زوج پزشک ایرانی خانه خود را به درمانگاه عقاب‌ها و جغدهای زخمی بدل کرده‌اند

ناظران : شاید جای شک نباشد که وضعیت حیاط وحش در ایران بسیار نگران کننده است. معضلی که فقط به کم کاری و عدم سیاست درست دولت ایران نیز برنمیگردد. هر از چند روزی خبر شکار و مرگ یک یوز ایرانی که به نابودی کامل نسلش روی کره زمین نزدیک است، منتشر میشود.
ویدئویی از گونه ای کم یاب در حال کشته شدن زیر چوب و چماق در شبکه های اجتماعی دست به دست میشود، یک خرس و مادرش در مقابل دوربین قصابی میشوند.
در این میانه برخی نیز هستند که تمام تلاش خود را میکنند در حد توان خود مرهمی باشند بر زخم عمیق حیوانات و حیات وحش در ایران. یک زوج پزشک در اراک، در نبود امکانات مناسب در اراک، خانه خود را به کلنیکی برای درمان و نگهداری حیوانات زخمی و بیمار بدل کرده اند.

ارتوپدها و جراحان دیگری نیز در این کار با این خانواده پزشک همکاری میکنند



در اینترنت سرچ می‌کنیم تا شیوه عمل جراحی را فرا بگیریم


خانم دکتر شیرین پازوکی، متخصص بیهوشی و همسرشان دکتر علی سیروس متخصص اورولوژی، خانه خود را در اراک به کلنیک درمان و جراحی حیوانات، به خصوص حیوانات وحشی بدل کرده اند.
 وی می گوید :
من همواره به حیوانات علاقه زیادی داشتم. ارتباط و بازدید از پناهگاه وفا که مخصوص سگ های آسیب دیده است، توجه من را از حیوانات، به حیوانات آسیب دیده معطوف کرد.
امکان انتقال همه حیوانات به کلنیک های مجهز و دامپزشکان در تهران وجود ندارد. در اراک هم امکانات فنی و انسانی دامپزشکی، به خصوص برای حیوانات وحشی یا وجود ندارد و یا مناسب نیست.
در نتیجه بر اساس شرایط مجبور شدیم خودمان وارد عمل بشویم و با مشورت با برخی دوستان دامپزشک شهر، عمل های جراحی را انجام دهیم.
اکنون هشت ماهی میشود که ما خانه خود را به کلنیک جراحی حیوانات و نگهداری از آنها بدل کرده ایم، الان حتی سازمان محیط زیست اراک حیوانات زخمی ای که پیدا میکند را به فعالان محیط زیست میدهد تا آنها، این حیوانات را برای ما بیاورند و ما آنها را عمل کنیم. البته از طریق دوستان و آشنایان و دیگر فعالان محیط زیست نیز حیوانات آسیب دیده به دست ما میرسند.
 


پیش از این عمل هایی که در باغ وحش اراک صورت گرفته بود موفقیت آمیز نبوده و گاها حیوانات میمردند.
هزینه عمل، در این سطحی که ما انجام مدهیم و هزنیه نگهداری حیواناتی مثل عقاب حدود 200 تا 250 هزار تومان است که تمام به گردن خود ما است و تا کنون از جایی به ما کمک نشده.
ما برای عمل، محل را کاملا استریلیزه میکنیم، یک ست کامل وسایل بیهوشی و جراحی انسان را در خانه به این کار اختصاص داده ایم و برای جراحی هم از بهترین جراحان و ارتوپدهای شهر استفاده میکنیم، این جراحان با اینکه بسیار سرشان شلوغ است اما همواره با روی باز با ما همکاری کرده اند. اما به هر حال مشکلات زیادی وجود دارد، ما نیاز به امکانات زیادی داریم که وجود ندارد.
 


ما نیاز به ست های ارتوپدی داریم، ارتوپدهای خوب شهر ست هایی که دیگر برای انسان ها استفاده نمیکنند را با خود می آورند اما سازگار نیست.
ما نیاز به عکس رادیولوژی داریم که ممکن نیست. گاهی دوستان رادیولوژیست اجازه داده اند در مراکز آنها از حیوان عکس برداری کنیم اما قانونی نیست و عملا ممکن نیست. مشکل بعد از پایان عمل هم هست که این حیوانات را کجا نگهداری کنیم، اکنون ما و برخی از دوستانمان مسوولیت این حیوانات را در خانه های خود بر عهده گرفته ایم. ما در حال حاضر دو عقاب طلایی، سنقر، لاک پشت، شش گربه و دو سگ در خانه داریم.
 


