پرویز راجی، آخرین سفیر شاه در لندن، درگذشت

آقای راجی مدتی رئیس دفتر امیرعباس هویدا، نخست وزیر وقت ایران بود

پرویز راجی، سفیر ایران در بریتانیا در خلال سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ که در واقع آخرین سفیر شاه در لندن محسوب می‎شد، در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

آقای راجی پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در بریتانیا ماندگار شد.

انتصاب آقای راجی به عنوان سفیر ایران در بریتانیا به نوشته خودش به واسطه آشنایی او با امیرعباس هویدا، نخست وزیر وقت ایران، صورت گرفته بود.

آقای راجی در دوره دبیرستان در آمریکا و در دوره لیسانس در دانشگاه کمبریج بریتانیا تحصیل کرده بود. او یک سال پس از فارغ التحصیلی در اواخر دهه ۱۳۳۰ خورشیدی به استخدام وزارت نفت (جایی که امیرعباس هویدا آن زمان در آن حضور داشت) درآمد و همین آشنایی همکاری نزدیک این دو را در آینده رقم زد. آقای راجی در دوره نخست وزیری آقای هویدا، مدتی رئیس دفتر او بود و سپس به عنوان سفیر راهی لندن شد.



آیت الله علی خامنه ای سال ها پیش از سیاستمداران نسل پرویز راجی و شخص آقای راجی به شدت انتقاد کرده بود



در دوره سفارت آقای راجی، مارگارت تاچر، رهبر وقت حزب محافظه کار بریتانیا به ایران سفر کرده بود. خانم تاچر به فاصله کوتاهی پس از این سفر، نخست وزیر بریتانیا شد.

آقای راجی یادداشت‌های روزانه دوران سفارتش را سال‌ها پس از انقلاب در یکی از نشریات بریتانیایی منتشر کرد. این خاطرات بعدها در قالب کتابی با نام "در خدمت تخت طاووس" با ترجمه حسن کامشاد در ایران هم منتشر شد.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در اواخر سال ۱۳۷۰ در یک سخنرانی در جمع مدیران و نویسندگان مجله حوزه با اشاره به خاطرات آقای راجی به شدت از او و سیاستمداران هم نسلش انتقاد کرده بود.

آقای خامنه ای درباره پرویز راجی کلیک گفته بود که او "از فاسدترین رجال ایران بود. در عین ‏حال نسل هویدا شرف داشت بر نسل راجى نویسنده کتاب خدمتگزار تخت طاووس. اگر شما این کتاب را خوانده باشید، مى‌ توانید بفهمید که این نسل، چه نسلى بوده است. اینها مى‏‌خواستند جاى هویدا بیایند. حالا نمى ‏شود گفت صد رحمت به هویدا اما نسبت به آن نسل، واقعا باز هویدا. هویدایى که نسبت به رجال ایران، بلاتردید جزو فاسدترین‌ها بود... ولى نسل جدیدشان که نمونه‌‏اش همین راجى است، واقعا اینها چه بودند."

