زاکربرگ: اینترنت در خطر است

مارک زاکربرگ بنیانگذار و مدیرعامل میلیاردر فیس بوک روز پنجشنبه ۲۲ اسفند در پیامی که روی صفحه فیس بوک خود منتشر کرد گفت که برنامه های شنود و جاسوسی دولت آمریکا از کاربران اینترنت خطری برای این شبکه است و اعلام کرد که برای ابراز نارضایتی و مخالفت خود با این وضعیت شخصا با باراک اوباما تماس گرفته است.
 
به گزارش رویترز یک روز قبل از انتشار پیام مارک زاکر برگ، وب سایت «اینتر سپت» در خبری اعلام کرد که اداره امنیت ملی آمریکا (ان اس آی) در برنامه های جمع آوری اطلاعات از سیستم های خودکار پخش بدافزار روی شبکه اینترنت و حتی از سرورهای جعلی با مشخصات فیس بوک استفاده کرده است.
 
مارک زاکر برگ در بخشی از پیام خود نوشت:«دولت آمریکا باید مدافع و پیشروی شبکه اینترنت باشد و نه خطری برای آن. آنها باید اقدامات خود در کنترل شبکه اینترنت را شفاف تر کنند در غیر اینصورت مردم بدترین تصور را پیدا خواهند کرد.»
 
بنیانگذار فیس بوک اضافه کرد که برای بیان «مخالفت و اعتراض خود به صدمه ای که دولت آمریکا به آینده همه ما می زند» شخصا با باراک اوباما تماس گرفته و به وی گفته است که در مورد عملکرد دولت در این زمینه سردرگم شده است.
 
آقای زاکر برگ در بخش دیگری از پیام خود نوشت:« دلیل اصلی ادامه کار و توسعه شبکه اینترنت این است که افراد و موسسات زیادی با کار مشترک خود سعی می کنند یک محیط امن مجازی ایجاد کرده و این فضای مشترک را برای استفاده تمام جهان بهبود ببخشند.»
«به همین خاطر من تحت تاثیر انتشار گزارش های مکرر در مورد عملکرد دولت آمریکا در این زمینه احساس سردرگرمی می کنم. وقتی که مهندسان شرکت  ما با تلاش فراوان سعی می کنند امنیت اینترنت را افزایش دهند هدف  ما مقابله با اقدامات تبهکارانه است و نه محافظت از کاربران در برابر دولت.»
 
روزنامه گاردین نیز می نویسد که موسسه فیس بوک درگذشته نیز ازاقدامات دولت آمریکا برای کنترل شبکه اینترنت انتقاد کرده است. ولی با توجه به اینکه خود موسسه فیس بوک نیز بارها به خاطر عدم رعایت حریم خصوصی کاربران مورد انتقاد قرار گرفته است می توان گفت که مارک زاکر برگ در این پیام خود لحن انتقادی بسیار تندی را به کار گرفته است.
 
مارک زاکر برگ یکی از مجموعه بزرگی از مدیران شرکت های بزرگ اینترنتی جهان است که از برنامه های کنترل و شنود شبکه اینترنت توسط نهادهای امنیتی آمریکا انتقاد کرده اند.
مجموعه ای از این شرکت ها از جمله فیس بوک، گوگل، یاهو، مایکروسافت و لینکدین در ماه دسامبر سال گذشته در یک بیانیه و اقدام مشترک از دولت آمریکا خواستند که روشهای کنترل شبکه اینترنت را اصلاح کند.
 
تحت تاثیر این اعتراضات رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که در روش نهادهای امنیتی آن کشور تغییراتی صورت خواهد گرفت و از جمله ارتباطات مقامات ارشد دولتهای دوست و متحد آمریکا کنترل نخواهند شد.
 
ماریسا مایر مدیرعامل شرکت یاهو نیز در بیانیه ای در ماه دسامبر گفت :«افشای اقدامات و طرحهای دولت آمریکا برای کنترل ارتباطات مردم به اعتماد کاربران به شبکه اینترنت به شدت لطمه زده است ودولت آمریکا با انجام اقدامات لازم باید اعتماد مردم سراسر جهان را احیا کند.»

+25
رأی دهید
-3

تیتو تیتو - تهران - ایران
یعنی تازه فهمیده ؟ تا فیها خالدون کاربرانو و علاعقشون و فایل های سیستمی سالها جاسوسی شده چیزی اگه مونده میل کنم . فقط اسم یکیو که تازه امروز تو نونوایی دیدمو نمیدونن ! لول نمیگم اولش ا داره .
جمعه 23 اسفند 1392 - 21:31
زاگرسى - مهاباد - ایران
دولت آمریکا بە خاطر مسائلی مانند ترور و مواد مخدر از این شیوەها دارە استفادە میکنە، وگرنە نمیان حساب بانکی کسی رو خالی کنن کە یا عکسای خصوصیش آبروشو ببرن . بنابراین فکر میکنم کسی رو کە حساب پاک است چرا باید از محاسبە باکی داشتە باشە.
شنبه 24 اسفند 1392 - 01:48
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.