اراک منطقه بسیار مهمی از نظر محیط زیست است و باید در این شهر امکانات رسیدگی به حیوانات ایجاد کرد. مناطق اطراف اراک مثل تالاب میقان محل کوچ و زندگی گونه های حیوانی بسیار مهم و نادری از جمله یوز ایرانی است، همچنین یک باغ وحش هم دارد، پس باید امکانات لازم برای رسیدگی به این حیوانات را ایجاد کرد.
ما پزشک هستیم، برای هر عمل جراحی باید کلی تحقیق کنیم تا بتوانیم دست به عمل بزنیم. به طور مثال من متخصص بیهوشی هستم، برای بیهوش کردن هر گونه ای، در اینترنت سرچ میکنم مقاله میخوانم و به نمونه های صورت گرفته در دانشگاه ها و بیمارستان های امریکا رجوع میکنم، تکنیک و داروها را یادداشت میکنم. باقی تیم نیز به همین شکل، با مطالعه آناتومی حیوانات وارد میشوند. از دوستان دامپزشک هم مشاوره میگیرم، مثلا درمورد بال حیوانات میخواهیم به ما بگویند کدام استخوان معادل کدام استخوان انسان است، گاهی که عکس رادیولوژی داریم، مثلا اگر بال آسیب دیده باشد آن را با بال سالم مقایسه میکنیم. البته باید بگویم ما تاکنون هیچ عمل شکمی انجام نداده ایم و خدا را شکر، تا کنون مشکلی پیش نیامده است.


 
اولین عامل مشکل زا برای حیوانات طبق تجربه من فرهنگ غلط مردم است بیشتر حیواناتی که ما با آنها مواجهیم پرندگان تیر خورده هستند. هیچ دلیلی ندارد که کسی به یک عقاب و یا جغد شلیک کند، حتی منفعت مالی هم ندارد. مهمترین کاری که باید کرد فرهنگ سازی است که کسی به حیوانات آزار نرساند و مسیله دیگر این است که از محیط بانان بیشتر حمایت شوند و دستشان بازتر باشد تا شکارچی ها متوجه شوند کسی هست که میتواند جلوی آنها را بگیرد.
 


ما اکنون در حال پیگیری هستیم که بتوانیم پناهگاهی برای حیواناتی که بعد از عمل توان بازگشت به طبیعت را ندارند تاسیس کنیم. با سازمان محیط زیست وارد گفتگو شدیم که زمینی با آب و برق در اختیار ما قرار دهند و تمام هزینه ساخت و ساز و ... را ما خود پرداخت خواهیم کرد اما فعلا بین تبادلات اداری شهرداری، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی گیر کرده ایم. البته دلسرد نیستیم، تا حالا نه نگفته اند.


 
اکنون مهمترین اولیت های ما پناهگاه و ایجاد یک اتاق عمل و یا مرکز درمانی برای حیوانات است. در این زمینه دولت باید به ما کمک کند. هزینه انتقال حیوانات به تهران و درمان در بیمارستان های خصوصی که امکانات لازم را دارند بسیار گران است. مثلا یک عکس رادیولوژی و ویزیت در این بیمارستان ها حدود 150 هزار تومان تمام میشود، یعنی چیزی حدود 5 برابر همین اقدامات برای انسان.

