فرهنگ تجاوز چیست؟

تظاهرات در هند در اعتراض به تجاوز گروهی به دختری دانشجو



هر دو دقیقه یک زن در آمریکا مورد «آزار جنسی» قرار می‌گیرد، در هند در هر بیست و دو دقیقه به یک زن «تجاوز جنسی» می‌شود و هر چقدر خواندن این مقاله وقت شما را بگیرد به تعداد دقایق آن زنان دیگری در کنگو مورد تجاوز واقع شده‌اند.(هر دقیقه یک نفر)

نوشتار پیش رو نگاهی دارد به عوامل فرهنگی آمارهایی نظیر این.

تجاوز جنسی یا برقراری رابطه‌ جنسی با یک فرد به رغم میل وی یکی از بحران‌های رو به گسترش جهان امروز است، رفتاری که می‌تواند با زور، اعمال خشونت، اعمال فشار روانی و یا سوء‌استفاده از وضعیت عقلی یا هوشیاری فرد (مثلا در زمان مستی) انجام شود.

فرهنگ تجاوز فرهنگی است که در آن خشونت جنسی به عنوان هنجار و امر طبیعی در نظر گرفته می‌شود، به شکلی که افراد در مورد تجاوز نکردن نمی‌اندیشند اما در خصوص مورد تجاوز قرار نگرفتن حساسیت دارند.

این گزاره اولین بار توسط مدافعان حقوق زنان در دهه ۷۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت اما استفاده از آن در سال‌های اخیر و پس آن که تعداد بیشتری از قربانیان داستان خود را منتشر کردند رواج یافت.

توضیح ضروری اینکه علت استفاده‌ عمده از آمار آمریکا این بوده که بیشترین میزان آمار و بررسی‌های در دسترس مربوط به این کشور می‌شود، در کنار آن برای فهم عام‌تر مطلب مثال‌ها و جزئیاتی از ایران یا کشورهای دیگر آورده شده که هدف نه مقایسه یا اثبات ضعف این و آن که نشان دادن میزان گستردگی این پدیده است.


هر کسی می‌تواند یک متجاوز باشد


تعریف معمول از تجاوز این است که یک تجاوز جنسی زمانی اتفاق می‌افتد که یک زن بطور ناگهانی توسط غریبه‌ای مورد حمله واقع شود.

این موضوع اتفاق می‌افتد اما تمام ماجرا نیست، این شیوه‌ روایت می‌تواند بسیاری از فضاهای دیگری را که تجاوز رخ می‌دهد از نظر دور نگه دارد.

بر خلاف باور همگانی، تجاوز در خارج از خانه‌ها بسیار نادر است. بر اساس نتایج یک تحقیق بیش از دو سوم همه موارد مربوط به تجاوز در منزل شخصی رخ می‌دهد. (در دو سوم موارد قربانی مهاجم را می‌شناسد)

بر اساس نتایج این تحقیق ۳۱ درصد تجاوزها در خانه‌های متجاوزان، ۲۷ درصد در خانه‌های قربانیان، و ۱۰ درصد در خانه‌های مشترک قربانیان و متجاوزان اتفاق می‌افتند. علاوه برخانه‌ها، ۷ درصد تجاوزها در مهمانی‌، ۷ درصد در وسایل نقلیه، ۴ درصد بیرون از خانه و ۲ درصد در بارها، روی می‌دهند.

آن گونه که لوری پنی در روزنامه ایندپندنت می‌نویسد:

« به عنوان یک فرهنگ ما به هنوز بطور جمعی از پذیرش اینکه بسیاری از تجاوز‌ها توسط مردان معمولی، انجام می‌شود سر باز می‌زنیم. مردانی معمولی که دارای دوست و خانواده هستند، مردانی که ممکن هست حتی کارهای بزرگ و تحسین‌آمیزی در زندگی‌شان انجام داده باشند. ما حاضر نیستیم بپذیریم که «آدم‌های خوب» تجاوز می‌کنند و اینکه آن‌ها هم اغلب مرتکب این کار می‌شوند. بخشی از این عدم پذیرش به این دلیل است که فکر کردن به این نکته آزاردهنده است و حفظ این عقیده که تنها مردان شیطان صفت مرتکب این عمل می‌شوند بسیار آسان‌تر است، فکر کردن به اینکه فقط مردان خشن و روانی که در کوچه‌های تاریک با چهره‌های عبوس و سبیل و چاقویی در دست کمین کرده‌اند از در نظر گرفتن اینکه تجاوز کاری است که مردان سالم هم انجام می‌دهند راحت‌تر است. مردانی که ممکن است دوستان، همکاران یا افرادی باشند که ما تمایل به دوستی و ارتباط با آن‌ها داریم.»


ایده‌ تجاوز خاکستری

«تجاوز خاکستری» بنابر تعریف «شکلی از درگیری جنسی است که «جایی میان رضایت و ممانعت» واقع می‌شود، زمانی که «هر دو طرف مطمئن نیستند که هر یک دقیقا چه می‌خواهند».» و میزان شیوع گسترده‌ی آن نتیجه‌ فقدان آگاهی و درک درست نسبت به مفهوم رضایت است.

بنابر تحقیقی که در انگلستان بر روی افراد ۱۴ تا ۲۵ سال انجام شده، تقریبا یک سوم دانش‌آموزان واقعا چیزی در مورد رضایت در کلاس‌های توضیحات جنسی که شرکت در آن‌ها اجباری است یاد نمی‌گیرند.

در واقع درصد زیادی از افراد مورد تجاوز قرار می‌گیرند چرا که آن‌ها دقیقا نمی‌توانند به متجاوز بفهمانند که از این کار رضایت ندارند، از سوی دیگر اغلب متجاوزان فکر می‌کنند (یا ترجیح می‌دهند فکر کنند) که فردی که به او تجاوز می‌کنند مخالفتی با این کار ندارد و علی‌رغم ممانعت ظاهری، باطنا راضیست.

