'دستگیری چهارمین متهم پرونده ناپدید شدن بازرگان بریتانیایی ایرانی الاصل'

خبرگزاری رویترز از بازداشت یک ایرانی دیگر در رابطه با پرونده ناپدید شدن عباس یزدان پناه یزدی، بازرگان بریتانیایی ایرانی الاصل، که به گفته همسرش احتمالا توسط ماموران ایران در دوبی ربوده شده، خبر داده است.

بنا بر این گزارش، متهم علی رحمت اسدی نام دارد و پس از بازداشت در تایلند به مقام‌های امارات متحده عربی مسترد شده است.

این چهارمین ایرانیست که در رابطه با پرونده عباس یزدان پناه یزدی دستگیر می‌شود.

رویترز می‌گوید امارات متحده عربی رسما به دولت‌های بریتانیا و ایران درباره بازداشت متهم چهارم اطلاع رسانی کرده است.

نیروهای امنیتی امارات در دی ماه گذشته سه ایرانی را به ظن ربودن عباس یزدان‌پناه یزدی دستگیر کرده بودند.

آتنا یزدی، همسر وی، پیش‌تر ایران را مسوول ناپدید شدن شوهرش دانسته بود. این در حالیست که ایران این اتهام را بی‌اساس می‌داند.

خانم یزدی اخیرا به برنامه پانورامای بی‌بی‌سی گفته بود که وزارت امور خارجه بریتانیا به او گفته است شوهرش در جریان آدم ربایی جان باخت، اما نمی‌توان این موضوع را قطعی دانست.

او همچنین گفته بود که دولت بریتانیا را مسئول به خطر انداختن جان همسرش می‌داند.

عباس یزدان پناه یزدی در تیرماه سال ۱۳۹۲، چند ساعت پس از آنکه از دوبی از طریق ارتباط ویدیویی در دادگاه رسیدگی به یک پرونده بین‌المللی در لاهه شهادت داد، ناپدید شد و گفته می‌شود که ربوده شده است.

این دادگاه به یک دعوای بین‌المللی به طرفیت شرکت ملی نفت ایران رسیدگی می‌کرد.

نام آقای یزدان‌پناه یزدی ابتدا در چند پرونده مربوط به معاملات نفتی شرکت‌های خارجی با ایران به عنوان دلال و واسطه مقام‌های وقت و افراد صاحب نفوذ در ایران مطرح شد. قرارداد گازی کرسنت از جمله این پرونده‌هاست.

پرونده قرارداد نفتی کرسنت از سوی برخی از گروه‌های سیاسی در ایران، «غیرقانونی و مغایر با منافع ملی» توصیف شده است.

همسر این بازرگان احتمال می‌دهد که ربوده شدن او به جنگ قدرت تندرو‌ها و میانه‌رو‌ها در ایران ربط داشته باشد، چون همسرش با مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دوستی داشته است.

آقای یزدان‌پناه در دهه ۹۰ میلادی به بریتانیا آمد و در لندن اقامت داشت و در همین شهر صاحب دو فرزند شد.

در سال ۲۰۰۳، اداره مبارزه با جرایم بزرگ بریتانیا (SFO) به درخواست مقامات نروژی اسناد شرکت خصوصی آقای یزدی را به اتهام نقش داشتن ارتشاء توقیف کرد.

آقای یزدی در آن پرونده رسما متهم نشد و یک سال بعد به همراه خانواده‌اش به دوبی مهاجرت کرد.

بازرگان ایرانی-بریتانیایی چند سال بعد متوجه شد که اداره مبارزه با جرایم بزرگ بریتانیا ۲۰ هزار صفحه از مدارک تجاری او را در طول چند سال، در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به دولت ایران تحویل داده است.

خانم یزدی پیشتر در این خصوص به بی بی سی گفته بود: «واقعا باور کردنش سخت است چون عباس به آن‌ها گفته بود که اگر این مدارک را در اختیار ایران قرار دهند جان او را به خطر می‌اندازند.»

+29
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.