.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 03:23
کبالت3 - کرج - ایران
عجب ملت نمک نشناسی بهشون فرمودیم هر کی ماره و سلطنت ماره و شعبونجات و ساواک ماره دوست نداره و کمرش به اندازه کافی تا نمیشه پاسش ره بگیره و هررری خوش گلدی اما این نمکنشناسای بی چشم و رو گفتن اول خودت بفرما کبلائی.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 03:34
samad agha75 - ایران - ایران
آره دیگه رعیت قجری دمش به منقل گیر کرده و حال تکون خوردن نداره .کاریش هم نمی‌شه کرد.حالا اگه بره ببینه که همون پیشوا غشی بوده که اینها رو استخدام کرده تازه برا آخوند کوسه هم تشکر و پول از خودش در کرده.سند موجود است باشه برای عاشورا ۲۸ مرداد.کلّ حسن
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 15:56
کبالت3 - کرج - ایران
اون مصدق که هچچچ حالا ماره چی میگی که مملکت ره بجای تمدن بزرررررگ به دوران خلائی عسلام رهنمون و به عنوان تنها شاه شیعه جهان به روحانیت معزز واگذار فرمودیم تازه به کوروش هم فرمودیم بالش ره بزاره زیر سرش و پتو ره بکشه روش بخوابه زیرا که ما هم داریم در میریم کبلائی.
‌چهارشنبه 27 فروردين 1393 - 19:09
samad agha75 - ایران - ایران
مصدق چنان افتضاحی به اقتصاد زده بود که تا ۱۳۳۷ هنوز بدهی دولت ایشان را میپرداختند. در دوره پیشوای ازادی قوانین بسیار جالبتری تصویب شد. قانون امنیت اجتماعی. قانون مطبوعات. قانون منع مشروبات الکلی. محرومیت زنان از حق رای. ازاد کردن تروریستها. اختیارات....برو بخوان کلّ حسن کلّ حسن. https://yekavazi.blogspot.co.uk/2013/01/blog-post_4.html
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 16:02
کبالت3 - کرج - ایران
قدیما وضعت بهتر بود حالا دیگه از (یک عوضی) شاهد و سند میاری ای روزگار هی برو شهر یه کم اطلاعات جمع کن کبلائی.
‌پنجشنبه 28 فروردين 1393 - 22:49
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.