دکتر میشله دکر، استاد دانشگاه جانز هاپکینز در تحلیلی که بر گزارش سازمان ملل متحد در مورد تجاوز در شش کشور آسیایی نوشته می‌گوید: «تجاوز لزوما این نیست که شخصی تفنگ را بر روی شقیقه‌ی یک زن بگذارد» گزارش مزبور نشان می‌دهد مردم تمایل دارند رفتارها را با تعریف قانونی تجاوز یعنی داشتن رابطه جنسی با یک زن بدون رضایت وی هماهنگ کنند ولی از واژه‌ی «تجاوز» استفاده نکنند. پروفسور دکر می‌گوید: مردم تمایل دارند فکر کنند تجاوز کاری‌ست که شخص دیگری انجام می‌دهد. نتایج تحقیق مزبور که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد نشان می‌داد درصد بالایی از مردان کشورهای آسیایی با انجام شکلی از تجاوز موافقت دارند.


نه یعنی بله

ایده‌ رمانتیک «تعقیب و گریز» یک بستر کلاسیک و قدیمی است. چه در تلویزیون باشد یا سینما، کشاکش میان یک زن و مرد البته که می‌تواند رمانتیک باشد، گرچه به خودی خود چندان شریرانه به نظر نمی‌رسد، دانستن اهمیت «فضای شخصی و تصمیم‌گیری» نقش مهمی در مقابله با فرهنگ اشاعه‌ تجاوز ایفا می‌کند.

«نه» همان «بله» همیشه بر یک قاعده نیست، برای نمونه در گروه‌های سادومازوخیستی نه می‌تواند کاملا به معنای آری باشد. اما همان گونه که جسیکا والنتی در نیشن نوشته مشکل اینجاست که رضایت همیشه گزینه‌ پیش فرض نیست:

تا زمانی که تعریف قانونی رضایت جنسی مشابه آنچه در تفسیر دادگاه‌های امریکایی دیده می‌شد بر مبنای گفتن یک «نه» به شکل مشخص استوار است نمی‌توان به عدالت واقعی برای قربانیان تجاوز امید داشت.

حالا دیگر زمان آن است که از قانون «نه به معنی پاسخ منفی» برای درک آزار جنسی دست بکشیم و روی «تنها بله معنای پاسخ مثبت می‌دهد» تمرکز کنیم. (در واقع رضایت فرد بایستی تنها از طریق پاسخ مثبت احراز شود و عدم ممانعت یا ندادن پاسخ منفی دلیلی بر راضی بودن نیست)

در مورد ایران مساله از برخی جهات پیچیده‌تر است، بنابر قانون «زنا (برقراری رابطه‌ جنسی) با زنی که راضی نباشد، خواه در بی‌هوشی، خواب، مستی و یا از طریق تهدید و ارعاب در حکم تجاوز به عنف است، این موضوع شامل فریب و اغفال دخترنابالغ هم می‌شود».

در حالی که در اصلاحیه‌ قانون جدید فریب دختران زیر سن قانونی به موضوع تجاوز اضافه شده اما متاسفانه سن بلوغ دختران در قانون ۹ سال تعریف شده و این دایره‌ حمایتی این قانون را محدود می کند.

همچنین یکی از مهم‌ترین مشکلات قانون ایران آن است که در مورد برقراری رابطه از سوی شوهر با همسرش بدون رضایت وی (تجاوز زوجی) ساکت مانده، گرچه میزان گستردگی این شکل از خشونت جنسی نیاز به وجود ابزار قانونی را ایجاب می‌کند.

از سوی دیگر مهاجم یا مجرم شناخته می‌شود که در این صورت بایستی به اعدام محکوم شود و یا بی‌گناه که در این صورت آزاد می‌شود و حد وسطی وجود ندارد، این موضوع کار قضات را دشوار می‌کند.


سرزنش و تمسخر قربانی

سرزنش قربانی شکلی از یک پدیده‌ اجتماعی است وقتی که جامعه ترجیح می‌دهد رفتار قربانی یک جرم را پیش از وقوع جنایت در وقوع جرم موثر بداند.

در اولین ساعات روز هشتم ژانویه ۲۰۱۲ یک دختر ۱۴ ساله وقتی از شدت مستی بی‌هوش شده بود، توسط یک بازیکن فوتبال دبیرستان ماری‌ویل مورد تجاوز قرار گرفت.

در دوازدهم ماه اوت همان سال این اتفاق برای دختر شانزده‌ ساله‌ای تحت همان شرایط و از سوی دو بازیکن فوتبال دبیرستان رخ داد.در حالی که هر دو مورد خبری شد و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، تنها مورد دوم منجر به صدور حکم محکومیت در دادگاه شد.

در پرونده‌ ماری ویل، قربانی، دیزی کلمن خودش را مقصر دانست، در هر دو مورد دو ویژگی مشترک بود: هر دو از شدت مستی بی‌هوش شده بودند و دوم اینکه هر دو پسرانی متعلق به یک جامعه‌ با پیوندهای محکم درون‌گروهی را متهم کرده بودند که خود بدان تعلق نداشتند. (کلمن به تازگی به شهر نقل مکان کرده بود و دختر دیگر در ایالت دیگری سکونت داشت) علاوه بر آن بسیاری از اطرافیان این دو را متهم کردند که با شکایت علیه بازیکنان فوتبال (که از محبوبیت بالایی برخوردارند) در صدد تخریب چهره‌ی آنان هستند.

در کنار آن به فاصله‌ کوتاهی پس از هر دو تجاوز، دوستان پسرها شروع کردند به آزار و اذیت دخترهای قربانی در شبکه‌های اجتماعی. زمانی که کار به دادگاه و رسانه‌ها کشید و موضوع جنبه‌ ملی پیدا کرد، خصومت نسبت به دخترها افزایش پیدا کرد، رفتاری که بیش از آن که به متهمان بپردازد تمرکزش بر روی «آن کارهایی بود که دختران انجام داده بودند.»