+212
رأی دهید
-2

greentree - تهران - ایران
آفرین به چنین فرشته‌های واقعی در ایران ، اینها امید را در ایران هنوز زنده نگاه داشته اند واقعا بهشت اگر وجود داشته باشد جای همین هست ...من هم به نوبهٔ خودم خیلی‌ وقت‌ها به پرنده‌ها در زمستان غذا میدم ...دست آن‌ دختر تهرانی‌ را هم که به گربه‌ها غذا میداد میبوسم
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 00:24
seyd ali geda - یورک - انگلیس
درود بر شما که انسانهاى شریف،
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 00:28
seyed ali geda - لندن - انگلیس
داستان گل‌ شما را می‌بوسم و امیدوارم که موفق باشید .‌ای کاش مردم ما قدر اینطور فرشتگان را می‌دانستند. امان از ناا آگاهی‌ مردم بی‌سواد.
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 00:30
paksan - آمریکا - آمریکا
باید اینکارا تبلیغ بشه بخصوص از طریق شبکه های اجتماعی و بدترین تبلیغ اینه که در اخبار 20و 30 پخش کنند چون این اخبار بیشتر حالت منفی و نگاه مردم به این برنامه بیشتر حالت مسخره کردن داره تا تشویق مردم به کار و طبق معمول سی سال گذشته هرکاری که صداوسیما بعنوان تشویق کننده بوده مردم برعکسش عمل کردن .در انتخاباتها صداوسیما مشخصه که برای فلان گروه یا فلانی تبلیغ میکنند و مردم درست برعکس عمل میکنند و برای رانندگی یا حیوانات هم همین مثال صادق هستش
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 02:52
زوربا - اصفهان - ایران
افرین بر شما,ایرانی راسر فراز کردید.کاش مسؤولین از خوال بیدار شوند.
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 04:55
alireza esh - تهران - ایران
باعرض سلام وخسته نباشید شماواقعا یک انسان واقعی هستین ممنون ازشما
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 07:13
Zolf Ali - دبی - امارات
درود بر شرفتان...کاری بسیار زیبا و خداپسندانه
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 07:35
شاهنشاه روحت شاد - تهران - ایران
درود بر شما , شما یک انسان واقعی هستید.
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 10:06
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
درود بر هر کس که مهر را در ایران نهادینه کند و فرهنگ مهر پروری به کلِّ موجودات اعم از گیاه و حیوان و انسان را باز پروری، به خاطر آوریم که نگاهمان به طبیعت و کلِّ کائنات چه بوده، اگر منتظر آخوند و نوع نگاه او باشیم و متاثر از افکارِ او ، کم کم کلّ ایران را تبدیل به تنها حیاتِ وحش می‌کند و تربیت درندگان و خوی درندگی که نه شفقت در آن جای دارد و نه انسانیت.
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 10:40
berahneh - پاریس - فرانسه
آفرین بر شما، من خودم حدود ۲ ماه پیش یه قناری رو از یه نفر گرفتم که وضعیتش خیلی‌ بد بود ،تا جایی‌ که نه می‌تونست پرواز کنه نه غذا بخور، روی بدنش هم یه دونهایی در اومده بود ولی‌ باز هم بردمش خونه خودم ،الان خوشبختانه حالش کاملا خوبه، به خوبی‌ هم پرواز می‌کنه،یعنی دیگه هیچ مشکلی‌ نداره الان، انقد خوشحالم انگار جون یه انسان رو نجات دادم :)
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 11:39
ordak - بن - المان
واقعا یک تار موی این دو انسان به تمام معنا کامل به هزاران ایت... بروجردیها و خوی ها و سیستانی ها میارزه،اینکار اینها از ۷۰ سال عبادت این ایت... ارزشش بیشتره،به جای جایزه صلح به ایت.. سیستانی باید جایزه صلح و انسانیت را به اینها بدن
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 12:40
بت شکن - مونترال - کانادا
درود بر شما فرشتگان در لباس انسانیت. چرا به دنبال زمین و ساختن بنا این در و اون در می‌زنید؟ از خانم انتکار بخواهید تا اون ساختمانی را که احمقی نژاد به عنوان دفتر رئیس جمهور قبل تصرف کرده پس بگیرند تا این حیوانات واقعی‌ جای آن حیوانات انسان نما را بگیرند، این طوری میتوانید یک شعبه هم در تهران داشته باشید!!
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 14:27
فدای آقا - اودنسه - دانمارک
انشالله که همیشه سالم و تندرست باشید. اجرتان با اهل بیت.
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 14:49
new idea - لندن - انگلستان
فدای آقا الان می‌نویسه:اه اه..حالم بهم میخوره از این دو نفر.چه کار کثیفی.برید به کودکان فلسطین و غزه برسید.خدا در آن‌ دنیا بعله و بعله..!
‌سه شنبه 20 اسفند 1392 - 12:09
behzad50 - مونیخ - المان
درد و بلایتان بخورد بر سر حاکمان بیرحم ، بی‌ منطق ، شیاد و خائن جمهوری اسلامی ایران و همدستانشن.
‌سه شنبه 20 اسفند 1392 - 15:28
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.