+54
رأی دهید
-24

vahid.persian - شیراز - ایران
روحش شاد...
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 16:20
perser68 - فلوریدا - امریکا
به نظر من از نسل آخوندی و جامعه آخوندی فاسد تر،وحشی تر،مفتخور تر،ضد انسان تر،متحجرتر، بیشرم وبی حیا تر،دزدتر،ضد ایرانی تر،حال بهمزن تر و دروغگو تر، ایران و ایرانی تا به حال نداشته و ندیده!خامنه ای دزد،تف بر تو و مزدورانت!
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 16:32
caroline - تهران - ایران
على بى دست تو که الان شماره یک فاسدترىن رجال این دوره رو به خودت اختصاص دادى
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 17:42
Majid63 - پاريس - فرانسه
این بز جمهوری اسلامی چقدر چرت میگه. ارذل اوباش جمهوری اسلامی که هیچوقت نمی تونه تشخیص بدهد کی خوبه کی بد یا چی خوبه چی بده.
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 18:25
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
روحش شاد و علی‌ گدا هم خفه خون بگیره.امین
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 19:43
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
فاسد ترین شخص فعلی روی کره زمین میشه کفت توهستی .بدبختی از جهرت میباره جلاغ یک دست . و اما در مورد اقای راجی جیزی نمیدونم خدا رحمتش کنه
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 20:20
delmorde - یوتوبوری - سوئد
واقعا چه باید گفت. دیگ به دیگ میگه تو سیاهی سپایه میگه صلی علی. بگو تو و کل رژیمت در فساد غرقید چی میگی. گفتند رو که نیست سنگ پای قزوینه. از تو حرام لقمه تر و حرام نسل تر در دنیا اگر پیدا کردی مارا هم خبر کن. خودت و فرزندانت مٍثل همون آقا مصطفات که گندش با اون تریلر پر از دلار و طلا که میرفت اروپا برای تبدیل به ارز و ذخیر در بانکها درامد. دزدیها و فساد شما رو شمس پهلوی و همه خاندان شاه که می گفتید دزدند و رو منبر عرعر می کردید سفید کرد تف به شرف نداشته تان که از مقام و منصب همگی بنوعی سوءاستفاده می کنید بدون کوچکترین ترس از خدا. آیا تو و امثال تو وجدان هم دارید؟ بخدا دین را ببازی و یاری برای چپاول بیت المال گرفتید.
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 20:21
Berdia - تهران - تهران
اخه فاسدتر و بیشرف تر از شما اخوندها و تو چلاق با اون توله سگهای دزدت مگه بازم پیدا میشه
‌سه شنبه 5 فروردين 1393 - 01:16
Berdia - تهران - تهران
اخه خامنه ای چلاق میشه دهنت را ببندی واز فاسد بودن رژیم بزرگ شاهنشای حرف مفت نزنی،چون که فاسد تر از تو و رژیم اخوندیست در جهان کسی دیگر پیدا نمیشه بزرگترین دزدی و میلیاردها دلار پول مردم ایران را دزدیدید حالا چقدر پرو هستید میاد میگید رژیم قبل فاسد بود ای بی شرفهای دزد دوره گرد
‌سه شنبه 5 فروردين 1393 - 01:12
hassan5 - تهران - ایران
در طی قرنها متمادی مذهبیون برای سوئ استفاده از مردم نا اگاه مار کشیدند و انرا مار خواندند
‌سه شنبه 5 فروردين 1393 - 06:33
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
من از مرحوم راجی خیلی خوب یادم هست بسیار ادم باکلاسی بود ولی به نظر می رسید با انگلیسیها سر و سری داره ولی بهر حال خائن نبود
‌سه شنبه 5 فروردين 1393 - 07:35
Azadikhah - تكسل - هلند
.روحش شاد.حالا دیدیم چه گونه با هویدا برخورد کردید دزدان آدم کش
‌سه شنبه 5 فروردين 1393 - 08:41
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
تا پوست و استخون و روح و روانم از این نظام کثیفِ اسلامی متنفرم .
‌سه شنبه 5 فروردين 1393 - 09:52
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
انتخاب سفیر برای کشور های صاحب نام بر اساس ضابطه و عملکرد و تسلط انها بمسائل سیاسی است.خاطرات اقای راجی مدتها در روزنامه های ایران منتشرمیشد. شما با خواندن مطالب و گفته های ایشان مبتوانستید براحتی دریابید که انقلاب ایرانیک برنامه از پیش تعیین شده میباشد.
‌سه شنبه 5 فروردين 1393 - 12:36
raha1984 - هامبورگ - المان
علی خامنه مفنگی بنگی از شماها فاسدتر تو تاریخ ایران نیوده شماها کثیف تر و قاسدتر از دشمنان ایران چنگیز و اسکندر و صدام ها هستید !!
‌سه شنبه 5 فروردين 1393 - 14:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.