تا چند دهه‌ پیش در عرف محاکم قضایی کشورها در پرداختن به موارد تجاوز به جای در نظر گرفتن عمل متهم، قربانی و رفتار او مورد محاکمه قرار می‌گرفت.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از مردم جوامع مختلف (و نه فقط مردان این جوامع) تمایل دارند درصدی از خطای موجود در مساله تجاوز را متوجه قربانی کنند.

این موضوع در مورد دختر ۱۷ ساله‌ای که چند ماه پیش در هند مورد تجاوز قرار گرفت هم اتفاق افتاد. پس از آن که خانواده‌ی وی به پلیس شکایت کردند، وی بارها و بارها از سوی دوستان مهاجمان مورد تمسخر و آزار قرار گرفت تا سرانجام خودکشی کرد. هر چند پلیس چندی بعد اعلام کرد وی توسط متجاوزین به قتل رسیده است.


آزار خیابانی

آزار خیابانی می‌تواند یک رویداد ناخوشایند روزمره برای زنان باشد، چیزی که فضای خشونت و فقدان قدرت را تشدید می‌کند. همان فضایی که اجازه می‌دهد فرهنگ تجاوز در سطح جامعه رشد کند.

سازمان توقف آزار خیابانی شرح می‌دهد چگونه دنیایی که در آن مردان به راحتی زنانی را که نمی‌شناسند در معابر عمومی مورد آزار ناخواسته‌ جنسی قرار می‌دهد همان دنیایی است که که مردان در مورد تجاوز احساس راحتی دارند.

همان گونه که فیدرا استارلینگ در مقاله‌اش با عنوان «متجاوزِ شرودینگر» می‌نویسد: مردی که مخالفت و «نه‌» یک زن را در یک زمینه‌ غیرجنسی نادیده می‌گیرد، احتمال بیشتری به نادیده گرفتن همان «نه» در یک زمینه‌ جنسی دارد.

آزار خیابانی علاوه بر آن که در ایران درصد بالایی از آزارهای جنسی را به خود اختصاص می‌دهد، بخشی از جریان نابرابری جنسی و بازتولید فرهنگ و حاکمیت مردسالار نیز هست، جایی که دیکتاتوری از عدم احترام شهروندان به حدود یکدیگر تا بالاترین سطح مدیریتی شکل می‌گیرد و رشد می‌کند.

شکل متداول‌تر آزار خیابانی اما آزار کلامی (عمدتا در زمینه‌ مفاهیم جنسیتی) است که در کنار آزار فیزیکی و جنسی شخصیت زن را نادیده می‌گیرد و به حریم شخصی وی تجاوز می‌کند.


روایت رسانه از آتیه‌ درخشان

بعد از اتمام یکی از دادگاه‌ه مربوط به دو بازیکن فوتبال، گزارشگر شبکه‌ سی‌ان‌ان، پاپی هارلو از آنان با عنوان «دو مرد جوان که ستارگان فوتبال و دانش‌آموزان خوبی که آینده‌ی نویدبخشی داشتند نام برد که زندگی‌شان ناگهان از هم پاشیده»

از سوی دیگر نیویورک تایمز در گزارشش از ادعای تجاوز علیه دومینیک استروس کان، رئیس وقت صندوق بین‌المللی پول به یک خدمتکار هتل، قربانی را از نظر همسایگان و همکارانش «انسانی خوب» توصیف کرد که «هیچ وقت برای کسی مشکلی ایجاد نکرده.»

جفری گلدبرگ کمی بعد در توضیح این که چرا این شیوه‌ی گزارش در مورد قربانی یا مهاجم به شکل آتیه‌ی درخشان مشکل ایجاد می‌کند در مجله‌ی آتلانتیک نوشت:

من گزارشگری نظیر این را درک نمی‌کنم، نکته چیست؟ آیا مهم است که او (قربانی) رفتارش دوستانه است؟ چه ربطی دارد که انسان خوبی‌ست؟ آیا اهمیتی دارد که او هرگز مشکلی ایجاد نکرده؟ قطعا نه. تجاوز، تجاوز است.

شخصیت قربانی [یا فرد مهاجم] به این موضوع ربطی ندارد. (مقصود نویسنده آن است که مساله‌ تجاوز را بایستی جدا از شخصت قربانی و مهاجم و به عنوان یک پدیده‌ اجتماعی در نظر گرفت و تحلیل کرد).

+43
رأی دهید
-3

دوستدار - استهکلم - سوئد
تجاوز فقط به زنان و دختران نمی شود, خیلی وقتها پیس امده که به کودکان و نوجوان و حتی جوانان پسر هم تجاوز جنسی می شود. و گاه گاهی پیش امده از طرف خانمها مسن هم به پسران جوان و نوجوان تجاوز جنسی شده است. هرکس به هرکس تجاوز جنسی کند از انسانیت بوی نبرده است,
یکشنبه 3 فروردين 1393 - 01:15
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
در ایران آخوند‌ها و چاقو کش‌هایشان بسیجی‌‌ها و حزب‌الهی‌ها و غیره پس‌از تجاوز زن و دختر بیچاره را یا آتش میزنند یا به دره پرتاب میکنند
شنبه 2 فروردين 1393 - 23:44
kimiaa - تهران - ایران
البته در مورد دومینیک اشتروس کان که زن مدعی دروغگو از اب درامد و معلوم شد وی که یک سیاه پوست خارجی میانسال بود اصولا از راه همین شکایتها که قبلا هم علیه دیگران انجام داده بود درامد کسب میکرده است.به نظرم تا صد در صد چیزی ثابت نشده نباید کسی را خراب کرد یا مثلا درمورد همون دختر امریکایی که مورد تجاوز بازیکنان فوتبال قرار گرفته بود رفتار خودشونم خیلی بد بوده طوریکه یادمه خانم ونوس ویلیامز ستاره تنیس این دختر رو مقصر دونسته و سرزنش کرده بود.اگه زنی خودشو در معرض تجاوز نگذاره خیلی احتمالش کمه بهش تجاوزکنند.
یکشنبه 3 فروردين 1393 - 09:39
shivaa - تهران - ایران
taghebostan - فرانکفورت - آلمان . و کشورهای مدعی حقوق زن مثل امریکا هم با انان پای مذاکره مینشینند و دست میدهند
یکشنبه 3 فروردين 1393 - 12:05
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
طبیعت مرد را خشن و متجاوز آفریده و مردی که این افکار را نداشته باشه اصلا مرد نیست (به دلیل هورمون تستسترون در خون مردان). ما که قرار نیست نظم طبیعت را عوض کنیم. اما نکته‌ای که وجود داره اینه که انسان به عنوان یک موجود متفکر و متمدن باید بتونه بر اساس فلسفه و جهان‌بینی که داره؛ امیال و افکارش را تحت کنترل خودش در بیاره تا بتونه آزادی واقعی خودش را بدست بیاره. یه مثال میزنم، آیا یوسف به زلیخا بی علاقه بوده؟؟؟ مسلما نه. اما جهان‌بینی و فلسفه اون بهش کمک کرد تا تصمیم درست را بگیره. ما اول باید قواعد و نظم بازی در دنیا و سپس حکمت که آن را کشف کنیم نه اینکه مثل آدم‌های کوته فکر در مورد آفراد یا اتفاقات بحث کنیم (بیانی دیگر از گفته‌‌های وینستون چرچیل، اینشتین و خودم :)). ما در زمین زندگی میکنیم نه در بهشت. اما همه دوست داریم در بهشت باشیم (اصلا کاری ندارم بهشتی وجود داره یا نه). سوال اینجاست. زمین چه چیزهایی را به ما میده که بهشت هیچوقت نخواهد داد؟ (جواب این سوال را من میدونم اما چه بهتر که هر کسی خودش به این سوال جواب بده) (نکته کمکی: زمین چه چیزهایی را به ما نشون میده)
یکشنبه 3 فروردين 1393 - 08:47
sepherdad - سیدنی - استرالیا
کیمیا - تهران - ایران. کاملا درست اشاره کردی, چیزی که در غرب بش میگن تجاوز اصلا اون معنی‌ رو که در شرق داره نمیده، در غرب معمولا یه اهرم فشار هست برای سرکیسه کردن مرد, حتا زن هم می‌تونه از شوهرش به جرم تجاوز در غرب شکایت کنه!
یکشنبه 3 فروردين 1393 - 15:12
rahaei - تهران - ایران
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران. خوبه، همینجوری به خودتون بگین، حق با شماست، افکار تجاوز بسیار طبیعی و مردانه است و کسانی مثل شما که ظاهرا افکار تجاوز دارید اصلا مریض و سایکو و روانی نیستید، فقط بسیارمرد هستید. در ضمن بنابر تز شما اگه جهانبینی کسی تجاوز رو قبول داشته باشه دیگه نیازی به کنترل این انگیزش بسیار طبیعی و مردانه نیست دیگه بله؟ . پسران و مردان زیادی هم تحت تجاوز قرار گرفتن؛ برام جالبه بدونم اگه کسی به شما تجاوز کنه برداشت شما از مردانگی خودتون و اون شخص و کلا تز ها و جهانبینی تون چی خواهد بود.
یکشنبه 3 فروردين 1393 - 15:20
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
rahaei - تهران - ایران اگر من هم این افکار را داشته باشم دلیل بر درست بودنشون نیست اما طبیعیه. ما باید سعی کنیم حکمت طبیعت را درک کنیم و تصمیم درستی بگیریم. یه مثال میزنم، ما وقتی گرسنه میشیم به غذا احتیاج داریم و باید غذا بخوریم و این یعنی طبیعت اما هیچوقت مثل یک دزد به یک رستوران حمله نمیکنیم و بجاش خیلی متمدنانه با پرداخت پول به نیازمون پاسخ میدیم. سوال اینجاست چرا به نیاز ما به غذا در همون لحظه پاسخی داده نمیشه و ما باید یک روند طولانی انجام کار و سپس کسب درآمد و پول و پرداخت پول و در نهایت دریافت غذا را طی کنیم. ما اگر حکمت این را درک کنیم هیچوقت مثل یک دزد یا متجاوز رفتار نمیکنیم. چه چیزی قراره در این فرآیند ما درک کنیم که اگر در همون لحظه به نیازمون پاسخ داده میشد، ما درک نمی‌کردیم؟
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 07:46
rahaei - تهران - ایران
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران. متوجه نشدی من چی میگم. من میگم نیاز به تجاوز طبیعی نیست، شما میگی هست. اونیکه که طبیعیه و میشه با گرسنگی مقایسه اش کرد نیاز به سکس و رابطه جنسی است که ارتباطی به تجاوز نداره. اگر شما فرق سکس با میل دو طرفه بین دو نفر یا هر چند نفر را با سکس با توافق یک نفر و مخالفت طرف مقابل (تجاوز) رو نمیدونی من کاری برات نمیتونم بکنم غیر از آرزوی شفای عاجل و کمی مطالعه و درک.
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 10:07
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
rahaei - تهران - ایران سیر از گرسنه خبر نداره. همونطور که یک ثروتمند دلیل رفتار یک دزد مسلح را متوجه نمیشه. به همون دلیل تو هم رفتار یک متجاوز را متوجه نمیشی. ممکنه با خودت بگی بره با فاحشه ها رابطه برقرار کنه. اینجا دو تا مشکل هست: 1- آیا اصلا فاحشه در همه جا در دسترس جوان نیازمند هست؟ 2- آیا یک فاحشه میتونه به نیاز واقعی یه فرد پاسخ بده؟ (همه ما از فاحشه‌ها متنفر هستیم و اونها را موجودات کثیفی میدونیم پس چطور میتونه یک موجود کثیف که مثله یک ماشین سکس بی‌روحه، پاسخی صحیح به یک نیاز واقعی را بده یه مثال میزنم فکر کن تو گرسنه‌ای بعد جلوی تو بجای گذاشتن یه غذای معقول یه سوسمار سرخ کرده بزارن بهت بگن بیا اینم از پاسخ به نیاز. برو حالش را ببر) من منظورت را از تعریف سکس متوجه شدم اما مشکلی که هست اینه که اون سکس ایده‌آلی که تو داری در موردش صحبت میکنی همه جا در دسترس نیست. بله خوبه آدم ایده‌آل گرا باشه اما باید کمی واقع‌نگر هم باشه. واقعیت را آدم باید لمس کنه نه اینکه با توهین ازش فرار کنه.
‌سه شنبه 5 فروردين 1393 - 05:40
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
نکته‌ای که باید اضافه کنم اینه که اصلا حرف من این نیست که شرایط باید ایده‌آل بشه. چراکه شرایط غیرایده‌آل چیزهایی را به ما یاد میده و نشون میده که هیچوقت در شرایط ایده‌آل نمیبینیم.
‌سه شنبه 5 فروردين 1393 - 06:00
rahaei - تهران - ایران
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران. چند نکته وجود داره. اول اینکه من از کارگران جنسی یا به قول شما فاحشه متنفر نیستم؛ عقیده دارم کارگر جنسی نتیجه یک فرهنگ مردسالار و آدم هایی با طرز تفکر شماست و هیچ زنی نباید کارگر جنسی باشه. کسی که من ازش تنفر دارم متجاوز است. دوم؛ آیا تجاوز به کسی که میل به رابطه نداره از نظر شما به نیاز جنسی پاسخ صحیح میده؟ اگر اینطور باشه باز میرسیم به بحثی که اول داشتیم و مریض بودن این آدم ها و شمایی که اینطور میگید. سوم؛ از کی تاحالا یک رابطه جنسی با توافق دوطرف و سالم و عادی شده ایده ال گرایی؟ و از کی تابحال قرار شده واقع گرایی به تجاوز منجر بشه؟ من اصرار شما رو برای دیدن ماجرا از دید متجاوز متوجه نمیشم! شما خودت رو بزار جای مرد یا زنی که بهش تجاوز شده. یا اینکه فقط قادر به دیدن ماجرا از سمت متجاوز هستی بله؟ میدونی در کشورهای به قول شما ایده ال کسی مثل شما رو فقط به دلیل دفاع از تجاوز مورد پیگرد قرار میدن؟ من نگران زنی هستم که با شما زندگی میکنه یا قراره زندگی کنه و فرزندان شما...
‌سه شنبه 5 فروردين 1393 - 12:15
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
rahaei - تهران - ایران تعریف سکس از نگاه مرد 70 درصد جسمی و 30 درصد روحی و عاطفی است؛ اما تعریف سکس در نگاه زن (من فکر میکنم) 70 درصد روحی، عاطفی و عشقه، و 30 درصد رابطه جسمی است (من کاری به استثناها ندارم چون قاعده کلی بر مبنای استثناها نیست). اگه این تفاوت نگاه را قبول کنیم در یک تجاوز یک مرد به 70 درصد نیازش میرسه اما برای زن قابل درک نیست که یه نفر فقط برای 30 درصد رابطه جسمی دست به این کار بزنه (شاید به همین دلیله مردان با افراد فاحشه بدون داشتن رابطه قبلی، رابطه سکسی بر قرار میکنن و تا حدودی راضی هم هستن اما زنان این موضوع براشون قابل درک نیست و تا پول نباشه دست به این کار نمیزنن). یه مثالی اینجا میزنم فرض کن یه دزد مسلح (متجاوز) به یه طلا فروشی حمله میکنه و فرد طلا فروش (فرد تجاوز دیده) را به قتل میرسونه و طلاهاش را می‌دزده.
‌چهارشنبه 6 فروردين 1393 - 06:49
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت دوم- از نگاه طلافروش یعنی فرد تجاوز دیده این یک اتفاق ناگواره و در نگاه دزد یا همون فرد متجاوز با اینکه به خواسته اولیه خودش رسیده اما هر چقدر هم که قصی القلب باشه باز هم فطرت نهان اون فرد ندایی را بهش القا میکنه که تو نباید برای رسیدن به خواستت دست به این همه ظلم میزدی. خب وقتی از بیرون به این پدیده نگاه میکنی یه پدیده ناهنجار اما منطقی و طبیعی را میبینی (به همون دلیل که یک صاعقه با وجود ظاهر ناهنجارش کاملا طبیعیه) حال نحوه برخورد ما با این پدیده چطوری باید باشه؟ میتونیم نادیده بگیریم یا با حالت تهاجمی باهاش برخورد کنیم و یا درکش کنیم. یه صاعقه (تجاوز) که یک پدیده طبیعی اما با ظاهری ناهنجاره از اختلاف بار شدید بین ابر با بار مثبت و زمین با بار منفی شکل میگیره. اگر بخواهیم این پدیده شکل نگیره باید اختلاف بار را از بین ببریم نه اینکه با ارایه راه حلهای سطحی با این پدیده برخورد تهاجمی داشته باشیم که مسلما نتیجه‌اش فقط شکسته.
‌چهارشنبه 6 فروردين 1393 - 06:49
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت سوم - راه حل چیست؟ سعدی در یک شعر پاسخ مناسبی داده. بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار. این شعر چی میگه؟ این شعر میگه همه ما در عین حال که باید فکر خودمون و خانوادمون باشیم باید یه وظیفه اجتماعی هم برای خودمون قایل بشیم. از نگاه دیگر، قرآن درسته در چند جا به قصاص به عنوان راه‌حل موقت اشاره کرده اما هزاران بار به زکات اشاره کرده به عنوان راه‌حل اصلی که ما اون را نمی‌بینیم. اگه بخواهیم زکات را رمز گشایی بکنیم میتونیم از سخنان بزرگان مثل حضرت محمد و علی (ع) و عقلمون بهره بگیریم. بر میگردیم به مثال صاعقه؛ صاعقه در فضای جنسی همون تجاوزه، در فضای مادی صاعقه همون دزدی مسلحانه و در فضای فرهنگی میتونه یک انقلاب کورکورانه مثل انقلاب 57 باشه.
‌چهارشنبه 6 فروردين 1393 - 06:50
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت چهارم - اگر در جامعه فردی که دارای ثروت جنسیه (یعنی ظاهر و هیکل فوق‌العاده قشنگی داره) وظیفه اجتماعی خودش را درک کنه و زکات زیباییش که همون داشتن پوشش مناسبه را رعایت کنه تا یک مرد جوانی که ممکنه ظاهر زشتی داره و احتمالا ثروتی هم نداره با دیدن زیبایی‌های اون زن به طور عیان و اینکه در ذهنش هیچ امکانی برای دسترسی به اون زن براش نیست؛ اختلاف بار شکل نگیره تا خودش را مثل صاعقه (تجاوز) نشان نده. اگر فردی در جامعه دارای ثروت مادیه و اون فرد وظیفه اجتماعی خودش را درک کنه و زکات مالش را با پرداخت پول و ایجاد کار مناسب برای افراد فقیر درک کنه هیچوقت اختلاف بار بین اون و فرد فقیر اینقدر زیاد نمیشه تا خودش را به شکل صاعقه (دزدی مسلجانه) نشان بده. اگر فردی که دارای ثروت علمی است وظیفه اجتماعی خودش را که نشر علمه فراموش یکنه، در جامعه یه جمع جاهل شکل میگیره که نتیجه‌اش یک صاعقه اجتماعی به شکل یک انقلاب کورکورانه مثل 57 میتونه باشه. خمینی به مردم ایران وعده آب و برق و گاز مجانی و مقام انسانیت میداد اما به دلیل درک پایین جامعه کسی مخالفتی نمیکرد.
‌چهارشنبه 6 فروردين 1393 - 06:51
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت پنجم - من قایل به برخوردهای کمونیستی و یا به عبارت دیگر سیستمی با این پدیده‌ها نیستم. منظورم اینه که لازم نیست در بعد جنسی برای جلوگیری از ایجاد اختلاف بار، حجاب اجباری بشه و یا در بعد مالی مثل نظامهای کمونیستی برای جلوگیری از ایجاد اختلاف بار ماکلیت خصوصی حذف بشه تا ثروتمند تحت فشار قرار بگیره و یا اینکه عالمان مجبور به نشر علم بکنیم. من قایل به فردگرایی یا همان امانیستی اشاره شده در قرآن هستم اما نه فردگرایی مطلق. به بیان دیگه، هر کی باید فکر خودش و خونوادش باشه اما اگر دارای ثروت علمی یا مالی یا جنسی یا فرهنگیه؛ وظیفه اجتماعی خودش را فراموش نکنه و بدونه این برای امنیت خودش و جلوگیری از ایجاد اختلاف بار در جامعه و کاهش احتمال بروز صاعقه مناسبه. چرا ما باید از فقیر مالی با جنسی یا علمی یا فرهنگی فرار کنیم و نادیده بگیریمشون. کم مباش از درخت سایه فکن/ چو سنگت زند ثمر بخشش. (حافظ). خدا میدونی چرا به خیلی از خواسته‎های ما جواب نمیده؟ چون میخواد ما از هم دور نشیم و تا میتونیم ما خودمون مشکلات خودمون را با نزدیک شدن به هم حل کنیم. اون دوست داره ما بهم نزدیک و نزدیکتر بشیم.
‌چهارشنبه 6 فروردين 1393 - 06:52
rahaei - تهران - ایران
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران. انقدر حرفاتون بی ربط و غلط هستن که نمیدونم از کجا شروع کنم، خودتون خودتون رو نقض میکنین. اگه اون قضیه ۷۰ و ۳۰ درست باشه هم هیچ ربطی به تجاوز نداره،راجع به درک صحبت کرده بودی، ظاهرا هم به قران اعتقاد داری ولی میدونی که قران به درک و این چیز هایی که گفتی کاری نداره؟ قتل کردی قصاص میشی، زنا کنی شلاق یا سنگسار...واسه همین میگم حرفات به هم ربطی ندارن. بگذریم که شما حجاب و زکات و این خزعبلات رو هم به قضیه اضافه کردین و مثل همه آدم های نظیر خودتون تجاوز رو به گردن قربانی انداختین. درضمن اومانیسم ربطی به فردگرایی نداره. اومانیسم یعنی انسانگرایی. و اومانیسم در تضاد آشکار با قران و اسلام میباشد. کل این حرفارو زدی که افکار تجاوز خودت رو برای خودت توجیه کنی و فک کنی آدم معمولی و نرمالی هستی.
‌چهارشنبه 6 فروردين 1393 - 13:36
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
rahaei - تهران - ایران من مثال صاعقه در طبیعت را زدم که بگم همونطور که صاعقه یه پدیده‌ی طبیعی در طبیعته با ظاهری ناهنجار که از اختلاف بار بین زمین و ابر شکل میگیره به همون صورت تجاوز جنسی هم یه پدیده طبیعیه با ظاهری ناهنجاره که از اختلاف شدید شکل میگیره. اگه مطالعه کرده باشی در مقالات متعدد اشاره شده که تجاوز کمتر به میل جنسی ربط داره و بیشتر ناشی از خشم و قدرت‌نمایی است (البته تا حدودی به میل جنسی مردانه هم پاسخ میده :)). من یه سوال دارم چرا این خشم شکل میگیره؟ چرا باید قدرت‌نمایی حالتی افراطی به خودش بگیره و خودش را به شکل تجاوز نشون بده؟ وظیفه زنان در برخورد با این پدیده چیه؟ وظیفه مردان در برخورد با این پدیده چیه؟ آیا تو به دلیل خودخواهی فقط هدفت تخریب کردنه؟ یا نه بهتره هر کسی سهم و وظیفه خودش را درک کنه تا شاهد چنین پدیده‌هایی نباشیم.
‌پنجشنبه 7 فروردين 1393 - 05:32
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت دوم - مثلا در طبیعت قانون جاذبه وجود داره. آیا ما میتونیم با قوانین فیزیک در طبیعت بجنگیم یا نه بهتره یاد بگیریم چگونه با چنین پدیده‌ای تعامل کنیم. تا زمانی که مثل آدم‌های قرون وسطی با هر پدیده‌ای برخورد بشه. راه حلی پیدا نخواهد شد؟ تو مثل آدم‌های دیوانه که یه اسلحه دستشون دادن میگی: باید متجاوز را کشت و تیکه تیکه کرد. باید سوزوندشون باید نابودشون کرد و تمام تقصیر هم فقط و فقط و فقط گردن مردان است وبس. بله بخش مهم قضیه بر عهده مردان است اما نه همه اون. ما باید دست به دست هم بدیم تا نه این پدیده از بین بره، بلکه احتمال وقوعش کاهش پیدا بکنه.
‌پنجشنبه 7 فروردين 1393 - 05:33
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت سوم - شما زنان در جامعه امروز قرن 21 در حد جنون خودخواه شدین و فقط فکر این هستین که آزاد باشین هر کاری دلتون میخواد بکنین. برای اینکه ظاهر زیباتری داشته باشین و اون را به رخ همسان های خودتون بکشین حاضرین دست به هر ظلمی بزنین. تا زمانی که پرده خودخواهی جلوی چشمت را گرفته و حاضر به پذیرش مسئولیت نیستی. مشکل حل نخواهد شد. بله مردان هم وظیفه دارن که باید اون هم در جای خودش گفته بشه.
‌پنجشنبه 7 فروردين 1393 - 05:42
rahaei - تهران - ایران
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران. قسمت اول . تو مثل آدم‌های دیوانه که یه اسلحه دستشون دادن میگی: باید متجاوز را کشت و تیکه تیکه کرد دقیقا کی و کجا من این حرف رو زدم؟ با انگ زدن فقط داری از مشکلات و چاله های درون استدلال هات فرار می کنی. شیوه استدلال شما فقط مثال زدنه و از اول بحث با تشبیه و تمثیل تجاوز میخوای ثابت کنی که این قضیه طبیعی ست. ولی میدونیم که این روش استدلال نیست و نمونه بارزی از سفسطه است. شما زنان در جامعه امروز قرن 21 در حد جنون خودخواه شدین و فقط .. خوب پس مشکل مشخص شد. مشکل شما شخصیه!! چطوره به خاطر خودخواهی و جنون و آزادی و زیبایی ظالمانه ما زنان قرن ۲۱ همه مردان همسان شما دست جمعی به ما تجاوز کنین که دیگه فکر آزادی و این غلط های زیادی به سرمون نزنه؟! اگر شما عزت نفس داشته باشی و برای زن ارزش انسانی قائل باشی زیبایی من جای تورو تنگ نمیکنه و ظلمی هم به کسی روا نمیشه.
‌پنجشنبه 7 فروردين 1393 - 18:01
rahaei - تهران - ایران
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران. قسمت دوم. زن مورد تجاوز قرار گرفته باید برای ظلمی که بش وارد شده مسئولیت پذیر باشه؟ انقدر افکار ضد زن و ضد انسانیت درت نفوذ کرده که متوجه نمیشی چقدر حرفت غیر منطقیه! گفتی آزادی جنون آمیز زنان قرن ۲۱ خودش تجاوز رو افزایش میده، در صورتی که تجاوز عملی به قدمت تاریخه؛ برای تجاوز های زمان پیش از جنبش آزادی زنان و مدرنیته چه جوابی داری؟. در ضمن شما یه بار دیگه خودت رو نقض کردی، در کامنت اخیر پذیرفتی که بیشتر طبیعت تجاوز برای قدرت نمایی ست_ که درست است- در صورتی که تاحالا صحبت حل مشکلات جنسی و ۳۰ درصد و ۷۰ درصد میکردی.
‌پنجشنبه 7 فروردين 1393 - 18:03
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
rahaei - تهران - ایران فلسفه‌ی من اینه که هر اتفاقی میفته، بهترین اتفاقه. چرا که پشت اون اتفاق منطقی نهفته است. چون ما در جهان فیزیک زندگی میکنیم هر اتفاقی بر مبنای قوانین فیزیکه. خارج از قوانین فیزیک اتفاقی در طبیعت نمیفته. تا اینجا درست؟ یک فرد متجاوز در درونه مغزش یه فعل و انفعالاتی صورت میگیره (که کاملا بر مبنای قوانین فیزیکه) تا در نهایت به این نتیجه برسه که تجاوز کنه. تا اینجا درست؟ برآیند اتفاق تجاوزه اما عوامل ایجاد کننده یکی خشمه (که میتونی ناشی از نیاز جنسی باشه) یکی قدرت نمایی (که این جزیی از ذات مردانه) و یکی هم نیاز جنسی. این سه با هم ترکیب میشه و نتیجه‌اش میشه تجاوز. تا اینجا درست؟
جمعه 8 فروردين 1393 - 06:10
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت دوم - تو میگی مشکل شما شخصیه !!!! این یعنی چی؟ این یعنی من آدم خودخواهی هستم و مشکل تو، مشکل من نیست. اصلا حرف اصلی من اینه. ما در یک جهان واحد مشکل شخصی نداریم. اگر تونستیم درک کنیم که مشکل تو مشکله منه. تقریبا تمام مشکلات بشر حل میشه. چرا که اگه تو بهتر بشی برای من بهتره و من اگه من بهتر بشم برای تو بهتره. این نشان میده تو برای خودت هیچ وظیفه اجتماعی قایل نیستی. و اگه فردی نیازمند به تو مراجعه کنه چون مشکل اون مشکل تو نیست ار کنارش به راحتی رد میشی. من این همه در مورد زکات گفتم تا بهت ثابت کنم قرآن هدف اصلی اون اصلاح نهایی جامعه است.
جمعه 8 فروردين 1393 - 06:18
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت سوم - من با مثال سعی میکنم موضوع را روشنتر کنم نه اینه که بخوام چیزی را اثبات کنم. چرا که اگر تجاوز منطقی نبود اصلا اتفاق نمیفتاد. اصولا در جهان ماده‌ای که ما در اون زندگی میکنیم هیچ اتفاق غیر منطقی نمیفته. (تو علاقه داری من بگم: هر کار خوبی منطقیه و هر کاری زشتی و چنایتکارانه‌ای غیرمنطقیه !!!!!؟؟؟؟) هر چیزی که در این دنیا اتفاق میفته طبق حکمت و قاعده است. مبنای همه قاعده‌ها قوانین فیزیکه. سوال اینه ما از این اتفاقا چه خوب چه ناخوشایند، چی یاد میگیریم.
جمعه 8 فروردين 1393 - 06:45
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت چهارم - من مغلطه میکنم یا تو؟؟؟؟ گفتن جمله‌ی نامفهوم و کلی: اگه شما عزت نفس داشته باشی یعنی چی؟؟؟؟؟ برای زن ارزش قایل باشی یعنی چی؟؟؟؟ زیبایی من جای تو رو تنگ نمیکنه و ظلمی هم به کسی روا نمیشه به چه معنیه؟؟؟؟ من دارم منطقی حرف میزنم تو داری شعر میگی :)))). بله زن مسئوله و مرد هم مسئوله. ما باید با درک صحیح یه اتفاق، اون را به سمتی سوق بدیم که درک عمومی درست میدونه. مثلا (من مثال را برای روشنتر شدن میزنم و نه اثبات. اوکی؟) در بحث اقتصاد ما چیزی داریم به نام ضریب جینی. این ضریب فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی را از لحاظ مالی نشون میده. ثابت شده که اگه این فاصله طبقاتی زیاد بشه جرم جنایت زیاد میشه. این جرم و جنایت یه اتفاق منطقیه (چه خوشمون بیاد چه بدمون بیاد) دو سوال اینجا پیش میاد؟ 1- چه باید کرد تا مشکل حل بشه؟ 2- اگر حکمتی پشت این اتفاق باشه اون چی میتونه باشه؟
جمعه 8 فروردين 1393 - 06:59
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت پنجم - اون عزت نفس را خوب بهش اشاره کردی. این بخش وظیفه مرده. یعنی یک مرد باید بتونه خودش را (بر اساس دلایلی که میتونه ناشی از جهان‌بینی اون باشه) کنترل کنه و کتنرل کردن به این معنی نیست که اصلا فکر بد هم به ذهنش نیاد. اما زن نباید طوری رفتار کنه که فکر بد در ذهن مرد تشدید بشه و اون از کنترل خارج بشه. و صد در صد مرد باید برای زن ارزش انسانی قایل باشه. من نمیگم در گذشته تجاوز نبوده اما در جوامع بسته مثل ایران که امکان برآورده شدن نیاز جنسی مثل کشورهای غربی فراهم نیست. تحریک توسط زنان میتونه منجر به ایجاد خشم و شعله‌ور شدن شهوت بشه. که در نهایت احتمال وقوع رفتارهای جنون‌آمیز مثل تجاوز را افزایش میده.
جمعه 8 فروردين 1393 - 07:25
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت ششم - البته بستر اعمال جنون آمیزی مثل تجاوز یا دزدی، لذت گرایی انسانه. من مردانی را میشناسم که بستر لذت گرایی را در خودشون خشکاندن و اگر آنها را حتی تحریک هم بکنی دست به اعمال خلاف و غیر انسانی مثل تجاوز و دزدی نمیزنن. من تو را میفهمم تو دنبال آن مردان ایده‌آل هستی که فکر میکنم من جز آنها نیستم.
جمعه 8 فروردين 1393 - 07:35
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت هفتم - تو نظرت اینه که اصلا فکر تجاوز و یا دزدی هم نباید بیاد تو ذهن کسی؟ خب این بستگی به شرایط فردی و محیطی اون شخص داره. همه مثل هم نیستن.
جمعه 8 فروردين 1393 - 08:03
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
قسمت هشتم- در یک نتیجه‌گیری کلی: نیاز جنسی (همون 70 درصد که گفتم) + قدرت نمایی (منیت) + خشم (ناشی از برآورده نشدن نیاز) + وجود بستری از لذت گرایی یا لذت پرستی در اون فرد (توسط هورمون دوپامین در مغز) + کمی شجاعت و غلبه بر ترس ناشی از عواقب تجاوز (اگه مطالعه کرده باشی خود ترس باعث آزاد شدن دوپامین یا همون هورمون لذت در بدن میشه تا انسان بتونه بر ترسش کنترل داشته باشه اما خیلی ها از این قضیه برای ایجاد لذت در خودشون استفاده میکنن مثل علاقه به دیدن فیلم ترسناک. پس ترس میتونه خودش یک عامل محرک رو جلو هم باشه) + تحریک جنسی توسط زنان = تجاوز جنسی. حال اگه بخواهیم این نتیجه نهایی رخ نده باید یک یا چند عامل بوجود آورنده حذف بشه.
جمعه 8 فروردين 1393 - 08:45
rahaei - تهران - ایران
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران. من از قسمت هر اتفاقی میوفته بهترین اتفاقه و جهان و فیزیک و اینها دیگه ادامه ندادم به خوندن. چون خود همین حرف میزان درک و فهم و چگونگی برداشت شما از مسائل اجتماعی رو نشون میده. موفق باشید
جمعه 8 فروردين 1393 - 10:45
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
rahaei - تهران - ایران این حرفت را به عنوان اعلام شکست تلقی میکنم. موفق باشید.
جمعه 8 فروردين 1393 - 15:28
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.